Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
ilonka

ilonka

16-11-2012 om 14:24

Zoon bij "gewone" vriendin slapen

Mijn zoon (17) vroeg me laatst of hij bij een vriendin mocht blijven slapen.

Hij heeft een vaste vriendin, maar die is nu voor een paar maanden naar het buitenland.
Hij heeft een grote vriendenkring en blijft regelmatig ergens logeren (met een hele groep).

Nu wil hij -alleen- bij zomaar een vriendin blijven slapen. Ik hoef me geen zorgen te maken, want hij heeft immers een vriendin.

Ik heb hier zelf wat moeite mee, maar kan niet echt duiden op het "waarom". Puur m'n gevoel.
Volgens zoon heb ik dus geen reden.

Hoe staan jullie hier tegen over; mogen jullie pubers bij "gewone" vriend/in blijven slapen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje

Roosje

16-11-2012 om 14:29

Waarom niet?

Lijkt me niet meer dan normnaal hoor. Ik weet niet of er een bepaalde reden voor is, maar het is toch ook gewoon gezellig?

Fiorucci

Fiorucci

16-11-2012 om 15:09

Ja hoor,mijn zoon heeft veel gewone vriendinnen, ik vind het goed.

Sarcas

Sarcas

16-11-2012 om 17:56

Waarom-daarom

Pubers die blijven slapen of uit slapen gaan zijn nooit een probleem geweest. Ik ben het met je zoon eens; 'puur je gevoel' is geen reden (om het te verbieden).

Je zou het niet kunnen willen omdat je religieuze beperkingen hebt, of iets van gelijke strekking, omdat het tegen je regels is. Dat mag; jouw huis/gezin, jouw regels. Maar jij én je zoon leren meer van de situatie en elkaar als je je best doet je gevoel in woorden om te zetten.
'Puur m'n gevoel' is zoiets als 'waarom? daarom'. Een 17-jarige heeft volgens mij recht op een echt antwoord op een normale vraag.

Succes!

S.

Tja

Als hij toch meer met dat meisje doet dan de bedoeling was, is dat zijn eigen verantwoordelijkheid (en ja, dat gebeurt eerder als je katten op spek bindt enz)

Clowntje

Clowntje

17-11-2012 om 00:23

Waarom niet?

Mag hij wel bij een 'gewone' vriend slapen?
Ik sliep vroeger (toen ik 14-15-16-17 jaar was) heel vaak bij een gewone vriend, was erg gezellig en heel normaal. Sliep lekker bij hem op de kamer, op een matrasje op de grond. Geen bijbedoelingen, gewoon gezellig.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2012 om 00:27

Mijn dochter

Heeft geen verkering of iets dergelijks, dus vreemdgaan is sowieso niet aan de orde, maar ze heeft wel vrienden waar ze ieder jaar wel een paar keer mee in een tent slaapt. Reuzegezellig. En super-platonisch. Het schijnt zelfs wel eens besproken te zijn en ze zitten blijkbaar op dezelfde golflengte.
Als het mijn zoon zou zijn, zou ik wel proberen uit te vissen of de verkering ook op de hoogte is van het neutrale gehalte van de logeerpartij. Ik zou denk ik wel terloops opmerken dat hij daar niet geheimzinnig over moet doen. Verder is het zijn eigen verantwoordelijkheid.

Verkering

Je zoon heeft een vaste vriendin die in het buitenland is. Wat vindt zij ervan? Ik zou er voor mezelf misschien niet veel moeite mee hebben maar mijn zoon moet wel rekening houden met de gevoelens van zijn vriendin. Misschien wat ouderwets, maar verkering en bij een ander meisje logeren? Mijn man gaat ook niet af en toe bij een vriendin slapen, ik zou daar niet blij mee zijn. Dus, hoe serieus is de verkering en hoe denkt zijn vriendin er over?

ilonka

ilonka

17-11-2012 om 12:59

Misschien

toch dat ik niet wil dat hij met zomaar iemand sex zou hebben.
Ben daar misschien een beetje ouderwets in.

