Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon heeft veel oudere vriendin


MamaE schreef op 10-09-2022 om 13:11:

[..]


De zeven hoofdzondes:

  1. Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
  2. Avaritia (hebzucht - gierigheid)
  3. Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
  4. Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
  5. Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
  6. Ira (woede - toorn - wraak - gramschap)
  7. Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)

Misschien heb ik me ook wel onvoldoende verdiept in alle ins en outs van de katholieke leer hoor. Maar ik ben persoonlijk van mening dat ik van boven ook gezond verstand heb gekregen om zelf na te denken en keuzes te maken in het leven.

Er zit overigens wel wat in. Als je enkel bezig bent met het bevredigen van je lusten, denk je vooral aan geluk op de korte termijn en niet aan de gevolgen op lange termijn.
De seks met een ervaren iemand zal best fijn zijn. Net als meerdere vrouwen op een avond bezoeken. Maar je deelt wel iets heel intiems van jezelf. Wil je dat met jan en alleman delen?

Mits Jan en Jannie lekker zijn wel. Tenminste, als ik vrijgezel ben. Ik ben nu gewoon heel burgerlijk in een monogame relatie. 

Wat de kerk allemaal vindt moeten ze zelf weten. Ik vind religie vooral onzinnig. In ieder geval naar buiten toe. Leef naar je eigen normen. Dring ze vooral niet aan anderen op. 

Eppos schreef op 10-09-2022 om 13:15:
  1. -Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid)
  2. Avaritia (hebzucht - gierigheid)
  3. Luxuria (onkuisheid - lust - wellust)
  4. Invidia (nijd - jaloezie - afgunst)
  5. Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht)
  6. Ira (woede - toorn - wraak - gramschap)
  7. Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid)-

leuke kost! Doet mij aan de film Seven denken

Gewoon even van wikipedia gekopieerd. Ik weet echt wel waar het ongeveer op neerkomt, maar niet de volgorde en alle Latijnse termen.
Persoonlijk zie ik dit als een soort categorieën waar je alle kleine en grote fouten in je leven onder kunt verdelen. Maar bedenk ook: Niemand is onfeilbaar en niemand komt foutloos het leven door. Bewustwording is wel de sleutel tot verandering/verbetering. Als je jezelf ergens op betrapt, kun je er aan werken om het de volgende keer anders te doen. 

Maar goed, toen ik 16 was, was ik hier niet van onder de indruk geweest als iemand hiermee was komen aanzetten.

DS1971 schreef op 10-09-2022 om 13:20:

[..]

Mits Jan en Jannie lekker zijn wel. Tenminste, als ik vrijgezel ben. Ik ben nu gewoon heel burgerlijk in een monogame relatie.

Wat de kerk allemaal vindt moeten ze zelf weten. Ik vind religie vooral onzinnig. In ieder geval naar buiten toe. Leef naar je eigen normen. Dring ze vooral niet aan anderen op.

Ik dring mijn eigen normen en waarden aan niemand op, dat was zeker niet mijn bedoeling. Een forum is wel een plek waar je je mening mag geven en het ook met elkaar oneens kan en mag zijn. 

MamaE schreef op 10-09-2022 om 13:23:

[..]

Gewoon even van wikipedia gekopieerd. Ik weet echt wel waar het ongeveer op neerkomt, maar niet de volgorde en alle Latijnse termen.
Persoonlijk zie ik dit als een soort categorieën waar je alle kleine en grote fouten in je leven onder kunt verdelen. Maar bedenk ook: Niemand is onfeilbaar en niemand komt foutloos het leven door. Bewustwording is wel de sleutel tot verandering/verbetering. Als je jezelf ergens op betrapt, kun je er aan werken om het de volgende keer anders te doen.

Maar goed, toen ik 16 was, was ik hier niet van onder de indruk geweest als iemand hiermee was komen aanzetten.

