Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Huismuis

Huismuis

23-03-2020 om 20:53

Afspreken.. hoe opstellen..


Lou

Lou

30-03-2020 om 09:33

Cirkels

Perfect Vlaams of niet, die grote sociale cirkels slaan inderdaad nu even nergens op mag ik hopen. In elk geval niet op Paaseikind en Loukind. Mijn dochter heeft een sociale cirkel van precies twee, namelijk mijn man en mij. Haar vriend heeft een broer en twee ouders thuis. Alleen zijn broer werkt wel buitenshuis, dat is wel een punt van zorg nu.

Die drie weken zonder elkaar zagen ze prima zitten, maar nu het einde onzeker is en ze dus niet kunnen aftellen en plannen maken, vinden ze het toch moeilijker dan gedacht. Dat snap ik wel. Het valt gevoelsmatig ook niet helemaal onder de niet-noodzakelijke contacten die je koste wat kost moet vermijden, ze hebben een relatie. Hoewel het virustechnisch gezien natuurlijk beter zou zijn elkaar niet te zien.

Paasei

Paasei

30-03-2020 om 10:54

Discussie

Dit leidde tot een behoorlijke discussie tussen mij en mijn man; mijn gevoel (als emotionele moeder) zegt 'natuurlijk kind, kom maar!" Mijn rationelere man zegt; 'nee het is niet verstandig; ze reizen ook nog met trein/bus hier naartoe'. Mijn verstand zegt dat hij wel een punt heeft; we hebben momenteel ook geen (fysiek) contact met de oudste en verder is alles aan sociale contacten afgezegd. Tot aan koffieochtend met vriendin toe. Daarnaast; zoon kan terug naar zijn eigen kamer in studiestad, als hij het met haar op die 16 m2 zat is. Wij zijn meer doelgroep; ouder en in de risicogroepen.

Dus heeft man de beslissing genomen en tegen zoon gezegd dat hij niet welkom is. En oei wat voelt dat hard .. het klopt zo niet..

Belgje

Belgje

30-03-2020 om 11:06

Inderdaad Lou

"Hoewel het virustechnisch gezien natuurlijk beter zou zijn elkaar niet te zien." Je zegt het zelf al.

Ik heb zelf overigens ook mijn (LAT)partner al 3,5 week niet gezien, terwijl we tot deze crisis 75% van de nachten samen sliepen. We hebben andere werk- en vriendenkringen in verschillende steden, dus dat doen we nu even niet. Niet leuk, maar het moet even zo. Het is eenzaam, gelukkig is er videochat.

Otteline

Otteline

30-03-2020 om 11:06

Toch

is het in het artikel inmiddels aangepast van 'circels' in 'cirkels'.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-03-2020 om 12:08

Geen optie

Dan ben je wel heel bang voor het virus, als je je eigen kind uit huis weert. Hier gaan de kinderen ook gewoon naar hun vader. Die is heel voorzichtig, maar je loopt natuurlijk meer risico dan als je jezelf drie maanden ingraaft.

Sam

Sam

30-03-2020 om 12:12

Ok Belgje

Als je het voor jezelf ook over 'vriendenkringen' hebt nu dan snap ik je.
Ik vind dat onbegrijpelijk.
Hoewel het me vanzelfsprekend lijkt dat je sociaal contact irl tot het absolute minimum beperkt gelden sowieso de regels om afstand te bewaren.

Wij hebben afgesproken ..l

Dat we de niet thuiswonende kinderen voorlopig alleen op afstand zien....dus ze komen geen weekenden naar huis, maar als t nog even gaan duren dan gaan we elkaar af en toe treffen op veilige afstand. Dus stuk wandelen op minimaal 1.5 m of zoiets. Als ze het beu zijn op hun studenten-stek zijn ze meer dan welkom om naar huis te komen, maar dan is het wel een soort van definitieve overstap naar onze ‘bubbel’.

Voor nu is samenwonende zoon heel ok met vriendin en 2 katten. En campuszoon heeft het ook prima met zijn huisgenoten die overigens allemaal hetzelfde besluit hebben genomen. Niemand naar ouderlijk huis, en geen bezoek meer over de vloer. Ze studeren overigens online stevig door allemaal. Maken elke dag deurkruk en lichtknopjes schoon. Ik ben onder de indruk. Voor nu voelt het heel prima zo.

Ingrid

Paasei

Paasei

30-03-2020 om 13:16

Precies

Zo doen wij het ook maar Ingrid. Studerende zoon wilde een paar dagen bij ons komen zitten, met vriendin pendelend tussen ons en haar ouders, en dan door naar studentenkamer. Wij hebben nu tegen hem gezegd dat hij ons dan maar liever over slaat en direct naar studentenkamer gaat.

Oudste zoon woont samen en die zien we momenteel ook niet. Alleen online.

Lou

Lou

30-03-2020 om 13:53

Belgje

Nu heb je het weer over die cirkels of vriendenkringen:
"Ik heb zelf overigens ook mijn (LAT)partner al 3,5 week niet gezien, terwijl we tot deze crisis 75% van de nachten samen sliepen. We hebben andere werk- en vriendenkringen in verschillende steden, dus dat doen we nu even niet."