Ik had hem inderdaad wel gezegd, dat het voor mijn gevoel "de kat op het spek binden" is.
Ook al is het niet de bedoeling dat er sex zou komen, kan het er toch makkelijker van komen als ze samen slapen (weet écht niet of hij daar dan op een matrasje op de grond slaapt).

Als hij wel sex zou hebben, vind ik het wel makkelijk om te zeggen dat het z'n eigen verantwoordelijkheid is.
Wat betreft het vreemdgaan; ja.
Maar ik kijk altijd verder. En dan inderdaad een eventuele zwangerschap of SOA.
Lijkt misschien overdreven, maar heb het gewoon te vaak meegemaakt in m'n omgeving waardoor het niet meer zo overdreven is.

Soms denk ik ook wel bij mezelf van; waarom doe ik er nou moeilijk over, laat hem maar.

Overigens mag hij inderdaad wél bij gewone vrienden slapen. Maakte hij zelf ook grapjes over, "dat hij misschien wel homo is en nog niet aan ons verteld had"

Ik denk er nog even over na...

liora

liora

17-11-2012 om 15:32

Hmm

Al zou hij vreemdgaan, dat is dan toch iets wat hij beslist. Je zou hooguit kunnen bespreken of hij er open over is met zijn vriendin. Maar verder vind ik niet dat je er als moeder tussen moet gaan zitten.

Tonny

Tonny

17-11-2012 om 15:34

Wat zou hij ervan vinden

Als zijn vriendin - terwijl hij maanden ver weg is - bij zomaar een vriend zou blijven slapen ?

Tonny

Tonny

17-11-2012 om 15:37

Loyaal

Ik ben al moeder niet zo loyaal dat ik in zo'n geval zeg ' dat is z'n eigen verantwoordelijkheid.' natuurlijk, dat is het beslist wel, maar dat neemt niet weg dat ik er een mening over heb.
Zie vorige post. Eerst maar eens rustig nadenken.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2012 om 00:34

Ilonka

Als jij toch heel erg het gevoel hebt dat je zoon meer doet dan kletsen bij die 'gewone' vriendin, dan zou ik als ik jou was daar wel een gesprek over voeren. Jongens en meisjes die er gelijkertijd meerdere liefjes op na houden is niet mijn stijl en dat zou ik dus wel duidelijk maken.
Als hij zegt dat hij niet meer doet dan slapen en kletsen, dan moet je hem vind ik toch het vertrouwen geven dat je hem gelooft. Wie weet word je teleurgesteld, maar daar zou ik niet meteen vanuit gaan.

Jip

Jip

18-11-2012 om 10:09

Inderdaad

"Ook al is het niet de bedoeling dat er sex zou komen, kan het er toch makkelijker van komen als ze samen slapen."
Vooral als de betreffende pubers al gewend zijn om seks te hebben. Van het een komt het ander. Hier een dochter die veel verteld over wat ze zoal uitspookt en zijn bevestigd bovenstaande.
Ik ben daar als moeder helemaal niet blij mee en we hebben het hier ook uitgebreid over gehad maar blijkbaar liggen de normen tegenwoordig anders dan in mijn tijd.
Wat vinden de ouders van het meisje er eigenlijk van? (of staat dat al ergens). En wat zijn vaste vriendin?

ilonka

ilonka

18-11-2012 om 11:47

Ouders slaapvriendin

Het vreemdgaan, zou ik zelf niet goedkeuren, maar heb daar niets over te zeggen natuurlijk. (zou stiekem hopen op een break tussen zoon en vaste vriendin, maar dat is weer een heel ander verhaal..)

Gisteren is de "slaapvriendin" voor het eerst bij ons geweest. Ze hebben muziek gemaakt en daarna lekker film gekeken. Ze is netjes naar huis gegaan.
Van haar ouders zou het mogen volgens mijn zoon.

Ben nu steeds meer geneigd om het dan maar goed te vinden.

