Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
nimbo

nimbo

09-04-2017 om 11:58

bewindvoering aanvragen

Wat zou jij doen?
Zoon, 18 +, (Licht verstandelijke beperking, samenwonend met vriend, gebruik makend van ambulante begeleiding, zoon wilt geen contact met ons als zijn ouders) maakt een zooitje van zijn leven.

Hij is korgeleden gestopt met zijn nivo1 opleiding op het ROC. Hij heeft veel gespijbeld en gedoe gehad en nu is het echt over. waarschijnlijk zit hij nu hele dagen gamend en blowend op de bank.

Is nu bezig met het maken van schulden. Hij leeft van het geld wat hij van ons krijgt, een vastgesteld budget dat i.o.met de rechtbank is afgesproken. Nu weten wij dat hij schulden aan het maken is: grootste probleem is dat de zorgverzekeraar geen premie meer kan afschrijven dus die schuld loopt snel op.
Wat doet een zorgverzekeraar als die schuld niet afgelost wordt?
Wij als ouders kunnen bewindvoering aanvragen; dit zal moeten worden afgedwongen via de rechter want vrijwillig is al uit en te na besproken: gaat hem niet worden.
Kan de ambulante begeleider bewindvoering aanvragen? Buiten het feit om dat ik niet weet of dit handig is: gevolg is namelijk waarschijnlijk dat de betreffende begeleider éruit gezet' gaat worden en dan zijn we ons lijntje kwijt.

Wij hebben inmiddels al een adresonderzoek aangevraagd bij de gemeente: zoon staat namelijk ingeschreven nog bij ons omdat hij bij vriend illegaal woont en de ambulant begeleider neemt de post voor hem mee. Wij laten hem nu uitschrijven bij ons omdat we geen zin hebben in deurwaarders aan de deur.


eenvoudiger

Hier vind je alle informatie, inclusief de formulieren, over hoe je bewindvoering kunt aanvragen:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/curatele-bewind-en-mentorschap/vraag-en-antwoord/curatele-beschermingsbewind-of-mentorschap-aanvragen

Ik zou er nog even over nadenken, want met bewindvoering haal je ook over alles ruzie in huis, over alles wat ook maar enigszins te maken heeft met geld. Dat gaat je heel veel stress opleveren. hij wordt boos, voelt zich weer aan een leidraad gebonden, hij gaat dat niet braaf over zich heen laten komen.

Er is blijkbaar een bepaald bedrag afgesproken met de rechter, dat jullie aan hem zouden moeten betalen. Ik neem aan dat dat maximaal tot 21 jaar is? Daarnaast zou zoon ook een uitkering kunnen aanvragen bij de gemeente. Voor meer informatie, zie (o.a.): https://www.antwoordop.nl/bijstand/459943-bijstand-leeftijd
Het voordeel van het aanvragen van een uitkering bij de gemeente is dat zij dan ook zich gaan bemoeien met zijn dagbesteding (waarom werk je niet, waarom ga je niet naar school) en zij hebben een stok achter de deur (dan kunnen we je korten op je uitkering). die stok achter de deur hebben jullie nu niet, want die uitspraak van de rechter ligt er. Voor de gemeente is het natuurlijk gunstiger dat jullie zelf betalen.

Ik denk dat ik het eenvoudiger zou doen: je maakt je terecht zorgen om de premie van de ziektekostenverzekering. Die ziektekostenverzekering is geen liefdadigheidsinstelling, dus als je niet betaalt krijg je boetes plus deurwaarder, heel veel extra kosten. Ik zou zelf de ziektekostenpremie gaan betalen (en de openstaande bedragen) en dat aftrekken van het geld dat jullie aan hem betalen (het volle bedrag, hij kan met de zorgtoeslag zijn verlies zelf beperken tot een klein bedrag). Ik zou een poging doen om dat te regelen met de ziektekostenverzekeraar (ander rekeningnummer) en de begeleider daarvan op de hoogte brengen.
Is er nog iets waarvan je denkt dat hij dat zou moeten betalen en niet doet? WA-verzekering bijvoorbeeld? Ga dat zelf doen tot hij 21 is. Maar niet dingen als eten, kleding, mobieltje etc. Dus alleen echt de noodzakelijke dingen waar anders deurwaarders voor aan de deur staan. Had hij een OV-studentenkaart? Dan moet hij die stop zetten, als hij dat niet doet krijgt hij 90 euro per halve maand aan boete. Ook daarmee zou je rekening kunnen houden en dat geld, mocht die boete komen, gaan betalen, maar wel aftrekken van het bedrag dat je nu aan hem betaalt.

