Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


tsjor

tsjor

05-03-2022 om 17:31 Topicstarter

Bepaalde verschillen zul je altijd blijven houden. Kijk naar 234324324, zij heeft een hoger inkomen en haar kinderen zullen daarvan profiteren.
Het grootste probleem met de studielening vind ik, dat studenten dan de enige groep in Nederland zijn die voor hun levensonderhoud (brood en water) moeten lenen. Dat is bizar. De kosten van de studie zelf evenals het uit huis gaan zul je toch nog zelf moeten betalen.

Tsjor

tsjor schreef op 05-03-2022 om 17:31:

Bepaalde verschillen zul je altijd blijven houden. Kijk naar 234324324, zij heeft een hoger inkomen en haar kinderen zullen daarvan profiteren.
Het grootste probleem met de studielening vind ik, dat studenten dan de enige groep in Nederland zijn die voor hun levensonderhoud (brood en water) moeten lenen. Dat is bizar. De kosten van de studie zelf evenals het uit huis gaan zul je toch nog zelf moeten betalen.

Tsjor

Wat een onzin ze kunnen voor hun eerste levensbehoefte werken en aankloppen bij pa en ma.

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 18:34:

[..]

Wat een onzin ze kunnen voor hun eerste levensbehoefte werken en aankloppen bij pa en ma.

Dan kunnen we de bijstand ook wel afschaffen dus. 

AlisonH schreef op 05-03-2022 om 18:50:

[..]

Dan kunnen we de bijstand ook wel afschaffen dus.

Wat mij betreft de langdurige wel! En dan een arbeidsongeschiktheidsuitkering invoeren die aanvult tot het huidige bijstandsniveau. Dan heb je de arbeidsongeschikten die je nog kunt onderhouden, en de mensen die prima kunnen werken worden gemotiveerd te werken. Ouders hebben sowieso tot hun kind 21 is onderhoudsplicht. Je zou voor de groep die ouder is dan die leeftijd terwijl ze de opleiding nominaal volgen alsnog een aanvulling vanuit kortdurende bijstand kunnen verstrekken. Maar werken naast de studie kaan nagenoeg altijd!

tsjor

tsjor

26-03-2022 om 08:29 Topicstarter

Bij de verhalen die nu loskomen over de nieuwe voorstellen met betrekking tot de basisbeurs valt me op, dat studeren nog maar een hobby-achtige bezigheid is, waarin je een paar uurtjes per week moet investeren. Bijvoorbeeld: HBO-lerarenopleiding: twee dagen school, 1 dag stage, 2 dagen werken als kok in een restaurant. Hoezo geen 5 dagen opleiding? Ik ken dat niet van opleidingen, dat er zo weinig gedaan hoeft te worden voor de opleiding zelf. Het verklaart wel een boel. O.a. de kwaliteit van onderwijspersoneel. Het maakt de insteek ook anders: als je dan naast je werk als kok nog iets anders wil doen als hobby, dan is dat echt voor eigen rekening.
Alternatieven: maak de opleidingen waarvoor je niet meer dan 2 dagen 'naar school' hoeft tot avondopleidingen/cursussen, zodat mensen daarnaast gewoon kunnen werken.

Tsjor

er zijn studies die al jaren een lage belasting hebben. Pabo stond er overigens bekend om dat de studiebelasting best groot was, niet omdat het zwaar en moeilijk was maar vooral omdat het veel werk was, veel verslagen maken en repeterende dingen doen volgens mij hebben ze dat toen een keer willen verminderen. Wellicht zijn ze daarin doorgeslagen.

