Rosemary00
03-11-2025 om 07:55
Bemoeien met vriendengroep volwassen kind
Mijn dochter (21) heeft een vriendengroep en daar is het een of ander aan de hand. Om een lang verhaal kort te maken, een meisje had verkering met een jongen en die is vreemdgegaan met een ander meisje uit die groep. Dit heeft tot veel drama geleid in de groep.
Ik kreeg gisteravond een appje van een van de moeders van die meiden uit de groep, dat ze graag wilde dat wij als moeders met de meiden even alles recht konden zetten om al de problemen te bespreken en zo op te lossen. Ik heb toen gezegd dat ik er totaal geen behoefte aan had. Iedereen daar is 20 plus. Wat hebben wij moeders er mee te maken?!? Daar kreeg ik opeens een sneer van terug dat ze wel kon zien waar mijn dochter haar houding vandaan had. Ik heb nog niks teruggestuurd.
Maar ben ik nu gek? Je gaat toch als moeder je niet bemoeien met het drama van je volwassen kind. En mijn dochter heeft hier in principe niks mee te maken.
Frisdrank1972
07-11-2025 om 15:22
Dochter klinkt als een stoker. Ik snap wel dat het meisje dat al haar vriend heeft verloren, haar moeder inschakkeld als haar vriendinnen ook nog eens zo doen. Misschien moet je toch maar met je dochter en die moeder om de tafel gaan zitten om alles uit te praten.
Izza
07-11-2025 om 17:06
Frisdrank1972 schreef op 07-11-2025 om 15:22:
Dochter klinkt als een stoker. Ik snap wel dat het meisje dat al haar vriend heeft verloren, haar moeder inschakkeld als haar vriendinnen ook nog eens zo doen. Misschien moet je toch maar met je dochter en die moeder om de tafel gaan zitten om alles uit te praten.
Wat een onzin zeg. Wat heeft dochter verkeerd gedaan? In haar vriendengroep hebben er 2 of 3 een probleem. Dochter staat daar los van. En haar moeder heeft er al helemaal niets mee te maken. Dochter kan gewoon zelf bepalen met wie ze omgaat. En dat kan ook beide personen zijn.
Je moeder inschakelen vanwege een probleem met je vriendinnen? Echt dit is de kleuterklas niet meer he...
Miepjecody
07-11-2025 om 17:27
Frisdrank1972 schreef op 07-11-2025 om 09:39:
Dat niet met mensen om mogen gaan klinkt heel kinderachtig ja. Maar 20ers zijn ook nog heel kinderachtig. Dat zie ik terug bij mijn eigen dochter. Of is het de moeder die zegt dat dochter van TO niet met het koppel om mag gaan?
20ers kinderachtig? Niet herkenbaar hoor!
BritgetJones007
07-11-2025 om 18:20
Niet zozeer met moeders erbij, maar misschien toch eens polsen of je dochter alle drama niet bewust zit te vergroten en zich eigenlijk als een enorme stoker gedraagd...
Maar goed, mijn ervaring is vaak dat moeders die zich niet heel invoelend gedragen, want 'kind is volwassen, daar bemoei ik mij al jaren niet mee', vaak kinderen hebben die zich niet leuk gedragen, maar bij iets als stoken/pestgedrag het liefst de andere kant opkijken, 'want ja, volwassen he en recht op privacy'.
En dat klopt, niks tegenin te brengen, maar ja, wel jammer voor de anderen die met het 'opstandige' gedrag mogen dealen...
haarklover
07-11-2025 om 21:13
BritgetJones007 schreef op 07-11-2025 om 18:20:
[..]
Niet zozeer met moeders erbij, maar misschien toch eens polsen of je dochter alle drama niet bewust zit te vergroten en zich eigenlijk als een enorme stoker gedraagd...
Maar goed, mijn ervaring is vaak dat moeders die zich niet heel invoelend gedragen, want 'kind is volwassen, daar bemoei ik mij al jaren niet mee', vaak kinderen hebben die zich niet leuk gedragen, maar bij iets als stoken/pestgedrag het liefst de andere kant opkijken, 'want ja, volwassen he en recht op privacy'.
En dat klopt, niks tegenin te brengen, maar ja, wel jammer voor de anderen die met het 'opstandige' gedrag mogen dealen...
In dat geval wordt de sneer "dat ze wel kon zien waar mijn dochter haar houding vandaan had" wel begrijpelijker.
Maar ik ken de dochter niet. (en ik ken TO niet).
Ninoea
08-11-2025 om 07:11
Ben je nu niet teveel vanuit je eigen bril aan het kijken naar deze situatie. 🤔 Ik lees iets dergelijks echt niet terug in het topic.
BritgetJones007
08-11-2025 om 07:30
Ninoea schreef op 08-11-2025 om 07:11:
[..]
Ben je nu niet teveel vanuit je eigen bril aan het kijken naar deze situatie. 🤔 Ik lees iets dergelijks echt niet terug in het topic.
Zou kunnen, maar termen als 'opstandig' dekken de lading van de situatie zeer waarschijnlijk niet helemaal... het leest voor mij alsof de moeder van dat meisje die bedrogen is door haar vriend en een vriendin, en met de beste bedoelingen wat ruimte wil bieden in alle drama, een moeder subtiel wil laten weten dat de dochter van TO een storende factor is.
En ja, al die drama hoor je bij de groep te laten, maar deze stap zal deze moeder niet zomaar zetten. En de opmerking die erna komt richting TO spreekt ook boekdelen....
