meg
20-12-2012 om 12:52
Zo zonde...
Dochter bezorgd huis-aan-huis bladen en heeft van die kaartjes gekregen om uit te gaan delen. Daarbij gaat ze misschien wel wat extra's verdienen als mensen haar een fooi willen geven... maar... ze durft niet. (het is al heel wat dat ze uiteindelijk is gaan bezorgen want ook dat durfde ze eigenlijk niet, bij vreemden al die tuinpaadjes oplopen...) Ik vind het zonde omdat ze echt extra kan verdienen en heb beloofd dat ik mee zal lopen (nee ik ga niet aanbellen) Met collecteren voor de Hartstichting gaat ze met me mee omdat ze dat gezellig vindt. Maar omdat dit voor haar is en zij het woord moet doen, durft ze niet. Ze mag vanaf vanmiddag lopen. Ik hoop zo dat ik haar zover krijg dat ze durft. Meg

Brenda
27-12-2012 om 11:29
Ook een euro
Wij geven hier ook een euro hoor, maar er komen er maar 2, hooguit 3 langs dus dat kunnen we wel missen . Een jaar was ik niet thuis en toen had zoon van 11 het kaartje aangepakt en 'bedankt jij ook' gezegd en niets gegeven (wist hij veel...) dus dat was wel sneu. Dus het jaar erop maar het dubbele gegeven
Oh en een kranten jongen brengt altijd speciaal het gratis weekblad. Wij zitten net in de andere wijk, jongen heeft al jaren de wijk aan de overkant van de straat, waar ons stuk dus niet bij hoort. En onze wijk heeft blijkbaar een probleem met bezorgers,want het wisselt regelmatig en soms krijgen we maanden die krant niet,omdat er domweg geen bezorger is of een bezorger die zijn werk niet goed doet. Jongen van de wijk aan de overkant is een oud klasgenoot van mijn dochter, en omdat ik het hem speciaal vroeg komt hij sindsdien altijd even naar de overkant om ons ook een krantje te geven.

Brenda
27-12-2012 om 11:31
En ik wilde dus zeggen..
oh en n.a.v. mijn verhaaltje van de krantenjongen die speciaal ons krantje komt brengen (hoeft hij niet te doen) kreeg hij dit jaar 4 euro van mij. (ik had 'm vorig jaar niet gezien, we waren toen denk ik niet thuis toen hij langs kwam met zijn kaartjes)

Astrid
27-12-2012 om 13:34
Flinke wijk inderdaad zeker t.o.v. flats
Wat zoon doet is inderdaad een hele grote wijk (onze eigen straat en daar om heen). Vind het eigenlijk ook best veel. Dat komt mede omdat bij ons de wijk heel ruim is opgezet met daarbij ook nog eens verwilderde voortuinen met hekjes).
Hij is nu ook weer aan het lopen. Krant komt normaal op woensdag en wij gingen er eigenlijk van uit dat ze door de kerst een week zouden overslaan. Maar nee, stapel lag net voor de deur.
Van de zomer heeft mijn dochter 2 weken een paar flats gedaan. Ook 500 huizen. Dat was in een half uur klaar. Best wel oneerlijk, maar het is niet anders...

Kaaskopje
27-12-2012 om 14:16
Brenda
Mijn dochter heeft ook een keer blij bedankt en de deur vervolgens dichtgedaan. "Wist ik veel!" Best gênant

Kaaskopje
27-12-2012 om 18:57
Er staat hier al zo'n 2 weken een bakje met contant geld te wachten, maar ze komen niet!

Mussie
27-12-2012 om 20:04
Zelfs op kerstavond
Hier ook zeker 7. Zelfs op Kerstavond werd er om kwart voor 10 aangebeld. Man deed open en heeft het jochie echt weggesnauwd. Daar kregen we nog een fikse discussie over want ik vond dat hij het had moeten uitleggen en had moeten zeggen dat hij een andere keer terug moest komen, in plaats van 'nee bedankt' te grauwen en de deur dicht te gooien. Jaja, vrede op aarde.

mix
27-12-2012 om 22:11
Normaal ook wel 7 ofzo
nu maar 3 tot vandaag er nog 2 bijkwamen. Ze komen laat dit jaar en niet alleen qua dagen, ook qua tijd. Dat laatste vind ik minder.

Kaaskopje
27-12-2012 om 23:40
Nou hè hè...
de bezorger van onze krant is geweest hoor. Van harte gegund, hij moet toch iedere dag maar rond 6 uur naar onze deur. Dat betekent omlopen van de route en dan ligt onze deur ook nog eens zo'n 10 meter van de straat af.

