Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
meg

meg

20-12-2012 om 12:52

Zo zonde...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 14:03

Kritiek

Ik zei niet dat jij het asociaal noemt. Maar het woord is wel gevallen. Ik citeer albana even.

"Eigen schuld en nogal asociaal als je geen sticker hebt en dan dat afreageert op zo'n jonge krantebezorger. Plak een sticker en je hebt er geen 'last' meer van."

"Maar voor een jonge puber kan een geirriteerde volwassene die erg duidelijk maakt dat wat ze doet schooien vindt wel indruk maken.En dan maar hopen dat ze een goed stemming heeft".

Sja, dan verschillen we echt van mening hoor. Ik vind dat je dat tegen een puber moet kunnen zeggen. Volwassenen krijgen toch ook wel eens kritiek?

Lizelot

Lizelot

21-12-2012 om 14:29

Hmmmm,marieke

Volgens mij heb ik het ook niet gehad over uitkafferen.
Uit je bericht haal ik wel dat je geirriteerd bent,het aan de deur komen als schooien ziet en dat je dat afhankelijk van je stemming duidelijk verteld.Dat klinkt niet vriendelijk.Maar misschien bedoel je het niet zo.
Vervelend dat je nare ervaring hebt gehad met gestolen kaartjes en rare mensen.
Mijn kinderen hebben geen krantenwijk gehad.Zijn wel met kinderpostzegels langs de deur gegaan,daar zijn mensen blijkbaar ook geirriteerd door.Toch liet ik haar gaan,met vriendin.Het is niet alleen aan de deur,maar juist gevoelige kinderen moeten leren omgaan met mensen die niet vriendelijk praten.Dan is ons dorp samen met een vriendin een goede leerschool voor een kind.Van een kind altijd te beschermen en in een veilige omgeving te houden,leren ze juist niets van.Je weet als ouder wel hoever je kunt gaan.Toen mijn dochter naar het middelbaar in de stad ging,kwam ze vaak thuis ,onder de indruk van een onaardige volwassene.Toch zag ik dat niet als reden om haar niet meer met de fiets-bus te laten gaan.Ik was er zelfs een keer bij,dat mijn dochter een grote mond kreeg,omdat ze een ander hielp.Toen ik de persoon erop aansprak,maakte ze haar excuses.Ik stond niet naast mijn dochter ,dus het leek of ze alleen was.Nu werkt ze in een winkel in de stad,sommige klanten zijn heel tevreden over haar,andere hebben er geen begrip voor dat ze sommige dingen nog niet kan.En vertellen haar dat ook heel duidelijk,soms zo duidelijk dat haar bazin te hulp komt.Ondertussen is ze zo gegroeid dat ze niet meer onder de indruk is.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat langs de deur gaan hier,heel anders is voor pubers dan waar jij woont.Hier is het toch een ons kent ons dorp.Iedereen kent elkaar,de pubers die aan de deur komen zijn zoon of dochter van.....hier gaan kinderen ook langs de deur met ST Maarten.Hier zie ik het niet als een kwetsbare situatie.

Lizelot

Lizelot

21-12-2012 om 14:42

Fred de velde(ot)

Een puber is echt nog geen volwassene hoor.En krantenbezorgers zijn 14 ,15.Dat zijn net geen kinderen meer.
En ik was toen mijn dochter die leeftijd had echt vaak verbaasd ,hoevaak ze echt onbehoorlijk behandeld werd door volwassen.Het is blijkbaar een leuke leeftijd om je op af te reageren.
Albana zegt dat je a-sociaal bent om je af te reageren op een jonge krantenbezorger.Dat ben ik het helemaal met haar eens.Jij zegt dat mensen als a-sociaal neergezet worden omdat ze niets willen geven,dat heeft niemand gezegd.Zoals ik al zei,niets willen geven kan ook op een vriendelijke toon.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 14:46

Onvriendelijk?