Tsjor

nimbo

nimbo

09-04-2017 om 18:58

ja inderdaad

Een bijstandkrijg je sowieso niet voor je 21 dacht ik, zeker niet als je ouders beiden verdienen. daarnaast woont hij samen en zal hij dus aangewezen zijn op het inomen van zijn vriend...waarschijnlijk een bijstandsuitkering.

We hebben inmiddels begrepen dat er waarschijnlijk toch wel aan hem getrokken gaat worden omdat hij schoolverlater is, zonder startkwalificatie. Voor een Wajong uitkering is hij al afgewezen en hij wordt in staat geacht werk te kunnen verrichten: aangepast werk wat door het UWV dan georganiseerd zou moeten worden.
Maar goed, stel hij dat weigert, want ze kunnen hem niet uit huis sleuren en een financiele prikkel is er niet tot nauwelijks omdat wij verplicht zijn een bijdrage te geven.
Als wij zelf de zorgverzekeraar gaan betalen, als dat kan dat betwijfel ik omdat hij 18 is, en als hij dat echt niet zo wilt...dan denk ik dat dat niet kan. Maar dan nog, dan komen wij in alle toestanden die er toch al zijn, terecht in een positie van bewindvoerder. Een bewindvoerder is ten slotte ook iemand die de vaste lasten betaalt en het kostgeld per week zal gaan overmaken. Dat is nu juist waar we niet in terecht willen komen.

Zoon wil ons niet zien omdat hij denkt dat wij hem veel te veel beknot hebben, zijn hele leven, omdat er groot gebrek is aan zelfinzicht en het accepteren van zijn beperking. Ruzie ín huis' zullen we dan niet hebben, maar we zijn bang dat ze dan weer hun advocaat -pro deo-op ons afsturen terwijl wij dan ter verdediging een advocaat-uurtje factuurtje- in de arm moeten nemen.

Bedankt Tsjor, voor je bericht en ook over de kosten van het niet afzeggen van de OV kaart. We gaan de ambulant begeleider vragen om zoon bij de hand te nemen en te zorgen dat hij dit afzegt anders is het leed helemaal niet te overzien.

Nimbo

Er zijn heel veel ouders die de ziektekosten betalen voor hun kind. ik heb dat zelf nooit gedaan, maar ik hoop dat er iemand is die kan vertellen hoe je dat doet. Ik zou eerst eens naar de zorgverzekeraar bellen. Mijn ervaring is dat het de zorgverzekeraar echt niet uitmaakt waar het geld vandaan komt, als er maar betaald wordt. Het kan zijn dat ze je niet te woord willen staan, dan moet je het via de begeleider proberen te regelen. En dan zodanig brengen dat het positief is: geen schulden meer.
Bewindvoering gaat iets verder dan dat, want dan ga je over alle uitgaven beslissen. Nu zou je alleen de kosten gaan betalen die mogelijk ernstige problemen met zich meebrengen.
Wat de bijstandsuitkering betreft heb je volgens mij ook geen gelijk. Wel als hij nog bij jullie woont, maar niet als hij niet meer bij jullie woont. Vriend zal wel een uitkering krijgen, maar twee mensen krijgen meer dan één persoon.
Het is wel heel erg jammer, dat je blijkbaar door de rechter verplicht bent om een bepaalde bijdrage te leveren, want nu is er inderdaad geen stok achter de deur voor het geval hij niets doet. Hoe is dat zo gekomen, die rechterlijke uitspraak? Meestal heeft het te maken met jongeren die nog leren. Maar als iemand niets doet, kun je dan door de rechter verplicht worden om die persoon financieel te onderhouden, zonder dat je ook maar enige prikkel kunt geven dat hij/zij naar school gaat of gaat werken? Daan ben je nog slechter af dan het UWV.

