Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zit overgaan naar 6V er nog in?


Wil ze wel over? Heeft ze een doel waar ze naartoe werkt, of doet ze nu VWO omdat ze eigenlijk nog niet wist wat ze wilde ?
Examen doen is best eng, het betekent dat je je schoolperiode afsluit wijde wereld in moet. Dat valt in de praktijk vaak mee, maar het kan wel zo voelen.
Het lijkt ook altijd of je leven verpest is als je niet de gebaande paden loopt, en ouders doen daar onbewust toch ook aan mee. Terwijl iedereen wel op zijn pootjes terecht komt uiteindelijk, dat weet je alleen nu nog niet. 
Het leven is de reis hè, het gaat niet om de bestemming maar zo wordt het nu wel vaak gebracht: als je dit niet dan lukt dat niet, je moet toch wel want anders kun je niet, je moet dit en je moet dat. Maar eigenlijk moet er niet zo heel veel, je doet dingen vooral omdat je ze leuk vindt of omdat ze je helpen iets binnen bereik te brengen dat je leuk vindt.
Iemand suggereerde ergens MBO, dat lijkt me enerzijds niet uitdagend genoeg voor iemand die op het Vwo zit, anderzijds, het is wel lekker praktisch (het onderwijs is wel ruk op veel scholen, met dank aan schoolbesturen die ook HILL willen want dat staat zo fancy) en je hebt snel een startpunt voor een baan. De stages helpen ook om zelfvertrouwen te krijgen en te ontdekken wat je leuk vindt en goed kan. En men zit te schreeuwen om veel MBOers. 

troelahoep schreef op 26-04-2023 om 09:27:

[..]

Wij overwegen onze zoon ook te laten blijven zitten in 5vwo (hij moet zelf kiezen natuurlijk, mocht hij nog wat te kiezen hebben als hij niet al sowieso blijft zitten). Hij heeft echter wel véél minder goeie cijfers dan TO momenteel (staat 4 tekorten en maar 1 compensatiepunt), maar zou het nog kunnen ophalen.... en dat gebeurt soms. Is hem ook al eens gelukt. Maar als hij nu over zou gaan, wordt het volgend jaar weer spannend, want hij heeft niet veel gedaan en moet bijvoorbeeld nog heel veel boeken lezen.

Dus Moeder123456789, ik zou me niet druk maken over de cijfers. Wel misschien over de ambities van je dochter en het vervolgens zich er niet helemaal toe kunnen zetten. Het zou kunnen dat ze teveel verwacht van zichzelf en vervolgens dichtslaat.

Er zijn bijna geen leerlingen meer die de boeken echt nog lezen volgens mij. Blijven zitten omdat je anders volgend jaar misschien zakt zou ik niet doen. Het laatste jaar is veel herhaling.

Pief schreef op 28-04-2023 om 09:13:

[..]

Er zijn bijna geen leerlingen meer die de boeken echt nog lezen volgens mij. Blijven zitten omdat je anders volgend jaar misschien zakt zou ik niet doen. Het laatste jaar is veel herhaling.

Het komt wel waker voor dat leerlingen in het voorlaatste jaar blijven zitten (ook al zouden ze kantjeboord over kunnen) om wat steviger het examen in te gaan hoor. Als het al niet om de cijfers is, dan wel mentaal. In mijn zoons geval: hij weet nog totaal niet wat hij wil en mist mede daardoor ook motivatie voor school. 

AlisonH schreef op 26-04-2023 om 11:08:

Ik zou overigens ook even bij de mentor checken of het jaar overdoen überhaupt wel mag als je gewoon over bent. Er zijn allerlei redenen waarom scholen dat niet toestaan.

Het komt wel voor hoor. Niet met leerlingen die ruim over zijn, maar wel met leerlingen die nog niet zo stevig erin staan (zowel qua prestaties als mentaal). Er zijn ook scholen waar je al in een aantal vakken examen kan doen en het volgende jaar in nog een aantal.

troelahoep schreef op 28-04-2023 om 09:29:

[..]

Het komt wel voor hoor. Niet met leerlingen die ruim over zijn, maar wel met leerlingen die nog niet zo stevig erin staan (zowel qua prestaties als mentaal). Er zijn ook scholen waar je al in een aantal vakken examen kan doen en het volgende jaar in nog een aantal.

Wij doen het op school niet als leerlingen echt over zijn, kantje boord of niet. Leerlingen met een bespreeklijst blijven meestal wel zitten. Voor gespreid examen gelden voorwaarden en moet de inspectie ingelicht worden. Dat mag alleen bij ziekte, handicap zware psychische belasting of andere bijzondere omstandigheden. Een enkel vak eerder afsluiten dan in het eindexamenjaar gebeurt wel vaker. Een leerling van mij heeft in de vierde klas al eindexamen vwo Spaans gedaan.

Bij ons op school is blijven zitten terwijl je wel over bent, ook niet gebruikelijk. Zeker de laatste jaren (en dat verwacht ik nu weer) zijn er véél leerlingen die kantje-boord overgaan. Niet voor niets waren er extra herkansingsmogelijkheden (ook bij het examen) en vielen de N-termen steeds hoog uit. Hoewel het ongetwijfeld in individuele gevallen iets zal opleveren, is nooit aangetoond dat zittenblijven iets oplevert. Mijn ervaring (N=1, ik weet het…) is dat de leerlingen die ik als doublant in m’n klas had, vaak nóg ongemotiveerde waren dan het jaar ervoor. 