"Albana zegt dat je a-sociaal bent om je af te reageren op een jonge krantenbezorger.Dat ben ik het helemaal met haar eens.Jij zegt dat mensen als a-sociaal neergezet worden omdat ze niets willen geven,dat heeft niemand gezegd.Zoals ik al zei,niets willen geven kan ook op een vriendelijke toon."

Maar wat is onvriendelijk?

Als je zoals Marieke zegt dat je niks geeft en waarom, ben je dan onvriendelijk? Ik vind van niet.

Lizelot

Lizelot

21-12-2012 om 14:52

Meg

Gaat je dochter nog of niet???Vind je haar te oud om met haar mee te lopen?Ze loopt ook met je mee als je gaat collecteren,dus ze weet hoe mensen reageren.Is samen met een vriendin een idee??Of toch samen en dan wel mee naar de deur ,maar je dochter het woord laten doen???
Wordt er bij jullie naar gereageerd of valt dat wel mee?Als ze echt niet wilt vergaat de wereld ook niet natuurlijk.Ik zou niet gaan pushen.

Lizelot

Lizelot

21-12-2012 om 15:39

Fred de velde

Het is de combinatie dat Marieke zegt dat ze geirriteerd is en dan later zegt dat ze de krantenjongen-meisje afhankelijk van haar stemming duidelijk vertelt dat ze het schooien vindt.Dat vind ik niet vriendelijk klinken.Het vooral de zin..afhankelijk van mijn stemming... dat komt niet vriendelijjk over.
Ik weet niet hoe het bij jullie gaat,maar hier krijg je kaartje en krijg je de beste wensen voor het nieuwe jaar.Dat is vriendelijk,ik reageer dan ook vriendelijk terug.Dan kun je als je niets wilt geven,bedanken.Waarom dan je mening geven,wat win je ermee om tegen zo een jongen of meisje te zeggen dat je het schooien vind?Je mag het schooien vinden,dat wel,maar zo een jongen -meisje,doet gewoon wat normaal is in Nederland.In heel Nederland gaan de krantenbezorgers langs de deur.Hier komen kinderen ook langs op Sint Maarten.Ik vind dat leuk,andere vinden dat ook schooien,ik ben hier opgegroeid,ik zie het als een traditie.Het hoort bij ons dorp.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 16:13

We hebben het hier over pubers

"Dat vind ik niet vriendelijk klinken.Het vooral de zin..afhankelijk van mijn stemming... dat komt niet vriendelijjk over."

Het hoeft ook niet altijd supervriendelijk te klinken. Aks je maar beleefd blijft.

"Waarom dan je mening geven, wat win je ermee om tegen zo een jongen of meisje te zeggen dat je het schooien vind?"

Sja, waarom zou je je mening niet mogen verkondigen?
Kunnen ze er niet tegen als iemand ze vertelt dat sommige acties niet op prijs worden gesteld? Zijn pubers nog 'te klein' om dat te begrijpen?

We hebben het hier over pubers, niet over kinderen van vijf!