Tsjor

Lente

Lente

09-04-2017 om 21:15

Een 18-21 jarige kan recht op bijstand hebben

De bijstand houdt rekening met de zorgplicht van de ouders. Daarom kan een jongeren tussen 18-21 ongeveer 250 euro bijstand per maand krijgen. Ouders worden geacht daarnaast te voorzien in het onderhoud.
Bij de aanvraag wordt eerst gekeken of jongere niet kan werken of de jongeren een opleiding kan gaan volgen.
Ik denk dat een uitkering voor je zoon kansloos is, maar ik zou via begeleider zeker stimuleren om een uitkering aan te vragen. Dan kan je zoon zelf uitleggen waarom hij niet werkt en niet studeert.

Ik weet niet wat er gebeurt als een 18-jarige samenwoont met iemand anders dan de ouders.

Lente

Lente

09-04-2017 om 21:17

Goed idee van Tsjor

Ik zou zeker navragen of jullie wettelijke bijdrage 'in natura' gegeven mag worden, oftewel door het betalen van de ziektekostenverzekering, WA verzekering, eigen risico ziektekosten of boete NS.
Dat geeft jullie rust en het geeft jullie zoon meer zekerheid, ook al zal hij dat niet direct zo zien.

laag

Als de jongen niet meer ingeschreven staat bij zijn ouders telt het inkomen van de ouders normaal gesproken niet meer mee. De uitkering is dan wel laag, maar als de jongere kan aantonen dat een beroep op de ouders niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat de relatie met de ouders ernstig is verstoord, dan kan de uitkering worden verhoogd tot een (minimaal) leefbaar niveau.
Maar het lastige voor Nimbo is dat er blijkbaar een rechterlijke uitspraak ligt, wellicht afgedwongen door zoon, maar ik ben dan wel benieuwd wat de argumenten daarvoor waren. Anders zouden heel veel 18-21-jarigen met werkende ouders zich de tijd van hun leven kunnen gunnen: lekker op kosten van pa en ma niets doen.

Tsjor

Alison

Alison

09-04-2017 om 21:44

Mentor

Hier kun je veel informatie vinden en eventueel een professionele bewindvoerder/mentor http://www.mentorschap.nl/

nimbo

nimbo

09-04-2017 om 22:01

de rechterlijke

uitspraak gaat nog uit van de situatie dat hij studeert. Die situatie is dus niet meer actueel en dus zou zijn budget opnieuw moeten worden bekeken en herzien.

En ook

zijn geldschieter moet opnieuw bekeken worden. Voor de overgangsperiode kun je nog de lasten betalen waardoor hij anders in de problemen komt (meer voor je eigen gemoedsrust dan iets anders), totdat hij 21 jaar is. Maar verder zou ik stoppen met het geld. Kijk de uitspraak nog eens goed na, consulteer eventueel toch een advocaat en zet stappen, anders houdt hij jou in de tang.

Tsjor

Lente

Lente

09-04-2017 om 22:58

Zoon staat volgens mij nog ingeschreven bij ouders

zo heb ik het begrepen

Nog wel

Maar door middel van een adresonderzoek kunnen de ouders aantonen dat hij daar in feite niet meer woont. Hij wordt dan uitgeschreven van dat adres. Hij kan zelf een nieuw adres laten opnemen in de basisadministratie. Als hij dat niet doet is hij verdwenen, zonder vaste woon- of verblijfplaats. Voor zijn uitkering wordt het dan lastig, dus de zoon kan beter ervoor zorgen dat hij ingeschreven wordt bij de vriend waar hij nu woont.

Tsjor

Triva

Triva

10-04-2017 om 09:38

wat je ook doet

stuur aan op het betalen van vaste lasten. Dat is de enige manier waarop je je zoon helpt.