Denk dat ik ook wat meer weet waarom ik het NIET zou willen;
Als m'n kinderen nog maar net "verkering" hebben, wil ik niet dat ze samenslapen (of ze zouden ver uit elkaar moeten wonen, is het weer anders).
Als ik deze gewone vriendin nu toelaat om te blijven slapen en het zou wel verkering gaan worden, hoe zit ik dan nog?

Hmmmm, ik denk nog steeds dat ik ouderwets ben hoor met slapen en sex...

Tonny

Tonny

18-11-2012 om 12:06

Nu begrijp ik van je

Dat je niet zo happy bent met de vaste vriendin die elders verblijft. Dat kleurt je mening misschien ook wel wat.

Maar nogmaals : wat zou je zoon ervan vinden als zijn vaste vriendin bij zomaar een vriend zou blijven slapen? Dat heb je nog niet verteld.

Als hij de verkering niet meer ziet zitten, kan hij beter openhartig zijn en er een punt achter zetten. Dit gedoe leidt alleen maar tot meer gedoe.:

Tonny

Tonny

18-11-2012 om 14:39

Over opvoeding en ouderwets

Ik denk dat waarden als trouw, vertrouwen en oprechtheid nooit ouderwets kunnen worden. Zonder deze waarden is het leven niet leefbaar.

Er wordt hier door sommigen naar mijn idee een beetje makkelijk gepraat over veranderde gewoonten, ik denk dat dat niet realistisch is en dat jongeren van nu daar helemaal niet zo makkelijk in zijn als hier en daar gesuggereerd.

Opvoeding

Ik hoop niet dat eerlijk zijn iets te maken heeft met ouderwets. Als je zoon open en eerlijk is tegen zijn vaste vriendin is er niets aan de hand. Misschien zijn ze het beide eens met een vrije relatie. Of jij wel of niet blij bent met zijn vriendin heeft daar weinig mee te maken.
Of de logeerpartij gaat leiden tot een verkering lijkt mij niet, tenslotte is ze toch een "gewone vriendin"?
Tot nu toe lijkt het op wat gerommel tussen pubers waar straks iemand de dupe van wordt en ongelukkig achter blijft. Je zoon kan dat voorkomen.

Snuggle's

Snuggle's

18-11-2012 om 16:24

Vertrouwen

Ik vind dat je zoon toch wel op een leeftijd is dat je hem het vertrouwen kan schenken dat hij de juiste keuzes maakt.

Daarnaast vind ik het juist een verkeerd signaal geven om dit te verbieden. Wat zeg je eigenlijk als hij wel bij jongens mag logeren maar niet bij meisjes? Dat het normaal is dat je maar sex gaat hebben als je bij elkaar slaapt? Dat we willoze slaven zijn van hormonen die opspelen zodra je overnacht bij iemand en dat er een enorm risico is dat je je normen en waarden verliest en elkaar bespringt?
Goed, dat is natuurlijk overdreven, maar ik vind het onzin dat er maar sex van zou komen als je bij elkaar slaapt, en dat dat idee op deze manier ook flink gevoed wordt. We zijn best in staat ons gewoon te beheersen.

Maylise

Maylise

18-11-2012 om 16:48

Nou

Ik zou me als vriendin zijnde toch ernstig zorgen maken als mijn vriend zomaar voor de gezelligheid bij een ander meisje wilde blijven slapen. Er is blijkbaar geen enkele praktische reden voor maar alleen omdat het leuk is. Ik zou er niet blij mee zijn in elk geval.
Als mijn man zoiets zou voorstellen dan zou ik ook in eerste instantie bijzonder verbaasd reageren en daarna zou ik vrees ik boos worden.
Maar goed dat terzijde.

