Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

17 jarige en genderhype


Blijkbaar mag zij wel bi zijn, maar niet genderfluid en lesbisch alleen wanneer je op mensen valt (en dus de weg naar mannen nog open staat)...ik vraag mij af wie er meer vermoeiend is: dochter of moeder. Waarom wil je de strijd aan gaan hierover? Zij mag blijkbaar zijn wie zij wil zijn, zolang het in het straatje van moeder past en zij alle opties open houdt: iets kiezen mag dus blijkbaar niet. 

Ik snap niet waarom je een puber die niet blij is met haar borsten, niet gewoon een beetje helpt. Zou je als ze daar gelukkiger van werd, wel een push-up bh voor haar kopen? 

Diyer

Diyer

25-11-2021 om 18:48 Topicstarter

Lexus schreef op 25-11-2021 om 17:24:

[..]

maar misschien moet ze eens serieus genomen worden in haar angst als cis hetero vrouw te worden gezien? Het is ook niet niks wat die jonge meiden op zich af krijgen.

Dat het afbinden van de borsten je tegen staat, kan ik me wel voorstellen. Maar is dat ook niet ingegeven door het feit dat je toch denkt dat ze die later nog wel 'nodig' zal hebben? Dat je eigenlijk vindt dat ze zich in haar rol moet 'schikken' en meisje moet zijn.

En dáár wil ik haar dan ook graag in steunen, want ik kan het me ontzettend goed voorstellen. Het kan doodeng zijn wat al die verwachtingen je opleggen en dat je daar van wilt weglopen. Ik zou haar daar graag bij willen steunen. Maar nu is zo'n gesprek daarover eigenlijk niet mogelijk en leidt trans of non binair juist af.

Ik heb verder niet het idee dat ik uitstraal dat ze zich moet schikken naar een bepaalde vrouwrol, want ik denk dat ik juist een moeder ben (en een vader die juist ook niet typisch mannelijk is) die niet typisch vrouwelijk doet of denkt. Ik heb zelf als puber ook heel erg gezeten met dezelfde verwachtingen en voelde me ook niet thuis in de bedachte rollen, dus denk mede om die reden te herkennen waar ze eigenlijk tegenaan loopt.

Ik weet niet wat zo'n binder kan veroorzaken. Maar ik ben bang dat als ik hieraan meewerk, dat ze bijvoorbeeld last kan krijgen vd borsten, zoals ongevoeligheid of huidstriemen? En dat ze dan later zegt, waarom heb je daar in godsnaam aan meegewerkt? Niet alles is onschuldig. 

Diyer

Diyer

25-11-2021 om 18:50 Topicstarter

yette schreef op 25-11-2021 om 18:45:

Ik snap niet waarom je een puber die niet blij is met haar borsten, niet gewoon een beetje helpt. Zou je als ze daar gelukkiger van werd, wel een push-up bh voor haar kopen?

Ze is nooit eerder ongelukkig geweest met haar borsten. Sterker nog, tot een jaar of 14 knoopte ze graag truitjes zo dat het net topjes leken. Ze zijn ook niet erg groot ofzo. Ik heb wel aangeboden een goede sportbh te kopen die de boel stevig vasthoudt. Masr volgens mij duwt een binder de boel juist onnatuurlijk naar beneden.

Ik weet niet wat zo'n binder kan veroorzaken. Maar ik ben bang dat als ik hieraan meewerk, dat ze bijvoorbeeld last kan krijgen vd borsten, zoals ongevoeligheid of huidstriemen? En dat ze dan later zegt, waarom heb je daar in godsnaam aan meegewerkt? Niet alles is onschuldig.

Dat zijn heel valide zorgen, maar juist daarom ben ik voorstander van een goede binder met goede voorlichting.
Wij hebben die van zoon hier gekocht:
https://www.transundeez.nl/

Diyer schreef op 25-11-2021 om 18:48:

[..]

Ik weet niet wat zo'n binder kan veroorzaken. Maar ik ben bang dat als ik hieraan meewerk, dat ze bijvoorbeeld last kan krijgen vd borsten, zoals ongevoeligheid of huidstriemen? En dat ze dan later zegt, waarom heb je daar in godsnaam aan meegewerkt? Niet alles is onschuldig.

