Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21 jaar en vakantie met ouders


Door allerlei redenen ging vakantie met vrienden niet door, dus is zoon (22) met ons mee geweest, of misschien moet ik zeggen, wij met hem, want hij heeft bedacht waar we op vakantie gingen en organiseerde ter plekke het bezoeken van de toeristen-attracties. Wij hebben er ook een paar attracties bedacht waar hij weer met ons meeging, maar eerlijk is eerlijk, de attracties die zoon had bedacht waren het leukst. Ook heeft hij een dag georganiseerd met vrienden om op stap te gaan en hadden wij bij onze vakantiebestemming een vakantiedag "voor onszelf". We hebben het de hele vakantie erg naar ons zin gehad.

tsche schreef op 09-08-2021 om 19:42:

[..]

Dat denk ik dus ook, wordt allemaal zo uitvergroot. Mijn zoon is qua vriendschappen onderhouden niet heel sterk. Hij heeft 1 goede vriend en een paar ‘lossere’ vriendschappen. Dat maakt opzicht ook niks uit en past bij zijn karakter, maar als moeder maak ik me soms toch zorgen hierdoor. Hij is gewoon veel thuis🧐

Vriendschappen kun je ook nog op latere leeftijd sluiten, wanneer hij misschien wel behoefte heeft aan meer vrienden.

En misschien ook wel niet, en kan hij prima leven met de sociale contacten die hij al heeft.En is hij daar gelukkig/blij  mee.

Mijn kinderen waren ook niet echt van de stap en zon vakanties. Mijn oudste ging bv met een vriend op zeilkamp en later zelfstandig zeilen met vrienden. De jongste vond stedentrips en interrail met een klein groepje leuk. Misschien moet je hem eens op actieve vakanties wijzen.

Tjee, laat die jongen gewoon. Niet iedere jongere is van het feesten en wilde vakanties. Ik ben zelf maar 2 keer met een vriendin op vakantie geweest en de een was een relaxvakantie met veel zwemmen, zonnen, lezen, over de boulevard lopen en winkeltjes bekijken en de andere was een rondreis door een land. De meesten van mijn vriendinnen waren geen feestbeesten. Vonden ze/we zonde van de vakantie, we wilde er wel echt van genieten en naar een kroeg of club, kon thuis net zo goed. Van het mooie weer genieten niet.

Ik ben tot mijn afstuderen ook gewoon nog regelmatig met mijn moeder op vakantie geweest, vond ik altijd gezellig en relaxt en daarna ging ik alleen op vakantie.

Jouw zoon heeft blijkbaar geen behoefte er aan en stoort zich blijkbaar niet aan de facebookposts. Prima toch. Maar waarom kun jij het dan niet los laten dat hij niet zo'n wilde vakantie hebt. Projecteer jouw onzekerheden of wat het ook zijn, niet op hem. Zo geef je hem het idee dat er iets mis met hem is.

Tuinfluiter schreef op 09-08-2021 om 20:03:

Mijn kinderen waren ook niet echt van de stap en zon vakanties. Mijn oudste ging bv met een vriend op zeilkamp en later zelfstandig zeilen met vrienden. De jongste vond stedentrips en interrail met een klein groepje leuk. Misschien moet je hem eens op actieve vakanties wijzen.

In je ééntje actieve vakanties gaan doen omdat al je vrienden met hun vriendin op zwier zijn of aan 't feesten zijn is ook weer zo eenzaam.

Zeker als het dan nog half opgedrongen is vanuit je familie.

tsche schreef op 09-08-2021 om 19:46:

[..]

Ja hij geniet ervan samen zaken te bekijken. Het is dan ook echt gezellig samen. Denk dat t eigenlijk ook meer mijn probleem is. Ik vind t soms jammer dat hij niet met vrienden op vakantie gaat. Maar er is geen vriend om alleen mee te gaan, ze gaan met voetbalclub of hun vriendin op vakantie. En dat vind hij niet fijn.
En dan zie je alleen maar foto’s van feestende jeugd op vakantie en misschien gun ik hem dat ook toe. Maar gekke is dat ik ook denk dat hij dat soort vakanties niet fijn vindt….snap je t nog😏

Nu een beetje lastig door corona maar normaal zou hij op die leeftijd ook gewoon een ticket Thailand kunnen boeken en daar rondreizen.

Zelf ging ik als begin twintiger op georganiseerde rondreis. Toen bestond internet en Google nog niet dus had wat meer houvast nodig  

Marty1984 schreef op 09-08-2021 om 20:05:

[..]

In je ééntje actieve vakanties gaan doen omdat al je vrienden met hun vriendin op zwier zijn of aan 't feesten zijn is ook weer zo eenzaam.

Zeker als het dan nog half opgedrongen is vanuit je familie.