Marieke

Marieke

21-12-2012 om 16:46

Rare discussie geworden

Ik heb geschreven dat ik het een vorm van schooien vind (@Kaaskopje, niet aardig inderdaad) en dat ik dit afhankelijk van mijn stemming duidelijk vertel.
Vervolgens word ik uitgemaakt voor asociaal, moet ik maar een sticker op mijn deur plakken en wordt ik ervan beschuldigd timide pubermeisjes uit te kafferen. Dit alles staat er niet.
Iemand iets duidelijk vertellen is voor mij iets heel anders als iemand uitkafferen, ook als ik geïrriteerd ben. Ik kan heel goed beleefd duidelijk zijn ook tegen pubers.
De vraag ging erover of Megs dochter over de streep getrokken moest worden vanwege het geld. Er waren al een hele trits mensen die vonden dat dochter maar even flink moest zijn. Dit is een discussieforum en ik dacht er anders over dus leek het mij goed om een andere mening te laten horen. Ik denk dat Meg haar dochter gelijk heeft met haar aarzeling, omdat deze gewoonte bij een deel van de mensheid (waaronder ikzelf) irritatie oproept en vervelend over komt. Vervolgens krijg ik allerlei onaardige zaken over mij heen met als klap op de vuurpijl ene Lizelot die vindt dat het jammer is dat er mensen zijn als ik.
Nu blijkt heel OOL in idylische dorpen te wonen waar alles altijd pais en vree is, maar ik weet uit mijn kleine suffe provincie stadje dat de nieuwjaarswensen omgeven zijn met minder vriendelijke praktijken en dat dit ook aan mijn voordeur wordt uitgevochten. Weet ik veel wie hier wat in de bus stopt. En dat was reden nummer twee: ook daar zou ik een bleu tienermeisje niet aan blootstellen.
Het waren maar mijn gedachten voor een discussie en ineens wordt ik van de aardbodem weg gewenst. Het kan raar lopen. Prettige kerst allemaal

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 17:01

Marieke

Het is een feit dat die kerstwenskaartjes wel eens misbruikt worden. Dus als dat bij jou in de wijk gebeurt is dat natuurlijk vervelend. Dat zou je kunnen melden als je dat in de gaten krijgt.
Als jij niet wilt dat je kinderen meedoen met de kerstgroeten in hun folderwijk, dan moet je ook niet goedkeuren dat ze aan de folderwijk beginnen. De kerstperiode is een enorme motivatie om aan het bezorgen te beginnen.
Een doorsnee bezorging van gesealde folderpakketten is te doen. Daar loop je redelijk vlot mee langs de deuren. Maar er zijn ook weken dat ze zoveel folders moeten bezorgen dat het in 2 pakketten is verdeeld. Daar krijgen ze wel iets extra voor, als ik het goed onthouden heb, maar het is een zware klus en dat 'iets extra' staat lang niet altijd goed in verhouding tot wat er van ze gevraagd wordt. Dat geldt ook voor het bezorgen van ingevouwen folder/krant pakketten. De tijd die het vergt om de folders in te vouwen wordt niet bij de tijd van het bezorgen gerekend. Als ze dat zouden doen, zou het meer opleveren en 'eerlijker' zijn. Gemiddeld genomen vind ik dat bezorgers best een extraatje verdienen. Je kunt daar van vinden dat dat bij het verspreidingsbedrijf vandaan moet komen, daar zit iets in, maar waarom zou je als ontvanger van folders en kranten niet een blijk van waardering geven? Ze doen het toch maar iedere week en als je geen nee/nee sticker hebt, dan mógen ze aannemen dat je de folders op prijs stelt. Dat jij die sticker nergens kwijt kunt of vindt dat de brievenbus daar onaantrekkelijker van wordt, is lastig, maar moet zo'n bezorger dat dan maar snappen?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2012 om 17:09

Marieke

Ik woon ook in een provinciestad en ik merk hier nooit iets van wantoestanden. Dat bestaat dus echt wel, net als jouw situatie bestaat.
Maar waar zou je een bleu meisje dan wel aan bloot willen stellen als ze wat extra's wil verdienen?

Kerstgiften

Erg vreemd vind ik de redenatie "ze krijgen er toch voor betaald". Slaan jullie het kerstpakket/ kerstbonus ook af ?
Ik waardeer het heel erg dat ik dag-in-dag-uit, in alle weersomstandigheden de krant om 7 uur ( 's zondags 8 uur) bezorgd krijg. De arbeidscondities van een krantenbezorger vind ik niet vergelijkbaar met die van een vakkenvuller. En hier in Schotland komen ze lopend met de zware ( zeer dikke weekend) kranten, soms moeten ze zelfs een keer terug naar de newsagent om weer "op te laden"
Wij krijgen een kerstkaartjes met als afzender " From John your weekday paper boy" en " David your weekend paper boy". Ik schrijf 2 kaartjes en stop daar resp £10 en £5 in en breng deze naar de newsagent. Verder krijgen we hier geen gratis krant( meer) of folders.
Na kerst zien we vaak andere bezorgers :o)

