Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon(13) steeds minder sociale contacten

Goedemorgen,

Onze zoon krijgt steeds meer moeite om sociale contacten te onderhouden. Hij zit in de 1e klas TL en doet het op school heel goed. In het begin was iedereen leuk en was hij veel buiten en maakte veel nieuwe vrienden. Voor de 2e lockdown was hij al veel minder buiten en begon steeds meer zijn "vrienden" niet meer leuk te vinden. Hij is van de fiets afgeschopt door jongens uit het dorp waar hij altijd mee opfietste, daar wil hij ook niks meer mee te maken hebben maar het zijn dus ook jongens uit zijn klas waar hij het wel altijd mee kon vinden. Ik snap dat hij met die jongens geen contact meer wil. hij heeft wel een hele duidelijke mening.

door de lockdown worden de contacten steeds minder en vindt hij niemand uit zijn klas meer leuk, hij investeert zelf ook niet in vriendschappen maar mist het wel. Hij praat er gelukkig wel met mij over,dat is fijn. 

hoe kan ik hem hierin helpen? Het is zo'n leuk kind,erg lief en veel humor. maar weinig echte aansluitingen met anderen. Hij vindt vele kinderen van zijn school meelopers en niet echt. En hij wil wel meer contacten maar hij wil ook niet een ander achter de kont aanlopen.

hij heeft hierin dus echt wel hulp nodig maar hoe?

alvast bedankt voor het meedenken.

liefs

Hulp nodig? Hoezo? Is hij met zijn authentieke gedrag niet juist een goed voorbeeld voor anderen?

Als je al hulp zou moeten/willen bieden, doe het dan door andere personen bij hem onder de aandacht te brengen die tot indrukwekkende prestaties kwamen en veel voor de mensheid zijn komen te betekenen juist door gewoon zichzelf te durven zijn. Ramses Shaffy bijvoorbeeld.

Het is ongetwijfeld geen toeval geweest dat hij ook een lied heeft gewijd aan zijn/deze speciale levenssituatie. Zie voor het origineel: 


https://youtu.be/fyTvY_7ws30 en

https://youtu.be/Ih5i8lEpaH0 voor een ruigere versie waartoe hij op hoge leeftijd nog in staat bleek. Wijs hem er vooral ook op dat het geen toeval is dat zijn relatie met Liesbeth List al die jaren standhield.

De keerzijde van de medaille is natuurlijk dat kniesoren al snel denken en helaas ook wel zullen zeggen of schrijven: "Wat een overgewaardeerd persoon!" Maar dat is op z'n Brabants gezegd "gewoon de kift". Je zal je zoon enorm helpen met hem te leren daarmee verstandig om te gaan.

Inderdaad wat een sterke persoonlijkheid heeft je zoon! Iets om trots op te zijn! 

En vindt hij het zelf jammer dat hij geen vrienden heeft, dan zou ik vooral op zoek gaan naar een leuke club oid waar hij anderen leert kennen (als het weer kan) of online via computergames. Als hij wat ouder is en een bijbaantje heeft of bij jongerencentrum komt waar meer gelijk gestemden zijn, leert hij ook weer anderen kennen. (Zo ging dat bij ons in ieder geval.) Dat vindt zn weg wel, maar vertel hem inderdaad ook dat het sterk van hem is dat hij zijn eigen pad durft te kiezen en zijn eigen normen en waarden niet verloochent.

Ik denk er wat anders over dan de mensen hierboven. Kinderen kunnen echt wel heel eenzaam zijn zonder vrienden. Ik zou helpen zoeken naar een hobby waar hij kinderen kan ontmoeten. Dat hij iedereen op school 'onecht' vindt  kan ook een beschermingsmechanisme zijn. Er zitten vaak zo veel verschillende types,  dat er toch vaak wel een match bij zit. Door iedereen bij voorbaat af te wijzen sluit hij zichzelf ook wel een beetje af.  Als hij echt heel anders is dan zijn klasgenoten dan kun je een wissel van klas of zelfs van school overwegen. 

Annette83

Annette83

23-02-2021 om 23:03 Topicstarter

Pief schreef op 21-02-2021 om 16:44:

Ik denk er wat anders over dan de mensen hierboven. Kinderen kunnen echt wel heel eenzaam zijn zonder vrienden. Ik zou helpen zoeken naar een hobby waar hij kinderen kan ontmoeten. Dat hij iedereen op school 'onecht' vindt kan ook een beschermingsmechanisme zijn. Er zitten vaak zo veel verschillende types, dat er toch vaak wel een match bij zit. Door iedereen bij voorbaat af te wijzen sluit hij zichzelf ook wel een beetje af. Als hij echt heel anders is dan zijn klasgenoten dan kun je een wissel van klas of zelfs van school overwegen.

zo zie ik het dus ook. Hij sluit steeds meer mensen af. Vele gesprekken met hem hierover gehad want hij geeft het wel aan als ze bijv niet reageren op iets wat hij zegt in de groepsapp. Maar dan vraag ik ook aan hem, reageer jij wel op anderen dan, nee is vaak zijn antwoord. Komt wel van beide kanten natuurlijk. 

volgende week mag hij weer gedeeltelijk naar school maar ik heb nu al buikpijn,hoe zal het gaan en blijft hij anderen wegzetten als niet echt of stom, hij heeft over iedereen wel wat te zeggen. En hij roept hierdoor wel pestgedrag op. Ik zal het in de gaten moeten houden en anders de school inschakelen om te helpen. 

Misschien kan je met hem afspreken dat hij iedereen eens opnieuw objectief bekijken gaat, en dat veel haantjes gedrag voortkomt uit onzekerheid van die ander. En dat kinderen soms alleen leuker zijn dan in een groepje. Het zou kunnen dat nu, door de nieuwe situatie op school er ook andere groepen gemaakt worden en hij in een leuke groep terecht komt? Of dat hij eens goed observeert of er ook wat stillere types in zijn klas zitten, of eens niet op de jongens let maar ook op de meisjes, daar kunnen ook leuke rustige/echte types tussen zitten waar hij bevriend mee kan raken. Wat zijn zijn hobby's? Misschien kan hij daarin gelijkgestemden vinden, via school of later daarbuiten, als het weer kan, of nu via een forum/chatroom o.i.d.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.