Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Bloedwaardes bij depressie


rebmaaviv schreef op 22-12-2022 om 19:31:

[..]

Je accepteert haar als zij maar gelukkig is, dat is nou net het probleem met depressie. Iemand met een depressie is niet gelukkig.

De apotheek brengt de pillen bij je thuis wanneer je daar om vraagt. Blijkbaar heeft zij jou niet gevraagd om haar medicatie op te halen.

Ik denk niet dat zij zonder arts weer aan medicatie gaat komen.

Waar lees jij dat toch in? Ik haal het er ook niet uit. Als ouder heb je nou eenmaal zelf ook gevoelens als je ziet dat je kind worstelt. En dan probeer je iets te doen. Dat soort zorg en ook vaak enorme stress als het niet goed gaat met een kind, haal je niet zo makkelijk uit een moeder. Wat een moeder dan doet, kan best het verkeerde zijn. Je bent maar een mens tenslotte en niet onfeilbaar. Maar dat TO haar kind niet zou accepteren, dat lees ik er niet in. 

Online psychische hulp zie ik vaak 'reclames' voor. Zal wat kosten maar misschien dat ze daarmee een eerste stap kan zetten?
Je zou kunnen uitzoeken of haar zorgverzekeraar bepaalde zaken vergoedt, misschien zijn er wel opties waar ze laagdrempelig mee kan starten.
gr Angela

Van tekort aan vitb12 of d kan je inderdaad neerslachtig worden maar het zou dan niet verklaren dat ze ook weer een opleving heeft
Zonder diagnose te plakken zou ze ook bipolair kunnen zijn of om totaal andere redenen ups en downs hebben

maar ik hoop van harte voor je dat ze openstaat om samen met je naar de huisarts te gaan!!!

Eens met Max, als het moeilijk voor haar is om naar de huisarts te gaan, vraag dan of je haar mag helpen. Mag je misschien bellen om een afspraak voor haar te maken (of kunnen jullie dat samen online aanvragen)?
Mag je haar naar de dokter brengen? Wil ze dat je meegaat de spreekkamer in? Vraag het haar gewoon.

Ook als ze dat allemaal niet wil, kun jij haar huisarts bellen met de info en zorgen die je over haar hebt. Ik heb dat ook al eens gedaan en dat werd wel heel netjes en discreet verwerkt in het eerstvolgende gesprek dat de huisarts met die persoon had.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-12-2022 om 21:55

WendelmoedM schreef op 22-12-2022 om 18:21:

[..]

Nou, fijn dat je dat met ons deelt.

Maar bij anderen ligt dat weer anders. En het ging nu niet over jou.

Het gaat inderdaad niet over mij. Het gaat over een moeder die meent dat ze een depressie kan oplossen met supplementen. 
Als het echt zo simpel was. 

Valdemar schreef op 22-12-2022 om 21:55:

[..]

Het gaat inderdaad niet over mij. Het gaat over een moeder die meent dat ze een depressie kan oplossen met supplementen.
Als het echt zo simpel was.

Komaan Valdemar, beetje beter lezen hoor. Ze zegt nergens dat het ze denkt een depressie met vitamines opgelost zal zijn, alleen maar dat er nog nooit naar de bloedwaarden gekeken is.

Precies wanneer dochter samen naar de huisarts wil dan prima, maar wanneer zij dat niet wil heb je dat te respecteren tenzij zij een gevaar is voor zichzelf of anderen. In dat laatste geval zou to wel kunnen proberen om de crisisdienst in te schakelen. 

Het begint wel met het probleem bespreken met dochter en eventueel de huisarts zonder het opdringen van een zelf bedachte oplossing. Je kan natuurlijk wel vragen of een vegan dieet invloed kan hebben. 

Je dochter is niet uniek in het feit dat zij denkt dat zij geen gesprekken of medicatie meer nodig heeft wanneer zij zich goed voelt. Jezelf ontdekken gaat met vallen en opstaan. Therapie trouw zijn is met dit soort aandoeningen nou juist belangrijk, maar dat weten veel mensen na hun eerste of tweede depressie nog niet. 

Wat een moeilijke en verdrietige situatie. Als ouder wil je niets liever dan je kind gelukkig zien. Ik zou het ook zorgelijk vinden als iemand al jaren depressief is, dagenlang niet eet en drinkt en niet therapietrouw is. 
Tekorten kunnen zeker ontstaan, vooral in periodes dat ze met name in bed ligt en nauwelijks eet/drinkt. Dat is een vrij logisch gevolg daarvan.
Therapietrouw is wel belangrijk voor de slagingskans van behandelingen. Als je ziek bent en je medicijnen niet neemt of niet naar afspraken bij een arts gaat, dan wordt het niet zomaar beter. 
Bij sommige mensen horen depressieve fases of mentaal mindere periodes wel bij het leven helaas. 

Gezien haar leeftijd kun je weinig afdwingen, maar ik zou wel mijn zorgen uitspreken en mijn hulp aanbieden. Bijvoorbeeld met huisarts bellen, erheen gaan, herhaalrecepten vragen, medicijnen ophalen. Dan is het aan haar om jouw hulp te accepteren. 
Eventueel ook af en toe langs gaan met iets te eten als ze zelf geen energie heeft om te koken.

dan

dan

23-12-2022 om 12:07

AlisonH schreef op 22-12-2022 om 14:41:

B12, D, ijzer. Calciumtekort is in bloed moeilijk op te sporen want dan haalt je lichaam het gewoon uit je botten. Omega-3 ook lastig te meten. Bij die laatste 2 is het belangrijk om te zorgen dat je dit voldoende uit je voeding haalt. Als ze weinig zout eet eventueel de schildklierwaarden. Is ze weleens bij een diëtist geweest om naar haar eetpatroon te kijken? Want je kunt prima een gezond vegan dieet volgen maar dan moet je wel weten wat je doet.

Als je schildklierwaardes niet in orde zijn, kun je daar ook depressieve klachten door krijgen dus het lijkt me wel van belang dat dit onderzocht wordt.

Sandra1964

Sandra1964

27-12-2022 om 15:39 Topicstarter

dank allemaal, ze heeft 4 januari een afspraak bij de huisarts 🙏

Weet zij dat je hier schrijft? 

Sandra1964

Sandra1964

27-12-2022 om 17:28 Topicstarter

rebmaaviv schreef op 27-12-2022 om 16:50:

Weet zij dat je hier schrijft?

Ja dat weet ze. Hoezo?

Ik zou voorzichting zijn met het in detail delen van doktersafspraken en privacygevoelige info van een ander. Er hoeft maar 1 iemand te denken mijn vega vriendin, kennis, buur, collega met een overbezorgde moeder gaat 4 jan naar naar de HA voor somberheidsklachten en het is herkenbaar. Het is niet jouw informatie en op internet verdwijnt niets. Ook niet wanneer jij het topic leeghaalt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.