meg
20-12-2012 om 12:52
Zo zonde...
Dochter bezorgd huis-aan-huis bladen en heeft van die kaartjes gekregen om uit te gaan delen. Daarbij gaat ze misschien wel wat extra's verdienen als mensen haar een fooi willen geven... maar... ze durft niet. (het is al heel wat dat ze uiteindelijk is gaan bezorgen want ook dat durfde ze eigenlijk niet, bij vreemden al die tuinpaadjes oplopen...) Ik vind het zonde omdat ze echt extra kan verdienen en heb beloofd dat ik mee zal lopen (nee ik ga niet aanbellen) Met collecteren voor de Hartstichting gaat ze met me mee omdat ze dat gezellig vindt. Maar omdat dit voor haar is en zij het woord moet doen, durft ze niet. Ze mag vanaf vanmiddag lopen. Ik hoop zo dat ik haar zover krijg dat ze durft. Meg

Jippox
20-12-2012 om 13:09
Met een vriendin?
Kan ze het niet samen met een vriendin doen? Die wil wellicht zelfs het woord wel doen. Kunnen ze daarna samen wat leuks gaan doen met de opbrengst!

meg
20-12-2012 om 13:41
Goede tip
... ik heb dat vorige week al es genoemd, maar zijn we niet op doorgegaan. Misschien wil ze dan wel. Ik ga het zo eerst voorstellen Kinderpostzegels, Grote club actie enz, allemaal niets voor haar, ze kwam niet verder dan wat buren in de straat
Dus ik maar flink sponsoren dan was het nog wat...

P
20-12-2012 om 14:51
Yep
Ik had er zelfs een hekel aan, ik voelde het als een vorm van bedelen en ik werd soms ook wel raar behandeld.
Vraag inderdaad een vriendin en deel de opbrengst (want als ze niet durft krijgt ze helemaal NIETS).

Kaaskopje
20-12-2012 om 15:13
Het kan echt heel wat opbrengen
Jammer dat je dochter hier zo'n moeite mee heeft. Ik begrijp het op zich wel hoor. Ik weet niet hoeveel huizen ze moet bezorgen, maar als die allemaal een euro geven...
Toch maar aanmoedigen dus. Ik heb ook met mijn dochter meegelopen en ik heb eigenlijk alleen maar aardige reacties gezien. Dat ik mee was gekomen vonden sommige mensen zelfs positief. Toch een stukje veiliger voor dochter, zeiden ze.
Ik zou het niet als bedelen zien. Iedereen weet dat deze gewoonte erbij hoort in Nederland. Ik zie het als kerstbonus, zoals het bedoeld is.

Brianna F
20-12-2012 om 15:37
Geen bedelen
Ik zie het echt niet als bedelen, een krantenwijk brengt amper wat op en dan is zo'n eindejaarbonus echt wel meegenomen.

Jaymza
20-12-2012 om 18:37
Wel doen
Je kunt er behoorlijk wat mee ophalen en het is gelijk een goede oefening voor haar. Waarschuw haar wel dat er altijd een paar rare mensen tussen kunnen zitten die je verrot schelden.
Jaymza

Fred de Velde
20-12-2012 om 19:21
'gebuik'
Er zijn heel veel mensen die dit 'gebruik' als irritant gebedel ervaren. In mijn omgeving wel tenminste.

Marieke
20-12-2012 om 19:36
Verstandige dochter
Alleen de krantenjongen/meisje van de betaalde krant heeft mij mij betreft recht op een fooi, zij komen op mijn verzoek. Ik vind het een heel irritant gebruik dat huis-aan-huis bladen, folderbezorgers en andere spammers langs de deuren komen schooien, want dat is het wat mij betreft. Ik geef je dochter groot gelijk. Afhankelijk van mijn stemming vertel ik ze dat ook meer of minder duidelijk.

Tonny
20-12-2012 om 20:39
Ha de jaarlijkse krantenfooiendiscussie
In een ander jasje.
Als moeder van vier ooit kranten/bladenbezorgers zou ik zeggen: gaan. Niet jij hoor, maar wel je dochter plus vriendin of broer/zus of zo, en opbrengst samen delen.
Goed dat deze discussie weer langs komt, ik zal vast wat kleingeld klaarleggen bij de deur. Bij mij krijgen alle kranten iets, folders niet want ik heb een nee/ja sticker. Of ja/nee, hoe zit dat ook alweer.
Kranten bezorgen is voor pubers een hele klus, het levert maar een bescheiden bedrag op en weer of geen weer, het moet gebeuren. Voor die pubers is er geen verschil of de ontvanger voor de krant betaalt of niet. Of wacht eigenlijk wel: een betaalde krant betaalt ook de bezorger beter, dus als je juist de bezorgers van gratis bladen niks geeft, benadeel je hen dubbel. Wees dan sportief en plak een nee/ nee sticker.

jula
20-12-2012 om 21:53
Marieke
Dan hoop ik inderdaad dat je een sticker op je deur hebt. Die bezorgers kunnen anders niet weten dat je de folders niet wil, en ze bezorgen ze wel.
Waarom zou je iemand die door weer en wind folders bezorgt even duidelijk vertellen dat je er niet van gediend bent!?
Gewoon een sticker op je deur en anders een (kleine) fooi geven.