Ik weet niet wat ik als moeder zijnde zou doen. Hij is tenslotte al 17 en zo. Ik zou tegen hem zeggen dat ik het niet verstandig vind, niet netjes en respectloos tegenover zijn vriendin (die hier vast niks van weet) en dat het zeker niet met mijn zegen is.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-11-2012 om 16:51

Hangt ook van het kind af

Ik ging in de laatste klas van de middelbare school een week naar het buitenland, met school. We bleven in gastgezinnen slapen. Ik had geen klik met m'n klasgenoten, op een na, een jongen. De leraar die de aanmeldingen deed vind het prima dat wij samen in een gastgezin gingen. (Dat bleek achteraf een primeur te zijn, zowel de andere leraren (waaronder de rector) als de gids waren ter plekke nogal verrast dat we bij elkaar zaten)
Maargoed, we hebben een week samen in een bed geslapen, terwijl ik thuis een vriend had. Die laatste zit nu naast me de appels voor de appelmoes te schillen, de schoolvriend heb ik vorige week nog gezien en is nog steeds een goede vriend. In dat bed hebben we niets anders gedaan dan slapen. E ik realiseerde me toen heus wel dat het een bijzondere situatie was, waar anderen vreemd over konden denken, maar het voelde goed en ik was blij dat ik niet bij een van die trienen uit m'n klas in een gastgezin hoefde.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2012 om 20:14

Tijgeroog

Het zou een verhaal van mijn dochter kunnen zijn Ze heeft wel vriendinnen hoor, maar ze kan het ook heel goed vinden met jongens. Puur vriendschappelijk.
Ondanks dat ik ergens diep in mijn onderbewustzijn wel braaf geprogrammeerd ben op dat jongens en meisjes beter niet op een kamer kunnen slapen als je gedonder wilt voorkomen, vind ik het juist verrassend leuk dat mijn dochter zo makkelijk met jongens omgaat dat ze haar echt als een van hen zien en het dus niet ingewikkeld vinden om samen in een ruimte te slapen. Slápen dus)

Tonny

Tonny

18-11-2012 om 21:57

Vriendschappelijk logeren

Tuurlijk is dat mogelijk.
Maar logeren terwijl je ( onwetende) vaste vriendin in het buitenland verblijft, vind ik niet aardig. Leidt ongetwijfeld tot gedoe.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2012 om 00:02

ik vind dat het in ieder geval tegen de vaste vriendin gezegd moet worden. En als zij zich er niet prettig bij voelt moet Ilonka's zoon het eigenlijk niet doen. Om op de begin vraag te antwoorden is mijn antwoord daarom: Ilonka is niet degene die toestemming moet geven, maar de vaste vriendin. En ik denk dat de communicatiemiddelen om dat te bespreken ruimschoots aanwezig zijn.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2012 om 07:14

Kaaskopje

Het zou misschien netjes zijn dat hij het even meldt, maar toestemming vragen aan zijn vaste vriendin vind ik te ver gaan.

Hier ook jongens en meiden

Hier ook jongens en meiden in vriendengroep. En nee dat zijn geen potentiele verkeringen of mogelijke sexpartners. Het zijn echte vriendschappen zoals die met de meiden ook is. Er zijn tussendoor bij allen wel eens verkeringen maar dat is altijd met ' buitenstaanders' , nooit met iemand van dit vriendengroepje zelf. In sms taal noemen ze elkaar ook ' schatje' zoals de meidenonderling ook doen. Daar heb ik ook al wel eens mijn bedenkingen over geuit, omdat ik wist dat 1 van de jongens een nogal jaloerse vriendin had. Volgens dochter deden ze dat altijd en als zijn vriendin er problemen mee had had ze ' dikke pech' of de bewuste jongen moest het zelf aangeven, dan was het anders geweest.( had ze er wel rekening mee gehouden). Maar ik kon best meevoelen met dat meisje, ik zou er ook naar van worden als mijn verkering continu met allerlei meiden zou appen en smsen en ze ook nog schatje zou noemen. Ook al doen ze dat al jaren zonder bijbedoelingen. Voor slapen samen ook als het vriendschappelijk is zou ik ook graag willen dat ze daarbij rekening houden met verkeringen en ze minstens op de hoogte stellen. Maar mischien vinden ze dat ook wel ' vette pech' en ik denk dat ik het dan wel zou toestaan. Zoals de meiden hier ook slapen, zou ik de jo gens denk ik ook goedvinden. Zonder ingewikkelde verkeringen zou ik het zowiezo wel goed vinden.
Groeten albana