Geerke
31-12-2012 om 11:23
Bedelen en hoe het voelt
Ik heb een nee nee sticker omdat ik geen kranten en folders hoef. Maar als ik een ja sticker zou hebben zou ik ook fooi geven aan de bezorger.
Ik vind het geen bedelen maar kan me wel HEEL goed voorstellen dat het wel zo VOELT. Ik denk dat ik het als puber nooit gedurfd zou hebben.
Ps mijn nichtje haalde vorige week 120 euro op.

moeder van een puber met folderwijk
31-12-2012 om 12:00
Hier
een zoon die een folderwijk heeft van ongeveer 300 huizen (inclusief wat flats). Het zijn losse folders, deels al ingevouwen, maar soms moet er ook een of meer folders nog bij. Het verdient niet heel super. rond de 50 euro per maand, gemiddeld, er zijn ook al veel folders afgevallen in de afgelopen jaren sinds hij de wijk heeft. De kerst/nieuwjaar is dan best een welkom extraatje. Maar nee, het is niet verplicht om iets te geven. Bij de meesten krijgt hij wel iets. Anderen zeggen vriendelijk dankjewel, een enkeling mekkert dat hij al is geweest, ook al is dat niet zo. Van sommige mensen krijgt hij behoorlijke bedragen. Dat hij wel opvalt en geliefd is bleek van de week. Hij liep zaterdag met zijn vader, om zo snel mogelijk de folders te doen en voor het geval er onverlaten vuurwerk in zijn kar gooiden. Op een plein hier verderop ging de deur open: u bent de vader van die blonde jongen toch? Eh......ja? Nou, hij is nog niet bij mij geweest voor het nieuwe jaar. Dus zoon geroepen, eh nee, volgens mij inderdaad niet. Nou, zei die vrouw, ik had nog zo tegen mijn man gezegd dat hij het in de gaten moest houden, hier heb je je centen en ook voor je broertje (die helpt weleens mee). Kreeg zo 10 euro in zijn handen geduwd! Kijk, dat hoeft echt niet, hij is blij met alles hoor, maar dit vond ik toch wel heel aardig!
In schril contrast: bij 1 huis had hij 1 gulden gekregen (????) en ergens ook een belgische franc. Ja, en dat vind ik dan wel flauw en kinderachtig. Geef dan gewoon niks.

31-12-2012 om 12:01
En zijn totale opbrengst vergeet ik nog
ongeveer 140 euro.

Kaaskopje
31-12-2012 om 14:51
Bedelen
De definitie van bedelen op Wikipedia: Bedelen is iemand smeken om gratis goederen (geld, eten, kleren, enzovoort) te geven.
Jongeren die folders bezorgen hebben er genoeg hun best voor gedaan. Ik vind het woord bedelen dus echt niet van toepassing. Het is fooi, zo zie ik het.

31-12-2012 om 15:01
Inderdaad kaaskopje
ze vragen ook niet om geld, ze wensen je fijne feestdagen. Dat het in sommige delen van het land gebruikelijk is daar een centje voor te geven, tja. Het is lang niet overal zo namelijk.

Genista
31-12-2012 om 15:31
Precies moedervanpubermetfolderwijk
Ze doen het ook niet overal. Ik kan me nog zó herinneren dat we na een verhuizing over een forse afstand (meer dan 150 km) voor het eerst een folderpuber aan de deur kregen met een kaartje en goede wensen. Mijn moeder sprak ietwat verbluft, doch oprecht vriendelijk: "Dank je wel, wat aardig! Jij óók een heel prettige jaarwisseling" en zij sloot de deur. Sorry, folderpuber van toen, wij wisten niet van dat gebruik, want vanwaar wij kwamen, deden ze dat niet
Overigens hebben wij (met Ja/Nee-sticker) maarrrr liefst één hele krantjespuber aan de deur gehad nu. Maar dat de andere krantjespubers (nog) niet geweest zijn, kan natuurlijk ook aan onze uithuizigheid van de afgelopen weken hebben gelegen.

31-12-2012 om 17:13
Mijn man
zelf komt ook uit een omgeving waar het niet gebruikelijk is en het eerste jaar heeft hij net zo gereageerd Genista Tot woede van mij overigens, wist ik veel dat dat elders niet gedaan werd, ik weet niet beter, mijn moeder spaarde al weken van te voren wat kleingeld op. Kwartje voor die, gulden voor die, en 5 gulden voor de ochtendbezorger.