Dat is dus niet vergelijkbaar. Mijn dochter ziet niemand. Haar vriend ook niet. Ze hebben allebei al wekenlang een IRL vriendenkring van nul personen.

Wel hebben ze allebei huisgenoten, namelijk hun ouders (en vriend heeft ook een broer). Waarom zeg je dat mijn dochter haar vriend vooral niet moet gaan zien, en zie je zelf wel je vrienden? Social distance of niet, de Belgische viroloog die je aanhaalde pleit toch voor zo min mogelijk sociale contacten?

Belgje

Belgje

30-03-2020 om 14:38

Lou

Ik zie mijn vrienden niet, ik zie mijn collega's wel op 1,5 meter afstand. Die afstand vermindert de kans over overdracht, maar het is geen veilige afstand. Dus daar waar ik wel veilige afstand kan bewaren, doe ik dat. Daarom zie ik mijn partner en vrienden niet.

juf Ank

juf Ank

30-03-2020 om 14:53

nee

Ik zou er inderdaad hard in zijn: pendelen doen we gewoon niet. Jongeren met een relatie moeten kiezen: of je blijft samen in een huis of je ziet elkaar niet.
Als ouders zijnde moet je daar leidend in zijn: zeker als je behoort tot de risicogroep.
Paasei dat is niet hard maar heel verstandig. Jij of je man is straks ziek door een van hen misschien en dat kan veel akeliger uitpakken als je zo veel ouder bent. Voelen ze zich straks nog schuldig als ze jouw dood op hun geweten hebben. Dat is pas hard.

Lou

Lou

30-03-2020 om 15:56

Niet pendelen

Nee, zeker niet pendelen. Dat deden ze eerst: halve week hier, halve week daar. Ze zijn volwassen maar wonen allebei nog bij hun ouders. Maar nu zien ze al wekenlang niemand, ook elkaar niet, behalve hun ouders dus. Dochter is hier, vriend is daar. Ze hebben dus niet nog een kamer of zo, ergens. Was dat maar waar, dan zouden ze daar beter zitten. Ze zouden van mij ook samen op iemands huis mogen passen of zo.

Dus nee, pendelen is zeker geen optie, dat is het al een tijdje niet meer. Het enige wat zou kunnen is dat er eentje zeg maar verhuist, van de ene naar de andere bubbel. En daar dan blijft voorlopig. Ook dat kun je beter niet doen natuurlijk. Maar het is dus wel echt een andere vraag dan pendelen.

Wendelmoed

Wendelmoed

01-04-2020 om 12:46

Buiten?

Lou, kunnen ze niet buiten ergens afspreken?

Mijn zoon heeft af en toe wel iemand hier over de vloer, een vriendin. En ook een vriendin van mijn andere zoon komt een heel enkele keer langs. We waarschuwen iedereen, omdat wij zelf allebei al een tijdje ziek zijn (inmiddels herstellend). En als er iemand komt gaan we zelf uit de weg. Maar uiteindelijk is één iemand één uurtje per week zoveel minder dan de hele dag tussen andere jongeren zitten, dat ik het wel vind kunnen. Geestelijke gezondheid is ook wat waard.
En soms spreken ze buiten af, met een of twee, en dan gaan ze longboarden of zo met afstand.
Maar ieder moet dat voor zich bepalen natuurlijk. Binnen de geldende regels.

Lou

Lou

01-04-2020 om 19:17

Wendelmoed

"Lou, kunnen ze niet buiten ergens afspreken?"
Het punt is dat ze een relatie hebben.... elkaar zien maar dan wel die anderhalve meter afstand bewaren is waarschijnlijk nog moeilijker dan de een in Wageningen en de ander in Rotterdam Vandaar het idee van een verhuizing van de ene naar de andere bubbel, in dit geval van vriend naar ons.

Ik vind het nog steeds een lastige. Aan de ene kant denk ik: "Blijf zo veel mogelijk thuis", zo ingewikkeld is dat advies niet. Aan de andere kant: geestelijke gezondheid is ook wat waard, ze hebben een serieuze relatie en ze vinden het heel moeilijk zo.

Om mij heen zie ik verschillende keuzes. Iedereen maakt toch zijn eigen afweging over hoe "nodig" of "onnodig" sommige contacten zijn, bij de advies om "onnodige contacten te beperken".

Nodig of onnodig

Wat er binnen de regels nodig of onnodig is bepaalt iedereen zelf, en ik vind niet dat we andere mensen hoeven aan te spreken op de keuzes die zij daarin maken. Houd je anderhalve meter afstand, niet meer dan drie mensen op bezoek, niet samenscholen in de openbare ruimte. En thuisblijven bij klachten. Zolang je je daar aan houdt is het goed, we hoeven het onszelf niet moeilijker te maken dan nodig. Het mag wel, maar het hoeft niet.
Wie helemaal alleen woont zal meer behoefte hebben aan sociale contacten buiten de eigen woning. Wie enorm veel beweging nodig heeft (mijn man, mijn zoon) wordt diep ongelukkig van alleen een wandelingetje in de buurt mogen maken. Die willen rennen. Wie een relatie heeft kun je het niet aandoen om maanden geen contact te mogen hebben. Dat houd je wel een paar weken vol, maar geen twee maanden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.