Marieke

Marieke

21-12-2012 om 17:26

Bijbaantjes voor timide meisjes

Ik vind dat mijn kinderen in hun eerste baantjes niet alleen moeten werken en bij voorkeur in een vaste structuur. Dus de oudste 2 zijn begonnen als vakkenvuller en in de horeca (theehuis, geen kroeg) De rest is nog niet aan werken toe.
Hier in de wijk wordt er bezorgd door een vader met zijn kinderen (tussen de 6 en 10 jaar). Ik weet niet precies wat ze bezorgen, maar zij komen niet met de kerstwensen, die hebben zij verkocht aan een ander. Ik ben hier dubbel over, want het is niets voor niks dat zulke jonge kinderen niet mogen werken, aan de andere kant hebben ze geen cent te makken. Ik heb vorig jaar een vreemde vent aan de deur gehad die behoorlijk intimiderend was (met 50 cent weer weggewerkt) en later een vriendelijke jongen die zei dat het toch echt zijn wijk was. Ik heb geen idee wie er om 6 uur 's ochtends de krant bezorgd en misschien kan die vriendelijke jongen wel heel goed liegen.

Cornelia

Cornelia

21-12-2012 om 17:32

Verschil

Met de vakkenvullers hoef je niet echt medelijden te hebben. Dochter vult vakken bij de supermarkt die deze kerst een verbond heeft gesloten met Jamie Oliver. Behalve loon krijgt ze winstdeling, een kerstpakket, evt bonus over gekochte boodschappen bij de Appie. Ik vind dat ze heel behoorlijk verdient, zeker voor een 15-jarige. Verder werkt ze onder een dak, dus droog, heeft ze leuke collega´s met wie ze ook wel een lolletje kan maken en ze moet wel hard werken maar geniet ook bescherming wat werktijden etc betreft.
Bij kranten/folderbezorgers gelden de meeste van die dingen niet, voor zover ik weet. Ik zie, mits tevreden over de bezorging, er geen probleem in die kinderen iets te geven. We krijgen geen folders, dus daar hoef ik niet over te denken, en de bezorger van de krant krijgt heel erg weinig dit jaar, daarvoor heeft hij/zij de laatste tijd veel te veel steken laten vallen (is in onderzoek) maar normaal gesproken krijgt de dagelijkse bezorger wel een redelijk bedrag. Ik zie het voor hen een beetje als een soort van bonus/gratificatie maar ook waardering. En het is ook een beetje eigen belang, als je geen of weinig fooi geeft is de kans dat je de verregende en kapotte kranten krijgt, wat groter. Dat deden wij 30/35 jaar geleden al bij de horken in de krantenwijk.
En verder behandel ik mensen, ook aan de deur, zoals ik zelf behandeld wil werden en vaak werkt dat erg goed maar horken heb je natuurlijk altijd en overal.

Cornelia

Cornelia

21-12-2012 om 17:41

Als je niks wilt geven, kun je ook gewoon zeggen: ¨Jij ook goede kerstdagen en een goed nieuwjaar.¨ Dan is de boodschap ook al helemaal duidelijk, voor de doorgewinterde bezorger, althans. Dat is gewoon vriendelijk.

Monni

Monni

21-12-2012 om 18:06

Precies

Dat doe ik ook. Hetzelfde zeg ik altijd, neem het kaartje aan en doe de deur weer dicht. Geef nooit wat en dat terwijl ik zelf vroeger ook kranten heb gelopen. Hmmmm toch eens over nadenken dit jaar. Misschien toch maar een paar euro klaarleggen. Heb alleen geen idee wie hier wat bezorgt dus de kans dat ik dan belazerd wordt die zit erin.

