Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Karin

Karin

10-07-2019 om 22:10

Bijdragen aan studie


Iris

Iris

13-07-2019 om 12:59

Reageer eens op #25. Wat zou je doen als ze, eenmaal in leeftijd volwassen, niet doen wat jij zegt?

meerderjarig en handelingsbekwaam

Dat zijn ze. Maar studenten zijn de enige bevolkingsgroep in Nederland die vanwege de wet geld moet lenen voor levensonderhoud.
Als je niet studeert maar werkt krijg je loon, als je geen werk hebt krijg je een uitkering (sociale dienst of WW), als je ziek bent krijg je WIA of WAjong, als je oud bent krijg je AOW. Niemand hoeft geld te lenen voor levensonderhoud.
Behalve studenten.
Tot 18 jaar krijgen ouders kinderbijslag en kindgebonden budget.
Vanaf 18-21 zijn ouders verplicht in de kosten van levensonderhoud en studie te voorzien, maar ouders krijgen daarvoor geen extra middelen. Er zijn genoeg ouders die dat niet kunnen betalen uit eigen middelen.
Vanaf 21 jaar is er geen enkele voorziening voor levensonderhoud. Studiefinanciering is er neit voor. Het enige wat je kunt is geld lenen. Daarmee zijn studenten de enige bevolkingsgroep in Nederland die geld moet lenen voor levensonderhoud.
Het heet dat het een investering is in je eigen toekomst, maar uit het recente kamerdebat blijkt dat het een lening is die studenten moeten aangaan om de kwaliteit van het onderwijs te verhogen en het onderwijs in de toekomst betaalbaar te maken. Dus niet de eigen toekomst, maar de toekomst van de rijksbegroting staat op het spel. Daarvoor moeten de studenten gaan lenen. Daarvoor zouden we die kosten met elkaar opbrengen uit de belastingen (die meerverdienende afgestudeerden ook meer zouden betalen).
Ja, ze zijn meerderjarig en handelingsbekwaam, maar deze wetten zijn er gekomen voordat zij mochten stemmen. Wij hebben die wetten door laten gaan. Ze zijn dan wel handelingsbekwaam, maar ze zijn ook de enige bevolkingsgroep die geen geld krijgt om te eten en te drinken en daarvoor moet lenen.
Als ze dan ook gaan lenen voor hun ski-vakantie, dan is dat slechts een kleine stap in een verkeerd ingeslagen weg.

Tsjor

Tsjor

'Maar studenten zijn de enige bevolkingsgroep in Nederland die vanwege de wet geld moet lenen voor levensonderhoud.
Als je niet studeert maar werkt krijg je loon, als je geen werk hebt krijg je een uitkering '

1. Studenten zijn niet verplicht om te lenen, ze kunnen ook werken naast hun studie (en/of thuis blijven wonen in veel gevallen).
2. Bij de uitkering moet je fulltime beschikbaar zijn voor werk, dat zijn studenten niet.

Je vergelijkt appels met peren en haalt van alles door elkaar. De lening is een gunst/hulpmiddel, geen verplichting.

bicyclette

bicyclette

14-07-2019 om 09:32

thuis wonen

"Studenten zijn niet verplicht om te lenen, ze kunnen ook werken naast hun studie (en/of thuis blijven wonen in veel gevallen)."

Thuis wonen kost ook geld. Je gaat er automatisch vanuit dat het de ouders zijn die de kosten (boodschappen etc.) voor hun rekening nemen. Dat kunnen/willen/doen veel ouders niet.

Ik schreef al eerder: een uitwonende student heeft al snel 1000 euro aan kosten per maand. Dat kunnen veel studenten er niet 'even' bij verdienen. En veel ouders ook niet.

De studiefinanciering (gift voor iedereen) is afgeschaft en vervangen door de mogelijkheid om te lenen. He kom je er toch bij dat je (als je maar wil) die lening helemaal niet nodig hebt? Iemand moet toch die benodigde 1000 euro per maand betalen?

Bicyclette

Die 1000 euro is alleen voor uitwonende studenten. Dat is maar 45 % van de wo-studenten en 14 % van de hbo-studenten. Veel minder dan de helft dus!
En je collegeld kun je best bij elkaar verdienen. Elke zomer ben je twee maanden vrij. En met een baantje op zaterdag hrb je geld om te stappen. Hoeft niet, maar kan natuurlijk prima.

'De studiefinanciering (gift voor iedereen) is afgeschaft en vervangen door de mogelijkheid om te lenen.'