Binders zijn juist heel veilig, die zorgen dat de druk goed verdeeld is, de huid nog kan ademen en er geen afknellingen ontstaan. Het mag geen pijn veroorzaken, dan zit er iets niet goed. Gevaarlijk is als mensen zelf in de weer gaan met bijvoorbeeld ducttape (of nog erger). Met een binder dragen kun je gewoon weer stoppen als het niet meer gewenst is. Door dat te dragen kan je kind misschien juist beter ervaren of dat inderdaad is wat prettig is of juist niet, zonder meteen definitieve keuzes te maken (zoals borsten laten verwijderen). 

Zelf tapen is meer ongezond

Diyer schreef op 25-11-2021 om 18:48:

[..]

En dáár wil ik haar dan ook graag in steunen, want ik kan het me ontzettend goed voorstellen. Het kan doodeng zijn wat al die verwachtingen je opleggen en dat je daar van wilt weglopen. Ik zou haar daar graag bij willen steunen. Maar nu is zo'n gesprek daarover eigenlijk niet mogelijk en leidt trans of non binair juist af.

Ik heb verder niet het idee dat ik uitstraal dat ze zich moet schikken naar een bepaalde vrouwrol, want ik denk dat ik juist een moeder ben (en een vader die juist ook niet typisch mannelijk is) die niet typisch vrouwelijk doet of denkt. Ik heb zelf als puber ook heel erg gezeten met dezelfde verwachtingen en voelde me ook niet thuis in de bedachte rollen, dus denk mede om die reden te herkennen waar ze eigenlijk tegenaan loopt.

Ik weet niet wat zo'n binder kan veroorzaken. Maar ik ben bang dat als ik hieraan meewerk, dat ze bijvoorbeeld last kan krijgen vd borsten, zoals ongevoeligheid of huidstriemen? En dat ze dan later zegt, waarom heb je daar in godsnaam aan meegewerkt? Niet alles is onschuldig.

Ik denk dat juist als je haar wilt steunen in haar struggles dat het belangrijk is om haar non binaire gevoelens ook serieus te nemen. Ga samen met haar op onderzoek naar de beste binders en laat je samen voorlichten. Sta er open in.

Natuurlijk is er een kans dat ze hierin vlucht vanwege andere gevoelens. Alleen dat zal ze zelf moeten ervaren. Als je haar gaat opdringen dat het anders is, dan verstoor je de verhouding ook als je achteraf gelijk hebt.

Vergelijk het eens met een eerste puberliefde. De meeste ouders weten dat die liefde statistisch gezien weinig kans heeft om stand te houden. Maar een puber die volledig verliefd is wil dat niet horen. Dus zijn de meeste ouders blij voor puber en staan klaar om het liefdesverdriet te troosten.

Probeer je dochter serieus te nemen ook al denk je dat dit een bevlieging is en dat er iets anders aan de hand is. Door haar te steunen in haar zoektocht creëer je vertrouwen waarmee je ook de andere issues kunt bespreken.

Diyer

Diyer

25-11-2021 om 19:16 Topicstarter

Lexus schreef op 25-11-2021 om 17:45:

[..]


ja men kan het een hype noemen maar misschien is dat wel heel kortzichtig en ouderwets gedacht en is het juist een nieuwe fase in de mensheidsontwikkeling:


h
ttps://podcastluisteren.nl/ep/De-Correspondent-Laurens-Buijs-Wat-we-van-jagers-en-verzamelaars-over-mannelijkheid-en-vrouwelijkheid-kunnen-leren

Over androgynie, het oude woord voor non-binair

Wat ik zou toejuichen in de mensheidsontwikkeling, is het stoppen van mensen in hokjes, incl. de nieuw bedachte hokjes cis, binair, fluid. Ik zou willen dat het geen ene godsklerezooi uitmaakt of je lijf tieten of geen tieten, pik of geen pik of twintig pikken heeft. Maar dat het gaat om wie je als mens bent en de kwaliteiten die je hebt. Dat zgn mannelijke of vrouwelijke eigenschappen niet zijn uitgevonden door dat geslacht, maar dat iedereen die heeft in meer of mindere mate. En dat mannen en vrouwen of varianten ertussen (samengevat: mensen) zich mogen kleden waar ze zich fijn bij voelen en hun liefde mogen delen met wie ze dat willen.