Kaaskopje
20-12-2012 om 22:00
Ik heb tot tien geteld
Voor wie het irritant gebedel vindt: tja... zeker nooit folders bezorgd, of geen kinderen die dat doen?
En Marieke: ik sluit me bij Tonny aan. Zo'n fraaie nee/nee sticker voorkomt dat ze in december bij je komen 'schooien'.
Ik deel de bezorgers in naar waarde van wat ze brengen. De betaalde krant krijgt het meest, de folders worden hier met plezier doorgespit, de zondagskrant lees ik amper, maar dat doet er niet toe voor de bezorger. Die samen krijgen minder dan de betaalde krant.
Zo nu ga ik even tot 20 tellen. Schooien... tssss.

Nadasha
20-12-2012 om 23:14
Zelf gelopen
Vroeger had ik drie krantenwijken en met kerst ging ik altijd langs de deuren, ik haalde er een behoorlijk zakcentje mee op en de reacties waren allemaal erg positief.
Mijn dochter heeft nu ook een krantenwijk, maar we wonen in Duitsland en daar kennen ze het gebeuren met de kaartjes niet. Ze krijgt wel zo nu en dan, het hele jaar door, wat geld toegestopt of mensen stoppen een zak snoep in de brievenbus. Een paar adressen leggen iedere week wat voor haar klaar (het is op zondagochtend). De één legt het als een soort ruilmiddel in de brievenbus, de ander staat echt op wacht, die komt altijd aan de deur om haar wat lekkers te geven.
Wel krijgen ze rond deze tijd vaak wat extra van meerdere mensen, zónder kaartjes.

P
21-12-2012 om 06:34
Kaaskopje en algemeen
Een euro per huis? Hahaha... ik denk dat het gemiddelde onder de 50 cent ligt.
Het VOELDE voor mij als bedelen en ik weet dat er mensen zijn die het inderdaad onzin vinden en dat houd je wel in je achterhoofd.

FayW
21-12-2012 om 07:45
Jeetje marieke
Neem een nee/nee sticker, of slik je ergernis in tegen pubers die met een kaartje langskomen. Flink hoor. Klaag dan bij het bedrijf zelf.

Lizelot
21-12-2012 om 08:16
Wat jammer
meg,wat jammer dat je dochter niet durft.Dit zal vast niet het enige zijn wat ze niet durft.
Maar vooral ook ontzettend jammer dat er mensen zijn als marieke.Die zijn er de oorzaak van dat zo een meisje niet durft.Bah.
Ik ben zelf collectant geweest,dan nam ik mijn gevoelige kind mee.Om te leren dat je vriendelijk nee kunt zeggen,dat dit iets is wat mag.Het hoeft niet duidelijk of op een nare toon.En om hem te laten zien dat je best achter je vuistje mag lachen om die mensen die dat niet op kunnen brengen en je een grote mond geven of onbeleefd doen.
Ikzelf geef altijd meer dan euro.De jongens/ meisjes lopen een heel jaar voor een paar cent door wind en regen de krantjes rond te brengen,ik vind het juist leuk om op het eind van het jaar mijn waardering te tonen.
Ik zou je dochter zeker laten gaan,samen met een vriendin.Ze leert en waarschijnlijk weer wat van.En van het geld kan ze iets leuks gaan doen met vriendin??

albana
21-12-2012 om 08:20
Wel gedaan
Jongste is de 'invalster' voor een klasgenootje waar ze mee naar school fietst. Klasgenootje bezorgt ook de huis aan huis krant (1 keer per week). Ik denk dat ze in totaal 6 keer is 'ingevallen' afgelopen jaar. Eigenlijk ontstaan omdat jongste wel eens voor de 'gezelligheid' het eerste stukje meeging....en tja toen was ze ziek en ontstond het zo....
Jongste is ook meegelopen op verzoek vriendin. Die het ook 'eng' vond om alleen te gaan. Niet gedeeld, maar vriendin heeft 33% aan haar gegeven. Leek ons ook een 'eerlijke' deling gezien het beperkte aantal keren dat jongste ingevallen is.
Gemiddeld per huis inderdaad een euro. Soms iets meer, soms iets minder. Maar zij hebben een 'goede wijk'. Ze hadden expliciet opdracht om niet bij mensen met een sticker ja/nee die dus geen wekelijkse krant krijgen aan te bellen. Dus ik zou zeggen de mensen die het irritant vinden........Eigen schuld en nogal asociaal als je geen sticker hebt en dan dat afreageert op zo'n jonge krantebezorger. Plak een sticker en je hebt er geen 'last' meer van.
groeten albana

