Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zit overgaan naar 6V er nog in?


haarklover schreef op 25-04-2023 om 15:07:

Fijn dat ze al een havo-diploma heeft!
Dan kan ze in ieder geval naar het HBO.

(ik heb geen opvoed-tips, sorry)

Ze kan ook naar het MBO, is ook een prima opleiding ook als je havo of VWO hebt.

Nou, ik vind het een prima lijst, onze zoon in havo 5 stond er veel beroerder voor. Even knallen voor Duits en ze gaat met 1 tekort over haar het examenjaar. Natuurlijk laat je haar overgaan!

als het zo blijft gaat ze zeker over. wat zegt de docent Duits? Is het gebrek aan inzet of problemen qua niveau? 
sini

Als ze met weinig tot niets doen zo'n lijst weet neer te zetten, zou ik haar zeker over laten gaan. Ze staat voldoende voor de kernvakken; met deze lijst zou ze slagen voor haar vwo diploma. Inderdaad even kijken bij Duits waar het misgaat. Als haar cijfer voor tekstverklaring laag is, zou ze dat nog wat extra kunnen oefenen, aangezien het centraal examen tekstverklaring is.

Moeder123456789

Moeder123456789

25-04-2023 om 20:08 Topicstarter

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Ambities zijn er zeker vanuit haarzelf :
- wiskunde b herkansen naar een 8 (duits niet herkansbaar, erg goed in wiskunde maar niks aan gedaan met 4,4 als gevolg) —> weer een afgeronde 8 staan voor extra compensatiepunt want nu een afgeronde 7 (6,5) gemiddeld.
- voor duits een 9,1 halen (literatuurtoets) in de laatste toetsweek voor een 6,0 (onafgeronde 6) gemiddeld want ze wil graag onafgeronde 6 en hoger staan voor alles aan het einde van het jaar.
- een 9 halen voor haar boekenmondeling voor nederlands van 5 boeken —> geen specifieke reden??
- alles >7 halen in de laatste toetsweek.

Dit vertelde zij mij gisteren, en ik ‘schrok’ hier wel van! Ik wist wel dat ze een ‘alles-of-niets-mentaliteit’ had maar zo erg?! Zelf gaf ze aan veel te willen, maar zich er maar niet toe te kunnen zetten. Hoe help ik haar hiermee en praat ik de extreme verwachtingen van zichzelf uit haar hoofd?

Moeder123456789

Moeder123456789

25-04-2023 om 20:10 Topicstarter

Bellebelle schreef op 25-04-2023 om 19:41:

Als ze met weinig tot niets doen zo'n lijst weet neer te zetten, zou ik haar zeker over laten gaan. Ze staat voldoende voor de kernvakken; met deze lijst zou ze slagen voor haar vwo diploma. Inderdaad even kijken bij Duits waar het misgaat. Als haar cijfer voor tekstverklaring laag is, zou ze dat nog wat extra kunnen oefenen, aangezien het centraal examen tekstverklaring is.

Boektoets waarvan ze het boek niet heeft gelezen…

Misschien kun je haar de TED talk over procrastination eens laten kijken… is leuk en misschien zet het haar ook aan het denken.
Ze weet wel wat ze wil bereiken, maar niet hoe. Om ergens te komen moet je wel de stappen onderkennen en die inplannen en uitvoeren. Daar zou je haar bij kunnen helpen.

Ik ben zelf (deels vrijwillig) blijven zitten in 5VWO. Van de school mocht ik, ondanks 4 tekorten, over naar 6VWO (want ze wisten dat ik beter kon én dat ik gewoon weinig tot niks deed). Toch ervoor gekozen om 5VWO over te doen, om mijn gemiddelden op te krikken.

Máár: mijn punten waren volgens mij wel een stuk minder dan die van dochter. 
Ik heb een geweldig tweede jaar 5VWO gehad! Door de vele herhaling nog steeds niet veel thuis hoeven doen, maar wel veel betere cijfers. En ik kwam in mijn tweede jaar 5VWO veel meer uit m’n schulp en maakte heel snel vrienden (wat eerst niet was). Ja, mij heeft het veel gebracht!

De belangrijkste vraag: wat wil dochter zelf.. 

Als een kind overgaat naar een examenjaar, zegt de school daarmee dat de leerling een reële kans heeft om het examen te halen. De school mag het kind namelijk niet terugplaatsen naar 5 vwo. Ik zou dus eens overleggen met de mentor en de rapportvergadering afwachten. Als de docenten vinden dat ze over kan naar vwo 6, denken zij dus dat ze een goede kans heeft om het diploma te halen volgend jaar. 

Wobbelkont schreef op 25-04-2023 om 21:12:

Ik ben zelf (deels vrijwillig) blijven zitten in 5VWO. Van de school mocht ik, ondanks 4 tekorten, over naar 6VWO (want ze wisten dat ik beter kon én dat ik gewoon weinig tot niks deed). Toch ervoor gekozen om 5VWO over te doen, om mijn gemiddelden op te krikken.

Máár: mijn punten waren volgens mij wel een stuk minder dan die van dochter.
Ik heb een geweldig tweede jaar 5VWO gehad! Door de vele herhaling nog steeds niet veel thuis hoeven doen, maar wel veel betere cijfers. En ik kwam in mijn tweede jaar 5VWO veel meer uit m’n schulp en maakte heel snel vrienden (wat eerst niet was). Ja, mij heeft het veel gebracht!