Van de studiefinanciering was alleen de basisbeurs een gift. Voor een uitwonende student was dat 286 euro en voor een thuiswonende student 102 euro De rest was al een lening, zelfs in mijn studietijd (behalve voor de echte minima). Dus waarom iedereen met die 1.000 euro blijft schermen, is me een raadsel. Stemmingmakerij.

Triva

Triva

14-07-2019 om 10:58

In aanvulling op knurf

Met ouders met een laag inkomen krijg je alsnog een aanvullende beurs. Ja het kost geld als ze thuis blijven wonen maar dat is peanuts ivm de kosten van een kamer en het eten voor 1 persoon.

Ik vind overigens dat studenten die aantoonbaar uitwonend moéten worden een extra beurs moeten krijgen. En dan de leningmogelijkheden moeilijker maken. Ik wil dat er niet geleend kán worden voor zaken die niet met school te maken hebben. Geen idee hoe maar dit moet anders.

Pluk

Pluk

14-07-2019 om 11:02

Vind ik ook

Dat bijvoorbeeld de reistijd van meer dan een uur enkele reis met het openbaar vervoer recht moet geven op een beurs. Kinderen die verder van een grote stad wonen, of in gebieden met slecht openbaar vervoer, worden erg benadeeld zo. Als ze wel thuis blijven wonen hebben ze door die lange reistijd helemaal geen tijd meer voor een bijbaan.

MK

MK

14-07-2019 om 11:05

Iris

"Reageer eens op #25. Wat zou je doen als ze, eenmaal in leeftijd volwassen, niet doen wat jij zegt?"

Dat is toch niet zo moeilijk? De geldkraan van pa & ma dichtdraaien.

'Dat is toch niet zo moeilijk? De geldkraan van pa & ma dichtdraaien.'

Voorkom je daarmee dat ze gaan lenen?

MK

MK

14-07-2019 om 11:08

Eens

"Ik wil dat er niet geleend kán worden voor zaken die niet met school te maken hebben. Geen idee hoe maar dit moet anders."

Eens met Tsjor en Triva. Het moet niet mogelijk zijn om zo makkelijk te lenen voor randzaken.

Als ik een lening zou afsluiten voor een skivakantie, dan zou jij zeggen dat ik dom bezig ben. Maar als je kind het doet, vind je dat wel OK?

Er komt echt een groep aan met grote financiële problemen later. Net zoals in 'onze tijd' er een groep in de problemen kwam door die Spaarplan-achtige constructies.

MK

MK

14-07-2019 om 11:20

Knurf

Nee, maar hopelijk denken ze dan wel na dat het niet slim is. Wij zijn bereid de studie te betalen dus als het goed is wordt er gewoon niet over lenen gesproken.

Mijn ervaring is niet dat tieners gewoon maar doen waar ze zin in hebben. Gelukkig zijn de meeste verstandig genoeg om goede keuzes te maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2019 om 11:29

Mijn ervaring is

Dat dat wel klopt voor het gemiddelde kind.

Maar wat is nu gemiddeld hè. Mijn kinderen hebben allemaal dezelfde opleiding genoten en toch zit er eentje tussen die hier niet mee om kan gaan. Geldkraan dicht zou alleen maar voor meer schulden zorgen.

bicyclette

bicyclette

14-07-2019 om 12:11

minder dan de helft

"Die 1000 euro is alleen voor uitwonende studenten. Dat is maar 45 % van de wo-studenten en 14 % van de hbo-studenten. Veel minder dan de helft dus!"

Eh ja, maar wat heb je aan die informatie als je wél een uitwonende student ben? Ook mensen die in de minderheid zijn, bestaan.

"En je collegeld kun je best bij elkaar verdienen. Elke zomer ben je twee maanden vrij."
Collegegeld is 'maar' €2000. Vooruit, laten we er €2500 van maken, dan kun je ook boeken kopen. Maar dan heb je nog geen huur, verzekeringen, boodschappen en kleding betaald.

"Dus waarom iedereen met die 1.000 euro blijft schermen, is me een raadsel. Stemmingmakerij."
Laten we het gewoon realisme noemen. Boekhouden. Is niets creatiefs of stemmingmakend aan. Je hebt kosten, en daar moeten inkomsten tegenover staan. Jij haalt hard uit naar mensen die flink lenen, want dat zou niet nodig zijn. Veel uitwonende studenten kunnen niet >€ 10.000 per jaar (netto) verdienen danwel van hun ouders krijgen.

