Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

18 jarige houd zich niet aan afspraken

Izza schreef op 22-07-2026 om 10:06:

Hier kregen en krijgen ze veel vrijheid. Maar je gaat respectvol om met mij, met andere mensen en met je omgeving. Ik denk dat het daar al begint. Ook wonen we samen in een huis. En verwacht ik dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Natuurlijk doe je als ouder het meeste. Maar een enorme puinhoop maken is er hier niet bij. En dat weten ze ook. Ook laten ze uit zichzelf bijvoorbeeld weten waar ze zijn en hoe het zit met eten. Ik heb altijd een goede band gehad en veel interesse. Die "investering" komt wel terug denk (en hoop ik). Ook zie ik opvoeding als voorbereiding op een zelfstandig leven. Dat leren ze niet in hotel mama maar door bijdrages te leveren. En daarnaast leren ze ook van jouw voorbeeld.

Gedrag wat ik op dit forum soms lees of in mijn omgeving zie zou ik bijvoorbeeld niet accepteren.

Zo zie ik het ook.

Bakblik schreef op 18-07-2026 om 14:39:

[..]

Als je een huishouden deelt niet je je aan elkaar aanpassen dat zeker. Ik hoop alleen (bij to twijfel ik daaraan) dat er dan gezamenlijk afspraken zijn gemaakt over wie wat (wanneer) doet. Daar kind van to er een stem in heeft gehad wanneer ze zou moeten stofzuigen.

Waarom moeten kinderen er een stem in hebben wanneer er gestofzuigd moet worden? Ze wonen onder mijn dak en ik run al mijn halve leven een huishouden, dus ik stel regels op voor hoe dat hier gebeurt. Ik ben niet geïnteresseerd in of mijn puber 1x per week stofzuigen nu te veel vindt. Hij mag zelf bepalen welke keer in de week het wordt, maar daar houdt het wel op hoor. 

DeOnbekende schreef op 22-07-2026 om 15:37:

[..]

Waarom moeten kinderen er een stem in hebben wanneer er gestofzuigd moet worden? Ze wonen onder mijn dak en ik run al mijn halve leven een huishouden, dus ik stel regels op voor hoe dat hier gebeurt. Ik ben niet geïnteresseerd in of mijn puber 1x per week stofzuigen nu te veel vindt. Hij mag zelf bepalen welke keer in de week het wordt, maar daar houdt het wel op hoor.

Nou zo werkt het niet meer als ze puber zijn en een leven krijgen dat niet meer helemaal parallel loopt met het jouwe. 

Ik wilde dat ze 1x in de week hun kamer opruimden en er een stofzuiger door trokken. Het liefst deden zij dat op zaterdag, want iets meer tijd. Dan krijgt het kind een baantje op zaterdag en ondehandelt of het ook op zondag mag. Prima, want ik werd er ook niet blij van als hij op zaterdag om 7.00 de stofzuiger opzocht en aan slingerde. Dan gaat de puber een beroepsopleiding doen en heeft al heel snel een bijbaan in zijn vakgebied. Helemaal fijn maar daar horen onregelmatige diensten bij waarbij hij zondagochtend om 7.00 zijn bed in rolt en er om 16.00 weer uitkomt. In die fase nam ik zijn (echt altijd keurig opgeruimde) kamer mee als ik de rest van het huis met de stofzuiger te lijf ging. 

Inmiddels werkt hij full-time maar nog steeds onregelmatig. Iedere week probeer ik nu een aantal momenten te vinden om te stofzuigen als hij niet slaapt. 

Ook andere klussen hadden en hebben ze een stem in. Ieder moest een aantal dagen per week tafel dekken voordat we aan tafel gingen. Dochter deed dat soms meteen als ze uit school kwam, voordat ze boven huiswerk ging maken. Was het in ieder geval op tijd gedaan en dat ik dan van 16.00 tot 18.30 een gedekte tafel had daar leefde ik mee. Eigen regie en verantwoordelijkheden. Heel belangrijk om te leren voor pubers.  

EDIT:

Zodra kinderen puber worden vind ik dat je niet meer eenzijdig regels op kunt stellen waar zij aan dienen te gehoorzamen, dat doe je in overleg en soms moet je die afspraken evalueren en aanpassen. Voor 17.00 melden als je niet mee-eet was er zo een. Oudste had in de derde van de middelbare een bijspijkerprogramma voor Engels dat duurde tot 17.00. In overleg is de tijd toen opgeschoven naar 17.15.

Bakblik schreef op 22-07-2026 om 15:54:

[..]

