meg
20-12-2012 om 12:52
Zo zonde...
Dochter bezorgd huis-aan-huis bladen en heeft van die kaartjes gekregen om uit te gaan delen. Daarbij gaat ze misschien wel wat extra's verdienen als mensen haar een fooi willen geven... maar... ze durft niet. (het is al heel wat dat ze uiteindelijk is gaan bezorgen want ook dat durfde ze eigenlijk niet, bij vreemden al die tuinpaadjes oplopen...) Ik vind het zonde omdat ze echt extra kan verdienen en heb beloofd dat ik mee zal lopen (nee ik ga niet aanbellen) Met collecteren voor de Hartstichting gaat ze met me mee omdat ze dat gezellig vindt. Maar omdat dit voor haar is en zij het woord moet doen, durft ze niet. Ze mag vanaf vanmiddag lopen. Ik hoop zo dat ik haar zover krijg dat ze durft. Meg

Cornelia
22-12-2012 om 10:56
Ha, ha
Let´s shake hands. We zijn het geloof ik eens! Veel succes met je oom.

P
22-12-2012 om 17:59
Albana
Jouw argument over dat er weinig baantjes zijn voor 13/14 jarigen vind ik onzin omdat je, toen ik die leeftijd had, pas met 15 mocht beginnen!
Overigens wilde mijn oudste wel in de vakantie folders bezorgen maar kreeg hij een vaste wijk aangeboden. Die was qua ligging zo gunstig en de betaling was ook behoorlijk veel alleen de tijd die je er over zou doen was veel en veel te gunstig gesteld.
Mijn zoon heeft half november opgezegd en ze vielen daar compleet van hun stoel van verbazing. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt (afzeggen in nov dus) maar mijn zoon kon het niets schelen, hij heeft het geld nu niet nodig en had geen zin in 2x extra bezorgen op donderdag (normaal op za avond, of zo of ma of di).

amk
22-12-2012 om 21:55
Vervelende pubers
hier heeft er 1 het voor de rest verpest.
Ik heb een nee/nee sticker. En toen ik weigerde iets te geven heeft de vriendelijke jongeman de algemene meterkasten in de portieken opengebroken en alle stoppen eruit gedraaid. Niet alleen bij mij, maar bij alle appartementen van het gebouw.

Jade
22-12-2012 om 22:32
Hmmm marieke,
"Nu blijkt heel OOL in idylische dorpen te wonen waar alles altijd pais en vree is,..."
Vooroordelen....ook gij
Was het maar waar, hier altijd pais en vree, maar helaas.....
En dan nu in het algemeen: ik heb hier van ze lang zal ze leven nog nooit iemand aan de deur gehad voor een fooi. Geen idee of ik wat zou geven of niet....
Als mijn kinderen het niet zouden durven zou ik ze niet de weg opsturen, om over hun verlegenheid heen te stappen. Ik zou wel voorstellen of ze dan niet samen met iemand anders langs de deuren zouden kunnen gaan, meer ook niet.
Is het schooien?? Hangt er vanaf hoe je het bekijkt, ik vind van niet. De dochter van een kennis van mij heeft onlangs ruim 200! euro opgehaald.....ik geloof dat ik mij ook maar ga inschrijven voor een krantenwijk

albana
23-12-2012 om 09:33
Ik snap het denk ik niet helemaal? Baantjes toen jij 15 was??? Het is gewoon zo, tenminste in onze omgeving...Toen oudste 13 was, was het er nog wel. Reguliere baantjes dan...Toen oudste 15 was, was het opeens er-uit met de 13jarigen. Verandering van beleid bij enkele grote werkgevers waar de gemiddelde jeugd z'n reguliere baantjes vind. Ik dacht (weet het niet meer zeker) n.a.l.v. wijzigingen in de wetgeving romdom werknemers in de leeftijdscatogorie. Je kan je niet eens meer 'inschrijven' op zo'n formuliertje...Dat kan pas als je een paar maand voor je 15de verjaardag zit.
Jongste 'red' zich nog wel enigzins met hap snap baantjes (die ik al noemde), maar de enige manier om écht gewoon vaste 'inkomsten' te hebben als 13-14 jarige is dus die folders. Afgelopen zaterdag mocht ze nog 'helpen' voor de winkeliersvereniging met uitdelen van kortingsbonnen voor de kerstmarkt. Paar uurtjes uitdelen tot ze op waren....vergoeding 25 euro. Maar zoiets is 1 keer en tot volgend jaar dan maar weer...
groeten albana