Ik vind dit rete interressant. Ik ook niet toen, van compleet afgekeerd tot er zitten kernen van waarheid in. Als je merkt dat je boos bent op de vrouw van 45 (haat) en zelf uitspraken gaat doen die van hebzucht tot jaloezie gaan. Bij wijze van hè dan is dit toepasbaar op een rustig moment.

misschien de tien geboden er ook maar bij 😉

Als ik nog even stil mag staan bij de zeven doodzonden? Daar is een prachtig 'gezongen ballet' over geschreven door Bertolt Brecht (tekst) en Kurt Weill (muziek). Een waarschuwing vooraf: het richt zich met name op de hypocrisie eromheen.


https://youtu.be/5NUF9WwD9HI

MamaE schreef op 10-09-2022 om 13:24:

[..]

Ik dring mijn eigen normen en waarden aan niemand op, dat was zeker niet mijn bedoeling. Een forum is wel een plek waar je je mening mag geven en het ook met elkaar oneens kan en mag zijn.

Dat bedoelde ik niet. Ik wilde alleen maar aangeven dat wat de kerk als zonde ziet voor mij geen enkele waarde heeft. Heel veel van wat de kerk als zonde ziet vind ik walgelijk. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van homoseksualiteit. Nou ben ik als bi man allesbehalve objectief natuurlijk. Maar wat de kerk daar doet valt op zichzelf onder verboden discriminatie. Alleen krijg je onder de paraplu van religie een free pass.

Valdemar schreef op 09-09-2022 om 23:16:

[..]

Geen probleem, je bent kennelijk een moeder met een eigen zoon dus ik kan me voorstellen dat je deze gedachten confronterend vindt.
Ik weet niet hoe oud je zoon is, maar als hij de puberteit bereikt heeft zal hij zeer zeker seksuele fantasieën hebben over volwassen vrouwen. Natuurlijk zullen ze dit niet allemaal in de praktijk brengen, maar als de gelegenheid er is denk ik dat er weinigen zullen twijfelen.

Dat denk jij echt....eerlijk zeggen: hoeveel van jouw leeftijdsgenoten hadden in jouw jeugd dezelfde levensstijl op relationeel/seksueel gebied? 

Toevallig heb ik deze discussie thuis besproken met de jeugd hier en ik kan je vertellen dat de eerste reactie direct algemeen afgrijzen was. Ik heb hier eerder al genoemd dat er in mijn studietijd  een jongen was die het met elke vrouw deed, ongeacht de leeftijd. Toen waren we 18, 20 jaar ongeveer. Die jongen was vrij berucht, ik kan me geen jongens herinneren die dat ook wel wat leek, seks een veel ouder iemand. Sowieso zoveel bedpartners als hij had niet.

RodeKrullenbol schreef op 10-09-2022 om 15:10:

Als ik nog even stil mag staan bij de zeven doodzonden? Daar is een prachtig 'gezongen ballet' over geschreven door Bertolt Brecht (tekst) en Kurt Weill (muziek). Een waarschuwing vooraf: het richt zich met name op de hypocrisie eromheen.


https://youtu.be/5NUF9WwD9HI

Ha mooi, wat een mooie aanvulling en off topic wat het wel wat luchtiger maakt. Heb ik zo weer afleiding 😅 (van mijn eigen zorgen hoor) 


ben wel erg benieuwd hoe het nu gaat met zoon van to en zijn vriendin. 
Het is duidelijk dat hij niet de eerste is. Maar het blijft natuurlijk iets waar je niet op hoopt dat het je schoondochter wordt

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-09-2022 om 19:22

troelahoep schreef op 10-09-2022 om 16:41:

[..]

Dat denk jij echt....eerlijk zeggen: hoeveel van jouw leeftijdsgenoten hadden in jouw jeugd dezelfde levensstijl op relationeel/seksueel gebied?