Maar nóg méér hokjes erbij? Waarom in godsnaam? Mijn dochter heeft het bij sommige van haar vrienden ook over die of hen. Maar van sommigen mag je dan wel óók weer haar zeggen, want die zijn non binair tot het vrouwelijke geslacht. Kunnen we niet gewoon 1 aanspreekvorm hanteren voor iedereen? Zoals tegenwoordig ook veel beroepen een geslachteloze uitspraak hebben en het woord sibling of cousin ook geslachteloos is in Engeland? Net als mijn partner? 

Diyer schreef op 25-11-2021 om 19:16:

[..]

Wat ik zou toejuichen in de mensheidsontwikkeling, is het stoppen van mensen in hokjes, incl. de nieuw bedachte hokjes cis, binair, fluid. Ik zou willen dat het geen ene godsklerezooi uitmaakt of je lijf tieten of geen tieten, pik of geen pik of twintig pikken heeft. Maar dat het gaat om wie je als mens bent en de kwaliteiten die je hebt. Dat zgn mannelijke of vrouwelijke eigenschappen niet zijn uitgevonden door dat geslacht, maar dat iedereen die heeft in meer of mindere mate. En dat mannen en vrouwen of varianten ertussen (samengevat: mensen) zich mogen kleden waar ze zich fijn bij voelen en hun liefde mogen delen met wie ze dat willen.

Maar nóg méér hokjes erbij? Waarom in godsnaam? Mijn dochter heeft het bij sommige van haar vrienden ook over die of hen. Maar van sommigen mag je dan wel óók weer haar zeggen, want die zijn non binair tot het vrouwelijke geslacht. Kunnen we niet gewoon 1 aanspreekvorm hanteren voor iedereen? Zoals tegenwoordig ook veel beroepen een geslachteloze uitspraak hebben en het woord sibling of cousin ook geslachteloos is in Engeland? Net als mijn partner?

Maar deze ontwikkeling van jonge mensen die uitkomen voor hun identiteit is er juist om hokje te doorbreken. De termen ontstaan omdat er vanuit de traditie (hetero, cis=niet trans) gedacht wordt en mensen verklaringen willen hebben. Maar wat ik merk onder jongeren is dat alle hokjes, identiteit en/of seksuele voorkeur eigenlijk niet meer spelen.

ik heb helemaal niet het gevoel dat er hokjes doorbroken worden.  Enkel dat er heel veel hokjes bijgebouwd worden

absor schreef op 25-11-2021 om 19:28:

ik heb helemaal niet het gevoel dat er hokjes doorbroken worden. Enkel dat er heel veel hokjes bijgebouwd worden

Eens

Kan me niet herinneren dat er opeens een explosie aan homo's bijkwam toen dat breder geaccepteerd werd. Daarom zie ik het gendergedoe ook vooral als een hype. 

Vind het ook raar dat een meisje zich anno nu gedwongen zou voelen om zich vrouwelijk te kleden en seks uit te stralen als ze nog gewoon seksloos en casual door 't leven wil gaan. Er zijn zoveel vrouwen geen meisje-meisje. 