Lizelot

Lizelot

21-12-2012 om 18:27

Fred,precies

we hebben het hier over pubers....is dan bedanken en ook een gelukkig nieuwjaar wensen niet genoeg?Of zijn ze daar te 'klein'voor?Om dan de boodschap te begrijpen?
Waarom moet je je eigen mening duidelijk maken?Waarom is dat nodig???

krin

krin

21-12-2012 om 20:48

Helder

Ik kreeg vandaag een meisje aan de deur met beste wensen en een pakket folders, die ik wees op mijn Nee-Nee sticker, waarna ze zich uitputte in verontschuldigingen. Niets duisters. Vorig jaar wel, toen stond er een jongen die net deed alsof hij me niet snapte. Toen heb ik gewoon met een nepvriendelijk lachje de deur dichtgedaan.
Mijn krant wordt bezorgd door een man die me zelfs groet als hij 's middags zijn ronde doet met een andere krant, en die krijgt een bonus van me. Niet omdat hij te weinig verdient of zielig is, maar zoals ik een fooi geef in een restaurant als ik meer dan gewoon tevreden ben. Waarom men dat niet doet bij kassadames, of schoorsteenvegers, of juffen op school is vrees ik een kwestie van historisch zo gegroeid en weinig aan te beredeneren.
Nog even echt on topic, trouwens: ik zou het als puber vreselijk hebben gevonden om hiervoor langs de deuren te gaan. Liever arm de kerst door dan dit. En ik zie er ook geen opvoedkundig voordeel in om de dochter van ts het toch te laten doen.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 21:02

Geen verplichting

"maar het is een zware klus en dat \'iets extra\' staat lang niet altijd goed in verhouding tot wat er van ze gevraagd wordt. Dat geldt ook voor het bezorgen van ingevouwen folder/krant pakketten."

"Ik waardeer het heel erg dat ik dag-in-dag-uit, in alle weersomstandigheden de krant om 7 uur ( \'s zondags 8 uur) bezorgd krijg."

Dan geven jullie wel. Heel lief. Maar niet iedereen wil geven. Laat mensen daar vrij in. Zo doen jullie haast of je moreel verplicht bent om te geven. Geven is aardiger, zeker. Maar geen verplichting!

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 21:05

Schadelijk om een mening aan te horen

Waarom niet? Is het schadelijk om een mening aan te horen? Moet een puber altijd maar applaus en aanmoedigingen horen?

Ik ben NIET verplicht om te geven en al helemaal NIET verplicht om mijn mening voor me te houden omdat zo'n teer pubertje daar niet tegen kan.

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 21:11

Precies, krin.

"Niet omdat hij te weinig verdient of zielig is, maar zoals ik een fooi geef in een restaurant als ik meer dan gewoon tevreden ben. "

Precies. dat is de originele reden om een fooi te geven. Die reden vervaagt een beetje als we dat standaard gaan doen. En al helemaal als de werkgever dat meeneemt in het loon.

Hoho fred

Je mag me best citeren, maar ik "verplicht" niemand om ook te geven. Als jij dat in mijn berichtje leest, dan interpreteer je het verkeerd. Ik geef alleen aan, waarom IK de bezorgers een extraatje geef !

Cornelia

Cornelia

21-12-2012 om 21:16

Verplicht

Jij bent niet verplicht iets te geven, jij mag je mening geven en degene die jou nieuwjaar komt wensen is op zijn/haar beurt niet verplicht om jouw mening aan te horen. Die zal eerder denken: ¨Pff, waar maakt die ouwe zich druk om. Duh. Ik ben al weg als je niets geeft. Relax. Yolo.¨

Fred de Velde

Fred de Velde

21-12-2012 om 21:37

Verkeerd begrepen

"Je mag me best citeren, maar ik "verplicht" niemand om ook te geven. Als jij dat in mijn berichtje leest, dan interpreteer je het verkeerd. Ik geef alleen aan, waarom IK de bezorgers een extraatje geef !"