En TO zegt in haar openingstopic dat 'haar dochter er niks mee heeft te maken', in haar laatste zin, maar daarna leest het voor mij, alsof buiten alle drama die er al speelt, haar dochter juist een drama vergrotende factor is in deze situatie. Dan vraag ik mij altijd af wat 'opstandig' precies inhoudt in wat ze doet en zegt...
Ninoea
08-11-2025 om 07:35
BritgetJones007 schreef op 08-11-2025 om 07:30:
[..]
Zou kunnen, maar termen als 'opstandig' dekken de lading van de situatie zeer waarschijnlijk niet helemaal... het leest voor mij alsof de moeder van dat meisje die bedrogen is door haar vriend en een vriendin, en met de beste bedoelingen wat ruimte wil bieden in alle drama, een moeder subtiel wil laten weten dat de dochter van TO een storende factor is.
En ja, al die drama hoor je bij de groep te laten, maar deze stap zal deze moeder niet zomaar zetten. En de opmerking die erna komt richting TO spreekt ook boekdelen....
Dank je voor je antwoord en uitleg. Mijn vraag was echter met reden gericht aan @frisdrank1972
Kimdekim
08-11-2025 om 07:59
BritgetJones007 schreef op 08-11-2025 om 07:30:
[..]
En TO zegt in haar openingstopic dat 'haar dochter er niks mee heeft te maken', in haar laatste zin, maar daarna leest het voor mij, alsof buiten alle drama die er al speelt, haar dochter juist een drama vergrotende factor is in deze situatie. Dan vraag ik mij altijd af wat 'opstandig' precies inhoudt in wat ze doet en zegt...
Je vult nu echt enorm in. Ik lees hem dat de bedrogen vriendin wil dat dochter van to haar "kant kiest" ten koste van de meid die bedrogen heeft. Dochter van to doet dat niet. Dat is het opstandige gedrag in de ogen van de moeder. Nou ik vind het juist volwassen om geen kant te kiezen.
Ik begrijp die neiging niet zo om in dit soort situaties maar allemaal uit te gaan van informatie die je niet hebt. Dat lijkt juist drama te creëren op het forum.
Rosemary00
08-11-2025 om 08:27
Even voor de duidelijkheid, zover ik het allemaal begrijp, wil het bedrogen meisje dat haar vrienden (waaronder mijn dochter) een kant kiezen. Of ze zijn voor haar of tegen haar. Maar dochter zegt dat ze met beide kanten wil omgaan. En dat wordt gezien als opstandig en storend want nu weet het bedrogen meisje niet meer wat ze aan dochter heeft. Dit wil moeders dus uitpraten. Ik vind dit typisch iets wat 20 jarige zelf kunnen doen. Hier hoeven de moeders zich niet mee te bemoeien. Ik vind het nogal raar dat iemand van volwassenen gaat eisen met wie ze wel en niet mogen omgaan. Mijn dochter gaat dan expres geen kant kiezen en gaat met beide partijen nog om. En dat snap ik wel. Het is toch van de gekken dat iemand gaat dicteren met wie je om mag gaan.
Roos57
08-11-2025 om 08:44
Hoe leuk is een vriendin die met een jongen wil gaan die een vriendin heeft
Rosemary00
08-11-2025 om 09:56
Roos57 schreef op 08-11-2025 om 08:44:
Net zo leuk als een vriendin die nog onder de plak zit van haar moeder... Ik denk als dat meisje niet zo had gedreind, dat mijn dochter gelijk haar kant koos. Maar door dat dwingende gaat mijn dochter juist het tegenovergestelde doen.
Kimdekim
08-11-2025 om 10:10
Roos57 schreef op 08-11-2025 om 08:44:
Natuurlijk is dat niet chique. En ik neem aan dat dat meisje dat ook wel weet en dat dat ook tegen haar gezegd is. Maar soms is een vriendschap hecht genoeg om fouten niet in de weg te laten staan van de vriendschap. Je kan iemand gedrag afkeuren en dat los zien van de persoon.
Mijn vader heeft mijn moeder bedrogen. Ondanks dat ik het een enorme rotstreek vond heb ik hem nooit afgewezen. Waarom? Omdat ik ook voel dat hij dit mijn moeder heeft aangedaan maar mij niet, in zekere zin staat dit los van mij, en was onze band sterk genoeg om die niet te willen breken. ( jaren later is het contact wel minder geworden maar dat stond echt los van het bedrog)
Kimdekim
08-11-2025 om 10:11
Rosemary00 schreef op 08-11-2025 om 08:27:
Even voor de duidelijkheid, zover ik het allemaal begrijp, wil het bedrogen meisje dat haar vrienden (waaronder mijn dochter) een kant kiezen. Of ze zijn voor haar of tegen haar. Maar dochter zegt dat ze met beide kanten wil omgaan. En dat wordt gezien als opstandig en storend want nu weet het bedrogen meisje niet meer wat ze aan dochter heeft. Dit wil moeders dus uitpraten. Ik vind dit typisch iets wat 20 jarige zelf kunnen doen. Hier hoeven de moeders zich niet mee te bemoeien. Ik vind het nogal raar dat iemand van volwassenen gaat eisen met wie ze wel en niet mogen omgaan. Mijn dochter gaat dan expres geen kant kiezen en gaat met beide partijen nog om. En dat snap ik wel. Het is toch van de gekken dat iemand gaat dicteren met wie je om mag gaan.
Dat expres geen kant kiezen voelt dan wel een beetje opstandig. Als je het geformuleerd had als: ze waardeert beide vriendschappen evenveel een wil geen keuze maken , kwam dat wat vriendelijker over. Maar ik neem aan dat je dat bedoelt.