Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Hunnybee schreef op 28-11-2021 om 17:38:

[..]

Hoi waar ik dit draadje vinden. Hier moeder van 13 jarige transjongen. Ik voel me soms zo eenzaam in "de strijd" naar een weer gelukkig kind.

Alsjeblieft Hier vind je veel mensen die het zullen herkennen.

https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/ouders-van-lgbtqi-kinderen-verzamelen?page=14

Beertjelief schreef op 25-11-2021 om 16:37:

[..]

Fijn, dan weet je ook waar haar reactie vandaan komt
Genderhype is een gevoelig woord, het is geen hype, het is echt
Dit zal niet overwaaien onder het motto “Punk is dead and Good Charlotte killed it” ofzo

Daarmee wil ik het gevoel van een ouder ook niet bagataliseren, op dit forum loopt er een fantastisch mooi topic met de struggels en overwinningen van ouders en hun kroost
En kan me indenken dat het lastig als je er ineens mee geconfronteerd wordt als ouder
En misschien stond TO helemaal niet stil dat het woord “genderhype” als “nee nee” wordt ervaren in de community

Maar ik kan je nu al voorspellen dat er nog meer reacties als die ene zullen komen (al hoop ik van niet) die het gevoel van de zoekenden zullen bagataliseren

En dat weet een Liefste Feetje ook
En dan trek je wat sneller je bokshandschoenen aan en ga je in de verdedigingsmodus schieten
Uit onmacht en verdriet en liefde voor anderen die niet begrepen worden

Hoi waar ik dit draadje vinden. Hier moeder van 13 jarige transjongen. Ik voel me soms zo eenzaam in "de strijd" naar een weer gelukkig kind.

Lollypopje schreef op 28-11-2021 om 17:41:

[..]

Alsjeblieft Hier vind je veel mensen die het zullen herkennen.

https://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/ouders-van-lgbtqi-kinderen-verzamelen?page=14

@hunnybee Sorrie, het topic loopt via ouders.nl 
Je kan via de link van @lollypopje bij het topic komen en inloggen met je viafora gegevens

Hier vind je vast herkenning
 

Interessant onderwerp. Als je kind jaren ongelukkig op zijn of haar kamer zit en via online media aansluiting vindt bij allerlei Amerikaanse transgroepen, dan is het toch lastig om los te komen van het idee dat het iets sektarisch heeft. En dat je hoopt dat het zichzelf vindt voor er nare ingrepen gedaan zijn die onomkeerbaar zijn. Puberteit is verwarrend en sommige kinderen hebben meer behoefte aan overzichtelijke antwoorden dan anderen. Maar eerst je eigen identiteit echt ontdekken zonder gelijk ergens een hokje in te schieten waar het veilig voelt, lijkt me toch belangrijk. Dat de auti kaart gespeeld wordt is helemaal niet zo beledigend (wat is er nou weer mis met autist zijn?) aangezien daar een veel groter percentage moeite heeft met gender. En ik vermoed zomaar dat auti's ook wel houden van overzichtelijke oplossingen en van ergens bij mogen horen na altijd overal het buitenbeentje geweest te zijn. Seksualiteit vind ik niet zo'n probleem, lijkt me juist goed als kinderen daar mee experimenteren (zolang het veilig blijft). Maar zodra er chirurgische ingrepen aan gaan komen en onomkeerbare hormoonbehandelingen dan is dat geen experimenteren meer.

Gender heeft sowieso iets raars natuurlijk, waar wij vinden dat een man geen jurk aan moet is dat in andere culturen weer heel normaal (maar dan wel een mannenjurk!). En wij vinden kaal bij mannen horen, maar bij de Masai is dat net andersom. Frank van Rijn, die de hele wereld vele malen over is gefietst, wordt altijd gevraagd naar hoeveel kinderen hij heeft. Dat vindt men bijna overal veel mannelijker dan al dat gefiets van hem, want "daar word je maar moe van". Een jongen van Jan de Wit echter moet niet aankomen met dat het de bedoeling is om vooral niet moe te worden, in Nederland zien we je inspannen juist wel als deugd. Opvattingen zijn zo plaatselijk, en gender is vaak beladen met veel van die plaatselijke opvattingen, die wel overal als natuurwet beschouwd en behandeld worden. Dat dat uiteindelijk allemaal eigenlijk veel genuanceerder ligt, en dat er best veel ruimte is voor eigenheid, daar kom je pas achter als je ouder wordt. Voor pubers is opgaan in de groep het belangrijkste.

je bent of een jongen/man of een meisje/vrouw

AnoukLiv2 schreef op 24-12-2021 om 00:10:

je bent of een jongen/man of een meisje/vrouw

Spuit elf. En dan nog flauwekul uitkramen ook. Dit is het verkeerde forum voor dit soort oneliners. 

