Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

21 jaar en vakantie met ouders


Salomewinterqueen schreef op 09-08-2021 om 21:59:

Mijn kinderen gingen al vrij vroeg niet meer mee. Ze waren voor hun studie ook al met koud 18 op kamers. Hadden hun eigen leven en matties..

Ik zat ook op kot (kamers).

Maar in de vakanties zat ik toch écht bij mijn ouders. Al was het maar omdat ik een kamer-huur van 10 maanden had.

En voor een "eigen vakantie" had ik als student gewoon geen budget. Het was ofwel met mijn ouders mee, ofwel een vakantie alleen zien af te luizen op hun kosten (als zij niet gingen of in mei*), ofwel geen vakantie.



*De afspraak was dat ze hun dochters 1 vakantie per jaar faciliteerden. Ofwel de gezins-vakantie, ofwel iets vervangend als er geen gezinsvakantie was. Naar hun normen en budget. Effe een maand gaan backpacken aan 't ander eind van de wereld viel buiten het budget  . En ook buiten de tijd dat ik aan vakantie kon besteden.

tsche

tsche

10-08-2021 om 00:18 Topicstarter

iceteapeach schreef op 09-08-2021 om 21:04:

[..]

Tijd genoeg daarvoor nog, dat zit 'm niet alleen in alleen op vakantie of zelf activiteiten ondernemen. Niet iedereen zit zo in elkaar. Ik weet niet of zoon van TO ook gewoon meedraait in het huishouden, maar dat is ook een manier om meer zelfstandigheid te kweken. Zoon vindt het blijkbaar nog gezellig om mee te gaan als ouders wat voorstellen, ik vind dat beter dan dat je op je 18e gedwongen uit huis gaat omdat het thuis niet uit te houden is, door wat voor omstandigheden dan ook. Dan liever zoals de zoon van TO.

Hij helpt op zijn manier idd wel mee in het huishouden. Regelt ook prima zijn financiële zaken en pleegt de nodige telefoontjes om zaken geregeld te krijgen. Dat stukje zelfstandigheid bezit hij zeker wel. Denk dat hij op sociaal gebied andere behoeftes heeft en t lastig vind om de contacten te onderhouden. Daar sturen we hem soms wel in bij. Maar dat zal hii verder zelf moeten bepalen, hoe hij daarmee omgaat. Na het lezen van deze vele reacties, denk ik dat t grootste probleem bij mij ligt. Ik denk dat hij zaken mist en t zielig is dat ie nog steeds met ons meegaat. Ja, hij zou graag met een vriend alleen willen gaan, maar die is er nu eenmaal niet om één op één mee te gaan. Maar denk idd ook wel dat ie t echt gezellig vindt. 2 weken met je ouders rondtrekken door een land….en samen genieten van alle moois, lekker eten en de zon.

Ik zal aan mezelf moeten werken, idd niet voor hem invullen hoe zijn leven invulling moet krijgen. Maar ook gaan afleren bijv niet met eigen vrienden weg te gaan, omdat hij dan paar dagen alleen thuis is. Hij vindt dat niet erg, maar ik vind het sneu…tja, loslaten is denk ik het grote leerpunt voor mij

Leene

Leene

10-08-2021 om 01:00

Als jullie het allemaal gezellig vinden dan zou ik er geen punt van maken. Toch wringt er wat vind ik. Op een gegeven moment moet hij zich meer losmaken. Hoe gaat het buiten de vakanties om? Spreekt hij met een zekere regelmaat met iemand af? Voelt hij zichzelf eenzaam? Als hij nu door omstandigheden geen vakantie plannen heeft en daarom met jullie meegaat vind ik dat anders dan als hij altijd alleen maar met jullie uitgaat. Ik ben zelf ook wel met groepsreizen mee geweest. Ook alleen. Heel spannend maar heeft ook veel opgeleverd. Er zijn allerlei soorten reizen. Gewoon goed zoeken wat past. Ik zou als ouder wel proberen wat zetjes te geven. 

Wanneer hij 5 weken voltijd heeft gewerkt, dan doet hij toch niet niets. De ene persoon is nu eenmaal socialer dan de andere. Heeft hij ook geen sport als hobby? Dat entertainen zou ik sowieso niet doen op gewone dagen. Hij is geen baby meer. Ik zou hem wel meenemen op vakantie. Waarom is het zo erg dat hij nog mee wil?

Leene schreef op 10-08-2021 om 01:00:

Als jullie het allemaal gezellig vinden dan zou ik er geen punt van maken. Toch wringt er wat vind ik. Op een gegeven moment moet hij zich meer losmaken. Hoe gaat het buiten de vakanties om? Spreekt hij met een zekere regelmaat met iemand af? Voelt hij zichzelf eenzaam? Als hij nu door omstandigheden geen vakantie plannen heeft en daarom met jullie meegaat vind ik dat anders dan als hij altijd alleen maar met jullie uitgaat. Ik ben zelf ook wel met groepsreizen mee geweest. Ook alleen. Heel spannend maar heeft ook veel opgeleverd. Er zijn allerlei soorten reizen. Gewoon goed zoeken wat past. Ik zou als ouder wel proberen wat zetjes te geven.

Het komt vanzelf. Ik had ook nooit plannen, dus ging ook gewoon met mijn moeder mee. Gezellig. Op een gegeven moment vanzelf een keer met een vriendin geweest of alleen. En als TO alleen met partner weg wilt, moet ze dat gewoon doen. Het klinkt als een jongen die zich wel vermaakt.

En niet iedereen is dol op vakantie. Ik heb een collega die nooit op vakantie gaat, heeft hij nooit leuk gevonden. Vakantie als is een week ergens anders naar toe. Maar hij is trainer bij de jeugd op zijn voetbalvereniging en als ze in de zomer een voetbalkamp hadden, was hij daar aanwezig om te helpen/organiseren. De rest van zijn vakantiedagen maakte hij op aan een festival hier, een festival daar, wel meestal in Nederland/België/Duitsland. Maar een echte vakantie nooit. Heeft hij altijd vreselijk gevonden. Niets mis mee.

'Door die stomme social media, waarop alleen maar feestende jongeren
staan, heb ik soms het gevoel dat alleen mijn zoon zo is…weinig doen en
afwachtende houding hebben.' Vermijd sociale media, tenzij je het kunt relativeren.
Hoeveel berichten staan er over jongeren die aan het werk zijn (5 weken lang)?

Tsjor

Hij kan ook een reisvriend zoeken dmv onlineoproepje. Dat hij geen uitgaansbeest is maar wat wil ondernemen, actief of lekker gaan roadtrippen door een bepaald land om wat van de omgeving te zien. 
Mijn eerste reismaatje had begin jaren 90 een advertentie in de krant gezet (toen bestond internet nog niet) dat ze een rondreis door Indonesie wilde maken. Daarmee klikte 't en zijn we dus op georganiseerde rondreis geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.