Shonagh
23-12-2012 om 12:45
15- jarige vakkenvullers (ot)
Mogen die ook alcohol "vullen" ( in de vakken bedoel ik) ?

P
23-12-2012 om 13:59
Tja
Ik bedoel dat toen ik die leeftijd had je niet eens MOCHT werken met 13 of 14 jaar.
Verder zijn jullie dus verwend met oudste maar ja, ik ken wel meer regels die veranderen. Hoezo mag je als 13/14 jarige geen genoegen nemen met maar een folderbaantje? Prima opstap toch als ze geld nodig hebben? Jongens krijgen amper een oppasbaantje, daar hebben de meiden nog een voordeel.

Klaartje
23-12-2012 om 15:29
15 jarige vakkenvullers
mogen zover ik weet wel alcohol bijvullen. Ze kopen of drinken het dan niet. Het is een beetje krom misschien. Zo vroeg ik me laatst af of ik rumbonen aan 15 jarigen mocht verkopen. Er zit tenslotte alcohol in. Je mag wel alcoholvrij bier aan jongeren verkopen, want geen alcohol.

Mach
23-12-2012 om 17:27
15 jarige vakkenvullers
Ik vind de verdienste voor 15 jarige vakkenvullers niet super hoor, 3,15 per uur. Hier verdien je met folders rondbrengen meer per uur gerekend. Maar mijn dochter vult liever vakken. Vindt ze gezelliger. En ze past op, wat veel meer oplevert dan 3,15 per uur. EN het is leuker!
Voordeel van folders is dat je het tijdstip van bezorgen deels zelf kan bepalen.
Persoonlijk vind ik het niet nodig dat een 13 jarige een bijbaantje heeft. Mag wel, maar hoeft niet. Dan moeten ze hun behoefte aan kopen maar een beetje inperken.

Shonagh
23-12-2012 om 17:30
"alcohol vullen"
Ik vroeg dit, omdat er hier (Schotland) haast geen vakkenvullers zijn onder 18. Ze mogen hier geen alcohol "handelen" en in de supermarkten is ook alle sterke drank te koop.
Een krantenbaantje is dus hier bijna het enige baantje voor jongeren onder de 18.
Maar weinig mensen laten hier de krant bezorgen, de krant wordt meestal gewoon in de winkel gekocht. Voor het bezorgen betalen we dus extra. Onze paperboy heeft ongeveer 30 klanten, die ook ook nog eens ver uit elkaar wonen.

albana
24-12-2012 om 08:41
Ja hoor is prima baantje
Het is alleen dat het aanbod minimaal is qua pubers die het willen. De baantjes die er zijn zijn allemaal al vergeven....Ja hoor is prima opstap als het er is. Het was alleen bedoeld voor marieke die folder/gratiskranten bezorgers 'spammers' noemde en zelfs 'schooiers' en enkelen die ook bepleiten dat er best 'gewoon werk' was voor deze leeftijd.
Wat jongens/meiden betreft....jongens krijgen weer makkelijker werk in b.v. tuinonderhoud (schoffelen) waar hier in de omgeving vraag naar is en in auto's poetsen.....Tsja...
Onze buren hebben voor de jongste een jongen als oppas in de vakanties. Een wel iets oudere jongen...die voor kok leert...en enorm goed met hun jongste kan opschieten. Vandaag kookt ie samen met hun jongste een 'kerstavondmaaltijd', zelfs hun oudste (13) vind het spannend....
groeten albana

Cornelia
24-12-2012 om 15:35
Mach
Dochter is ook 15, vult ook vakken maar als je alle toeslagen en belastingvoordeel optelt bij haar loon verdient ze een heel redelijk bedrag. Tel daar nog bij op de eventuele bonus over de boodschappen en dan houdt ze toch een heel redelijk bedrag aan over. Ze vindt zelf dat ze heel goed verdient. Ze komt met haar all inclusive loon toch dik boven de 4 euro uit.

