Lonely1
17-07-2026 om 23:45
18 jarige houd zich niet aan afspraken
Ik heb een 18 jarige in huis, die graag alle vrijheid wil, maar zich bijna nooit aan de afspraken (eigen rommel opruimen, haar was netjes in de kast, de dieren op tijd verzorgen) houdt. Soms zijn er dagen dat ze goed gemutst is en is het meeste klaar. Dan zeg ik ook extra hoe fijn het is dat ze het gedaan heeft. Ook als ze alles voor me gezogen heeft als ik dat had gevraagd. Maar andere dagen heeft ze niets gedaan, terwijl ze het beloofd had en snauwt ze me af alsof ik haar bediende ben. Voor de dieren word meestal alleen gezorgd als ik het tig keer vraag. Zit vooral hele dagen (nu ze vrij is)te lachen en te brullen op de pc/telefoon en dat is het. We zijn maar samen en ik moet veel werken om rond te komen en om nog wat leuke dingen te kunnen doen en dan thuis gekomen moet ik ook alles alleen doen. En ik doe het met liefde, maar ben geen hotel. Daarnaast heb ik altijd pijn, waardoor het ook fijn zou zijn als ze me even een klein beetje helpt. Overal lees ik dat ik geen straf meer kan geven, wat ook mijn bedoeling niet is. Ruzie maken doen we niet. Het niet wassen van kleding interesseert haar niet, dan trekt ze het gewoon vaker aan. Viezigheid op haar kamer maakt haar niet uit. Vroeger zette ik de pc uit en dan ging ze snel aan de gang tot het klaar, daarna kon ze er dan weer op. Die optie is ook weg. We hebben echt goede gesprekken en ze snapt het allemaal, heeft goede voornemens. Maar als het puntje bij paaltje komt, dan gebeurt er niets. Ben al zover dat ik er vanuit ga dat iets niet is gebeurd, om niet weer teleurgesteld te zijn. En ben dan liever extra verrast als het toch gedaan is. Maar hoe krijg ik het respect terug of hoe krijg ik haar zo ver dat ze doet wat ze zelf beloofd. Wat zijn werkende consequenties? Wil haar graag als volwassenen behandelen, maar zij gedraagt zich als een 15 jarige puber.
Broadway
23-07-2026 om 13:22
zwaankip schreef op 23-07-2026 om 13:19:
Wat ben ik blij dat mijn kinderen gewoon kind mochten zijn.
Ze hebben nooit bij mij thuis klusjes moeten doen. Niet als kind en niet als puber.
Intussen zijn ze alledrie ruim volwassen en hun huis is altijd netjes.
ieder zijn keus, maar volgens mij is een kind dat eens per week kookt en een keer stofzuigt niet meteen zielig hoor
Temet
23-07-2026 om 13:26
Onderdeel van het kind zijn is dat je gaandeweg steeds meer volwassen wordt. Dat heet opgroeien. Steeds meer verantwoordelijkheden in het huishouden passen in die zin prima bij 'kind zijn'.
zwaankip
23-07-2026 om 13:38
Broadway schreef op 23-07-2026 om 13:22:
[..]
ieder zijn keus, maar volgens mij is een kind dat eens per week kookt en een keer stofzuigt niet meteen zielig hoor
Waar heb ik geschreven dat kinderen die koken en stofzuigen zielig zijn?
Ik heb als kind nooit klusjes moeten doen en toch kan ik stofzuigen, koken, poetsen, de was doen. En oh ja, ik heb 3 kinderen grootgebracht die ook kunnen koken, poetsen, stofzuigen en de was doen.
zwaankip
23-07-2026 om 13:40
Temet schreef op 23-07-2026 om 13:26:
Onderdeel van het kind zijn is dat je gaandeweg steeds meer volwassen wordt. Dat heet opgroeien. Steeds meer verantwoordelijkheden in het huishouden passen in die zin prima bij 'kind zijn'.
Dat is jouw visie en dat vind ik prima hoor. Ieder z'n ding.
Kampeerder
23-07-2026 om 14:24
zwaankip schreef op 23-07-2026 om 13:38:
[..]
Waar heb ik geschreven dat kinderen die koken en stofzuigen zielig zijn?
Ik heb als kind nooit klusjes moeten doen en toch kan ik stofzuigen, koken, poetsen, de was doen. En oh ja, ik heb 3 kinderen grootgebracht die ook kunnen koken, poetsen, stofzuigen en de was doen.
Hoefde je zelfs nooit tafel te dekken?
Ysenda
23-07-2026 om 16:17
Kampeerder schreef op 23-07-2026 om 14:24:
[..]
Ik hoefde thuis ook nooit iets te doen.
Toch vond ik dat zoon best wel eens een pootje kon uitsteken om ook voor mij het wat makkelijker te maken. Ik reed hem 6 dagen per week rond voor zijn sport, dan mocht hij ook wel even tafel dekken of de boodschappen opruimen.
SJSL
23-07-2026 om 19:13
Ze hebben nooit bij mij thuis klusjes moeten doen. Niet als kind en niet als puber.
Was je misschien thuisblijfmoeder / huisvrouw?
Ik kan me zo slecht voorstellen dat in een situatie waarin iedereen werkt en naar school gaat niet ook iedereen een steentje bijdraagt in het huishouden.