-Nienke- schreef op 28-04-2023 om 09:49:

Bij ons op school is blijven zitten terwijl je wel over bent, ook niet gebruikelijk. Zeker de laatste jaren (en dat verwacht ik nu weer) zijn er véél leerlingen die kantje-boord overgaan. Niet voor niets waren er extra herkansingsmogelijkheden (ook bij het examen) en vielen de N-termen steeds hoog uit. Hoewel het ongetwijfeld in individuele gevallen iets zal opleveren, is nooit aangetoond dat zittenblijven iets oplevert. Mijn ervaring (N=1, ik weet het…) is dat de leerlingen die ik als doublant in m’n klas had, vaak nóg ongemotiveerde waren dan het jaar ervoor.

Meer dan 1 leerling?

Dan is N >1

Dat ziet er helemaal niet zo heel slecht uit toch? Maar misschien is het handig om zeer duidelijke structuur aan te brengen in huis. Geef duidelijk aan wat van haar verwacht wordt, bijvoorbeeld: elke dag een uur studeren. En maak een plan met haar, welke vakken op welke dagen etc. 

Succes!

"Hebben jullie verder tips om haar deze vakantie en de weken hierna weer aan de slag te krijgen? Ze heeft afgelopen periode weinig tot niks gedaan, en nog een toetsweek als de vorige kan ze zich niet permitteren."

Als ze van de HAVO afkomt zal ze (bijna) 18 zijn. Hoog tijd om de eigen boontjes te doppen en eigen verantwoordelijkheid te nemen. Wijs haar op de consequenties als ze deze lijn doortrekt (maar dat heb je waarschijnlijk wel gedaan en weet ze zelf ook wel denk ik)ven laat het verder lekker bij haar liggen.
Het is niet jouw verantwoordelijkheid om haar aan de slag te krijgen, ze zal dat uit eigen motivatie moeten doen. Het enige wat jij kunt doen is die motivatie aanspreken.

DaisyvUffelen schreef op 28-04-2023 om 12:05:

Dat ziet er helemaal niet zo heel slecht uit toch? Maar misschien is het handig om zeer duidelijke structuur aan te brengen in huis. Geef duidelijk aan wat van haar verwacht wordt, bijvoorbeeld: elke dag een uur studeren. En maak een plan met haar, welke vakken op welke dagen etc.

Succes!

Mosterd

Ze heeft al een diploma Havo opzak. Dan zou ik haar dus nooit laten zitten in 5 VWO. 
Of door naar 6 VWO. In principe staat ze alleen slecht voor Duits. Mocht ze wel goed zijn in tekstverklaren , heeft ze dat zo ingehaald (dat is je CE en dus de helft van je cijfer). 
Of anders toch HBO en vandaar verder doorstromen. 
Maar na je eindexamen Havo nog 3 jr doen over VWO , zou ik nooit doen. Ik zou veel te bang zijn dat ze studiemoe worden en dan geheel stoppen. Wat wettelijk mag , 18 jaar en startkwalificatie. 

Lotte78 schreef op 01-05-2023 om 14:58:

Ze heeft al een diploma Havo opzak. Dan zou ik haar dus nooit laten zitten in 5 VWO.
Of door naar 6 VWO. In principe staat ze alleen slecht voor Duits. Mocht ze wel goed zijn in tekstverklaren , heeft ze dat zo ingehaald (dat is je CE en dus de helft van je cijfer).
Of anders toch HBO en vandaar verder doorstromen.
Maar na je eindexamen Havo nog 3 jr doen over VWO , zou ik nooit doen. Ik zou veel te bang zijn dat ze studiemoe worden en dan geheel stoppen. Wat wettelijk mag , 18 jaar en startkwalificatie.

Zelfs met 17 en een havo-diploma mag je stoppen. 

AlisonH schreef op 01-05-2023 om 15:33:

[..]

Zelfs met 17 en een havo-diploma mag je stoppen.

klopt, je hebt helemaal gelijk.

Ik zou het allemaal niet te zwaar maken. Ze staat 1 onvoldoende. Aan de rest van de cijfers te zien kan ze het wel. Gewoon voor Duits even haar best doen en dan komt het wel goed. Als ze op overgaan staat, zou ik haar ook over laten gaan. Wat zou dan de functie zijn van blijven zitten?

Wat ik mij zelf herinner van 6 vwo is dat eigenlijk niemand meer zin erin had. Het is gewoon door stampen totdat je het hebt gehaald. 

Qua motivatie zou ik het daarom denk ik zoeken in 2 dingen: Hoe kan ze de tijd zo goed/leuk mogelijk door komen tot ze haar diploma heeft? En een beeld vormen van wat ze wil doen met het vwo-diploma.

Ik zou niet teveel benadrukken dat ze toch al een havo-diploma heeft en dit niet hoeft te doen. Ze heeft hiervoor gekozen en is al een heel eind, dat zou ik benadrukken. En dat je achter haar staat en het volste vertrouwen hebt dat ze het kan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.