Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon 14...iemand adviezen?

HR07

HR07

12-04-2026 om 18:31 Topicstarter

duizel schreef op 12-04-2026 om 17:24:

[..]

Hij wordt geschorst vanwege het vele te laat komen in combinatie met eruit gestuurd worden en spijbelen. Het lijkt me de combinatie.

Ben wel benieuwd wat een schorsing op deze school inhoudt. Als het betekent dat hij een paar dagen niet op school mag komen zal hij het misschien alleen maar fijn vinden. Ik weet dat er ook scholen zijn waar je juist wel moet komen en ergens (onder toezicht) moet gaan zitten werken zonder contact met anderen.

Daar wordt hij inderdaad voor geschorst. En hij zal dan een dag naar school moeten om opdrachten te maken.

HR07

HR07

12-04-2026 om 18:38 Topicstarter

Pippeltje schreef op 12-04-2026 om 16:49:

Bij een VWO-leerling die structureel te laat komt en waarbij verbetering uitblijft, is een consequente en stapsgewijze aanpak nodig. Het gedrag duidt vaak op motivatieproblemen, faalangst, schoolmoeheid of problemen in de thuissituatie.

Motivatieproblemen en schoolmoeheid speelt zeker een rol. En thuis wilt hij alle vrijheid. Dus ookal dat hij cognitief VWO zou aankunnen blijkt het in de praktijk toch lastig. Ik denk ook dat hij problemen heeft met de executieve functies. Dingen waar je wellicht aan kan werken maar daar zal hij niet voor open staan want hij ziet het probleem niet. Ik denk dat Havo eerlijk gezegd ook een probleem gaat worden op deze manier. 

Podcast de Geweldloze podcast al geluisterd? 

In mijn visie trek je teveel en het touwtje tussen jullie staat al op knappen. 

Wat je dan wel moet doen? Geen idee, luister anders even de podcast afleveringen over pubers.

klinkt/klonk beetje als mijn zoon al is die in veel punten bijgedraaid gelukkig leukere vrienden gekregen. Maar inderdaad boos worden heeft geen nut ruzie maken ook niet je drijft hem alleen verder weg! (Helaas) ik ben van de tijd moeder praat kind luistert maar tegenwoordig gaat het iets anders vrees ik! Je mag /moet uiteraard wel je grenzen aangeven maar compromis sluiten bijv, je mag dit… maar locatie mag niet uit! Je mag vapen maar niet thuis! Je mag uit maar … enzo enzo verder weet ik het ook niet blijven praten denk ik! De mijne is bijna 18 en ik heb ik nog steeds af en toe. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.