Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Aansprakelijkheid

Stel, je bent betrokken bij een ongeluk. Het ongeluk is jouw schuld. Je komt voor de rechter en krijgt een straf, schadevergoeding betalen. 5 jaar later komt de zorgkostenverzekeringsmaatschappij van de tegenpartij met een claim voor de ziekenhuiskosten van de tegenpartij (1 nacht ziekenhuis).
Moet je betalen?
Is daar de schadevergoeding (die betaald is) niet voor?
Kan het via je aansprakelijkheidsverzekering?

Tsjor


Waar is precies vergoeding voor betaald? Dat zou in het vonnis moeten staan. Dan weet je of die nacht ziekenhuis daaronder zou moeten vallen.

Of dit een zaak is van je aansprakelijkheidsverzekering hangt af van de voorwaarden in die verzekering. Ik zou  dat wel proberen.
Verder zou je uit moeten zoeken of de claim niet te laat is.

Is het een straf, of een vergoeding die vastgesteld is door de rechter? Bij straf zou je kunnen verdedigen dat je het moet betalen, want deze belanghebbende (de zorgverzekeraar) had zich toen nog niet gemeld. De straf is opgelegd door de rechter voor wat je gedaan hebt, deze kosten zijn een uitvloeisel van het ongeluk. Straf is het als justitie erbij betrokken was. 
De kans is groter dat  het een vergoedingwas, vastgesteld in een civiele zaak. Dan heeft het slachtoffer een schadestaat ingeleverd met alle kosten, en daar is de vergoeding op gebaseerd. Met zo’n uitspraak is het dan ook afgesloten. De zorgverzekeraar vist dan achter het net. 
Overigens is dit nou typisch een voorbeeld dat het vaak niet in je voordeel is om als slachtoffer het dossier snel te laten sluiten. Juist omdat er vaak later nog kosten te voorschijn komen. (Bron; een van mijn ouders heeft ooit een aanrijding gehad waarbij het resultaat een langdurige handicap was, daar kwamen dit soort zaken ook langs)

ik vind het wel erg laat om daar nu nog een claim voor te krijgen. Heb je rechtsbijstand? 

Wat een rechter voor straf oplegt, staat los van de kosten die je moet betalen omdat iemand door jou kosten heeft gemaakt. 

Juist voor zo'n dingen vind ik dat een WA verzekering (tegenwoordig heet dat anders, geloof ik) verplicht zou moeten zijn. Iedereen kan op ieder moment iets doen waardoor een ander schade oploopt. Het zou niet van de ander af moeten hangen of je je schade dan wel betaald krijgt, maar ik vind dat iedereen hiervoor verzekerd zou moeten zijn. Vooral als je kinderen hebt. Denk maar aan een kinderfietsje dat langs een auto af gaat. 

Daglichtlamp schreef op 21-11-2021 om 16:10:

Waar is precies vergoeding voor betaald? Dat zou in het vonnis moeten staan. Dan weet je of die nacht ziekenhuis daaronder zou moeten vallen.

Of dit een zaak is van je aansprakelijkheidsverzekering hangt af van de voorwaarden in die verzekering. Ik zou dat wel proberen.
Verder zou je uit moeten zoeken of de claim niet te laat is.

Dat is van belang ja, waar de schadevergoeding voor was. Best kans dat dit daar niet bij zit. Je zou morgen even het juridisch loket of je verzekeraar kunnen bellen, of ergens anders juridisch advies vragen, want op internet krijg je vooral meningen en halve waarheden en daar heb je niet zoveel aan.

https://www.juridischloket.nl/

het ligt er inderdaad aan waar de schadevergoeding op gebaseerd was (bv emotionele schade of ook materieel en of de zorgkosten er ook al bij zaten. Geen idee waar en hoe je dat kan achterhalen. 

Enkel opzet en bewuste roekeloosheid valt niet onder de dekking van aansprakelijkheid dus als je niet veroordeeld bent voor een van de twee zou je de factuur kunnen indienen bij je verzekeraar. 

Gatekeeper schreef op 21-11-2021 om 21:29:

Enkel opzet en bewuste roekeloosheid valt niet onder de dekking van aansprakelijkheid dus als je niet veroordeeld bent voor een van de twee zou je de factuur kunnen indienen bij je verzekeraar.

Als je die destijds had....

Apiejapie schreef op 21-11-2021 om 22:04:

[..]

Als je die destijds had....