Kampeerder
23-07-2026 om 19:17
SJSL schreef op 23-07-2026 om 19:13:
[..]
Ik kan me zo slecht voorstellen dat in een situatie waarin iedereen werkt en naar school gaat niet ook iedereen een steentje bijdraagt in het huishouden.
Nou, ik ben (tegen wil en dank) en paar jaar thuisblijfmoeder geweest, maar ook toen moesten ze gewoon af en toe iets doen. Tafeldekken, afruimen, was ophangen, boodschapje doen en vaatwasser in-of uitruimen zijn dan typisch van die klusjes waaraan ze kunnen bijdragen.
SJSL
23-07-2026 om 19:28
Kampeerder schreef op 23-07-2026 om 19:17:
[..]
Nou, ik ben (tegen wil en dank) en paar jaar thuisblijfmoeder geweest, maar ook toen moesten ze gewoon af en toe iets doen. Tafeldekken, afruimen, was ophangen, boodschapje doen en vaatwasser in-of uitruimen zijn dan typisch van die klusjes waaraan ze kunnen bijdragen.
Ja snap ik helemaal!
Ik kan echt niet begrijpen waarom je kinderen helemaal niks laat doen. Niet omdat ze huishoudelijke taken letterlijk moeten leren, het is geen hogere wiskunde en komt ook wel goed als ze het huis uit gaan. Maar dat ze bijdragen aan de omgeving waar ze wonen lijkt me heel normaal.
Hier rooien mijn dochter van bijna 16 en ik het gewoon samen. Tuurlijk doe ik het meest (hoewel ik ook hulp inhuur want huishouden doen vind ik wel het stomste wat er bestaat), maar zij draagt zeker haar steentje bij zonder enig gemopper, gewoon, omdat we nou eenmaal samen in dit huis wonen.
Thy
24-07-2026 om 09:34
Want als je bijvoorbeeld een keer in de week moet stofzuigen en de vaatwasser moet uitruimen mag je dus geen kind meer zijn? Beetje overdreven.
locka
24-07-2026 om 13:57
Het is echt heel pittig voor de TS: ze staat er alleen voor, werkt zich een slag in het rond, kampt met chronische pijn en ondertussen eist een dochter van 18 wel alle volwassen vrijheden op, maar gedraagt ze zich als een puber. Op je 18e gaan huishoudelijke taken niet meer over opvoeden of kind kunnen zijn, maar simpelweg over een gelijkwaardige bijdrage leveren aan het huishouden. Een praktische stap voor de moeder zou zijn om te stoppen met de extraatjes die alleen voor de dochter zijn. Denk aan haar favoriete snacks halen, zakgeld geven of meebetalen aan zaken als een telefoonabonnement zolang afspraken over bijvoorbeeld de dieren niet worden nagekomen. Volwassenheid werkt nou eenmaal twee kanten op.
zwaankip
24-07-2026 om 14:22
Kampeerder schreef op 23-07-2026 om 14:24:
[..]
Neen, en mijn kinderen evenmin. Waarom zou dat moeten? Iedereen kan een tafel dekken hoor. Ik deed het zelf maar leerde mijn kinderen wèl: vorken links, messen rechts, dessertvorkje boven. Zo ingewikkeld is dat toch niet.
zwaankip
24-07-2026 om 14:24
SJSL schreef op 23-07-2026 om 19:13:
[..]
Neen, ik werkte buitenshuis - halftijds.
zwaankip
24-07-2026 om 14:28
Thy schreef op 24-07-2026 om 09:34:
[..]
Want als je bijvoorbeeld een keer in de week moet stofzuigen en de vaatwasser moet uitruimen mag je dus geen kind meer zijn? Beetje overdreven.
Dat mag jij overdreven vinden, iedereen staat daar anders tegenover.
Kinderen moesten en moeten al zoveel!
Kampeerder
24-07-2026 om 15:40
zwaankip schreef op 24-07-2026 om 14:22:
[..]
Neen, en mijn kinderen evenmin. Waarom zou dat moeten? Iedereen kan een tafel dekken hoor. Ik deed het zelf maar leerde mijn kinderen wèl: vorken links, messen rechts, dessertvorkje boven. Zo ingewikkeld is dat toch niet.
Het ging me er ook niet om dat ze het moesten leren maar omdat ze best even konden helpen om te zorgen dat er gegeten kon worden. Dat je om 17:30 binnenstapt, dat een kind om 18:30 op het sportveld moest staan en je dus om 18:00 uiterlijk aan tafel wil.
Dan warm ik de saus op, kook de pasta. Eén kind maakt nog iets bij het eten dat nog gemaakt moet worden. (Komkommer, sla of toetjes) Of ruimt de vaatwasser uit. Andere kind dekt de tafel, kind dat moet trainen kleed zich alvast om. Man parkeert om 17:50 zijn auto. Zit je voor 18:00 uur met het hele gezin op je gemak aan tafel.
Andere scenario:
Ik doe alles in turbosnelheid terwijl de kinderen tv kijken. Als man binnenkomt helpt hij met alles op tafel zetten, terwijl kind dat moet trainen zich nog snel omkleedt. Zitten we ook ongeveer om 18:00 uur aan tafel maar heb ik het zweet op de rug en de rest niet. Heeft man net even file of vertraging, zit ik hijgend een bezweet met de kinderen aan tafel.