EDIT:

Zodra kinderen puber worden vind ik dat je niet meer eenzijdig regels op kunt stellen waar zij aan dienen te gehoorzamen, dat doe je in overleg en soms moet je die afspraken evalueren en aanpassen. Voor 17.00 melden als je niet mee-eet was er zo een. Oudste had in de derde van de middelbare een bijspijkerprogramma voor Engels dat duurde tot 17.00. In overleg is de tijd toen opgeschoven naar 17.15.

Dat lijkt mij vrij logisch. Dat is aanpassen aan iemands agenda wat betreft school, sport of een bijbaan. Ik niet dat dat hier de bedoeling is met regels opstellen. Het gaat dan meer om pubers die zich respectloos gedragen, totaal niets in huis doen of het als een soort hotel zien met vrije toegang en personeel. 

Izza schreef op 22-07-2026 om 16:55:

[..]

Dat lijkt mij vrij logisch. Dat is aanpassen aan iemands agenda wat betreft school, sport of een bijbaan. Ik niet dat dat hier de bedoeling is met regels opstellen. Het gaat dan meer om pubers die zich respectloos gedragen, totaal niets in huis doen of het als een soort hotel zien met vrije toegang en personeel.

Zelfs op het punt van gedrag vind ik dat je met pubers afspraken maakt en niet eenzijdig regels oplegt. 

Mijn buurvrouw vond dat kinderen die keer op keer te laat thuis waren voor het eten zich respectloos gedroegen. Had zij met veel moeite staan koken en waren de kinderen er niet en daar kregen ze dan "straf" voor. In mijn visie ga je dan ook het gesprek aan hoe je dat gezamenlijk kunt oplossen.

Alleen bij stevig uitschelden van de ouder door de puber kan je zeggen dat je dat niet wil hebben en dus een regel opstellen. 

Edit om 17.21

De overgang van regels naar afspraken is natuurlijk wel een proces dat een beetje vloeiend moet gaan. Je begint met 1 afspraak als de rest van de regels nog regels blijven en zo ga je steeds verder tot ze overal wat in te zeggen hebben. 

Bakblik schreef op 22-07-2026 om 15:54:

[..]

Nou zo werkt het niet meer als ze puber zijn en een leven krijgen dat niet meer helemaal parallel loopt met het jouwe.

Ik wilde dat ze 1x in de week hun kamer opruimden en er een stofzuiger door trokken. Het liefst deden zij dat op zaterdag, want iets meer tijd. Dan krijgt het kind een baantje op zaterdag en ondehandelt of het ook op zondag mag. Prima, want ik werd er ook niet blij van als hij op zaterdag om 7.00 de stofzuiger opzocht en aan slingerde. Dan gaat de puber een beroepsopleiding doen en heeft al heel snel een bijbaan in zijn vakgebied. Helemaal fijn maar daar horen onregelmatige diensten bij waarbij hij zondagochtend om 7.00 zijn bed in rolt en er om 16.00 weer uitkomt. In die fase nam ik zijn (echt altijd keurig opgeruimde) kamer mee als ik de rest van het huis met de stofzuiger te lijf ging.

Inmiddels werkt hij full-time maar nog steeds onregelmatig. Iedere week probeer ik nu een aantal momenten te vinden om te stofzuigen als hij niet slaapt.

Ook andere klussen hadden en hebben ze een stem in. Ieder moest een aantal dagen per week tafel dekken voordat we aan tafel gingen. Dochter deed dat soms meteen als ze uit school kwam, voordat ze boven huiswerk ging maken. Was het in ieder geval op tijd gedaan en dat ik dan van 16.00 tot 18.30 een gedekte tafel had daar leefde ik mee. Eigen regie en verantwoordelijkheden. Heel belangrijk om te leren voor pubers.

EDIT:

Jij hebt het over regels die in overleg worden opgesteld. Dat is toch niet een kwartiertje schuiven omdat iemand moet werken of naar school moet? Dat lijkt me namelijk nogal vanzelfsprekend. 

Maar goed: ik stel als regel dat iedereen hier één keer per week z'n eigen kamer opruimt, schoonmaakt en stofzuigt. Ze dienen te gehoorzamen en ik controleer ook of dat gebeurt. Fijn te lezen dat ik toch nog een gentle parent ben, omdat ze de dag waarop dit gebeurt zelf mogen bepalen

Natuurlijk werkt het niet als je verwacht dat een puber/jongvolwassenen per se op een bepaalde dag en tijd een klus voor jou moet doen. Zeker niet als dat schuurt met school/stage/werk. Maar je mag echt wel verwachtingen hebben, zeker als de puber in kwestie zes dagen per week scrollend op de bank hangt. 