Okay dan heb ik het verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

"Die zal eerder denken: ¨Pff, waar maakt die ouwe zich druk om. Duh. Ik ben al weg als je niets geeft. Relax. Yolo.¨"

Dat mag ie dan ook rustig denken/zeggen/

Kaaskopje

Kaaskopje

22-12-2012 om 00:19

Fred

Als jij een puber je mening wilt geven over het feit dat die puber geld ophaalt met kerstwensen, dan heb je blijkbaar de behoefte die puber op te voeden. Je wilt hem leren dat er mensen zijn die niet van dit soort acties gediend zijn en ik vind niet dat dat je taak is op dat moment. Hij is op zo'n moment bezig met het uitoefenen van een onderdeel van zijn bezorgbaantje. Als je daar klachten over hebt, moet je bij zijn werkgever zijn. Die bezorger bij jouw deur doet wat hij mág doen van zijn baas.
Ik maak het op mijn werk ook wel eens mee dat een klant mij gaat vertellen hoe ik mijn werk naar zijn idee zou moeten doen. Opzouten, zou ik dan bijna willen zeggen.

Cornelia

Cornelia

22-12-2012 om 09:37

Oom

Tja, ik heb ook zo´n oom die altijd ongevraagd zijn mening over alles geeft, je vertelt hoe alles volgens hem zou moeten gaan, wat er allemaal fout is in de maatschappij. Aan hem had ik vroeger al een bloedhekel en het is ook nooit meer goedgekomen. Ik sta niet te wachten op dat ongevraagde gemopper onder het mom ¨ik mag zeggen wat ik wil¨.

Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 10:05

Vervelende buurman

Nu denkt iedereen dat ik die vervelende mopperbuurman ben die alle kinderen ongevraagd een preek geeft.

Sja, Ik werd een beetje allergisch van sommige reacties hier.

Die kwamen erop neer dat je vooral NIET mocht zeggen dat je het gebedel vond, en je mening maar voor je moest houden, want je had een tere puber voor je.

Dát vind ik nou zo'n onzin! Alsof je tot je 18de levensjaar alleen maar complimentjes mag horen, zo komt het over. Pubers gaan in hun leven nog genoeg mensen tegenkomen die ongevraagd hun mening geven, dus ze gaan heus niet dood van een vervelende buurman.

Wat dat betreft vind ik de reden 'dan moet je bij de werkgever klagen, niet bij de bezorger' veel geldiger.