Jippox
21-12-2012 om 08:44
Sticker
Wij hebben al jaren een nee-nee sticker en toch stond er gister een bezorger aan de deur. Ik heb vriendelijk "nee dank je, want we hebben een nee-nee sticker" gezegd. Meisje bleef gewoon staan, zwijgend, ze droop pas af (letterlijk, het regende) toen ik het nog eens had uitgelegd. Dat was dan wel weer een tikje vreemd...
In ieder geval, zo'n sticker geeft dus geen garantie, maar dan nog kun je wel gewoon vriendelijk en beleefd zijn tegen zo'n kind, of tegen wie dan ook.
Helaas missen sommige mensen blijkbaar een soort basisfatsoen.

Fred de Velde
21-12-2012 om 08:53
Goed idee
Het enige wat ik met mijn berichtje wou zeggen is dat niet iedereen hierop zit te wachten, en dat het advies 'ach meisje, het valt wel mee' niet klopt.
Maar goed, het schijnt dus 'asociaal' te zijn als je niet een euro over hebt voor folderlopers (die overigens gewoon betaald worden).
Vinden de (ex)folderlopers zelf tenminste. Misschien wordt het straks ook wel 'gebruik' om de vakkenvullers in december een fooi te vinden. De vakkenvullers zelf vinden het vast een goed idee.

Lizelot
21-12-2012 om 09:04
Fred
Volgens mij zegt niemand dat het a-sociaal is als je niets geeft.Je bent vrij om iets te geven,maar ook om niets te geven.Het gaat mij om het feit dat je ook op een vriendelijke toon niets kunt geven.

Marieke
21-12-2012 om 10:55
Sticker
Mijn brievenbus is ingemetseld in een soort zandsteen, daar houdt dus geen sticker op. Dat zou inderdaad de handigste oplossing zijn.
Ik reageer hier omdat de algemene mening is dat dochter van TS zich maar over haar verlegenheid heen moet zetten. Naar mijn idee voelt deze dochter heel goed aan waar het om gaat en voelt zij zich opgelaten over de situatie; terecht denk ik; ik zou mij ook opgelaten voelen als ik langs de deuren moest op deze manier. In plaats van het meisje voorspiegelen hoeveel geld ze laat liggen zou je ook haar gevoel kunnen respecteren. Ik ben echt niet de enige voor wie dit geen folklore is maar een jaarlijkse ergernis. En natuurlijk kaffer ik geen verlegen pubermeisjes uit, maar vorig jaar heb ik wel een paar bijzonder onaangename discussies gehad toen de derde bezorger van het zelfde huis-aan-huis blad aanbelde. Behalve dat het voor mij als schooien voelt heb ik ook het idee belazerd te worden en dat is nog de derde reden waarom ik mijn dochter hier niet aan bloot zou stellen, het is duistere business.

Marieke
21-12-2012 om 10:57
Lizelot
"Jammer dat er mensen zijn als Marieke" Je kent me niet je hebt geen idee, hoezo vooroordelen.

Marieke
21-12-2012 om 10:58
Tjee
.....zelfs mijn computer verslikt zich hierin. Maar één keer was ook wel genoeg geweest

Marieke
21-12-2012 om 11:16
Ben ik nou gek?
Ik zit met verbazing dit draadje terug te lezen en vooral verbaasd over het venijn dat ik hier over mij heen krijg, wellicht ingegeven door de woordkeus.
Maar ik ben dan weer verbaasd dat iedereen het er unaniem over heen is dat dit meisje over haar grenzen heen moet stappen voor geld. Vooral omdat ik denk dat zij een punt heeft. Niet iedereen is blij met haar komst. Daarbij is het bezorgen van folders bij mij in de wijk zeker niet het monopolie van onschuldige tieners, maar krijg ik hier toch wat duistere volwassenen aan de deur, met dus hele vervelende discussies. Ik heb de indruk dat de kaartjes verhandeld dan wel gestolen worden, niet echt fijn allemaal. Ik zou mijn kind en zeker een timide dame (maar ook mijn zoons niet) hier niet tussen willen hebben.