Ik begrijp je wel hoor diyer. Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat het inderdaad 'in de mode' is om bezig te zijn met je genderidentiteit. Ik geloof echt wel dat er mensen zich niet man en niet vrouw voelen, maar het zijn er tegenwoordig opeens zoveel. Ik las laatst ergens dat 4% van de mensen non-binair zou zijn. 10 jaar geleden had nog nooit iemand ervan gehoord. Dat lijkt me toch sterk. Ik ken zelf één transgender persoon wiens vriendengroep voor meer dan de helft uit transgenders bestaat en van de rest is er maar één cisgender straight. Dat is absoluut geen afspiegeling van de maatschappij.
De puberteit is een fase van zoeken naar wie je bent, erbij willen horen (de meesten dan), ontdekken en uitproberen. Ik zou haar daar wel in steunen, maar ik vind het ook niet redelijk van je dochter dat ze boos wordt als je de voornaamwoorden van iemand die jij amper kent verkeerd zegt. Als zij zegt 'ik ga bij Truus logeren' en jij denkt logischerwijs dat Truus een meisje is en vraagt 'oh, leuk, waar woont zij ergens?' Dan is boos worden omdat jij niet weet dat Truus non-binair is en met hen aangesproken wil worden niet terecht. 
Ik snap ook best dat je geen binder wil kopen voor haar. Als ze graag paars haar wil of een piercing, hoef je dat ook niet te betalen. Wil ze daarna toch zwart of bruin of blond haar, dan kan dat. Een piercing kan er ook weer uit.
Wat binders op de lange termijn doen weet ik niet. Ik denk dat ik het zou houden op dat ze zelf een binder mag kopen maar dat je haar bijvoorbeeld wel helpt met het zoeken naar een fatsoenlijk, goed zittend exemplaar.
Als je je eigen kind aanspreekt, doe je dat toch meestal met de naam van het kind of met jij. De woorden zij/haar/hen/hun gebruik je alleen als je het over iemand hebt naar iemand anders toe. 

Diyer schreef op 25-11-2021 om 19:16:

[..]

Wat ik zou toejuichen in de mensheidsontwikkeling, is het stoppen van mensen in hokjes, incl. de nieuw bedachte hokjes cis, binair, fluid. Ik zou willen dat het geen ene godsklerezooi uitmaakt of je lijf tieten of geen tieten, pik of geen pik of twintig pikken heeft. Maar dat het gaat om wie je als mens bent en de kwaliteiten die je hebt. Dat zgn mannelijke of vrouwelijke eigenschappen niet zijn uitgevonden door dat geslacht, maar dat iedereen die heeft in meer of mindere mate. En dat mannen en vrouwen of varianten ertussen (samengevat: mensen) zich mogen kleden waar ze zich fijn bij voelen en hun liefde mogen delen met wie ze dat willen.

Maar nóg méér hokjes erbij? Waarom in godsnaam? Mijn dochter heeft het bij sommige van haar vrienden ook over die of hen. Maar van sommigen mag je dan wel óók weer haar zeggen, want die zijn non binair tot het vrouwelijke geslacht. Kunnen we niet gewoon 1 aanspreekvorm hanteren voor iedereen? Zoals tegenwoordig ook veel beroepen een geslachteloze uitspraak hebben en het woord sibling of cousin ook geslachteloos is in Engeland? Net als mijn partner?

Die podcast (er is ook een geschreven versie van) in de post waar je op reageert is hier ook gewoon de basis van. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

25-11-2021 om 19:47

Diyer schreef op 25-11-2021 om 17:07:

[..]

In reactie op iemand die zegt dat het pijn doet om dit als hype weg te zetten en jij, Valdemar, noemt het gender gedoe. Hype, gedoe of hoe je het ook noemen wilt, je kunt er niet omheen. Het IS een hype, anders zouden niet zoveel ouders herkennen dat dit (genderidentiteit) nu zo'n enorme vlucht heeft genomen. Ik las er laatst een artikel over dat in het verkeerde lichaam geboren zijn maar 0,5% vd mensen heeft. Zou het dan stom toevallig zijn dat mijn dochter nu 4 vriendinnen heeft op school die daar nu allemaal mee bezig zijn? En nog twee anderen op scouting ook? Je kind serieus nemen en compleet meegaan in de soms extreme uitspraken zijn wel twee uitersten en als je daar als ouder niet een gezond tegenwicht in biedt, kan het ook zijn dat je kind verzandt in dit soort gedachten. Waarom zou je niet (ook) kritische vragen mogen stellen of aangeven dat je geen afbindmiddelen gaat kopen?


Maar een hype is iets wat “overwaait”, met als bijvoorbeeld een bepaalde rage (flippo’s, voetbalplaatjes etc, waar “iedereen” dan ineens “vol” van is.

Bedoel je niet eigenlijk ipv het woord “hype”, het woord “taboe”?
oprechte vraag hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.