Nou ja bij ongeval denk ik aan een aanrijding en is een WAM verzekering verplicht. 

Gatekeeper schreef op 21-11-2021 om 22:40:

[..]

Nou ja bij ongeval denk ik aan een aanrijding en is een WAM verzekering verplicht.

Ik ben er niet zomaar vanuit gegaan dat het om een aanrijding met voertuig gaat. Het kan ook met de fiets gebeurd zijn. Of dat je overstak waardoor een auto uit moest wijken en daardoor ergens tegenaan reed. Ik zeg maar wat. In zo'n gevallen is een verzekering niet verplicht maar ik zou ervoor pleiten dat dit wel verplicht zou moeten zijn. 

Is dit niet een claim tussen zorgverzekeraars zelf? Dat de zorgverzekeraar vd tegenpartij dit zou moeten verhalen bij jouw zorgverzekeraar ipv bij jou persoonlijk?


misschien heb je iets aan deze link: https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/schade/letselschade/

Kersje schreef op 22-11-2021 om 12:10:

Is dit niet een claim tussen zorgverzekeraars zelf? Dat de zorgverzekeraar vd tegenpartij dit zou moeten verhalen bij jouw zorgverzekeraar ipv bij jou persoonlijk?

Jouw zorgverzekering dekt geen schade die je aan anderen aanbrengt. Maar wat ik inderdaad zou proberen is om jouw aansprakelijkheidsverzekering het te laten uitzoeken met de zorgverzekering van de andere partij (als je tenminste een aansprakelijkheidsverzekering had ten tijde van het gebeuren).

Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 12:14:

[..]

Jouw zorgverzekering dekt geen schade die je aan anderen aanbrengt. Maar wat ik inderdaad zou proberen is om jouw aansprakelijkheidsverzekering het te laten uitzoeken met de zorgverzekering van de andere partij (als je tenminste een aansprakelijkheidsverzekering had ten tijde van het gebeuren).

Klopt, maar zo bedoel ik het ook niet. Ik ben jaren geleden (als ‘slachtoffer’ bedrijfsongeval) verzeild geraakt in een letselschadetraject en kwam bijv mijn eigen risico ten koste van de aansprakelijke tegenpartij. Daarnaast heeft mijn zorgverzekeraar ook geprobeerd mijn ziektekosten (operatie, ziekenhuisopname, fysio etc.) te verhalen op de tegenpartij, maar is waarschijnlijk niet vergelijkbaar gezien het een bedrijf betrof en niet een particulier persoon? Ik weet dus niet hoe het dan is geregeld, dus vandaar mijn vraag in vorige post 

Een strafproces is echt wat anders dan een civiele procedure.

Bij een strafproces wordt en bepaald of je een fout hebt gemaakt en daarvoor kan je straf krijgen.

Het slachtoffer kan daarna een civiele procedure starten voor smartengeld of een tegemoetkoming voor de gemaakte kosten. Dit wordt niet behandeld in een strafzaak.

Ik zou contact opnemen met een advocaat. Vaak is eerste gesprek gratis of is er een gratis inloopspreekuur.

Laat je dus goed adviseren. Neem ook contact op met je aansprakelijkheidsverzekering of zij dit eventueel dekken en wat ze je kunnen adviseren.

DivingGirl schreef op 22-11-2021 om 12:44:

Een strafproces is echt wat anders dan een civiele procedure.

Bij een strafproces wordt en bepaald of je een fout hebt gemaakt en daarvoor kan je straf krijgen.

Het slachtoffer kan daarna een civiele procedure starten voor smartengeld of een tegemoetkoming voor de gemaakte kosten. Dit wordt niet behandeld in een strafzaak.

Ik zou contact opnemen met een advocaat. Vaak is eerste gesprek gratis of is er een gratis inloopspreekuur.

Laat je dus goed adviseren. Neem ook contact op met je aansprakelijkheidsverzekering of zij dit eventueel dekken en wat ze je kunnen adviseren.

Schadevergoeding kan ook in het strafproces opgelegd worden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slachtofferbeleid/vraag-en-antwoord/schadevergoeding-slachtoffer


Daglichtlamp schreef op 22-11-2021 om 12:47:

[..]

Schadevergoeding kan ook in het strafproces opgelegd worden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/slachtofferbeleid/vraag-en-antwoord/schadevergoeding-slachtoffer


Precies, goeie link ook en misschien kan TO hier iets mee 👍

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.