Toevallig heb ik deze discussie thuis besproken met de jeugd hier en ik kan je vertellen dat de eerste reactie direct algemeen afgrijzen was. Ik heb hier eerder al genoemd dat er in mijn studietijd een jongen was die het met elke vrouw deed, ongeacht de leeftijd. Toen waren we 18, 20 jaar ongeveer. Die jongen was vrij berucht, ik kan me geen jongens herinneren die dat ook wel wat leek, seks een veel ouder iemand. Sowieso zoveel bedpartners als hij had niet.

Denk je echt dat je van pubers een ander antwoord zou krijgen dan het sociaal aanvaarde? 
Ik zie dit inderdaad vanuit mijn perspectief, maar ik ga er niet van uit dat ik ooit een eerlijk antwoord zal krijgen op een seksuele vraag, behalve dan van mijn bedpartners (en dan nog). 

Valdemar schreef op 10-09-2022 om 19:22:

[..]

Denk je echt dat je van pubers een ander antwoord zou krijgen dan het sociaal aanvaarde?
Ik zie dit inderdaad vanuit mijn perspectief, maar ik ga er niet van uit dat ik ooit een eerlijk antwoord zal krijgen op een seksuele vraag, behalve dan van mijn bedpartners (en dan nog).

Ik geloof dat de pubers van Troelahoep wel eerlijk geantwoord hebben. Niet zo zeer vanwege de seksuele vraag maar puur vanwege het feit dat jongelui geen zin hebben hun verdiensten uit bijbaantjes, zoals vakkenvullen, uit te geven aan prostituées. Hier in Amsterdam geven ze het liever uit aan een nieuwe scooter, mobiel, festivals of voor sommigen liever aan wiet.


Battle-Royale schreef op 10-09-2022 om 09:37:

[..]

Nee hoor, kijk maar naar vrouwen als Doutzen Kroes en Sylvie Meijs, een 16 jarige jongen zou daar geen nee tegen zeggen.

Uit de mond van een (mag ik aannemen) volwassen man vind ik dit vooral oppervlakkigheid spreken, om over enige projectie nog maar te zwijgen  

RoodVruchtje schreef op 11-09-2022 om 18:46:

[..]

Uit de mond van een (mag ik aannemen) volwassen man vind ik dit vooral oppervlakkigheid spreken, om over enige projectie nog maar te zwijgen

Oppervlakkig of niet. Het is geen onzin.

DS1971 schreef op 11-09-2022 om 18:54:

[..]

Oppervlakkig of niet. Het is geen onzin.

Volgens mijn 18-jarige neefje wel en die geloof ik dan toch eerder dan een volwassen man die waarschijnlijk zijn eigen guilty pleasure als feit brengt 😉

RoodVruchtje schreef op 11-09-2022 om 18:57:

[..]

Volgens mijn 18-jarige neefje wel en die geloof ik dan toch eerder dan een volwassen man die waarschijnlijk zijn eigen guilty pleasure als feit brengt 😉

Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Maar als tiener keek ik graag naar fotomodellen en had ik daar best vunzige gedachtes bij.  

Doutzen en Meis zijn prachtig om te zien, maar Doutzen roept teveel domme dingen wat mij betreft en Meis heeft hele nare trekjes in haar persoonlijkheid. Dus geen guilty pleasure van mij. 

DS1971 schreef op 11-09-2022 om 19:05:

[..]

Er zullen altijd uitzonderingen zijn. Maar als tiener keek ik graag naar fotomodellen en had ik daar best vunzige gedachtes bij.

Doutzen en Meis zijn prachtig om te zien, maar Doutzen roept teveel domme dingen wat mij betreft en Meis heeft hele nare trekjes in haar persoonlijkheid. Dus geen guilty pleasure van mij.

Denk dat je even mijn reactie op desbetreffende post in de juiste context moet lezen. Hierin wordt nl beweerd dat menig 16-jarige (NU) geen nee zou zeggen tegen deze 2 dames. Dus anno NU en niet in vergelijking met jouw leeftijd icm met deze dames 


En ja, totaal eens met de rest van jouw post 😉

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.