Mija schreef op 24-12-2021 om 00:19:

[..]

Spuit elf. En dan nog flauwekul uitkramen ook. Dit is het verkeerde forum voor dit soort oneliners.

Spuit elf: ja

Oneliner: ja

Flauwekul: nee

jenn55 schreef op 24-12-2021 om 18:56:

[..]

Spuit elf: ja

Oneliner: ja

Flauwekul: nee ja

Je kunt teruglezen in dit topic of je elders even inlezen, bijvoorbeeld hier: https://sense.info/nl/je-lichaam/intersekse

(Ik wil de discussie niet weer opnieuw voeren, maar zo’n oneliner toch ook niet onweersproken laten).

Piratenkoningin schreef op 24-12-2021 om 19:19:

[..]

Je kunt teruglezen in dit topic of je elders even inlezen, bijvoorbeeld hier: https://sense.info/nl/je-lichaam/intersekse

(Ik wil de discussie niet weer opnieuw voeren, maar zo’n oneliner toch ook niet onweersproken laten).

O geloof me, ik hoef me absoluut niet in te lezen (en zeker niet bij "Sense", waar op de hoofdpagina al te lezen valt "hoe identificeer je je? en dan naast man of vrouw nog 7 mogelijkheden - maw geen objectieve site) Ik ben zeer, zeer goed op de hoogte van, laten we zeggen, trans-theorie, ik hou me hier al jaren mee bezig.

En na dat allemaal gelezen te hebben is mijn conclusie: je bent meisje/vrouw of jongen/man.

Daar kun je het met me oneens zijn, maar dit ligt niet aan mijn gebrek aan kennis.

Voorbeeld: ik ben op de hoogte van mensen met DSD (disorders of sex development) zoals bijv met Turner syndroom of Klinefelter. Mensen met deze aandoeningen zijn echter ook óf man óf vrouw (turner vrouw, klinefelter man)

jenn55 schreef op 25-12-2021 om 12:32:

[..]

O geloof me, ik hoef me absoluut niet in te lezen (en zeker niet bij "Sense", waar op de hoofdpagina al te lezen valt "hoe identificeer je je? en dan naast man of vrouw nog 7 mogelijkheden - maw geen objectieve site) Ik ben zeer, zeer goed op de hoogte van, laten we zeggen, trans-theorie, ik hou me hier al jaren mee bezig.

En na dat allemaal gelezen te hebben is mijn conclusie: je bent meisje/vrouw of jongen/man.

Daar kun je het met me oneens zijn, maar dit ligt niet aan mijn gebrek aan kennis.

Voorbeeld: ik ben op de hoogte van mensen met DSD (disorders of sex development) zoals bijv met Turner syndroom of Klinefelter. Mensen met deze aandoeningen zijn echter ook óf man óf vrouw (turner vrouw, klinefelter man)

Jij gruwelt kennelijk van het woord ‘identificeren’. Maar dat is exact wat jij ook doet, namelijk op basis van bepaalde kenmerken zeggen wat iets is. Anderen kiezen, op andere gronden dan jij, andere kenmerken en komen dus op iets anders uit. Als je dat niet in de overweging mee wil nemen, hoef je inderdaad geen discussie te voeren. Ik wens je dan ook een heel plezierige kerst met de overtuiging dat je onwankelbaar gelijk hebt. 

jenn55 schreef op 25-12-2021 om 12:32:

[..]

O geloof me, ik hoef me absoluut niet in te lezen (en zeker niet bij "Sense", waar op de hoofdpagina al te lezen valt "hoe identificeer je je? en dan naast man of vrouw nog 7 mogelijkheden - maw geen objectieve site) Ik ben zeer, zeer goed op de hoogte van, laten we zeggen, trans-theorie, ik hou me hier al jaren mee bezig.

En na dat allemaal gelezen te hebben is mijn conclusie: je bent meisje/vrouw of jongen/man.

Daar kun je het met me oneens zijn, maar dit ligt niet aan mijn gebrek aan kennis.