De vuilbak aan de weg zetten als je moet werken is dan inderdaad een minder handige taak, want die is niet zo makkelijk zelf in te delen. Maar één keer per week stofzuigen, daar heeft iedereen toch wel een moment voor zonder dat het meteen op een onchristelijk tijdstip hoeft? Of een keer koken? Al is het voorbereid en hoeft het alleen nog opgewarmd te worden. 
Ze kunnen ook meepraten over welke klussen ze wel/niet willen en kunnen doen en wanneer. Het gaat hier ook niet om een fulltime werkende jongvolwassene met onregelmatige diensten maar iemand die slechts één dag per week werkt en de rest van de tijd wat rondhangt thuis. Zou ik ook snel klaar mee zijn.

MamaE schreef op 22-07-2026 om 23:20:

Natuurlijk werkt het niet als je verwacht dat een puber/jongvolwassenen per se op een bepaalde dag en tijd een klus voor jou moet doen. Zeker niet als dat schuurt met school/stage/werk. Maar je mag echt wel verwachtingen hebben, zeker als de puber in kwestie zes dagen per week scrollend op de bank hangt.

De vuilbak aan de weg zetten als je moet werken is dan inderdaad een minder handige taak, want die is niet zo makkelijk zelf in te delen. Maar één keer per week stofzuigen, daar heeft iedereen toch wel een moment voor zonder dat het meteen op een onchristelijk tijdstip hoeft? Of een keer koken? Al is het voorbereid en hoeft het alleen nog opgewarmd te worden.
Ze kunnen ook meepraten over welke klussen ze wel/niet willen en kunnen doen en wanneer. Het gaat hier ook niet om een fulltime werkende jongvolwassene met onregelmatige diensten maar iemand die slechts één dag per week werkt en de rest van de tijd wat rondhangt thuis. Zou ik ook snel klaar mee zijn.

Om mij heen merk ik dat sommige mensen (vooral moeders) er nogal star in zitten.  Kind moet voor het eten tafel dekken en dan wel pas vlak voor het eten, anders staat de tafel de hele middag gedekt. Daar zat ik echt niet mee. Als kind tafel dekte als ze thuis kwam en dan boven huiswerk ging maken had ze haar taak gedaan. Ik had die tafel niet nodig. Bij mijn buren hoorde ik jaren geleden regelmatig strijd daarover. Dat is het gewoon niet waard in mijn beleving.

Bakblik schreef op 23-07-2026 om 10:40:

[..]

Ik mij heen merk ik dat sommige mensen (vooral moeders) er nogal star in zitten. Kind moet voor het eten tafel dekken en dan wel pas vlak voor het eten, anders staat de tafel de hele middag gedekt. Daar zat ik echt niet mee. Als kind tafel dekte als ze thuis kwam en dan boven huiswerk ging maken had ze haar taak gedaan. Ik had die tafel niet nodig. Bij mijn buren hoorde ik jaren geleden regelmatig strijd daarover. Dat is het gewoon niet waard in mijn beleving.

Daar ben ik het mee eens. Als kind later eet vanwege school/stage/werk/sport kun je dat ook niet verwachten. Net als dat je per se op zaterdagochtend om 10 uur je kamer moet stofzuigen. Als je dan werkt of sport kan dat ook niet.
Dan zijn je verwachtingen niet realistisch. Maar als je 18-jarige vakantie heeft en maar één dag per week werkt, kun je best verwachten dat die af en toe een klusje in huis doet, een keer stofzuigt, boodschappen haalt en een keer kookt.

MamaE schreef op 23-07-2026 om 10:47:

[..]

Daar ben ik het mee eens. Als kind later eet vanwege school/stage/werk/sport kun je dat ook niet verwachten. Net als dat je per se op zaterdagochtend om 10 uur je kamer moet stofzuigen. Als je dan werkt of sport kan dat ook niet.
Dan zijn je verwachtingen niet realistisch. Maar als je 18-jarige vakantie heeft en maar één dag per week werkt, kun je best verwachten dat die af en toe een klusje in huis doet, een keer stofzuigt, boodschappen haalt en een keer kookt.

Ik denk dat je het niet moet verwachten, want ze zien het zelf gewoon niet dat het moet gebeuren. 

Dus uit hunzelf gaan ze het niet doen. 

Wat kan werken: een lijstje maken, samen en dat op de koelkastdeur, of ergens anders waar ze eten komen halen (de weg naar een puber loopt tenslotte via de maag), hangen zodat ze het ook steeds tegen komen. Plastificeer het, hang er een whiteboard stift bij en laat het ze afvinken voor die week. 