Wat moeten zij volgens jou dan doen i.p.v. lenen? Niet studeren?

MK

MK

14-07-2019 om 13:26

bicyclette

Misschien twee keer nadenken voordat ze op kamers gaan? Dat kan je beter alleen doen als je het ook kunt betalen. Als je in de randstad woont heb je meerdere universiteiten en HBO's op reisafstand. Daarbuiten wordt het lastiger.

Kind kan ook in een tussenjaar flink wat verdienen zodat er een goede buffer is. In elk geval eerst een plan maken voordat er klakkeloos wordt geleend.

Laten we dat gewoon realisme noemen. Boekhouden.

bicyclette

bicyclette

14-07-2019 om 14:28

Ja duh!

Ik ben ook geen fan van lenen, laten we dat voorop stellen. Dat leenstelsel is mijn keuze niet.

Maar laten we nou niet doen alsof je het allemaal voor het uitkiezen hebt. Dat je in een tussenjaar gewoon even de kosten voor een volledige studie bij elkaar verdient. Dat alle ouders bereidwillig (of in de gelegenheid) zijn om hun kinderen nog jaren te onderhouden. Dat iedereen wel een passende studie dichtbij huis kan vinden. En dat 'twee keer nadenken of je wel op kamers moet' tot een andere beslissing leidt.

Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen in deze draad zo verwijtend zijn naar studenten die lenen, en naar ouders die heel realistisch concluderen dat een uitwonende student € 1000 p/m aan kosten heeft.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2019 om 15:02

Idd ja duh MK

Je bent bekend met het feit dat niet ieder willekeurig provinciestadje voorziet in het volledige scala aan opleidingen? Zelfs niet op mbo-niveau. En dat het openbaar vervoer ook niet overal een zegen is?

Dus als je in een uithoek woont en geen bijzonder draagkrachtige ouders hebt, moet je maar niet gaan verder gaan leren, want oh help dan zou je wel eens moeten gaan lenen?! Of maar gewoon naar de meao gaan?
Ja nee, je hebt gelijk. Dat ligt aan de opvoeding, want zo voed ik mijn kinderen inderdaad niet op.

MK benieuwd

Hoe oud zijn jouw kinderen? Het kan natuurlijk zijn dat ze enorm verstandig zijn en dat ze ook nog eens naadloos in jouw opvoeding passen. Of misschien zijn ze nog geen 18 met eigen wil en mening.

Klavertje 4

Klavertje 4

14-07-2019 om 15:55

de bedragen van Nibud

Ik vind de bedragen van Nibud ook hoog. Zie hieronder het lijstje.
Huur: 417 euro
Boodschappen: 181 euro
Studieboeken en -benodigdheden: 58 euro
Vervoer (naast de OV-kaart): 63 euro
Ontspanning, uitgaan en sport: 146 euro
Kleding en schoenen: 47 euro
Zorgverzekering: 106 euro
Telefoon: 26 euro

Dit zijn bedragen die studenten gemiddeld uitgeven. Boodschappen 181 euro per maand, volgens mij kan dat stukken goedkoper. Dan 63 euro voor vervoer, naast de OV kaart. En sport, uitgaan en ontspanning 146 euro. Wij geven dit nu niet uit (keer 4 allemaal dan.) Het college geld staat hier niet eens bij. Als dit de norm is wordt studeren inderdaad een kostbare bedoeling.

Onze oudste gaat in 2020 naar het HBO. Ze wil naar het HBO in dezelfde stad als we wonen. Wij betalen collegegeld, boeken en andere studiekosten en de aanvullende zorgverzekering. Ze wil thuis blijven wonen, dus er is een geen huur en ze kan hier met ons mee eten. Mogelijk betalen we nog een soort van zakgeld en kleedgeld, afhankelijk of ze erbij kan werken. Maar dat is zeker geen 282 euro per maand! Wat een bedragen!

Triva

Triva

14-07-2019 om 16:51

bicyclette

"Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen in deze draad zo verwijtend zijn naar studenten die lenen, en naar ouders die heel realistisch concluderen dat een uitwonende student € 1000 p/m aan kosten heeft."

Er lopen wel twee dingen door elkaar heen. De vraag of je 1000 euro per maand nodig hebt om een studie te doen en op kamers te gaan en of het lenen niet te makkelijk wordt gemaakt zodat men daar ook een weekendje naar Praag kan, kan snowboarden en allerlei festivals kan bezoeken. Je kunt in die tijd ook prima werken.