Sticker

Het ging mij alleen om die sticker. Als je die niet hebt en je krijgt dus de krant daarom vindt ik het niet kunnen om dan de krantebezorger te vertellen dat zijn kerstkaartje een verkapte vorm van 'bedelen' is of dat 'even duidelijk' te maken wat dat dan ook mag betekenen. Dat mag je best vinden, maar dan kan je ook gewoon zeggen dat je nooit geld geeft en vervolgens de betreffende krantteverstrekker bellen en die het 'duidelijk maken'. Gewoon de baas dus. Of een ingezonden brief sturen naar de krant of de gemeente bellen met een klacht over colportage of zoiets. Ik vind het ook nogal 'makkelijk' om daar een meestal nog erg jonge krantebezorger op aan te spreken. Dat is een zeer makkelijk slachtoffer in zo'n discussie en daarom vind ik het niet kunnen. Kies in zoiets een gelijkwaardige 'tegenstander' dat moge duidelijk zijn.
verder denk ik dat de 'smoesjes' om geen sticker te hebben onzin zijn. Als je écht die krant niet wilt weet je heus wel een manier om dat de krantebezorger dat duidelijk te maken. Mijn ouders hebben ook een brievenbus aan het begin van hun tuin waar zo'n sticker niet op blijft zitten en die hebben omdat ze het écht écht niet willen (dat is meer om milieu-redenen) er een metalen plaatje opgeschroefd waarop de sticker wel plakt. Je hebt die sticker niet dus komen al die huis aan huis bladen en folders en dus komt de krantbezorger met zijn kerstwensen aan de deur. Het ene is het gevolg van het andere.....simpel zat. Dus heb je er 'last' van zorg dan gewoon voor zo'n sticker i.p.v. zo'n krantebezorger ermee lastig te vallen.
Heb je wél een sticker en komen ze tóch....dan is het een heel ander verhaal en dan mag het best gezegd worden. Dat had de krantebezorger zélf kunnen voorkomen door op te letten.
In 'handel' met die kaartjes geloof ik niet zo...Jongstes vriendin had precies afgeteld genoeg voor haar eigen wijk. Wel begreep ik van de dames dat er meer ouders meegingen...vooral bij de wat 'mindere wijken'. Maar mijn indruk was dat dat meer voor de veiligheid was....lijkt me ook wel logisch.
Wat betreft baantjes voor 13/14jarigen....die zijn er gewoonweg amper op die leeftijd. Pas als ze 15 zijn wordt het wat makkelijk. Een paar jaren terug kon je als 14jarige nog aan de slag bij de A.H. maar daar is A.H. mee gestopt (beleidswijziging). Een 'gewoon' baantje is echt niet te vinden. Ja rond de Sinterklaas kon ze 1 week kadootjes inpakken.....naast de kassajuffrouw en een beetje oppassen of auto's wassen dat lukt ook nog wel. Bollen pellen in de zomer en dat is het wel zo'n beetje.
En ja ze krijgen betaald, maar dat is in verhouding met hoeveel tijd het kost niet erg ruim.....ik zie het zoals je de ober een fooi geeft er zijn veel landen waar dat ook enigzins verplicht is....dus de 'folklore' is niet landelijk gebonden. Heeft krantebezorger zijn werk goed gedaan dan geef je het (of niet) maar het even 'duidelijk' maken dat gaat me te ver.
groeten albana

Cornelia

Cornelia

22-12-2012 om 10:36

Gelukkig maar

Nou, gelukkig maar dat je niet die vervelende buurman bent (of mijn oom, die heeft trouwens ook nog eens hele foute politieke denkbeelden maar dat is een heel ander verhaal, nee, brrrr, ik mag die man echt niet). Mijn punt is alleen waarom je degene aan de deur een preek wil geven, dan wel wilt vertellen wat je mening erover is. Niemand zit daar op te wachten, behalve jij. Je kunt ook gewoon zeggen: ¨Jij ook.¨ en je doet de deur dicht. Duidelijk voor iedereen.

Cornelia

Cornelia

22-12-2012 om 10:42

Albana

Ook de baantjes voor 15-jarigen drogen op bij de supermakrten. Een 15-jarige kent nog veel beperkingen: niet aan de kassa, werktijden etc. Er is genoeg aanbod aan potentiele vakkenvullers, dus men kan het zich veroorloven alleen vanaf 16 jaar mensen aan te nemen. Hier in de stad is dat al min of meer gebruikelijk.

Fred de Velde

Fred de Velde

22-12-2012 om 10:53

Contramine

"Mijn punt is alleen waarom je degene aan de deur een preek wil geven, dan wel wilt vertellen wat je mening erover is. Niemand zit daar op te wachten, behalve jij"

Sja, het wordt steeds meer een principekwestie.

Of het nou nuttig is of niet, ik kreeg gewoon heel erg jeuk van een mevrouw die meende dat je zo'n preek niet tegen pubers af mocht steken, want daar zouden ze niet tegen kunnen. Haar kind was namelijk 'gevoelig'.

Kom op zeg. Dan ga ik in contramine, ook al heb ik al 3 jaar nog geen kaartje gezien.

En ik heb ook zo'n oom (behalve de denkbeelden dan) ; )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.