Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Zoon stuurt foto van z’n geslachtsdeel

terwijl ik de berichten van mijn 13jarige zoon controleerde kwam ik er achter dat hij een foto van z’n geslachtsdeel heeft gestuurd naar (ik denk) meerdere meisjes… ik weet me nu echt geen raad…moet ik hem confronteren, negeren, gesprek met een omweg hierop uit laten komen? 


Weet je zoon dat je zijn berichten controleert? Dat maakt wel uit voor de aanpak denk ik

ja daar moet je hem op aanspreken.

Cindysefa

Cindysefa

06-01-2023 om 19:20 Topicstarter

Jippox schreef op 06-01-2023 om 19:15:

Weet je zoon dat je zijn berichten controleert? Dat maakt wel uit voor de aanpak denk ik

Hij weet dat ik af en toe z’n berichten controleer. Hij weet alleen nu niet dat ik dit heb gelezen. 

Cindysefa

Cindysefa

06-01-2023 om 19:22 Topicstarter

Roos55 schreef op 06-01-2023 om 19:17:

ja daar moet je hem op aanspreken.

Heeft u ook een suggestie hoe dit aan te pakken? Moet er een straf aan vastzitten? Is dit ontdekken? En helaas hoe dit deze (digitale) tijd gebeurd? Vroeger gebeurde/bestond dit niet…

Als hij weet dat je soms checkt dan lijkt het mij al een stuk makkelijker.
Ik zou het gesprek beginnen met dat je bent geschrokken over wat je hebt aangetroffen en hem vragen uit te leggen hoe dit zit.
Vervolgens zou je samen kunnen onderzoeken wat de consequenties zoal kunnen zijn van dit soort acties (genoeg te vinden denk ik zo) Je hoeft niet boos te worden, maar je moet wel uitleggen waarom dit niet oké is

Cindysefa

Cindysefa

06-01-2023 om 19:32 Topicstarter

Jippox schreef op 06-01-2023 om 19:26:

Als hij weet dat je soms checkt dan lijkt het mij al een stuk makkelijker.
Ik zou het gesprek beginnen met dat je bent geschrokken over wat je hebt aangetroffen en hem vragen uit te leggen hoe dit zit.
Vervolgens zou je samen kunnen onderzoeken wat de consequenties zoal kunnen zijn van dit soort acties (genoeg te vinden denk ik zo) Je hoeft niet boos te worden, maar je moet wel uitleggen waarom dit niet oké is

Daar maak ik me inderdaad ook erg druk over! Stel een oudere broer ziet/leest dit bericht en komt even verhaal halen… wat ik ook snap… zijn de gevolgen niet te overzien. Tegenwoordig worden kids voor minder bijvoorbeeld neergestoken…

Ik zou eerder bang zijn dat ontvangers de foto van jouw zoons geslachtsdeel door gaan sturen en dat deze foto vervolgens bij iemand terecht komt die hem er mee gaat chanteren. Iemand kan bijvoorbeeld tegen je zoon zeggen dat hij de foto met naam en toenaam online zal zetten tenzij hij iets voor hem doet. Het lijkt me verstandig om hier met zoon over te praten en afspraken te maken over hoe hij hier mee om moet gaan.

ik zou in ieder geval ook eens de andere kant belichten. Alle consequenties die tot nog toe genoemd zijn, zijn schadelijk voor hem. Zitten die meiden te wachten op een dickpic? Daar zou ik ook wat aandacht aan besteden. 

Doemijdieglazenbol schreef op 06-01-2023 om 19:43:

ik zou in ieder geval ook eens de andere kant belichten. Alle consequenties die tot nog toe genoemd zijn, zijn schadelijk voor hem. Zitten die meiden te wachten op een dickpic? Daar zou ik ook wat aandacht aan besteden.

Haha precies dit. Zo niet, is het gewoon visuele aanranding.

Als je zoon weet dat je zijn berichten leest, zou ik zeker met hem in gesprek gaan. Weinig vrouwen zijn  gecharmeerd van zon foto. 

Direct in gesprek gaan. Als hij dit ongevraagd stuurt is dit strafbaar.

Een dickpic versturen is strafbaar op het moment dat de ontvanger deze niet wil krijgen, maar ook als dat ongevraagd toch gebeurt. Artikel 240 lid 2 Sr. Er kan zelfs een gevangenisstraf van 2 maanden worden opgelegd. Dit laatste geldt voor het volwassenenrecht maar ook in het jeugdrecht staan hier vast straffen op. 

Je mag van geluk spreken dat de ouders van deze meisjes dit niet gezien hebben. Zou dit naar mijn dochter van 13 gestuurd zijn, zou ik direct aangifte gedaan hebben.

Als hij dit al op zijn dertiende doet en je roept dit niet direct tot een halt, wat doet hij straks dan op zijn 16de?

Wat Bloem zegt, óók dat bedoel ik met consequenties. En daar kun je heel mooi een gesprek over aangaan: want waarom zou dit strafbaar zijn? Laat je zoon daar eens hardop over nadenken

Sorry TO maar vind je het écht een optie om dit te negeren? Nee toch? Hier moet je echt wat mee. Hebben jullie het niet over dit soort dingen gehad nav de voice of marc overmars?  
Stel dat je een dochter had van deze leeftijd die dit soort dingen ontvangt, dan verwacht je toch ook dat de ouders optreden?

Doemijdieglazenbol schreef op 06-01-2023 om 19:43:

ik zou in ieder geval ook eens de andere kant belichten. Alle consequenties die tot nog toe genoemd zijn, zijn schadelijk voor hem. Zitten die meiden te wachten op een dickpic? Daar zou ik ook wat aandacht aan besteden.

Dit! Zeker in deze tijden heel belangrijk
Visuele aanranding is echt geen verkeerd woord

Houdt je zoon van voetbal?
Allicht dat een paar artikelen en meningen van fora over Marc Overmars en zijn dickpics

Dat tezamen met artikelen over de gevolgen van verspreidde geslachtsdelen  en de gevolgen als dit uitlekt op school (neergestoken worden door een boze broer zal ik mij wat minder druk om maken)
En dat hij over 10 jaar nog steeds “die gozer met die dickpic” kan zijn tijdens sollicitaties waar oud klasgenoten ook werken

Vervolgens zou ik de school bellen en vragen waarom mijn 13 jarige niet weet van de gevaren van naakt op social media
Daarna zal ik zelf allerlei zoektermen in Google gooien om hem nog beter voor te bereiden 

Eigenlijk zou ik er geen doekjes omwinden of met een omweg op het onderwerp komen

Voor mij zou het echt een “kom even aan tafel zitten, we moeten praten” gesprek worden
Voor zowel zijn bescherming als dat van meisjes 

Maar goed, dat ben ik
En ik heb geen kinderen 

Succes met het gesprek 🍀

Edit: Wow, ik type traaaag! 😱
Wat een boel mosterd heb ik gesmeerd zeg 😳

Beertjelief schreef op 06-01-2023 om 20:06:

[..]

Vervolgens zou ik de school bellen en vragen waarom mijn 13 jarige niet weet van de gevaren van naakt op social media

Die vraag kun je ook jezelf als ouder stellen toch? Dit lijken me dingen die je zelf bespreekt. Als school het ook doet is het fijn, maar dit lijkt me toch ook echt een taak van de ouders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.