De belangrijkste vraag: wat wil dochter zelf..

Wij overwegen onze zoon ook te laten blijven zitten in 5vwo (hij moet zelf kiezen natuurlijk, mocht hij nog wat te kiezen hebben als hij niet al sowieso blijft zitten). Hij heeft echter wel véél minder goeie cijfers dan TO momenteel (staat 4 tekorten en maar 1 compensatiepunt), maar zou het nog kunnen ophalen.... en dat gebeurt soms. Is hem ook al eens gelukt. Maar als hij nu over zou gaan, wordt het volgend jaar weer spannend, want hij heeft niet veel gedaan en moet bijvoorbeeld nog heel veel boeken lezen. 

 Dus Moeder123456789, ik zou me niet druk maken over de cijfers. Wel misschien over de ambities van je dochter en het vervolgens zich er niet helemaal toe kunnen zetten. Het zou kunnen dat ze teveel verwacht van zichzelf en vervolgens dichtslaat.

Moeder123456789 schreef op 25-04-2023 om 20:08:

Ten eerste allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!

Dit vertelde zij mij gisteren, en ik ‘schrok’ hier wel van! Ik wist wel dat ze een ‘alles-of-niets-mentaliteit’ had maar zo erg?! Zelf gaf ze aan veel te willen, maar zich er maar niet toe te kunnen zetten. Hoe help ik haar hiermee en praat ik de extreme verwachtingen van zichzelf uit haar hoofd?


Ach ja, het is ook lastig hoor. Voor mij als volwassene al, laat staan voor een 16-18 jarige.

Wat betreft de extreme verwachtingen: herkenbaar, het is alles of niets, die probeer ik wel een beetje te temperen met uitspraken als 'laat het goede niet ten koste gaan van het betere', oftewel een 6 is ook voldoende. En met voorbeelden dat je ook niet ongetraind een marathon kunt lopen, oftewel; je bent niet van de een op de andere dag perfect. Als je een hele dag niets hebt gedaan, dan is de volgende dag 2 uur studeren al een hele vooruitgang,

En vooral laten blijken dat wat mij betreft elke keuze een goede keuze is. Ook van school af gaan, ook blijven zitten. Onvoorwaardelijke liefde en steun dus.

Wat betreft studietechnieken, hier een paar die wij thuis gebruiken:
- werken in pomodori, dus 25 minuten studeren en 5 minuten pauze, na 4 pomodori een langere pauze.
- wisselen van studeerplek, als je merkt dat het leren/werken niet lukt op je eigen kamer, zoek je een andere plek met minder afleiding.
- ik mag na ongeveer 30 minuten een appje sturen of even binnenkomen met de vraag hoe kind erin zit. Lukt het werken alleen of is er meer nodig?
- samen studeren/werken aan de eettafel, werkt natuurlijk alleen als iedereen thuis aan het werk is en niemand de tv aanzet of gaat koken

Ik zou overigens ook even bij de mentor checken of het jaar overdoen überhaupt wel mag als je gewoon over bent. Er zijn allerlei redenen waarom scholen dat niet toestaan. 

Ik zie alleen een onvoldoende voor Duits en verder zijn de gemiddeldes prima.
Toetsweek verknallen met niks doen is niet handig, maar ook geen wereldramp. Ze is gemotiveerd en blijkbaar intelligent genoeg om het vwo te halen.
Ik betwijfel of een school ermee akkoord gaat dat je met deze cijfers blijft zitten. 
En als er echt problemen zijn mag je wel verwachten dat school ook zelf wel aan de bel trekt.

Niet alles  gelezen…..en dus msch wel mosterd na de maaltijd..
maar natuurlijk gaat ze over met deze cijfers. Behalve als ze de rest  vh jaar de boel verder laat  verslonzen…ik lees dat je met haar gesproken hebt en dat ze vastberaden is eea recht te  zetten, en dat is mooi. Maar misschien is t ook een idee (gezien de vrij plots dalende trend) om eens te polsen of  er ‘iets’ is wat de oorzaak zou kunnen zijn van haar dipje.Opeens druk met vriendje of sociaal leven? Bijbaan die teveel tijd kost. ‘ gewoon’ even te relaxed  geweest? Stress? Werkt haar ‘normale’ manier van leren  opeens niet meer? ( gebeurt nogal eens bij erg slimme kinderen. Dat er vrij plotseling een punt komt waarbij ‘ alleen een beetje meeluisteren in de les’ of bij een proefwerk op weg naar school t boek op het fietsstuur  leggen en even doorbladeren niet meer werkt….en dat is vaak lastig om toe te geven, en leidt soms tot echte onmacht, paniek en stress. ) 

Goede  voornemens  zijn leuk, maar als er iets is wat haar belemmert is t  wel fijn daar rekening mee te houden of indien mogelijk iets aan te doen.  

Ik snap het dilemma niet helemaal. Als aan het eind van het schooljaar blijkt dat ze over is, al is het op het nippertje, dan is ze toch over? Dat is toch aan de school en niet aan jullie? Of zouden jullie haar 5vwo over "laten" doen (ik snap niet helemaal hoe) als ze volgens school over mag?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.