Maylise

Maylise

19-11-2012 om 11:06

Fiorucci

Als ik de vriendin was zou ik wel verwachten dat hij mij zou vragen of ik dat erg zou vinden en als dat inderdaad zo is dan zou ik verwachten dat hij het niet zou doen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik het goed zou vinden als vriendin zijnde. Het zou anders zijn als er een hele praktische reden is om bij haar te moeten slapen maar zo maar voor de gezelligheid? Nee, als vriendin zou ik dat niet zien zitten.

Misschien ben ik wel heel jaloers hoor en is dit tegenwoordig allemaal normaal maar als mijn man me zou zeggen dat hij voor de gezelligheid bij een vriendin gaat slapen dan zou ik hem verzoeken om dan maar gelijk te vragen of hij daar voorlopig kan blijven want hij zou er hier niet meer inkomen. Nu ben ik geen 17 meer maar ook op die leeftijd had ik het denk ik niet zo gewaardeerd.

Overigens gaat het hier niet om een vriendschap die al vanaf de kleuterschool bestaat maar om een relatieve recente vriendin meen ik uit Ilonka's verhaal aangezien zij die vriendin pas heeft ontmoet. Dat vind ik nog weer heel anders dan als ze elkaar al jaren zouden kennen en logeerpartijen over en weer een jarenlange gewoonte zijn. Deze logeerpartij komt zomaar uit het niks opdagen. Misschien ben ik jaloers en heb ik weinig vertrouwen in de mensheid maar als vriendin zou ik niet staan te juichen.

Dat geheel los van Ilonka's positie natuurlijk maar als vriendin zou ik wel degelijk vinden dat hij mij dit zou moeten vragen.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2012 om 13:30

Maylise

Ik ga ervan uit dat een relatie plaatsvindt op basis van gelijkwaardigheid, en daar hoort toestemming vragen niet in thuis. Overleggen, uiteraard, en dan kun je naar voren brengen wat je eventuele bezwaar is. Maar je vriend is niet je kind, dus toestemming hoort niet thuis in zo'n relatie.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2012 om 15:27

Fiorucci

Ja eigenlijk vond ik 'toestemming' ook een te zwaar woord, maar stel dat ik het was en ik zou merken dat mijn man het niet prettig zou vinden, dan zou ik het ook niet meer prettig vinden. Hoe onafhankelijk ik mezelf ook wil vinden Maar ik denk dat mijn man mij voldoende zou vertrouwen om te weten dat het bij slapen blijft. Bij een verkering zoals van de zoon van Ilonka zou ik er toch iets minder zeker van zijn als meisje zijnde... denk ik. En om misverstanden te voorkomen vind ik dus wel dat de zoon van Ilonka rekening moet houden met de gevoelens van de vaste vriendin.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2012 om 16:19

Kaaskopje

Vindt ik ook, maar misschien doet hij dat allang? Altijd oppassen met veronderstellingen, ook als ouders zijnde.

Maylise

Maylise

19-11-2012 om 16:41

Toestemming

Toestemming is inderdaad wel een vrij autoritaire uitdrukking. Mededelen vind ik weer wat te zwak. Overleggen klinkt beter. In elk geval vind ik niet dat je dit zomaar buiten je vriendin om moet doen. Dan wordt het wel erg verdacht. Als vriendin zich er niet prettig bij voelt en de redenen van zoon om het wel te doen komen niet verder dan 'gezellig' dan vind ik eigenlijk dat zoon het niet moet doen.
Maar goed daar staat Ilonka natuurlijk verder ook buiten. Dat gaat meer om het jonge stel.
Ingewikkeld toch die verkeringen op jonge leeftijd en je rol als ouder daarin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.