Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Activiteiten / Vereniging

Eigenlijk is dit geen topic voor mezelf, maar voor mijn zoon. Ik heb gezegd dat ik hier zou vragen of jullie ideeën hebben.
  
Hij werkt sinds kort fulltime en zijn vrienden studeren nog en werken hierdoor vaak in weekenden en avonden. Zoon’s sociale leven is hierdoor verandert, want hij kan niet meer afspreken op een doordeweekse dag overdag.

Hij verveeld zich regelmatig en gaf aan dat hij graag iets zou doen waar hij nieuwe mensen leert kennen.
Sporten doet ie twee keer per week, dat hoeft niet vaker voor hem.
Hij denkt aan iets van een vereniging maar komt niet verder dan Darts.

Hebben jullie ideeën of voorbeelden wat jullie jongvolwassenen voor hobby’s hebben?

Min kinderen zijn actief bij scouting. Er zijn ook andere verenigingen, hier zit Bitlair (een soort Jonge onderzoekers voor volwassen hackers), schaken, zangkoor, vrijwilligerswerk, een talencursus of andere cursus in bv tekenen of kunst (kijk eens bij de Volksuniversiteit), muziekles in een groepje, een boekenclub, toneel, tja ik weet niet waar jullie wonen maar er is echt heel veel mogelijk, en misschien zijn er nog mogelijkheden via de kerk?

Als ik even naar mezelf kijk:
Iin vroeger jaren aan sloeproeien gedaan (o.a. Harlingen Terschelling race, Muiden Pampus Muiden, TV race (Terschelling Vlieland),Amsterdamse grachtenrace etc.).
Zwaar werk, sportschool kan je wel opzeggen én uitermate goede feesten na afloop van een race. (Vooral feest na de Harlingen Terschellingrace is legendarisch, "eigen" feesttent voor roeiers en aanhang en je pakt totaal een weekend Terschelling)
Nadeel: de drankrekeningen na de races liegen er doorgaans niet om.
Roeiteams heb je door heel NL.
Dáár leer je echt wel mensen kennen!

Schietsport is ook leuk, ik had dan een pistool en heb een tijd aan kruisboogschieten gedaan..maar boogschieten o.i.d. kan uiteraard ook.

Schermen (jaja) is ook een bijzonder fraaie sport, dit wordt helaas niet overal gegeven.
Als je gaat schermen dan kom je ook vrij eenvoudig over de grenzen heen (Belgie/Duitsland)

Alle bovenstaande sporten zijn niet alledaags, vergen in meer of mindere mate wel wat van het lijf en als je eenmaal bij zo'n club zit gaat er een wereld voor je open.

Als andere "sport" doe ik aan steppen (ja, gewoon zo'n ding op 2 wielen).
Kinderachtig? Nee en je ziet tegenwoordig steeds meer mensen op de step. (ik doe 't al zo'n 25+ jaar, dit terzijde)
Fietsen is absoluut niets voor mij, heb er een hekel aan en vind 't regelrechte ondingen. Ik heb dus ook al sinds de kroegtijd (20+ jaar geleden) geen fiets meer aangeraakt of zelfs in bezit gehad.
Steppen kent vele voordelen en er zijn overal wel clubjes (hobby of zelfs racen/wedstrijden) 

Bordspellen! Er zijn veel plaatsen waar je regelmatig bordspellen kunt spelen.
Dit is heel laagdrempelig en je leert in een ongedwongen setting nieuwe mensen kennen.

De spellen die gespeeld worden zijn van eenvoudig tot complex. Je kan altijd ergens aanschuiven en ontdekken wat je leuk vindt. En wanneer je een spel nog niet kent wil altijd wel iemand het uitleggen.   

Scouting is denk ik leuker om jong mee te beginnen.

is zijn sport een beetje gezellig?
Er hoeft niet zoveel bier doorheen te gaan als bij een roeiclub, maar een teamsport lijkt mij leuker dan een sportschool (school, brrr).

Gaan zijn vrienden niet uit op vrijdag- of zaterdagavond? Of een keer naar de bios ofzo. En in de zomer naar een strandje op zondagmiddag? Werken ze allemaal het hele weekend, of kan hij af en toe ook afspreken met 1 of 2 ipv de hele groep?

haarklover schreef op 04-04-2023 om 08:28:

Scouting is denk ik leuker om jong mee te beginnen.

Dat hoeft echt niet hoor. Bij onze groep juist altijd veel nieuwe leden bij de oudere jeugd / jongvolwassenen.

Houd hij van treinen? Dan is een modelbouw vereniging misschien wel leuk. Wel veel oudere mensen, maar daar kun je juist veel van leren.

Hier in de buurt is ook een flipperkast vereniging. 1 keer per maand kan je daar flipperen op heel veel verschillende kasten, maar ze geven ook cursussen over onderhoud van die dingen enzo. Geen idee natuurlijk of dat ook bij jullie in de buurt is.

