Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon (14) niet blij met lengte


Napoleon was ook 1,68 meter, die heeft het desondanks best ver geschopt. 
Winston Churchill was 1,70m en zijn Duitse tegenstrever toevallig net zo lang als ik, 1,73m. 
ik ben wel veel aardiger en minder dictatoriaal. 

Ik denk niet dat lengte het grootste probleem van je kind is 😳

Karin1973FK schreef op 14-09-2021 om 20:44:

[..]

We zijn ook al een keer bij de huisarts geweest voor zijn lengte, hij was toen 12/13 en 1.53. Zoon was ook zo boos en wilde groeihormonen, maar die gaf de dokter (natuurlijk) niet, omdat zijn lengte nog ''normaal'' was voor zijn leeftijd.

Joh, doe eens normaal. 1.53 is gewoon gemiddeld voor een jongen van 12. 1.68 voor een 14-jarige trouwens ook. Daar ga je toch niet voor naar de huisarts? 

Lang slapen
Eens was ik ziek en daarna bleek ik iets te zijn gegroeid want al mijn broeken waren een centimeter te kort. Ik was toen bijna 17.
In de link hieronder staat dat lang slapen een positief effect heeft op de groei. Dus ipv eieren en proteïne, langer slapen.
Baat het niet, schaad het ook niet; is hij mogelijk meer uitgerust en minder snel uit het veld.

https://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/groeispurt-heeft-lange-slaap-nodig/item64665

Dank Flanagan, ik zal dat stukje eens aan mijn uk laten zien. Ik roep al steeds dat ze meer moet slapen als ze wil groeien, maar het lijkt nog niet erg tot haar door te dringen. 

Groeten, 
Temet

En deze link van CJG is met name juist voor de pubers want veel slapen is ook goed voor het omgaan met emoties.
Bij verschuiving slaappatroon zoals dit in de puberteit vaak het geval, ook minder aanmaak groeihormonen.

https://www.cjgleiden.nl/nieuws/Opvoedtip%3A-pubers-en-slapen/-1/222/5357

Karin1973FK

Karin1973FK

15-09-2021 om 12:56 Topicstarter

Jippox schreef op 14-09-2021 om 21:30:

Ik denk niet dat lengte het grootste probleem van je kind is 😳

Wat dan wel, gewicht? Hij is nu idd bezig om af te vallen

Karin1973FK

Karin1973FK

15-09-2021 om 12:58 Topicstarter

skik schreef op 14-09-2021 om 22:44:

[..]

Joh, doe eens normaal. 1.53 is gewoon gemiddeld voor een jongen van 12. 1.68 voor een 14-jarige trouwens ook. Daar ga je toch niet voor naar de huisarts?

Zijn klasgenoten hebben hem onzeker gemaakt door te zeggen dat hij te klein is, toen werd hij boos en verdrietig en besloot naar de huisarts te gaan uit verdriet en woede. Zoon vindt het raar dat elke jongen, ja echt elke, boven de 1.70m is en hij niet. 

Karin1973FK

Karin1973FK

15-09-2021 om 12:59 Topicstarter

We hadden weer even gemeten, hij is 1.65, we hadden een beetje fout gemeten. Dus hij is wel onder het gemiddelde?!

Karin1973FK

Karin1973FK

15-09-2021 om 13:00 Topicstarter

Flanagan schreef op 14-09-2021 om 23:28:

Lang slapen
Eens was ik ziek en daarna bleek ik iets te zijn gegroeid want al mijn broeken waren een centimeter te kort. Ik was toen bijna 17.
In de link hieronder staat dat lang slapen een positief effect heeft op de groei. Dus ipv eieren en proteïne, langer slapen.
Baat het niet, schaad het ook niet; is hij mogelijk meer uitgerust en minder snel uit het veld.

https://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/groeispurt-heeft-lange-slaap-nodig/item64665

Dankjewel Flanagan voor de info!

Karin1973FK schreef op 15-09-2021 om 12:58:

[..]

 Zoon vindt het raar dat elke jongen, ja echt elke, boven de 1.70m is en hij niet.

1. Heb jij al die klasgenoten ook gezien? Ik zou niet weten hoe lang de klasgenoten van mijn 14-jarige zoon zijn. Als jouw zoon zegt "alle" hoeven dat er niet per se ook alle te zijn.

2. Hebben al die andere jongens ook mediterrane voorouders?

3. Jullie blijven er maar mee bezig, na weken weer dezelfde vragen.

Imi

Imi

15-09-2021 om 13:10

Weet je wat het is met een gemiddelde? De helft zit erboven en de helft zit eronder. Dat je eronder zit maakt je echt niet afwijkend. 🙂

Ik vermoed dat jij er zelf ook wel wat luchtiger mee zou kunnen omgaan.

Ik ben 1.68 en mijn vriend is 1.70. Niks mis mee, hij is superlief. 

Leene

Leene

15-09-2021 om 13:16

wat wil je nu eigenlijk. Hier op het forum kom je ook niet verder. Er zijn toch jeugd verpleegkundigen betrokken bij alle middelbare scholen? Maak daarmee een afspraak. Ik denk dat je alleen maar zeker kunt zeggen hoe lang iemand gaat worden met onderzoek in het ziekenhuis. Ik heb ook geen flauw idee wanneer en  ze met groeihormonen gaan beginnen, wat de voorwaarden daarvoor zijn. Dat is ook iets wat je niet zomaar doet. Jullie zoon is er helemaal door geobsedeerd en jij nu ook dat helpt de zaak ook niet verder. Daar wordt ie echt geen centimeter langer van. Doe iets! En probeer je zoon te ondersteunen in zelf acceptatie en afvallen. Want als je overgewicht hebt lijk je nog kleiner.

TO heeft al iets gedaan, ze is naar de huisarts geweest. Die terecht heeft geconcludeerd dat deze jongen een normale lengte heeft. Dat die lengte minder is dan die jongen zelf zou willen valt onder het hoofdstuk "botte pech". We hebben allemaal dingen waar we minder gelukkig mee zijn, het is niet anders. Hoe lang hij uiteindelijk zal worden weten we niet, kunnen we niet weten, en al zouden we het weten, er is niets aan te veranderen. 

Ik krijg ook de indruk dat TO de zaken niet vooruit helpt door helemaal in het verhaal van zoon mee te gaan in plaats van een beetje tegengas te geven.

Hoe dan ook: nog een afspraak in het medische circuit gaat niets nieuws opleveren. Deze jongen is aan de kleine kant. Grote kans dat hij nog wel groeit, maar uiteindelijk nog altijd aan de kleine kant is. Het is niet anders. Hij zal het met dit lijf moeten doen. 

Groeten, 

Temet

Je kunt je hier nog heel lang heel druk om maken maar het gaat echt niet helpen. Het is wat het is en het wordt wat het wordt. Hij is niet té klein. Een gemiddelde bestaat alleen als daar mensen boven en onder zitten. En in elke groep is iemand de grootste en iemand de kleinste. Hij kan naar nog tien artsen gaan maar die gaan hier echt helemaal niks aan doen omdat er simpelweg geen probleem is met zijn lengte. Je kunt niet een probleem oplossen dat niet bestaat. 
Erken zijn boosheid, verdriet en teleurstelling maar ga er niet in mee en blijf er zeker niet in hangen. Beter leer je hem zichzelf te accepteren zoals hij is en dat dat goed is. Daar heeft hij op de lange termijn veel meer aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.