Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Karin

Karin

10-07-2019 om 22:10

Bijdragen aan studie


Dees

Mooi, maar daarvan kunnen ze niet eten. Als ik student was zou ik verkleed als geraamte in de collegebanken zitten, want voor voeding (en onderdak) is er voor hen niets geregeld. .
Ondertussen profiteert de samenleving ook van hoogopgeleide beroepsbevolking, die de technologische ontwikkelingen kan volgen. En van studenten die een goed beroep uitoefenen en daarna de belastingen opbrengen, waarmee dan weer het onderwijs van de volgende generatie wordt betaald.

Tsjor

Dees

Dees

09-08-2019 om 05:56

Tja

Nou er is genoeg geregeld ze hebben regelmatig vakantie en de meeste studies bieden voldoende ruimte om ernaast nog te werken. Daarnaast kunnen ouders al zeker zo'n 17/18 jaar dat de studietijd van HUN kinderen eraan komt en kunnen daar dus voor sparen.

Het restant kan dan geleend worden.

Erica

Erica

09-08-2019 om 08:06

@tsjor

In het BW staat dat ouders verplicht zijn te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie.

Dees

Niet elke studie is zo'n feeststudie.

Tsjor

Flavia

Flavia

09-08-2019 om 08:31

Dees

Niet elke ouder heeft financiële ruimte om zulke bedragen te sparen.
Ga er maar aanstaan van je minimum loon/WIA uitkering.

Burgerlijk wetboek

Maar het burgerlijk wetboek schrijft niet hoe je dat moet doen. Stel je hebt 3 kinderen, studeren kost 800 per maand en je hebt een inkomen van 2000 euro. Komt dan de staatspolitie mij uitkleden? En stel je voor dat ouders dan ook zelf nog moeten eten en drinken.
Tot 18 krijgen ouders hiervoor ondersteuning, daarna houdt het op.
Het is overigens wel goed om mogelijk aanstaande ouders hierop te wijzen: de kans dat ze dan geen kinderen krijgen (tenzij per ongeluk en ongepland) wordt veel groter. Dat is goed voor de bevolkingsopbouw en het klimaat.

Tsjor

Dees

Hier gooide een scheiding - die nu eenmaal nodige geld kost - wat roet in het eten qua mogelijkheden voor sparen studie twee kinderen. Nou is zo'n scheiding natuurlijk ook eigen keuze en verantwoordelijkheid hoor ik je denken.
Mijn jongste gaat een studie doen waar ze in ieder geval het eerste jaar 5 dagen per week college heeft. De algemene boodschap die ze meekreeg is dat het hard werken wordt. Ze heeft nog wel een baantje maar die 200 euro die ze daarmee verdient gaat haar studie bij lange na niet bekostigen.
Het is dan ik en zowel haar vader een goed inkomen hebben, waardoor er inderdaad een restant blijft dat geleend moet worden.
Maar jouw algemeenheden gaan echt niet voor iedereen op.

Erica

Erica

09-08-2019 om 09:04

Eigenlijk

bepaalt het BW dat wel: de rechtbank kan bepalen dat je degene aan wie je levensonderhoud verschuldigd bent in huis zult nemen en aldaar van het nodige zult voorzien.

Erica

Dan hoop ik dat het BW ook bepaalt dat er een universiteit naast mijn huis komt.

En dan nog: voor levensonderhoud kunnen kinderen in huis komen wonen en meehelpen aardappels schillen. Maar de kosten van studie zijn niet gering: stel 3x collegegeld en boeken, dan zou je nog al snel 7500 per jaar kwijt zijn. Dat is ongeveer 650 per maand. Ik vind dat heel veel geld.

Ik weet niet waar jullie van leven, maar ik heb dat niet kunnen opbrengen, terwijl mijn belastbaar inkomen zo hoog is dat ik pijn krijg in mijn nek als ik daarnaar kijk. In de portemonnee zit toch maar een beperkt bedrag aan huishoudgeld (nu 50, vroeger met kinderen 80). Kapper en kleren doe ik niet aan. Vakantie is met een tentje een paar dagen weg. Duurste uitgave: auto, nodig voor mijn werk en helaas geen auto-van-de-zaak. De rest gaat naar de belastingen. Heb ik geen probleem mee, maar wel als ik en-en moet doen: en belasting betalen en overal zelf voor betalen.

Tsjor

Flavia

'Niet elke ouder heeft financiële ruimte om zulke bedragen te sparen.'

En dus moet ik het betalen?

Erica

Erica

09-08-2019 om 15:27

Waarom

moet er een universiteit naast je huis komen? Studenten kunnen toch gratis reizen?

Flavia

Flavia

09-08-2019 om 15:42

Erica

Gratis reizen lukt nog wel, maar de reistijd naar een universiteit kan oplopen tot zo'n 4 uur enkele reis of meer.