nimbo

nimbo

10-04-2017 om 21:28

dat kan niet

als zoon er niet aan mee werkt dat wij de zorgverzekeraar gaan betalen dan kan dat niet!
Wat we nu wel gaan doen is afspreken met de zorgverzekeraar dat wij ons bedrag betalen vlak voordat de afschrijving van de premie plaatsvindt, dat is de manier waarop we dat kunnen beinvloeden.
verder hebben we nu met de ambulante begeleider af kunnen spreken dat hij de boel in werking gaat zetten bij de gemeente: hij moet namelijk als vroegtijdig schoolverlater door de gemeente aan het werk gezet worden. Hij is namelijk al beoordeeld en heeft een banenafspraak: hij staat in een register omdat hij een beperking heeft en is ingeschaald voor 30 uur arbeidsmogelijkheden. Maar de gemeente moet dan een bepaalde taak of functie voor hem creeren.
En daar zijn we heel blij mee, want hij moet hoognodig van zijn bank af getrommeld worden. Nu komt alles vanzelf maar naar hem toe en hoeft hij niets. Maar daarvoor is natuurlijk wel noodzakelijk dat wij overleggen met de gemeente over onze bijdrage. Want zonder financiele prikkel gaat hij niet in beweging komen vrees ik.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-04-2017 om 22:32

Nimbo

Zoon kan het bedrag wat de verzekeraar incasseerd gewoon terugboeken. Bankiert hij al zelf online?

nimbo

nimbo

10-04-2017 om 22:40

terugboeken? Oh shit, dat is ook nog wat. Ja, hij bankiert zelf online, met hulp van zijn vriend waarschijnlijk.

Triva

Triva

11-04-2017 om 07:19

precies

En dat kan niet als jij zelf overmaakt. Dit had je bij de rechter moeten regelen.

Vesta

Vesta

11-04-2017 om 07:44

lekker dan Triva

eerst wordt Nimbo door haar kind voor de rechter gedaagd voor een bijdrage en nu kom jij met verwijten. Beetje onterecht.

Op dat moment ben je volkomen flabergasted en wij weten niet precies wat er gebeurd is.

Achteraf is het altijd makkelijk praten.

Triva

Triva

11-04-2017 om 07:51

Vesta

Die rechter kwam nou niet bepaald uit de lucht vallen, dat zat er al maanden aan te komen en het was ook allang duidelijk dat die vriend dat geld van haar zoon inpikte en dat er van alles mee gedaan werd behalve vaste lasten betalen en normaal eten.

Triva

Triva

11-04-2017 om 07:58

maar goed

ik begrijp niet waarom je dit niet voor elkaar kunt krijgen omdat iedereen snapt dat dit zoon helpt, de kans op schulden bij de zorgverzekering is dan nihil dus waarom kan een 18 jarige dat tegenhouden als hij geld wil van zijn ouders? De zorgtoeslag steekt hij alsnog in eigen zak (88 euro per maand).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-04-2017 om 12:12

Dat zou mij wel een rechtszaakje waard zijn.

Achteraf kijk je een koe in zijn kont....

Maar nu het feit er ligt zou ik wel proberen te forceren dat je de bijdrage mag geven in het betalen van de vaste lasten.

nimbo

nimbo

11-04-2017 om 17:07

het is...

praktisch niet met een zorgverzekeraar te regelen dat wij zijn premie betalen via de eigen rekening als zoon niet meewerkt.
Zoon wil zich niet onder bewind laten stellen.

En Triva, vanwaar die bitse toon?

Tihama

Tihama

11-04-2017 om 21:27

Begrijp het niet helemaal

Wij zijn bewindvoerder van onze pleegzoon. Nu moet ik erbij zeggen dat onze pleegzoon er wel mee akkoord was dat we bewind gingen aanvragen. Dat heb ik overigens gedaan toen hij in 1 nacht het geld dat klaarstond voor zijn zorgverzekering weggepind had om er wiet en coke voor te kopen....

Hij was toen net 18 geworden en woonde nog bij ons. Ik heb destijds de verzekering voor hem aangevraagd en vervolgens ons rekeningnummer opgegeven om de zorgverzekering van af te laten schrijven.

Ik heb daarover toen gebeld met de zorgverzekering om te vragen of dit kon. Zij vonden het geen enkel probleem dat de verzekering afgeschreven werd van een andere rekening op een andere naam.

Wat ik niet kon regelen was dat de zorgtoeslag ook op onze naam kwam. Daarvoor moest ik oa de bewindvoering regelen.

Voor ons was die zorgverzekering de belangrijkste reden om naar bewindvoering te gaan.