Voorbeeld: ik ben op de hoogte van mensen met DSD (disorders of sex development) zoals bijv met Turner syndroom of Klinefelter. Mensen met deze aandoeningen zijn echter ook óf man óf vrouw (turner vrouw, klinefelter man)

Als je na al dat lezen nog steeds niet verder komt dan het ouderwetse, westerse beeld van gender, had je jezelf die moeite ook kunnen besparen.

Was het maar zo simpel 

Ga er verder niet op in, maar ik wens je een liefdevolle kerst en een begripvol 2022! 

jenn55 schreef op 25-12-2021 om 12:32:

[..]

O geloof me, ik hoef me absoluut niet in te lezen (en zeker niet bij "Sense", waar op de hoofdpagina al te lezen valt "hoe identificeer je je? en dan naast man of vrouw nog 7 mogelijkheden - maw geen objectieve site) Ik ben zeer, zeer goed op de hoogte van, laten we zeggen, trans-theorie, ik hou me hier al jaren mee bezig.

En na dat allemaal gelezen te hebben is mijn conclusie: je bent meisje/vrouw of jongen/man.

Daar kun je het met me oneens zijn, maar dit ligt niet aan mijn gebrek aan kennis.

Voorbeeld: ik ben op de hoogte van mensen met DSD (disorders of sex development) zoals bijv met Turner syndroom of Klinefelter. Mensen met deze aandoeningen zijn echter ook óf man óf vrouw (turner vrouw, klinefelter man)

Blijkbaar zie je uitgaan van hoe iemand zichzelf identificeert niet als goed argument dat er meer opties zijn dan of man of vrouw. Maar ook de biologie laat niet objectief zien dat er alleen de twee elkaar uitsluitende categorieën van man en vrouw bestaan. Waar komt dan je stelligheid vandaan?

Biologisch gezien ben je een man als het uitwendige geslacht, de geslachtsklieren en de genen mannelijk zijn en een vrouw als alledrie vrouwelijk zijn. Dat geldt voor de meeste mensen. Maar als het uitwendige geslacht, de geslachtsklieren en/of het genetische geslacht niet eenduidig zijn of niet met elkaar op één lijn liggen, dan is er geen biologische objectieve maatstaf om te bepalen of iemand een man of een vrouw is. Bij deze groep mensen kun je dus niet op biologische gronden zeggen dat ze of man of vrouw zijn - ze zijn juist een beetje het een en een beetje het ander of missen een essentieel element van beide. 

De meeste mensen met een DSD ervaren zichzelf wel als of man of vrouw. Dan gaat het dus niet om objectieve biologische kenmerken, want die zijn niet eenduidig, maar om subjectieve identificatie met een van beide seksen. Bij Klinefelter weten we bijvoorbeeld dat het overgrote deel zich identificeert als man, ondanks dat extra X-chromosoom. Maar: genderdysforie komt in deze groep meer voor dan in de algemene populatie. Als het geslacht bij de geboorte ambigu is, dan is het inmiddels (gelukkig!) steeds gebruikelijker om af te wachten hoe het kind zichzelf ervaart. Dan moeten we dus afgaan op de subjectieve ervaring en dat doen we ook. Waarom zou die subjectieve ervaring beperkt zijn tot óf man óf vrouw? Daar is objectief biologisch gezien geen reden voor - zie de vorige alinea. En ook subjectief vanuit iemands ervaring gezien is er geen reden om te denken dat het óf man óf vrouw moet zijn - want er blijken nu eenmaal mensen te zijn die zichzelf niet uitsluitend als man of vrouw identificeren. 

Ik begrijp dus niet hoe je tegelijk heel goed op de hoogte kan zijn van dit alles en zo stellig kan zijn - dat kan ik niet rijmen, vandaar mijn aanname.

AnoukLiv2 schreef op 24-12-2021 om 00:10:

je bent of een jongen/man of een meisje/vrouw

Achgossie, je kreeg geen aandacht meer in je eigen draadje? Dus ga je maar elders de boel opstoken? https://www.ouders.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/zondag-beddengoed-wasdag-discussies?page=4#67

Mija schreef op 24-12-2021 om 00:19:

[..]

Spuit elf. En dan nog flauwekul uitkramen ook. Dit is het verkeerde forum voor dit soort oneliners.

Dit is het juiste forum voor de waarheid te zeggen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.