In mijn studietijd in de jaren 90 was het voor mij al onmogelijk om uit het dorp waar ik woonde op tijd op college te kunnen zijn. Na het laatste les uur kon ik ook niet meer thuis komen. Met de auto is dat 1,5 uur reizen. Met het ov moet je om 18:32 (nee geen grap) weg om om 20:57 aan te komen als je om half 9 bij college moet zijn. (moet je nog wel even een overnachting regelen. Les tot half 5: vertrek: 6:32 aankomst 8:27 In de woonplaats dan he.

Kortom om op dinsdag les te hebben (zondag rijdt er geen ov, dan moet je al op zaterdagochtend weg, dus de maandag is niet haalbaar) moet je op maandagavond weg en kom je op woensdagochtend thuis.

Ja, dat is ov in NL. Het is er sinds die tijd niet beter op geworden op het platteland.

Flavia

Flavia

09-08-2019 om 15:43

Knurf

De rest van de opleidingen wordt volledig uit de overheidspot betaald.

Daar betaal je veruit het meeste aan mee, dan kan deze relatief kleine groep er ook nog wel bij.

Erica

Erica

09-08-2019 om 15:49

Dank

voor je toelichting, maar ik ken het OV in Nederland, want ik heb geen auto en doe alles met het OV. Dat gaat eigenlijk altijd goed.

Knurf

'En dus moet ik het betalen?' Dat zijn politieke keuzes. Je kunt er ook voor kiezen, dat alleen kinderen van rijke ouders kunnen studeren. In sommige landen doen ze dan nog wat met beurzen die je kunt verdienen met basketbal of zoiets.

Tsjor

Welnee Tsjor

Arme kinderen kunnen hier gewoon studeren.

Natuurlijk

Omdat niet iedereen de vraag stelt: '... en dus moet ik het betalen?'. Of praten we nu naast elkaar?

Tsjor

Dees

Dees

10-08-2019 om 11:47

Keuzes

Weet je je hebt zo'n 17 jaar om ervoor te zorgen dat je kind kan gaan studeren. Dat schoolgeld niet de enige kosten zijn geloof ik best maar dat kun je in 17 jaar echt wel bij elkaar sparen. Spaar 40 euro in de maand en je kind komt al een heel eind met het collegegeld. Ik snap dat een scheiding lastig is en dat als je in de WIA komt dat het lastig is, maar eens heb je de keuze gemaakt om kinderen te krijgen, die keuze is de jouwe en niet die van het kind.

En als ik zie hoeveel geld ouders met een kleine portemonnee krijgen alleen maar omdat ze kinderen hebben dan kunnen ze dat stukje ook sparen, gewoon dag geld alleen aan de kinderen uitgeven dan hou je genoeg over.

Daarnaast heeft natuurlijk ineens iedereen een kind met een superdrukke studie. Daarom ligt het strand bij mooi weer ook altijd vol met die jongelui.

11

11

10-08-2019 om 12:26

'dat moet ik zeker betalen'

Tja van het belastinggeld dat ik betaal worden ook hypotheekrentes gesubsidieerd terwijl ik geen koopwoning heb, vliegmaatschappij aandelen gekocht terwijl ik niet vlieg en ga zo maar door. Dan ben ik blij dat er ook nog iets nuttigs mee gedaan wordt zoals in onderwijs investeren.

Goh Dees

Ik vind het wel makkelijk praten van een generatie die gewoon met een basisbeurs mocht studeren. Heb je enig idee wie die basisbeurs betaalde? Kleine hint: er staat geen geldboom op het Binnenhof.
En ik weet niet hoe jouw 17-jarige werkt. Maar de mijne werkt bij de AH. En AH neemt geen 17-jarigen aan voor 8 uur per dag of voor drie weken achter elkaar. Nee het is veel efficiënter om die jongeren gewoon steeds paar uurtjes in te roosteren. en AH is niet de enige. Dus ja mijn kinderen hebben dan ook nog tijd voor het strand.
Ik had vroeger gewoon een vast contract bij de Hema voor vrijdagavond en zaterdag. Dat is nu een zeldzaamheid.
Mijn jongste gaat geneeskunde studeren. Dat is gewoon 5 dagen per week college (dat was overigens in mijn tijd niet anders).
En nogmaals ik heb een goed inkomen, ik betaal veel belasting, ik heb geen recht op een toeslag (hoewel ik natuurlijk wel fijn profiteer van goede hra en aftrek pensioenpremies, maar ik heb zo maar het idee dat jouw pijn daar niet ligt). Dus ik doe geen beroep op jou. Maar ik zie wel dat ik zelf niet de maat der dingen ben.