Overigens zijn er al vele opleidingen welke al jaren lang in deeltijds uitgevoerd kunnen worden (zo ook de pabo overigens). Ik werk in de accountancy en al vanaf dat ik erin werk en zeker daarvoor ook bestaat er de deeltijdopleiding. Daar wordt 3 dagen in de week gewerkt en is er 2 dagen in de week studie in de drukke periode (januari t/m mei) wordt er 4 dagen gewerkt en 1 dag gestudeerd. Zo kun je studenten uit alle lagen van de samenleving bedienen want er wordt vanaf het begin af aan al voldoende verdient om de studie te betalen en leefgeld te hebben het is geen vetpot maar je kunt ermee rondkomen.

tsjor schreef op 26-03-2022 om 08:29:

Bij de verhalen die nu loskomen over de nieuwe voorstellen met betrekking tot de basisbeurs valt me op, dat studeren nog maar een hobby-achtige bezigheid is, waarin je een paar uurtjes per week moet investeren. Bijvoorbeeld: HBO-lerarenopleiding: twee dagen school, 1 dag stage, 2 dagen werken als kok in een restaurant. Hoezo geen 5 dagen opleiding? Ik ken dat niet van opleidingen, dat er zo weinig gedaan hoeft te worden voor de opleiding zelf. Het verklaart wel een boel. O.a. de kwaliteit van onderwijspersoneel. Het maakt de insteek ook anders: als je dan naast je werk als kok nog iets anders wil doen als hobby, dan is dat echt voor eigen rekening.
Alternatieven: maak de opleidingen waarvoor je niet meer dan 2 dagen 'naar school' hoeft tot avondopleidingen/cursussen, zodat mensen daarnaast gewoon kunnen werken.

Tsjor

Toen ik studeerde had ik ook drie dagen les, in totaal misschien 18 contacturen. Daarnaast studeerde ik nog een goede 16 uur én ik werkte 20 uur. Een werkweek van 54 uur dus. En dan nog had ik tijd over voor hobby’s. 

tsjor schreef op 26-03-2022 om 08:29:

Bij de verhalen die nu loskomen over de nieuwe voorstellen met betrekking tot de basisbeurs valt me op, dat studeren nog maar een hobby-achtige bezigheid is, waarin je een paar uurtjes per week moet investeren. Bijvoorbeeld: HBO-lerarenopleiding: twee dagen school, 1 dag stage, 2 dagen werken als kok in een restaurant. Hoezo geen 5 dagen opleiding? Ik ken dat niet van opleidingen, dat er zo weinig gedaan hoeft te worden voor de opleiding zelf. Het verklaart wel een boel. O.a. de kwaliteit van onderwijspersoneel. Het maakt de insteek ook anders: als je dan naast je werk als kok nog iets anders wil doen als hobby, dan is dat echt voor eigen rekening.
Alternatieven: maak de opleidingen waarvoor je niet meer dan 2 dagen 'naar school' hoeft tot avondopleidingen/cursussen, zodat mensen daarnaast gewoon kunnen werken.

Tsjor

Naast die 2 dagen les en 1 dag stage, moet de student ook literatuur lezen, opdrachten maken, stage voorbereiden etc. Dat zal die student dan op dag 6 en 7 in de week doen.

Dat is trouwens niet nieuw: ik studeerde in de jaren 90 en ik had 12 contacturen per week. Daarnaast veel zelfstudie. Dat ging mij makkelijk af, dus genoeg tijd om te werken en leuke dingen te doen.

AlisonH schreef op 26-03-2022 om 09:00:

[..]

Toen ik studeerde had ik ook drie dagen les, in totaal misschien 18 contacturen. Daarnaast studeerde ik nog een goede 16 uur én ik werkte 20 uur. Een werkweek van 54 uur dus. En dan nog had ik tijd over voor hobby’s.

Mijn studie had overigens wel 5 dagen les maar ook niet hele dagen ik werkte er gemiddeld 36 uur bij had wel veel studie-uren ernaast maar wilde gewoon dolgraag die studie doen en investeren in mijn toekomst. Mijn ouders betaalden geen cent, ik had geen aanvullende beurs maar moest wel verplicht het huis uit ivm de aangepaste woning van mijn ouders..

Mugske schreef op 26-03-2022 om 09:12:

[..]