MK

MK

14-07-2019 om 16:52

Ginny

Ik zeg nergens dat mensen 'dan maar' niet moeten studeren. Maar juist als geld een issue is, moet je een plan hebben. En er goed over nadenken.

Natuurlijk is het lastiger voor mensen die 'in een uithoek wonen', maar hoeveel zijn dat er nou helemaal? Die kunnen bijv. wel kiezen voor een stad die goedkoper is qua kamerhuur. Dat maakt nogal verschil.

Een gemiddelde student uit de randstad die gewoon Bedrijfskunde, Rechten of HBO-V wil doen heeft prima keuzemogelijkheden op OV afstand.

Lenen: alleen als het echt niet anders kan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2019 om 17:08

Oh MK

Dat klinkt al anders... dan: “ Dat kan je beter alleen doen als je het ook kunt betalen” #45

Illusie

Het is natuurlijk een illusie dat je op een volwassen kind (zeker 1 die op kamers woont) nog zoveel controle hebt dat je kan verbieden dat ze lenen voor (in jouw ogen) onnodige zaken. Je kan alles fantastisch voorleven en uitleg geven en samen berekeningen maken maar als ze willen lenen dan doen ze het natuurlijk. En een kind dat wil lenen voor minder noodzakelijke dingen (zoals uitgaan en vakantie) zal ook minder gevoelig zijn voor het doorberekenen en uitleg geven over waarom dat geen brilliant plan is. Bij een niet meer thuiswonend kind kom je er niet eens achter als ze lenen zolang je ze het niet vertellen.

Kinderen (en zeker volwassen kinderen) maken regelmatig beslissingen waar je als ouder niet achterstaat of die je misschien niet verstandig vindt.

Lenen

Het lijkt mij inderdaad verstandig om alleen te lenen als dat noodzakelijk is maar soms is het gewoon nodig, zeker als je afgelegen woont of de studie naar keuze niet in de buurt is.

Wij wonen helemaal niet in in een uithoek maar wel in een dorp. Er is een HBO in de stad in de buurt (met beperkt aanbod) en verder zal je moeten reizen. De dichtstbijzijnde uni is hemelsbreed niet zo ver maar doordat we in een dorp zitten ben je alsnog zo een uur onderweg en moet je minimaal 2x wisselen. Ik kan me voorstellen dat ze dat op een gegeven moment zat zijn. Bovendien moeten ze dan maar net iets willen doen wat daar aangeboden wordt. De studie waar zoon nu naar kijkt wordt daar bijvoorbeeld niet aangeboden.

Ze mogen uiteraard thuis blijven wonen maar of ze dat doen zal erg afhangen van de studie en het aantal contact uren en ook natuurlijk wat ze zelf willen. Ik heb er helemaal geen bezwaar tegen dat ze op kamers gaan want dat is ook gewoon vaak heel leuk en ook niet als ze daarvoor geld moeten lenen.

Ik had zelf een studieschuld en heb die eigenlijk vrij makkelijk af kunnen betalen zonder veel extra moeite. Ik heb er weinig last van gehad, zeker in vergelijking met wat heeft opgeleverd (studeren in buitenland).

Dus ik heb ook niet zo'n leenangst. Wel zou ik het uiteraard afraden dat ze maximaal gaan lenen voor lang leve de lol en ik zal ze zeker aanraden om er naast te werken.

Wij zullen uiteraard ook een bijdrage leveren maar die zal zeker niet genoeg zijn (misschien collegegeld + een kleine maandelijkse bijdrage voor overige studiekosten). De rest zullen ze moeten lenen/werken. Als ze thuis blijven wonen zal lenen zeker niet nodig zijn maar als ze uit huis gaan dan wel naar alle waarschijnlijkheid.

Karin

Karin

14-07-2019 om 18:20

Wow... welke kant gaat dit op?

Deze discussie wilde ik helemaal niet uitlokken.

MK: 'Maar juist als geld een issue is, moet je een plan hebben.'

Mmmmm, voor hoeveel kinderen/ouders zou geld (ihkv studie van de kinderen) geen issue zijn?

Ik ken er niet zoveel? Of studenten krijgen een beperkte tegemoetkoming maar dan is er vaak op een andere manier minder geld (dan zullen ouders minder makkelijk collegegeld kunnen betalen) of kinderen hebben geen beperkte tegemoetkoming vanwege salaris ouders maar dan ken ik nog niet zoveel ouders die 'even' de studie van beide of meerdere kinderen betalen.