Cornelia
24-12-2012 om 15:37
Shonagh
Volgens mij mag een 15-jarige officieel geen alcohol bijvullen maar dat wordt vaak vergeten. Dochter heeft het een keer gedaan maar is toen weggeroepen om iets anders te gaan doen. Maar daar zit ook nog wel verschil tussen per keten en zelfs per filiaal.

Cornelia
24-12-2012 om 15:43
Overigens
Overigens vind ik het niet slecht dat kinderen/pubers ook eigen geld verdienen. Ze leren er veel van, onder andere dat je geld niet zomaar krijgt en arbeidsethos. Je kunt niet zomaar vrij vragen of wegblijven etc. Ik merk dat er ouders zijn die dit raar vinden. Een kennis van ons vraagt iedere keer weer aan dochter of ze soms te weinig zakgeld krijgt dat ze moet werken. Maar ja, die geven hun dochter rustig een Abbercombie & Fitch trui van 80 euro bovenop haar kleedgeld. Tja, hoe leer je dan met geld omgaan.

Cad
24-12-2012 om 16:56
Vind ik ook
ik heb dezelfde gedachte Cornelia. Kinderen mogen werken vanaf 13, moeten vanaf 15 hebben we hier als afspraak. Maar omdat de jongsten het voorbeeld hebben van de oudsten is dat werken eerder een -hoera ik mag werken- gevoel, dan dat ze moeten.
Oudsten betalen ook altijd mee aan reisjes die door school worden georganiseerd en dat wordt door 95% van de klasgenoten als heel vreemd ervaren. Zijn dan ook de kinderen die alleen maar lui zitten te wezen terwijl ze ondertussen toch al 18 zijn.
Ik vind het niet verkeerd dat ze zien dat het geld echt niet aan de bomen groeit.

Merel
24-12-2012 om 17:02
Hoeft voor mij niet
Ik heb het juist precies andersom. Mijn kinderen hoeven echt niet te werken, het mag natuurlijk wel, maar geen verplichtingen. Ze krijgen kleedgeld (50 euro per maand) waarvan ze alles moeten kopen, ik betaal wel de helft van de aanschaf van de winterjas en de helft van de schoenenprijs. Verder krijgen ze telefoon geld (15 euro per maand) en zakgeld (10 euro per maand). Willen ze meer geld om uit te geven, dan zullen ze daarvoor moeten werken natuurlijk. Maar je bent maar zo kort in je leven jong en onbezorgd dat ze van mij daarvan mogen genieten. Ze zijn al druk genoeg met school vind ik, de tijd dat ze daaraan niet besteden mogen ze van mij lekker vrij zijn, je kan je hele leven lang nog werken.
Zo ben ik zelf vroeger ook behandeld, ik mocht het zelf weten en heb genoten van die vrijheid en onbezorgdheid. Maar ben toch gewoon gaan werken na mijn schooltijd en weet ook hoe ik met geld moet omgaan, dus ja.... ik heb een tijd lekker lui zitten wezen....héérlijk

Mach
24-12-2012 om 17:09
Cornelia
Hier is het netto 3,15. Nu met Kerst kregen ze een bioscoopbon van 15 euro, maar verder nooit iets.
Wel inderdaad 10 procent korting op boodschappen, 15 bonnen per jaar. Met maximum 10 euro per keer. Is dus inderdaad 150 euro per jaar. Die krijgt ze niet, daar profiteren wij van. Maar je hebt gelijk: ze heeft eigenlijk recht op die 150 euro! Ga het direct met haar regelen vanavond!
Maar goed, ze werkt ongeveer 24 uur per maand, dat is toch mooi ruim 75 euro per maand. en daar zou je dan ongeveer 12 euro bonus bij op moeten tellen. Leuk meegenomen als je 15 bent.
Maar goed, als ik zie hoe hard ze soms werken en eigenlijk altijd een half uur na sluitingstijd pas wegkomen ( onbetaald, dus een uur per week onbetaald overwerk) vind ik het geen superbetaling.