Nee, joh niets eenzaams aan. Kan best zijn dat hij zoiets hartstikke leuk vindt, maar er gewoon nooit over nagedacht had. Achteraf had ik een actieve vakantie met jongeren ook best leuk gevonden. Om te leren zeilen of surfen, maar toen ik er achter kwam dat deze bestonden, was ik niet meer die doelgroep. En ik had dat best zonder vriendinnen durven doen. Gewoon een leuke activiteit doen en je leert vanzelf mensen kennen.

ik snap het probleem niet zo. Het is toch gewoon gezellig zo en hij blij? Ik hoop dat mijn kinderen later lekker lang mee gaan en het leuk vinden om met ons op te trekken. 

Auwereel schreef op 09-08-2021 om 19:53:

Door allerlei redenen ging vakantie met vrienden niet door, dus is zoon (22) met ons mee geweest, of misschien moet ik zeggen, wij met hem, want hij heeft bedacht waar we op vakantie gingen en organiseerde ter plekke het bezoeken van de toeristen-attracties. Wij hebben er ook een paar attracties bedacht waar hij weer met ons meeging, maar eerlijk is eerlijk, de attracties die zoon had bedacht waren het leukst. Ook heeft hij een dag georganiseerd met vrienden om op stap te gaan en hadden wij bij onze vakantiebestemming een vakantiedag "voor onszelf". We hebben het de hele vakantie erg naar ons zin gehad.

 Wat leuk zeg!

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 20:17

Klinkt eigenlijk als een fijne zoon 😊😉

Marty1984 schreef op 09-08-2021 om 20:05:

[..]

In je ééntje actieve vakanties gaan doen omdat al je vrienden met hun vriendin op zwier zijn of aan 't feesten zijn is ook weer zo eenzaam.

Zeker als het dan nog half opgedrongen is vanuit je familie.

Ik ken verschillende jongeren die alleen naar een zeilkamp zijn gaan. Je wordt met leeftijdgenoten ingedeeld en maakt dan snel contact. De groepen zijn meestal niet heel groot.

Als je als jongere alleen op reis gaat naar hostels heb je ook snel contact met andere mijn jongste deed dit voor corona regelmatig.

Ik begrijp wel een beetje dat je je zorgen maakt (want dat doen moeders nu eenmaal), maar anderzijds is het toch fantastisch dat hij weet wat hij niet wil en ook mans genoeg is om zich daartoe niet gedwongen te voelen? 
Misschien heeft hij zijn type reis nog niet gevonden. Ik hield ook niet van die zuipvakanties maar heb veel plezier gehad op een taalcursus in het buitenland en een aantal groepsreizen (voor Zuid-Afrika kan ik je van harte Drifters aanbevelen, drifters.co.za). Mijn man maakte in zijn jongere jaren ook groepsreizen door Europa (bergtochten en zo). Misschien past zoiets beter bij je zoon. Maar laat hem vooral lekker zelf ontdekken wat bij hem past! 

tsche

tsche

09-08-2021 om 20:30 Topicstarter

Nose schreef op 09-08-2021 om 20:17:

Klinkt eigenlijk als een fijne zoon 😊😉

Hij is ook echt heel lief….denk dat t probleem meer bij mij ligt. Waardoor ik me zo druk daarom maak??? 
Denk idd meer mijn eigen onzekerheden en niet veel vriendinnen gehad als puber. Mag dat niet op hem projecteren, want ik vul voor hem in dat hij daar misschien ook behoefte aan heeft….

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

09-08-2021 om 20:32

tsche schreef op 09-08-2021 om 20:30:

[..]

Hij is ook echt heel lief….denk dat t probleem meer bij mij ligt. Waardoor ik me zo druk daarom maak???
Denk idd meer mijn eigen onzekerheden en niet veel vriendinnen gehad als puber. Mag dat niet op hem projecteren, want ik vul voor hem in dat hij daar misschien ook behoefte aan heeft….

Is wel logisch wat je beschrijft en dat je van daar uit zorgen maakt. Ik vind het juist leuk om te lezen en blijkbaar zijn jullie leuke ouders want hij gaat graag mee. Klinkt mij als een fijn kind in een fijn nest ❤️

tsche

tsche

09-08-2021 om 20:34 Topicstarter

MidasWolf schreef op 09-08-2021 om 19:53:

[..]

Vriendschappen kun je ook nog op latere leeftijd sluiten, wanneer hij misschien wel behoefte heeft aan meer vrienden.

En misschien ook wel niet, en kan hij prima leven met de sociale contacten die hij al heeft.En is hij daar gelukkig/blij mee.

Mooie nadenker voor mij. Ik projecteer mijn gevoel te veel op hem denk ik. Met dat gaan loslaten, wil hem zeker niet t gevoel geven dat er iets mis met hem is.

Dankjewel voor je reactie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.