De 1000 euro issue vind ik niet zo relevant. dat gaat op als je kind fulltime op kamers gaat. Daarbij ga je voorbij aan het feit dat kinderen onder de 18 ook geld kosten. En daar probeerde ik een middenweg in te zoeken.

De weekendjes Praag etc, vind ik wel een issue, maar dat vroeg ik niet in deze draad (niet dat het daar dan niet over mag gaan, maar...)

Arme hardwerkende ouder

Arme hardwerkende ouder

14-07-2019 om 19:21

Lastige afwegingen

Het was onze bedoeling om dochter vanaf haar 21e zelf alles te laten betalen, met uitzondering van collegegeld, boeken en kost en inwoning. Ze heeft echter besloten om toch een tweede bachelor te gaan doen (naast de eerste, dus een keer collegegeld), en het is heel waarschijnlijk dat ze een of twee jaar vertraging oploopt. Ook omdat ze gevraagd is om een belangrijke functie binnen haar vereniging te vervullen. Allemaal enorm nuttig en goed dat ze het doet, maar het was al geen werkpaardje dus mijn aansporingen om een lucratieve bijbaan te zoeken stranden op ‘geen tijd’. Wat doe je dan? Het zijn ook nog eens studies waarmee je later niet de hoofdprijs gaat verdienen, dus een lening terugbetalen wordt ook een uitdaging.

Keuze

Het is natuurlijk ook een keuze van je volwassen dochter om een tweede bachelor te gaan doen en om bij die vereniging te gaan. Daardoor zal ze misschien minder tijd hebben om te werken en dus moeten lenen. Dat is een keuze die ze zelf maakt. Ik vind niet dat jij perse hoeft bij te dragen aan de keuzes die zelf maakt.

Ik koos er voor om te studeren in het buitenland en om een tweede master te gaan doen. Dat kostte geld en uiteraard moest ik dat zelf opbrengen. Deels via een bijbaan, deels via een tussenjaar en veel werken tijdens dat jaar, en deels door te lenen. Ik ging er verder niet vanuit dat mijn ouders dat zouden oplossen/opvangen.

Triva

Triva

14-07-2019 om 19:41

Karin

Je begon met: "Dan blijft de kamerhuur over. Zeg 350 euro per kind per maand. Dat moet dus voort komen uit ouderbijdrage of een beperkte lening.

Uitgaan, vakantie, etc: daar mogen ze zelf voor werken (al wil ik zeker het eerste studiejaar niet teveel druk om te werken omdat voor allebei de overgang naar studentenleven en overal verantwoordelijk voor zijn, vast fors is).

Zie ik nu iets over het hoofd? Ervaringen van andere ouders met studerende kinderen? Alvast bedankt."

Je hebt nu kunnen leren dat je vooraf moet bedenken hoe je gaat tegenhouden dat 'beperkt lenen' opeens '100% lenen wordt voor 'Praag''

Bicyclette

'Wat moeten zij volgens jou dan doen i.p.v. lenen? Niet studeren?'

Daar heb ik al antwoord op gegeven. Niet het antwoord dat je wilt horen, maar dat is geen reden om de vraag te herhalen.

Nogmaals, het gaat alleen om de basisbeurs van 285 die is vervallen. De rest was altijd al een lening.

Wel meer

Er is wel meer veranderd:
de lening is rentedragend geworden (nu lage rente, maar dat kan zo omslaan, zie afgelopen periode);
De lening staat nu voor 35 jaar;
En de lening telt mee als schuld voor een eventuele andere lening (hypotheek bijvoorbeeld).
Bovendien wil het nog niet zo lukken met het opkrikken van de salarissen en de koopkracht, en zijn de arbeidskontrakten vooral heel flexibel, zodat het adagium dat je 'later' genoeg gaat verdienen voorlopig nog in de kategorie 'wishfull thinking' valt.

Tsjor

bicyclette

bicyclette

14-07-2019 om 21:59

Knurf

"Nogmaals, het gaat alleen om de basisbeurs van 285 die is vervallen. De rest was altijd al een lening."

Heb ik dat ontkend dan? Ja, lenen gebeurde altijd al. En sinds de Stufi helemaal is afgeschaft, wordt dat alleen maar meer. Niet wenselijk, maar wel de realiteit. Veel studenten hebben gewoonweg geen keuze.

Je komt zo strijdlustig over, je lijkt anderen zo de maat te willen nemen. Ik begrijp dat niet zo goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.