Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon met vieze lijflucht


Annie

Annie

06-10-2019 om 20:09

Klopt

Deo is echt nergens voor nodig, verstoort juist de balans enz enz.
Net als te veel water of zeep.
Te veel ventileren is wel moeilijk.
Voeding, gezondheid kun je ook naar kijken en ev wat winst nog mee pakken.

Anke

Anke

07-10-2019 om 10:36

Schoenen en voeten?

Ik weet niet zeker hoe het komt, materiaal waarschijnlijk, maar sommige schoenen gaan snel en heel heftig stinken en andere niet. Het is altijd een goed idee om 2 paar dagelijkse schoenen te hebben en die af te wisselen, zodat ze goed kunnen drogen. Ik zou de schoenen 's nachts zeker niet in de slaapkamer zetten, maar ergens waar ze kunnen luchten.
Heeft hij geen voetschimmel? Dat ruikt vaak ook echt niet fris.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 13:13

Nog een suggestie

Er bestaan sinds kort luchtverfrissers die werken op "zuivere zuurstof".

bieb63

bieb63

07-10-2019 om 15:51

Sanex

Ik kreeg ook uitslag van Deo. Maar Sanex heeft nooit problemen gegeven. Zou je kunnen overwegen.

Los van dat: lijflucht heeft ook iets met genen/aanleg te maken. Manlief, ikzelf en volwassen kind hebben geen van allen penetrante lijfluchten. Maar ik heb hier ook wel eens logees gehad en phoe…. En dat was niet omdat er dagen niet gedoucht was of zelfde kleren aan.

Leanne

Leanne

07-10-2019 om 16:35 Topicstarter

Ventilatie...

Inmiddels is mijn zoon 3 dagen weg en ruik ik de lucht niet meer als ik binnen kom. Het raam heeft wel al die tijd op een kier gestaan. Het klinkt dus wel aannemelijk dat er inderdaad niet voldoende geventileerd wordt, misschien in combinatie met aanleg... want de studeerkamer waar hij vaak zit heeft het ook. Het raam staat normaliter regelmatig open overdag, maar wel alleen als ik eraan denk. Hij wil het raam niet open 's nachts. Zijn bed staat dan ook pal voor het raam en dat kan helaas niet anders... gezien het beperkte formaat van de kamer.
Nee, de schoenen staan nooit op z'n kamer en ruiken gelukkig niet. Ik ken ze wel hoor... maar dat zijn meestal (kunststof) sneakers. Zoon heeft al ontdekt dat leren schoenen wellicht niet zo hip zijn, maar wel minder zweten. En de theorie van het weinig zeep gebruiken kent hij, hij werpt dat ook regelmatig op als ik zie dat hij vet haar heeft en er wat van zeg... (wast-ie het toch nog te vaak om nooit meer te hoeven wassen denk ik?!).
Die luchtzuiverende planten vind ik een leuk idee... maar daar zou ik – net als het raam – dan zelf voor moeten zorgen! Bedankt voor het meedenken iedereen!

Lanza

Lanza

07-10-2019 om 18:27

Hij is 18

wordt het niet tijd dat hij zelf gaat nadenken over dit soort dingen? Met welke oplossingen komt hij zelf? Merkt hij er zelf iets van? Krijgt hij opmerkingen van anderen? Wat doet dat met hem? Vind hij het zelf vervelend?

Angela67

Angela67

07-10-2019 om 19:59

Lanza

lezen....
beginposting....

je stelt vragen over iets wat geen vraag is van TS.

Als je het belangrijk vindt om jouw "vragen" (veroordelingen) alsnog te noemen - nadat je het hele draadje hebt gelezen - dan zou je bijv. kunnen schrijven: "ik hoop dat als mijn zoon 18 is, hij zelf actiever zal zijn dan jouw zoon." Daarmee beschuldig je TS niet, haar zoon niet én je houdt het bij jezelf. Daarbij erken je dan meteen dat opvoeden niet een kwestie is van 'goed voorleven/uitleggen en dan komt het goed'.

gr Angela

Lanza

Lanza

07-10-2019 om 20:08

Ik lees

vooral allerlei maatregelen die ts treft. Niks wat haar zoon eraan doet, of ervan vindt. Dit vind ik opmerkelijk, aangezien het om een volwassen man gaat. Ze praat over hem alsof het om een 12 jarige puber gaat, of een kind van 8.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2019 om 21:04

bieb

"Ik kreeg ook uitslag van Deo. Maar Sanex heeft nooit problemen gegeven. Zou je kunnen overwegen."

Waarom zou ik? Ik heb absoluut geen deodorant nodig. Ik vermoed dat als ik die troep (nu ik!) ga gebruiken dat ik dan vervolgens *wel* ga stinken. Ik ga het niet uitproberen...

"Los van dat: lijflucht heeft ook iets met genen/aanleg te maken."