Dees

Dees

10-08-2019 om 13:11

Nou

Nou Alkes in de tijd dat mijn ouders die besparing hadden (basisbeurs voor hun kinderen) is de staatsschuld nogal opgelopen. Die staatsschuld komt direct voor rekening van de jongeren die toen hebben gestudeerd. O ja net zoals het teveel dat in die tijd is betaald aan allerlei uitkeringen en dergelijken. Ik ben letterlijk van de generatie na het luie leventje van de babyboom generatie.

Karin

Karin

10-08-2019 om 13:12

Dees

Jij zegt: "Weet je je hebt zo'n 17 jaar om ervoor te zorgen dat je kind kan gaan studeren. Dat schoolgeld niet de enige kosten zijn geloof ik best maar dat kun je in 17 jaar echt wel bij elkaar sparen. Spaar 40 euro in de maand en je kind komt al een heel eind met het collegegeld."

Maar daar gaat het nu precies over. In die 17 jaar kun je (zelfs voor drie kinderen) het collegegeled bij elkaar sparen. Maar dan ben je er bij lange na niet. Dat was precies mijn beginvraag.

Collegegeld is grotendeels bij elkaar gespaard. Daarnaast som ik wat dingen op die mij nu ook geld kosten: boodschappen, kleding/zakgeld, etc. Als ik het nu kan missen, dan kan ik het straks ook redelijk makkelijk missen (al merk ik wel dat ik pubers echt heel veel meer kosten dan ik meooit had kunnen bedenken).

Voor niet-Randstad studenten komen er vaak onoverkomelijke kosten bij: kamerhuur en alles wat daar bij hoort. Dat maal drie wordt pittig.

Mijn vraag was: hoe doen anderen het. Betaal jij voor drie uitwonende studenten ALLES??? Zo ja, hoeveel mensen kunnen dat?

Basisbeurs

Die was 200 gulden per maand. De rest moest elke student toch ook zelf ophoesten?

En nee Tsjor

Ze kunnen studeren omdat ze kunnen werken en lenen. Onzin dat het gratis zou moeten zijn.

Triva

Triva

10-08-2019 om 13:16

beetje eens met Dees

Wel 3 kinderen krijgen en veraf gaan wonen (algemeen, ik heb niet perse iemand op het oog hiermee) en vervolgens roepen dat drie dure studies uitwonend niet te betalen zijn of dat je de ervaring van op kamers wonen echt nodig hebt, dat die studenten niet kunnen bijverdienen omdat het allemaal zo zwaar is die studie (ook niet in al die vakanties, ook niet in de maanden rond het examen) en dan moet de rest van Nederland maar weer bijleggen.

Als die hele zware studie niet te combineren is met wat werken, dan kies je toch wat anders? Of toch maar 6 volle zomerweken werken ipv vakantie? En als dat al jaren je droom is dan kun je ook wat moeite doen en op tijd beginnen met sparen en bijverdienen op de middelbare en ja anders maar lenen.

Triva

Triva

10-08-2019 om 13:17

wat ik anders zou willen zien is

dat er een extra vergoeding komt als je een studie wil doen die aantoonbaar niet dichterbij kan dan 1,5 uur enkele reistijd van huis naar studie. Dan kan iedereen een studie doen.

Triva

Triva

10-08-2019 om 13:21

ik denk dan aan

250 euro per maand als tegemoetkoming voor de kamerhuur. De rest moet bij te verdienen zijn aangezien je veel minder reistijd hebt doordeweeks. Eten en drinken hebben de ouders ook als je thuis blijft wonen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-08-2019 om 13:21

Knurf, basisbeurs in mijn tijd

was geloof ik fl. 600- per maand voor een uitwonende student. Ik was van de eerste lichting in 1986.
Op een gegeven moment werd de ov-kaart ingevoerd maar dat was een bezuiniging. Kostte ons geloof ik fl. 90,- per maand en was het jaar rond geldig. Voor mij geweldig want ik studeerde ver van huis. Ik kon mijn sociale contacten er goed van bijhouden waar ik dat eerst nauwelijks kon.

Dees

Dees

10-08-2019 om 13:23

Knurf

In mijn tijd was hij zelfs 98 en iets meer voor uitwonend. Ik was uitwonend maar kon van de beurs ook mijn collegegeld niet betalen hoor. Ik werkte er flink bij om mijzelf in levensonderhoud te voorzien en de studie te bekostigen. Van het werk in de zomervakantie betaalde ik ieder jaar het collegegeld en boekengeld. Zodat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.

Volgens mij bestaat voor de kinderen uit "arme gezinnen" (die feitelijk net zoveel als modaal te besteden hebben) nog steeds de aanvullende beurs met

Basisbeurs vroegah

Knurf, eind jaren tachtig woonde ik nog thuis, deed een mbo-opleiding en kreeg 263 gulden per maand. Riant. Uitwonende studenten kregen 600 gulden. Niet kostendekkend maar best een ruimhartig bedrag.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.