Heb je het polisnummer van je zoon? Heb je aan de verzekering al voorgesteld dat jij het bedrag apart betaalt?
Je zoon hoeft daar niets van te merken. Hij krijgt gewoon geen incasso of boete meer.
Het vervelende is dat de boetes bij niet betalen erg snel oplopen. Je betaalt dan namelijk 130%.

nimbo

nimbo

13-04-2017 om 20:47

nee

ik heb het polisnummer niet, krijg het ook niet. Ik heb ook zijn digide gegevens niet en krijg ze niet. Het verschil is dus dat mijn zoon tegenwerkt.

Leg het voor aan de begeleider

Die kan dan samen met jullie bekijken of het eenvoudiger is om het polisnummer door te geven, dan wel om bewindvoering aan te vragen.

Tsjor

In elk geval

kun je aangeven dat de regeling voor levensonderhoud die door de rechtbank is opgelegd nu ongedaan kan worden gemaakt, omdat zoon niet meer studeert. Dan heb je hetzelfde wapen als de gemeente: oftewel je betaalt nog wat jullie willen betalen, maar dan moet je ook gegevens krijgen; of de betalingsregeling vervalt. Desnoods zou je daarvoor naar de rechter kunnen/moeten stappen.

Tsjor

Tihama

Tihama

15-04-2017 om 11:31

Strijd

Tja, ik begrijp het. Het is kiezen uit twee kwaden : loslaten, weten dat je zoon verder in de problemen zakt, maar met de hoop dat de relatie in stand blijft.
Of de juridische strijd voeren om bewindvoering waarbij je hem ten dele uit de schulden kunt houden, maar je zeker weet dat de relatie verder verslechtert.

Wat betreft de bewindvoering: het is geen tovermiddel. Onze pleegzoon weet nog steeds dingen uit te halen. Zijn zorgverzekering hebben we onder controle, maar hij koopt nog steeds dingen op afbetaling. Dat zou officieel niet moeten kunnen, maar niet alle bedrijven checken niet het register. Omdat hij dat dan uiteindelijk ( tegen de tijd dat het incassobureau ermee gemoeid is) het tegen ons vertelt, kan ik het terugdraaien.
Maar alle schulden die ik niet weet of die gewoon in het illegale circuit gebeuren kan ik niets aan doen.

Maar hier is het dus ook weer: onze pleegzoon vertelt ons dingen en we zijn goed in gesprek. Zelfs dan is het dweilen met de kraan open.
Veel sterkte in elk geval, want ik kan me voorstellen dat je hier wanhopig van wordt.

V@@s

V@@s

15-04-2017 om 11:36

Begeleiding

Kun je er niet op aansturen dat de begeleiding onder bewindstelling voor hem aanvraagt?

Als de begeleiding het niet nodig vindt denk ik namelijk dat je in een rechtszaak zelf ook weinig kans maakt.

Tihama

Tihama

15-04-2017 om 11:40

Rechtbank

Oja, de rechtbank heeft een helpdesk. Je zou ook eens met hen kunnen bellen om het probleem te bespreken. Gewoon googelen op bewindvoering en rechtspraak. Er staat een telefoonnummer voor je regio.

V@@s

V@@s

15-04-2017 om 12:14

linksom of rechtsom

Zou ik er trouwens alles aan doen dat financiën van zoon door iemand anders worden beheerd dan hijzelf. Wees eerlijk: het contact is toch al niet goed. Mocht dat ooit weer beter worden en je doet nu niets dan kan ik me voorstellen dat je juist verweten wordt dat je niets gedaan hebt om te voorkomen dat hij in de schulden zou komen.

Zorgverzekering niet betalen wordt al snel een diepe put. Je moet alle premies + incassokosten alsnog betalen en je komt in de dure regeling voor wanbetalers. (waar je pas weer uitkomt als je je achterstand hebt ingelost).

Jenny

Jenny

15-04-2017 om 19:48

Simpel

Je hebt er niets meer over te zeggen hij is 18+ maar ik denk dat het blowen er aan ten grondslag ligt ik heb mensen gezien die een goede studie e.d. hadden en die gingen blowen en waar later niets van terecht is gekomen. Ligt ook aan het land waar we hier in wonen iedereen vind het maar de normaalste zaak van de wereld. Het "hoort" er bijna bij als je jong bent.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.