ChrisH
21-12-2012 om 11:39
Duister?
Ik herken dat duistere aspect dan weer niet echt. Wellicht woont Megs dochter in een buurt/regio waar het er wat gemoedelijker aan toe gaat?
Het kan voor een verlegen meisje best goed zijn om uit haar comfort zone te komen en zo een beetje meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik zou dat niet bij voorbaat willen afdoen als te pusherig. Maar uiteindelijk is het natuurlijk haar beslissing.
Chris

Lizelot
21-12-2012 om 12:31
Klopt marieke
niet netjes van me.Maar het is een gevoelig punt voor me.Ik heb 2 gevoelige kinderen en ik verbaas me soms door het gedrag van volwassene.Waarom een pubermeisje duidelijk maken dat je geirriteerd bent omdat ze aan de deur komt?En dat nog laten afhangen van je eigen stemming.Snap het niet.Ga dan de discussie aan met 1 van de duistere mensen die aan je deur staan.Daar kun je toch ook verschil tussen maken?
Hier zijn het pubers uit het dorp die langskomen.Ze schooien trouwens ook niet.Geven een kaartje af en wensen je een gelukkig nieuwjaar.Het is dus ook mogelijk om hun ook enkel te bedanken en een gelukkig nieuwjaar te wensen.
Het gaat me ook niet om het geld dat ik het een goed idee vind om haar te laten gaan.Maar ik zie het meer als een les om te leren omgaan met verschillende mensen.Als je kind een puber wordt en steeds meer alleen gaat ondernemen ,komen ze na mijn idee juist vaak volwassene tegen die vinden dat ze hun irritatie of mening ongevraagd moeten geven,mijn dochter werd echt bang en was dan toch wel echt onder de indruk de rest van de dag.

Marieke
21-12-2012 om 13:06
Lezen lizelot
Ik kaffer geen onschuldige pubermeisjes uit en ik doe ook niet geïrriteerd tegen ze heb ik al twee keer uitgelegd. Projecteer je gevoeligheden niet op anderen, dat houdt de discussie zuiver.
Als jij zulke gevoelige kinderen hebt is het mij een raadsel waarom je ze langs de deuren zou sturen en in een dergelijke kwetsbare situatie zou plaatsen, maar ieder zijn ding.

Fred de Velde
21-12-2012 om 13:32
Ben je asociaal als je geen behoefte hebt tot geven?
"Het gaat mij om het feit dat je ook op een vriendelijke toon niets kunt geven."
Natuurlijk.
Maar heeft hier iemand dan gezegd dat hij/zij dat op onvriendelijke toon doet? Volgens mij niet.
Ik ben niet eens zozeer tegen dit hele gebruik. Ik irriteerde me vooral aan het gemak waarmee mensen weg worden gezet als asocialen.
Sommige mensen zijn voor, die gunnen hun kind een leuk extraatje. Niks mis mee. Maar niet iedereen heeft de behoefte om daar in mee te gaan.
En die worden dan 'asociaal' genoemd, of mensen die hun frustraties over folders afreageren op kleine pubermeisjes. Foei!
Maar hoezo is het 'afreageren'? Marieke legt haar slachtoffers gewoon uit dat ze geen behoefte voelt te geven.
Niet iedereen hoeft toch te geven? Waarom ben je dan meteen een gemenerik? We hebben het hier over pubers(!) niet over pukkies van drie, die we hun Sinterklaaskadootje afpakken.
Of kan de tere puberziel niet tegen zo'n teleurstelling? Nou, dan gaat de rest van het leven nog erg vervelend worden.

Lizelot
21-12-2012 om 13:57
Fred de velde
Waar lees jij dat mensen die niets geven a-sociaal genoemd worden???Ik kan dat niet terug vinden.
Mensen die hun frustratie afreageren op pubermeisjes...tja,vind ik inderdaad foei.
Zoals Marieke het omschrijft haal ik er niet uit dat ze vriendelijk verteld dat ze geen behoefte heeft aan niet geven.Ze is geirriteerd,ze vindt het schooien en legt het afhankelijk van haar stemming duidelijk uit.
En zoals ik al eerder zei,is iedereen vrij om te geven of om niet te geven.Daar kan een puber best wel tegen.Maar voor een jonge puber kan een geirriteerde volwassene die erg duidelijk maakt dat wat ze doet schooien vindt wel indruk maken.En dan maar hopen dat ze een goed stemming heeft.
En inderdaad veel pubers hebben nog een tere ziel...

Silone
21-12-2012 om 13:57
Tja poe
Zoon (15) is zo'n folderbezorger met kerstkaartjes die maar wat graag extra geld ophaalt. Willen mensen niet geven, ook oke. Maar hij werd dinsdagavond toch wel behoorlijk uitgekafferd met de bijbehorende krachttermen, waar dat gebedel aan de deur voor nodig was, en of zoon niet had gezien dat meneer een brievenbus had.
Zoon kan niet zo erg goed tegen autoritair gedrag en reageerde met: Als u liever niet mijn folders hebt, dan kom ik vanaf volgende week gewoon niet terug...
Ik ben benieuwd of hij volgende week überhaupt nog wel een baantje heeft. Zucht, assertieve kinderen is ook niet alles.