P
31-12-2012 om 18:34
Bedelen
"Ik vind het geen bedelen maar kan me wel HEEL goed voorstellen dat het wel zo VOELT. Ik denk dat ik het als puber nooit gedurfd zou hebben. "
Ik weet dat het geen bedelen IS maar zo voelde dat wel voor mij. Ik voelde mij ALSOF ik stond te bedelen en dat kan heel vervelend aan voelen. Blijkbaar snappen mensen hier niet het verschil tussen iets voelen en je zo voelen terwijl je weet dat het niet zo is. Dat kan zo voelen omdat je weet dat er veel mensen niet blij zijn met die pubers die aanbellen.

Kaaskopje
01-01-2013 om 01:23
Ik zei het naar aanleiding van jouw ongemakkelijke gevoel. Je hoeft het niet als bedelen te zien, omdat ervoor gewerkt is. Dat een ander het als bedelen wil zien is zijn probleem.

P
01-01-2013 om 10:46
Kaaskopje
Als een ober in een restaurant overduidelijk moeite doet voor een fooi vind ik dat OOK bedelen. Ik las in de consumentengids dat iemand in een restaurant de rekening kreeg waar even met pen de volgende tekst onderstreept was: 'service niet inbegrepen', het gaat dan om een fooi maar het wordt dan toch echt bedelen.

Kaaskopje
01-01-2013 om 15:20
Dan lijkt de VS mij een ongeschikt vakantieland voor jou. Heb jij dan liever dat een horeca-gelegenheid bijvoorbaat 10 procent bij de kosten optelt? Dan wordt er niet om gevraagd. In Frankrijk doen ze dat voor zover ik daar verstand van heb. Hoe verder ze van het koffie-apparaat moeten lopen, hoe duurder het kopje café au lait wordt.

Ginny Twijfelvuur
01-01-2013 om 15:36
Tja
Dit doe mij overduidelijk denken aan een vakantiebaantje, lang lang geleden. Ik was gids en op het einde moest ik onder een bordje gaan staan: "Vergeet de gids niet" (en dat in 5 talen). En dan zeggen dat ik een werkstudent ben, etc. etc.
Ik vond dit in het begin ook supergenant. Totdat ik doorkreeg dat dat nogal wat geld opbracht. En verder was dit het enige geld dat ik kreeg... Ja studenten in de toeristische industrie hebben het vaak ook niet makkelijk.
Al met al geloof ik sowieso dat denken voor een ander je niet ver gaat brengen.

Merel
01-01-2013 om 19:55
Kaaskopje
Haha ja dat herken ik. Toen wij op vakantie waren in de USA stond er onder aan de rekening met rode pen voorgerekend iets in de trant van 10% fooi en 15% fooi. (met een pijltje en een smiley erachter bij die van 15%) ik geloof dat ze vaak merken dat toeristen dat fooi geven niet begrijpen of vergeten. Natuurlijk gaven we de fooi, ik vond het wel grappig en stel me er in de USA ook altijd op in omdat ik weet (gelezen in menig boek) dat een serveerster/ober en ander bedienend personeel het écht moet hebben van die fooien omdat hun salaris behoorlijk laag is.

P
01-01-2013 om 20:47
Kaaskopje
Het zal je verbazen maar los van het feit dat ik amper in gelegenheden kom waar er overduidelijk fooien van je verwacht worden heb ik in dat geval dus liever dat het inclusief is. Ik voel me daar prettiger bij inderdaad.
Overigens verwacht ik lagere prijzen in de VS en las ik in de consumentengids dat er in Nederland gemiddeld hogere bedragen aan fooi rond gaan dan in Amerika.

Kaaskopje
01-01-2013 om 23:13
Als het niet bij de prijs is inbegrepen heb je nog een béétje de vrije hand. Een fooi is ook een signaal dat je tevreden bent. Is de bediening beneden peil, dan geef ik echt geen 10% (dat is zo'n beetje het percentage wat 'normaal' is). Of als we een keer ergens willen eten, maar een beetje zuinig aan moeten doen... tja, dan knijpen we de fooi soms af naar een heel klein fooitje.
Wij gaan nooit meer met de kinderen naar een restaurant, dus dan komt het er iets makkelijker van.
Hoe dat in Amerika zit, weet ik verder niet, maar als ik een reden bedenk voor die lagere fooi, dan kom ik op dat in de VS overal een fooi bij wordt verwacht. Dus misschien zorgt dat ervoor dat het gemiddelde per bewezen dienst wat lager ligt. Maar een VS kenner weet dat vast beter