Ysenda schreef op 23-07-2026 om 11:31:

[..]

Ik denk dat je het niet moet verwachten, want ze zien het zelf gewoon niet dat het moet gebeuren.

Dus uit hunzelf gaan ze het niet doen.

Wat kan werken: een lijstje maken, samen en dat op de koelkastdeur, of ergens anders waar ze eten komen halen (de weg naar een puber loopt tenslotte via de maag), hangen zodat ze het ook steeds tegen komen. Plastificeer het, hang er een whiteboard stift bij en laat het ze afvinken voor die week.

Uiteraard moet je verwachtingen wel uitspreken, want onuitgesproken verwachtingen eindigen 99% van de tijd in teleurstelling. 

Daar maak je dan samen afspraken over; ik verwacht dat je in de vakantie één keer stofzuigt en twee keer per week kookt en daarvoor boodschappen doet. 
Welke dagen zijn voor jou fijn daarvoor? Je mag dan zelf kiezen wat we eten, maar het moet wel gezond en vers gekookt zijn met groenten. En misschien een budget ervoor vaststellen. 

MamaE schreef op 23-07-2026 om 11:45:

[..]

Uiteraard moet je verwachtingen wel uitspreken, want onuitgesproken verwachtingen eindigen 99% van de tijd in teleurstelling.

Daar maak je dan samen afspraken over; ik verwacht dat je in de vakantie één keer stofzuigt en twee keer per week kookt en daarvoor boodschappen doet.
Welke dagen zijn voor jou fijn daarvoor? Je mag dan zelf kiezen wat we eten, maar het moet wel gezond en vers gekookt zijn met groenten. En misschien een budget ervoor vaststellen.

een verwachting is geen afspraak! 'Ik verwacht' is een verwachting geen afspraak. 

Samen om tafel gaan zitten, de klussen verdelen en dan het lijstje maken is een afspraak. Dan zeg je bij dat gesprek: Dit is wat er gedaan moet worden, je bent volwassen en wil ook graag zo behandeld worden, bij volwassen zijn horen taken. Je mag nu kiezen welke je elke week wil doen, minimaal X. En dan is het de bedoeling dat ik niet hoef te zeuren dat je ze ook doet. 

Nu kun je dan ook de truc doen die mijn zoon ooit deed: hij zou 1x per week iets doen, de week liep bij ons van woensdag tot dinsdag, dus deed hij het heel slim: dinsdag voor week 1, dan woensdag voor week 2 en dan dus 2 weken niets. Technisch gezien keurig elke week haha. 

Ysenda schreef op 23-07-2026 om 11:56:

[..]

een verwachting is geen afspraak! 'Ik verwacht' is een verwachting geen afspraak.

Samen om tafel gaan zitten, de klussen verdelen en dan het lijstje maken is een afspraak. Dan zeg je bij dat gesprek: Dit is wat er gedaan moet worden, je bent volwassen en wil ook graag zo behandeld worden, bij volwassen zijn horen taken. Je mag nu kiezen welke je elke week wil doen, minimaal X. En dan is het de bedoeling dat ik niet hoef te zeuren dat je ze ook doet.

Nu kun je dan ook de truc doen die mijn zoon ooit deed: hij zou 1x per week iets doen, de week liep bij ons van woensdag tot dinsdag, dus deed hij het heel slim: dinsdag voor week 1, dan woensdag voor week 2 en dan dus 2 weken niets. Technisch gezien keurig elke week haha.

Een afspraak kan wel volgen op een verwachting. Als je niks verwacht, zijn afspraken ook niet nodig. Dan doet puber niks en doe jij alles zelf. Kan ook een keuze zijn.

Je spreekt een bepaalde verwachting uit en daarna maak je samen afspraken over hoe je dat gaat vormgeven, welke taken, wanneer, voorwaarden etc.

Ysenda schreef op 23-07-2026 om 11:56:

[..]

je rept over termen, maar zegt vervolgens precies hetzelfde. 

dikgedrukte zijn gewoon verwachtingen. ik denk dat het een goede manier is om het op deze manier met de puber te regelen, maar val anderen niet af over verwachtingen als je zelf ook obv verwachting acteert. 

Wat ben ik blij dat mijn kinderen gewoon kind mochten zijn.
Ze hebben nooit bij mij thuis klusjes moeten doen. Niet als kind en niet als puber.
Intussen zijn ze alledrie ruim volwassen en hun huis is altijd netjes. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.