cornelia
24-12-2012 om 17:16
Mach
Hier inderdaad 10% over de boodschappen met een maximum van 25 euro p/m. Dat wordt per kwartaal via het loon verrekend. Dat is dus een maximum van 300 p/j. Omdat het uitbetaald wordt via het loon, mag dochter het houden op voorwaarde dat ze het op haar spaarrekening zet. Verder adv, vakantiegeld, winstuitkering etc in haar all inclusive loon. Zij houdt per 4 weken voor 8 uur werken p/w zo'n 120 a 125 euro over. Haar oude zakgeld wordt ook doorgestort naar haar spaarrekening die nu best leuk begint te worden. Daarnaast heeft ze nog een comfortrekening waar ze het geld dat ze per maand overheeft naar doorstort. Dat is nog niet zo heel veel maar haar plan is te sparen voor popconcerten etc.

Cornelia
24-12-2012 om 17:19
Hohoho
De kinderen moeten van mij niet werken. De jongsten zijn nog te jong om te werken maar oudste dochter is dus 15. Ze wil werken omdat ze altijd te weinig geld heeft en geld betekent vrijheid voor haar. Je kunt gemakkelijker ergens heen gaan. En dat laatste gevoel is al heel belangrijk voor haar. Maar ik vind het niet verkeerd dat ze werkt, dat is mijn insteek.

Merel
24-12-2012 om 19:45
Cornelia
Cornelia, voel je niet aangesproken, de kinderen van Cad moeten dat. Trouwens mijn dochter (17) werkt wel bij de supermarkt (het moet van mij dus niet, maar het mag wel) maar zij krijgt geen korting op haar aankopen. Haar uurloon weet ze niet eens precies maar ligt tussen de 3 en 4 euro bruto, ze verdient meer met haar oppasbaantje.

Kaaskopje
24-12-2012 om 23:15
Cad
Mijn kinderen zijn inmiddels bijna 20 en 21 en als ik eerlijk ben zag ik vooral jongeren die vrijwillig een baantje gezocht hebben of in ieder geval inkomsten hadden uit bijvoorbeeld oppassen. Mijn ervaring is dus dat er weinig pubers waren die lui op de bank zaten tot hun 18de.
Tot 16 jaar vind ik niet dat een jongen/meisje móet werken. Tot 16 jaar vind ik het sympathiek als ze iets zoeken waarmee ze hun leven leuker kunnen maken, maar dat moeten ze zelf weten. Mijn oudste stond al met 12 jaar te trappelen, de jongste heb ik een beetje aan moeten moedigen. Het grappige van het geheel is dat de oudste haar interesse voor een baan naast school verloren heeft, maar nog wel zo nu en dan oppast, terwijl de jongste op haar 16de is gaan werken, daar nog steeds werkt en een vast contract heeft. Ze spaart zich een slag in de rondte. Het kan dus verkeren Mijn oudste heeft overigens wel inkomsten vanuit haar stage. Dat is voor haar genoeg voorlopig.
Mijn dochters hebben overigens nooit mee hoeven betalen aan activiteiten die georganiseerd waren door school. Ook al ben ik niet zo'n voorstander van reizen van een paar honderd euro, ik ben daar een beetje ouderwets in misschien, zie ik het wel als schoolkosten. En schoolkosten werden op het VO niet door mijn dochters betaald.

Kaaskopje
24-12-2012 om 23:18
Oh ja,
Ik heb mijn jongste dus vanaf haar 16de aangemoedigd, maar niet verplicht tot werken. De consequentie van niet werken is dat er minder gedaan kan worden, dus als ze daarvoor gekozen zou hebben... zelf weten. Móeten werken kan nog lang genoeg.