Dat zeg jij, maar het is ook heel goed mogelijk dat de bacteriepopulatie van je oksels van ouder op kind overgaat en dat een toeschouwer dan onterecht de conclusie trekt dat dat wel erfelijk zal zijn.

Ze ontdekken de laatste tijd steeds merkwaardigere dingen over de rol van darmbacterieen. Blijkbaar beinvloeden die beestjes je gezondheid op onvermoede manieren. Guppie en AnneJ weten er alles van

Transpiratietransplantatie

https://newscientist.nl/nieuws/stinkende-oksels-bacterien-van-een-ander-kunnen-dit-oplossen/

"Bij sommige mensen veroorzaken bacteriën onder de oksels een zweetgeur die je met geen enkele deodorant kunt verhullen. De Belgische wetenschapper Chris Callewaert heeft ontdekt dat je deze bacteriën kunt vervangen door de bacteriën van een niet-stinkend persoon. De nare geurtjes blijven dan zeker enkele maanden weg."

Ad Hombre

Ad Hombre

07-10-2019 om 21:13

AnneJ

Ik bood me hierboven al als betaalde donor aan.

Penny

Penny

07-10-2019 om 21:27

Het is geen zweetgeur

Zie OP.
Ik herken het min of meer van mijn zoon. Minder erg denk ik. Ik word er niet onpasselijk van. Maar de lucht is onmiskenbaar van zoon. En die doucht elke dag, dus dat is het niet. Zijn schoenen/sokken ook niet. Heb dus geen oplossing helaas.

rode krullenbol

rode krullenbol

07-10-2019 om 21:45

Nog twee mogelijkheden

Indien de wasmachine vervuild raakt, kan de was een vieze geur gaan afgeven die bij het vouwen nog niet erg opvalt, maar naar mate de dag vordert enorm toeneemt doordat de combinatie van lichaamswarmte en lichaamsvocht of regen bacteriegroei bevordert. Om kort te gaan: met een vuile wasmachine krijg je was niet goed schoon.

Eenzelfde principe gaat op voor het te dicht bij elkaar laten drogen van de was. Overvolle wasrekken? Het is vragen om problemen!

En wat nu zo extra verraderlijk is aan dit risico? Neuzen zijn heel goed in staat om gewend te raken aan de muffe geur die hele gezinnen zodoende met zich kunnen komen te dragen. Niet om forumgenoot Lanza op te zadelen met extra werk; maar welke één zal dan welke ander waarschuwen? Dit terwijl buitenstaanders er ongetwijfeld het hunne over denken en er in de meeste gevallen wijselijk geen woord over reppen.

Zo bezien mogen jullie nog van geluk spreken dat bovenomschreven effect juist nadrukkelijker valt te bespeuren als de betreffende (niet al te schone) kleding in kleinere ruimtes wordt gedragen. Overigens is het natuurlijk van hetzelfde laken een pak voor het beddengoed.

Rode krullenbol

Leentje

Leentje

07-10-2019 om 22:25

Stinkende kamer

Heeft mijn zoon ook gehad, tot voor kort. Een vreemde geur op zijn kamer die toch echt wel van hem moest komen maar was geen gewone zweetlucht. Op de een of andere manier is het overgegaan toen hij 18 werd. Af en toe het dekbed in de was helpt een beetje. Therme heeft hele goede deo sticks. En vaak schone kleren. Hij wisselt tegenwoordig overdag ook nog een keer van shirt. Veel was maar prima. En volgens mij is het een puber geur die ook weer verdwijnt bij het ouder worden. Ik gooi ook regelmatig het raam open, vindt hij zelf onbegrijpelijke onzin. Rare wezens die pubers.

Penny

Penny

08-10-2019 om 09:56

RK - het is alleen zoon

Dus het is niet het wasgoed, en het is (nogmaals) geen zweetlucht. Ik voel nog het meest voor die flatulentie die ergens genoemd is, maar dat is het toch ook niet helemaal. Luchten helpt wel, raam staat ook altijd op een kier en ik zet hem ook regelmatig verder open. Zoon is gelukkig geen koukleum.
Ik hoop dat het idd verdwijnt bij het ouder worden, maar mijn zoon is al wat ouder (20) dus of dat nog gaat komen...

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2019 om 10:38

Penny

"Dus het is niet het wasgoed, en het is (nogmaals) geen zweetlucht. "

Gek he, die stiefbroer van mij rook destijds volgens mij ook niet bijzonder naar zweet, maar z'n kamer was echt niet te harden. De spullen van mijn broer en mij gingen ook in dezelfde was en wij hadden nergens last van.

