Anne1234!
23-04-2025 om 20:00
Autoverzekering
Mijn 19 jarige wil een eigen auto kopen. De verzekeringskosten zijn behoorlijk hoog op haar leeftijd. Zij zegt dat echt iedereen die zij kent de verzekering van de auto op naam van de ouders heeft. Ik heb al even gegoogled en gevonden dat de auto dan sowieso ook op mijn naam geregistreerd moet worden. Vervolgens kan ik op mijn naam een verzekering afsluiten en dochter als hoofdbestuurder doorgeven, ik verwacht echter dat de premie dan ook heel hoog is, of mezelf als hoofdbestuurder doorgeven. Dan is de premie een stuk lager maar dit is natuurlijk fraude. Zijn er echt veel mensen die dit doen?

Caroline80
25-04-2025 om 11:03
oudmaarnognietkoud schreef op 25-04-2025 om 10:09:
[..]
Mijn auto is British Racing Green... Hoe scoort die? Ik zeg er wel bij dat ik dag en nacht met dimlicht rijd, dat zal allicht ook schelen?
Ha ha. Dat zwarte auto's meer schade hebben dan rode auto's heeft niets met de kleur te maken, maar het type rijder dat zo'n auto heeft. Het is zo dat bejaarden/ouderen vaker een zwarte auto hebben (tenminste dat was 25 jaar geleden zo), dus dan is het eigenlijk de leeftijd van de bestuurder die verklaard dat er meer schade is, dan de kleur van de auto.

1968
25-04-2025 om 12:32
Ik ging eens checken op independer bij autoverzekeringen.
2x ingevuld ; een keer als 18 jarige en een keer als 50 jarige.
Ik had 0 schadevrije jaren ingevuld en gewisseld van postcode, 1x Amsterdam, 1x klein dorpje in Utrecht en 1x plaats in Gelderland
Amsterdam premie bij 18 jaar €138 en bij 50 jaar €53
Dorpje Utrecht premie bij 18 jaar €106 en bij 50 jaar €35
Plaats in Gelderland bij 18 jaar €89 en bij 50 jaar €37
Dus het ligt er ook nog een beetje aan waar je woont en hoe oud/nieuw je auto is. Dat had ik ook even geprobeerd (mijn auto (oud) en die van mijn partner (nieuwer))

HS26
25-04-2025 om 14:05
1968 schreef op 25-04-2025 om 12:32:
Ik ging eens checken op independer bij autoverzekeringen.
2x ingevuld ; een keer als 18 jarige en een keer als 50 jarige.
Ik had 0 schadevrije jaren ingevuld en gewisseld van postcode, 1x Amsterdam, 1x klein dorpje in Utrecht en 1x plaats in Gelderland
Amsterdam premie bij 18 jaar €138 en bij 50 jaar €53
Dorpje Utrecht premie bij 18 jaar €106 en bij 50 jaar €35
Plaats in Gelderland bij 18 jaar €89 en bij 50 jaar €37
Dus het ligt er ook nog een beetje aan waar je woont en hoe oud/nieuw je auto is. Dat had ik ook even geprobeerd (mijn auto (oud) en die van mijn partner (nieuwer))
Ondanks dat ik het wist, ben ik toch verbaasd over de verschillen. Begreep dat er binnen de grote steden ook nog verschil op postcode zit. Maar net wat de verzekeraar als 'goede' of 'slechte' wijk ziet.

EmmaT
25-04-2025 om 14:35
HS26 schreef op 25-04-2025 om 14:05:
[..]
Ondanks dat ik het wist, ben ik toch verbaasd over de verschillen. Begreep dat er binnen de grote steden ook nog verschil op postcode zit. Maar net wat de verzekeraar als 'goede' of 'slechte' wijk ziet.
Die verschillen per postcode zijn er volgens mij ook bij inboedelverzekeringen.