P
25-12-2012 om 11:45
Verplicht werken
Mijn zonen hoeven door het jaar heen niet verplicht te werken maar vanaf 15 jaar moeten ze wel een baantje hebben tijdens de zomervakantie. Ik blief geen pubers wekenlang op de bank tijdens de zomer op die leeftijd.
Als ze zelf niets gevonden hebben zal ik het nog even proberen en als er geen baantje is dan kan ik er ook niets aan doen maar dit is dus wel de bedoeling. We gaan altijd al 2 wk met vakantie dus meer dan een week of 3/4 is het niet.
Ik vind het echt belangrijk om ook op die leeftijd te leren hoe het gaat in een werkomgeving. Ik wilde zelf ook niet met 15 maar moest ook en was erg blij met het fototoestel wat ik na die 3 wk bollen pellen kon kopen.

Knutselkei
25-12-2012 om 14:57
Dochter
dochter van 15 werkt sinds een paar maanden hier in een restaurant. Ze werkt meestal op woensdag en zondag. Ze hoeft niet te werken maar als ze meer geld wilde vond ik dat ze het zelf moest gaan verdienen. Gemiddeld verdiend ze 4 euro per uur en dan de fooien er nog bij. Alcohol serveren mag ze ook niet, wel de gerechten brengen en borden/glazen afruimen etc.

Kaaskopje
25-12-2012 om 16:19
Bankhangen
P: Ik blief geen pubers wekenlang op de bank tijdens de zomer op die leeftijd.
Ja maar dat doet niet elke jongere van die leeftijd. Ik heb eigenlijk zelden een moment gehad waarop hun gebankhang mij ging irriteren. Hoe zelfstandiger ze worden hoe makkelijker het kan worden. Fietstochten, naar het strand, dat soort dingen. Het is niet alleen maar lamlendigheid wat pubers betreft.

zebra
25-12-2012 om 17:33
Niet verplicht
maar puberzoon, bijna 14 jaar, bezorgt in de vakanties streekkranten. Tijdens de schoolweken doet hij dit niet, druk genoeg met school.

Astrid
25-12-2012 om 20:34
Mijn schuwe autistische zoon gaat wel langs de deuren
Mijn zoon van 14,5 en autistisch heeft nu 1,5 jaar een krantenwijk van 500 huis-aan-huiskranten. Hij is vorig jaar met zijn pgb begeleidster en met mijn man langs de deuren gegaan. Hij ratelde vooraf besproken zinnetjes op. Bij probleemdeuren of onvoorwachte situaties sprong begeleidster of man in. Toen had hij 350 huizen en was de opbrengst 500,=. Mooi! Nu heeft hij 500 huizen en dit jaar gaat hij alleen. Nu 2 straten gehad en nu al 200,= binnen. Volgens hem krijgt hij gemiddeld een euro. Hij heeft nog wel moeite met langs de deuren gaan, maar doet het voor de opbrengst toch. Ik vind dat knap!
Zijn krantenwijk is echt een hondenbaan. Voordat je bij een deur bent moet je bij de meeste een dichtbegroeide tuin in en vaak past de krant geeneens door de brievenbus. Verder is het een hele uitgestrekte wijk. Hij doet er zeker 3 uur over. Voor hem is het kaartjes uitdelen een leuk extra zakcentje. Omdat het veel oplevert belt hij toch maar aan, ondanks dat hij het nog steeds dood eng vindt.

Kaaskopje
26-12-2012 om 00:45
Flinke wijk astrid
Je zoon heeft een grote wijk. Mijn dochter had twee wijken van bij elkaar 300 adressen. Wij liepen daar 1 wijk van. Dat waren folderpakketten en eerst was er ook nog een wijk met losse folders die thuis dus nog ingevouwen moesten worden. Vreselijk! Ik vind het dus heel wat dat je zoon dit elke week doet. Wat je zegt over de tuinen, is zeker waar. In veel tuinen kun je wel enigszins doorlopen, maar bij tuinen met dichte hekjes en overstekende struiken is het toch meer moeite.
Ik werd een beetje uitgelachen omdat ik zei dat er gemiddeld een euro gegeven wordt, maar het is mijn ervaring wel. Blijkbaar wonen wij in een gulle wijk en jij ook