Godzijdank hoefden we geen kamer te delen

Machteld

Machteld

08-10-2019 om 12:33

Hier ook hoor

Als er niet gelucht wordt en ik kom binnen dan ruik ik de testosteron. En dat is ook wat het is volgens mij. Ik ruik mijn zoon nooit op een negatieve manier als hij naast mij zit. En na een slaapfeest met meerdere jongens helemaal erg. Ik denk dat het na de puberteit minder wordt. Het zit idd in de lakens, ook al was ik op 95 graden. Ik denk dat moeders van /bij dochters er geen last van hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2019 om 12:39

Machteld

Misschien zit het wel in de matras.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-10-2019 om 13:37

Ho ho, Penny en anderen

De redenatie "Het is alleen zoon, dus het is niet het wasgoed" neemt de bocht wat al te kort. Ten eerste kan de hoeveelheid lucht om je heen het verschil uitmaken of de geur opvalt of niet. Zo zal een rottende aardappel in een voorraadkast eerder worden gesignaleerd dan eentje die ergens in een hoekje van een ruime keuken is beland. Die levert mogelijk slechts bij de Grote Schoonmaak een reactie op als "Kijk nu eens wat we hier hebben!"

Ten tweede kan het binnenhuisklimaat in de ene kamer vochtiger zijn dan dat in de andere. Zoals gezegd kan de mate van ventilatie en de mogelijkheden daartoe verschillen; maar ook de ligging. In heel wat rijtjeshuizen zijn bepaalde slaapkamertjes bijvoorbeeld tussen twee badkamers gesitueerd. En als dat betreffende huizenblok ook nog eens op veengrond is gebouwd, kan dat wel degelijk speciaal die ene kamer te vochtig maken, terwijl de rest van het huis nog wel enigszins acceptabel droog is. Met alle gevolgen van dien voor de luchtkwaliteit ter plaatse.

Bovendien kan de ligging van de kamer ten opzichte van de windrichting van invloed zijn. Een kamer op het Noorden, Oosten, Westen of Zuiden? Mede afhankelijk van de overige bebouwing in de directe omgeving maakt het soms een wereld van verschil!

In het ergste geval krijg je als kind een slaapkamer tussen twee badkamers toebedeeld in een woning zonder dubbel glas die uit de grond is gestampt op veen waarop te weinig zand is gestort, van waaruit je uitzicht hebt op een uitgestrekt weiland of braakliggend terrein waarop oostenwind vrij spel heeft en loop je longklachten op.

Een derde denkbare reden waarom een vervuilde wasmachine bij de ene kamer tot stankoverlast kan leiden zonder datzelfde effect te hebben in de overige kamers van het huis, is gelegen in het feit dat de ene persoon wat meer zweet dan de ander. Van nature of door omstandigheden, zoals stress. Dit levert dan niet zozeer een typische zweetlucht op, maar veeleer een minder makkelijk te bestemmen geur.

Zo bezien kan een algemeen probleem - te weten bacteriën en schimmels in de wasmachine die het wasgoed vervuilen - wel degelijk een individueel probleem lijken.

De verklaring zoeken in het hormoon testosteron getuigt wat mij betreft van een tamelijk onderontwikkelde, primitieve levenshouding. Het betreft namelijk een volstrekt geurloos stofje. Evenmin stelt een hoog niveau van testosteron in het bloed lichaamsprocessen in werking die een vieze lijflucht teweegbrengen.

Rode krullenbol

Ad Hombre

Ad Hombre

08-10-2019 om 14:26

https://www.sciencedaily.com/releases/2007/09/070916143523.htm

To many, urine smells like urine and vanilla smells like vanilla. But androstenone, a derivative of testosterone that is a potent ingredient in male body odor, can smell like either.

rode krullenbol

rode krullenbol

08-10-2019 om 15:39

Tsja ...

Voordat wij hier aan het wroeten slaan in het genenpakketje van Leanne; zou Elon Musk in elkaar zijn geslagen omdat hij te veel naar urine of vanille rook of juist heel neutraal?

“If you catch my drift ...”

Zie: https://www.businessinsider.nl/elon-musk-tesla/

Rode krullenbol

Jonna

Jonna

14-10-2019 om 08:45

Herkenbaar

Hier 3 pubers waarvan we er twee niet ruiken en 1 ook extreem. Hij zweet veel, maar doet ok veel aan zijn hygiëne. Kleding verschonen, wassen, deo. Dus als je naast hem zit ruik je hem niet, maar zijn was, zijn kamer, niet te harden. iedere dag je bed verschonen lijkt me toch wat overdreven.
Las ik de tips zo lees, moet hij echt maar eens langs de huisarts.

Niki73

Niki73

14-10-2019 om 09:43

Jonna

Maar als je het niet ruikt als je naast hem zit, dan zit het probleem toch in zijn kamer, niet in zijn lijf? Er kan schimmel in zijn matras zitten, en/of in de muren, en/of in de vloerbedekking. Leg eens een hygrometer in zijn kamer, en vergelijk de vochtigheidsgraad eens met de rest van het huis. Schimmelbestrijding en veel luchten (hele dag raam op een kier) kan al heel veel doen.

Jonna

Jonna

14-10-2019 om 10:57

Ik denk niet

Dat het aan de kamer ligt. De was de volgende dag in de wasmand heeft dezelfde lucht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.