DCS1
26-04-2025 om 10:56
Weet niet hoe het precies zit, maar las laatst op de site van de anwb iets over dat als je daar een autoverzekering had, dat je je kind kon meeverzekeren en dat die dan al jaren kon opbouwen. Heb zelf geen verzekering daar, maar misschien is zoiets ooknog een optie?

Caroline80
26-04-2025 om 16:04
DCS1 schreef op 26-04-2025 om 10:56:
Weet niet hoe het precies zit, maar las laatst op de site van de anwb iets over dat als je daar een autoverzekering had, dat je je kind kon meeverzekeren en dat die dan al jaren kon opbouwen. Heb zelf geen verzekering daar, maar misschien is zoiets ooknog een optie?
volgende staat op de website van de ANWB
”Je kan je kind wel op een andere manier helpen met een voordelige autoverzekering. Bij de ANWB Autoverzekering kan je jouw kind namelijk bijschrijven als meerijdend kind op jouw eigen polis. Zo bouwt je kind toch al no-claim korting op, nog voordat hij een eigen auto koopt. Die korting kan hij later meenemen naar zijn eerste eigen verzekering.”
Dit moet je dus doen voordat kind een eigen auto heeft.

Anoniemegebruiker15
27-04-2025 om 14:20
Laat haar zelf de auto verzekering regelen. Ze is tenslotte 19. Daarnaast moet ik er toch niet aan denken dat mijn dochter schade rijd op mijn naam, niet voor mezelf maar ook niet voor haar. Dat blijft je toch achtervolgen.
mijn dochter heeft ook een auto gekocht toen ze 19 was. Ze heeft zelf alles uitgezocht. Neem een kleine auto met niet zo veel pk, bijvoorbeeld een Toyota aygo of een fiat Punto. Dit scheelt veel in de verzekering, maar ook de wegenbelasting. Zelf had ze de auto nodig voor haar studie. De school waar ze naartoe ging kon ze niet op tijd bereiken (voor het eerste lesuur) met het OV (slechte verbinding helaas). Op kamers wilde ze nog niet. Uiteindelijk kwam ze tot de conclusie dat ze het net kon betalen. Wij hebben toen besloten haar het eerste jaar te helpen (de helft betaald), zodat ze nog wel een beetje kon sparen en met vrienden wat kon doen. In de tussentijd is ze een extra baantje gaan zoeken en ze betaald het nu al jaren zelf. Ze heeft er geen spijt van. Nog een tip: bij enkele verzekeringen kun je als jongere een cursus doen, en dan krijg je schade vrije jaren cadeau als je dit positief afrond. Ze vond dit best leuk en leerzaam. Dit kost wat geld, maar verdien je heel snel terug. Dit verschilt wel per verzekering, maar hier zou ik ook even naar kijken (of haar naar laten kijken) succes!

Anne1234!
27-04-2025 om 14:40
Ze gaat de auto inderdaad gewoon zelf verzekeren. Ze baalt van de kosten en moet er nog aan wennen dat het hoort bij volwassen zijn dat je je geld niet alleen kan uitgeven aan dingen die leuk zijn. Het wordt tijd dat ze dit leert dus we houden gewoon voet bij stuk. Anders maar geen eigen auto.

Vrijevlinder
27-04-2025 om 19:01
Anne1234! schreef op 27-04-2025 om 14:40:
Ze gaat de auto inderdaad gewoon zelf verzekeren. Ze baalt van de kosten en moet er nog aan wennen dat het hoort bij volwassen zijn dat je je geld niet alleen kan uitgeven aan dingen die leuk zijn. Het wordt tijd dat ze dit leert dus we houden gewoon voet bij stuk. Anders maar geen eigen auto.
Groot gelijk, hoor. En vertel haar maar dat ze die kosten nu een stuk makkelijker kan dragen dan dat ze zelfstandig woont. En tegen die tijd is hopelijk haar premie al een stuk lager.