Zingen (overal zijn bv popkoren).
Improv.
Kookcursus.
 

haarklover schreef op 04-04-2023 om 08:30:

is zijn sport een beetje gezellig?
Er hoeft niet zoveel bier doorheen te gaan als bij een roeiclub, maar een teamsport lijkt mij leuker dan een sportschool (school, brrr).

Drankverbruik heb je uiteraard zelf in de hand, maar er zijn in de roeiwereld echt tal van studententeams, damesteams en alles er tussen in. Van jong tot oud(er) en in elke sociale klasse
Zo belandde ik ooit in een oud vrachtschip, omgebouwd tot drijvend cafe annex slaapruimte. Was eigendom van één of andere hogeschool/universiteit.
Bomvol met studenten.
Het schip was dus de basis van de roeiteams van die school, bij zowat elke wedstrijd aanwezig.

Anders gezegd: je weet nooit waar je terecht komt én daar leer je dus echt wel mensen kennen
En roeien: je bent buiten, érg actief bezig, gezellig, teamsport, massa's mensen en als je de waddenzee op gaat dan kan het zijn dat je op je roeitripje vergezeld wordt van een zeehond. (zelfs al bij de haven van Harlingen)
Ook moeten de teams het van sponsoring hebben (daar kan je je ook nog mee bezighouden), onderhoud van materiaal (als je wat technisch bezig wilt zijn), keuringen ondergaan (CW (weerstand) testen etc.)

Ik kan het helaas fysiek niet meer doen, anders was ik nog steeds actief roeier!

Maar goed, er zijn ook al wat opties genoemd...er is keuze genoeg en durf eens buiten de gebaande paadjes (voetbal als slecht voorbeeld) te denken.
Er is véél meer mogelijk dan je denkt.

@Chantalle74: wat vindt zoonlief leuk? In welke richting zou hij zelf iets willen doen waarvan hij 't bestaan (nog) niet van weet? 

“Zoon’s sociale leven is hierdoor verandert, want hij kan niet meer afspreken op een doordeweekse dag overdag.”

Maar sprak de vriendenclub dan enkel doordeweeks en overdag af, want bij dit gegeven blijft er straks niets meer van de vriendenclub over dan?

Speken zij nooit in de weekenden af, want als ik het zo zie bij mijn neefje (19) dan gaan zij meestal vanaf een uurtje of 22.00 “chillen”  in de weekenden en zijn de meesten ook wel klaar met hun bijbaan. Of werkt toevallig iedereen in de horeca van zijn vrienden? Zij spreken zelden af overdag, terwijl het een mengelmoes is van studeren en/of werken.

Misschien anders toch een teamsport opzoeken? Het klinkt, zoals ik het lees, sowieso alsof de vriendengroep een beetje uit elkaar aan het vallen is, anders zouden er toch genoeg mogelijkheden over blijven elkaar te treffen lijkt mij? Heeft je zoon persé anderen nodig om zich te vermaken, ligt het probleem niet daar?

Wat voor sport doet hij? Kan hij daarin meer (vrijwilligers)activiteiten ontplooien?

Hier 3 jongeren (studerend):
* 2 sporten + sportschool en vrijwilliger bij 1 van de sporten. Is daarnaast graag op zichzelf en heeft een bijbaan (1 dag in de week).
* Geen sport, bijbaan voor meestal zaterdag en doordeweeks een paar uur op één avond. Gaat daarnaast in het weekend uit (1x) met vrienden.
* 1 sport + sportschool, wat extra activiteiten bij de sport. Daarnaast een bijbaan (1 weekendochtend + 2 lange avonden) en verschillende vriendgroepen (school, werk en sport) waar hij in zijn vrije tijd druk mee is.

Dus weinig hobby's verder. Anders dan saaie hobby's als gamen, online schaken, netflixen e.d.

Ze studeren dus, maar spreken eigenlijk nooit overdag af (dan moeten ze naar school/uni).

Chantalle74

Chantalle74

04-04-2023 om 20:16 Topicstarter

Mijn zoon is 22 jaar en het is idd lastig in de weekenden om af te spreken.
Vrienden werken idd in horeca. En voetballem op zondag. Zoon voetbalt niet. Ze spreken wel regelmatig af overdag in weekend, maar denk dat ie gewoon graag nieuwe mensen wil leren kennen, om eens andere dingen mee te doen. Het is geen groepsmens, spreekt liever 1 op 1 af of kleiner groepje.
Hij is altijd heel druk met school geweest en nu heeft hij natuurlijk echt vrije tijd. 
Hij sport in sportschool, tja daar heeft ie wel wat mensen leren kennen, maar contact blijft bij t sporten.

Denk dat ie echt opzoek is naar een hobby, 
iets om gelijkgestemde tegen te komen.
Fijn de ideeën…
Ik ga t hem doorgeven en dan moet ie zelf maar eens opzoek naar wat hem iets lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.