Naast die 2 dagen les en 1 dag stage, moet de student ook literatuur lezen, opdrachten maken, stage voorbereiden etc. Dat zal die student dan op dag 6 en 7 in de week doen.

Dat is trouwens niet nieuw: ik studeerde in de jaren 90 en ik had 12 contacturen per week. Daarnaast veel zelfstudie. Dat ging mij makkelijk af, dus genoeg tijd om te werken en leuke dingen te doen.

Ook mij ging het makkelijk af; pure mazzel. Ik had studiegenoten die het dubbele kwijt waren aan studietijd. Het is geen middelbare school waar school vooral bestaat uit contacturen, plus nog een uur of misschien twee huiswerk. 

een opleiding met veel practica heeft meer contacturen nodig vanwege die practica, de theorie uren zijn meestal wel vergelijkbaar net als de zelfstudie belasting.

Ook hier in de jaren 90 een HBO studie met heel veel aanwezigheidsuren. Ik kwam echt wel aan de 40 uur incl huiswerk. En ik was één van de best scorende studenten. 

tsjor

tsjor

27-03-2022 om 15:02 Topicstarter

Verkeerde studie gekozen. Universiteit, 5 dagen colleges, minstens 2x1,5 uur en soms 4x1,5 uur per dag, daarnaast werkcolleges voorbereiden en leren voor tentamens. In vrije tijd deden we vrijwilligerswerk ernaast. Geld was basisbeurs plus bijdrage ouders (dubbele kinderbijslag als je uitwonend was). Geen vetpot.
Wij waren niet jaloers op de HBO'ers die -in onze ogen- nog veel meer moesten doen.
Ook mijn kinderen, HBO en MBO waren druk met school. Werk ernaast kon wel en hebben ze ook gedaan, donderdagavond en in de weekenden. Maar dan was de week ook echt vol. Soms was zelfs dat niet te combineren, bijvoorbeeld als er stages waren.
Mijn referentiekader is dus iets anders.
Het kan zijn dat het deeltijdstudenten waren, maar dan moet je ook geen studiebeurs willen alsof je een fulltime student bent.

Tsjor

Decembermamma schreef op 05-03-2022 om 18:34:

[..]

Wat een onzin ze kunnen voor hun eerste levensbehoefte werken en aankloppen bij pa en ma.


Stel dat ik, als mijn kinderen gaan studeren en nog geen 21 ben, een alleenstaande bijstandsmoeder (weduwe) ben. Hoe verwacht jij dat mijn studerende kinderen dan bij mij kunnen aankloppen? (bijstand krijg je ook niet als je spaargeld hebt)

tsjor schreef op 26-03-2022 om 08:29:

Bij de verhalen die nu loskomen over de nieuwe voorstellen met betrekking tot de basisbeurs valt me op, dat studeren nog maar een hobby-achtige bezigheid is, waarin je een paar uurtjes per week moet investeren. Bijvoorbeeld: HBO-lerarenopleiding: twee dagen school, 1 dag stage, 2 dagen werken als kok in een restaurant. Hoezo geen 5 dagen opleiding? Ik ken dat niet van opleidingen, dat er zo weinig gedaan hoeft te worden voor de opleiding zelf. Het verklaart wel een boel. O.a. de kwaliteit van onderwijspersoneel. Het maakt de insteek ook anders: als je dan naast je werk als kok nog iets anders wil doen als hobby, dan is dat echt voor eigen rekening.
Alternatieven: maak de opleidingen waarvoor je niet meer dan 2 dagen 'naar school' hoeft tot avondopleidingen/cursussen, zodat mensen daarnaast gewoon kunnen werken.

Tsjor

Twee dagen school en een dag stage is al gauw 3x8 uur studiebelasting per week (stage is ook studiebelasting) dat er nog twee dagen werk is betekent niet dat er op de andere twee dagen en op avonden/vrije delen van de werkdagen niet gestudeerd wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.