Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 11:25

Volgens mij kun je dit niet evenredig compenseren. De een heeft door bijvoorbeeld thuis te blijven wonen geen schuld opgebouwd, de ander ging uit van “na mij de zondvloed” en heeft maximaal geleend om bijvoorbeeld ook nog een studentenleven te kunnen hebben. 

En verder: waar trek je de grens bij gewijzigd beleid? De kinderopvang wordt nu waarschijnlijk zo goed als gratis. Dan iedereen compenseren die daar de afgelopen jaren tienduizenden euro’s aan heeft uitgegeven? 

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 11:25:

Volgens mij kun je dit niet evenredig compenseren. De een heeft door bijvoorbeeld thuis te blijven wonen geen schuld opgebouwd, de ander ging uit van “na mij de zondvloed” en heeft maximaal geleend om bijvoorbeeld ook nog een studentenleven te kunnen hebben.

En verder: waar trek je de grens bij gewijzigd beleid? De kinderopvang wordt nu waarschijnlijk zo goed als gratis. Dan iedereen compenseren die daar de afgelopen jaren tienduizenden euro’s aan heeft uitgegeven?

Bij mijn dochter was de studielening niet voldoende voor huur en levensonderhoud. Dat hebben wij dus aangevuld, inclusief de kosten voor de studie. Ik zou het niet onterecht vinden als alle studenten compensatie krijgen, dus ook degenen die thuis zijn blijven wonen en/of veel gewerkt hebben.

Kinderopvang heb ik bijna altijd voor weinig gekregen. Alleen het allereerste jaar (1999) moest ik alles zelf betalen.

Mijn kind doet computer science en wiskunde. Waar hij , toen hij op het gymnasium zat, tijd had voor een bijbaan, werkt hij nu van de vroege ochtend tot nagenoeg middernacht. Ik had gisteren ergens gezet van 10 uur per dag maar het is nog meer. Hij heeft in drie jaar zijn Bachelors gehaald met uitmuntende cijfers en zet nu alles op alles om in twee jaar de Masters te halen. Moet zich de meeste leuke dingen ontzeggen. Is erg serieus. Mede door het leenstelsel. Ik heb vanwege het leenstelsel er drie banen bijgenomen. Ik had toen 4 banen in de gezondheidszorg, werkte 29 dagen per maand. ( Goh, dat ergens voor gaan zit er wel in gebakken). Ik zou een compensatie voor de basisbeurs terecht vinden. En dan voor het aantal maanden dat een studie binnen de kortst mogelijke tijd kan worden gedaan. In zijn geval dus 60 maanden. Ik vind het bijzonder dat MBO 1 en 2 geen leenstelsel kent en dat de basisbeurs géén prestatiebeurs is en dat MBO 3 en 4 de basisbeurs een prestatiebeurs, binnen 10 jaar diploma halen is omzetten in gift. Dat de basisbeurs voor HBO en WO dan een lening is vind ik onbegrijpelijk.

Ter illustratie iets over mijn ene baan als wijkverpleegkundige: de MBO verpleegkundigen hebben een uurloon van max 21.48 bruto en de HBO vpk van 24.40 bruto.
 Ongeveer 3 euro per uur verschil. In de wijk is het vaak niet mogelijk een fulltime contract te krijgen, 32 uur is meestal het hoogst haalbare en vaak niet eens omdat er in de middag minder cliënten zijn. 
De thuiswonende HBO verpleegkunde heeft 5 jaar x 88 = 5280 basisbeurs als lening.
Me thuiswonende MBO heeft 4 jaar ×88= 4224 als gift gekregen. 
De HBO kan wellicht meer carrière maken maar in de wijk is dat nauwelijks mogelijk. De MBO verpleegkundigen gaat een jaar eerder werken en is in dit voorbeeld schuldenvrij.
Voordat beiden hetzelfde punt hebben bereikt zijn ze jaren verder. Dit is wat in ons team onder de twintigers/ dertigers regelmatig onderwerp van gesprek is en wat mensen heeft doen besluiten om MBO te doen ipv HBO

Ik zou zeggen basisbeurs met terugwerkende kracht voor nominale studieduur (langere studies krijgen dan meer)voor iedereen. De afwegingen van wel/niet op kamers, veel/weinig werken, extra baantjes etc. is onmogelijk mee te nemen in een algemene tegemoetkoming. 

in het coalitieakkoord staat dat er kwijtschelding of studievoucher komt, dus als je geen studieschuld hebt, krijg je zo'n voucher. 

Bedrag per student zal beperkt zijn, als je kijkt naar totaalbedrag dat voor compensatie gereserveerd is.

In het oude leenstelsel kreeg je op de universiteit alleen in de bachelor fase een basisbeurs. Tijdens de master fase was dat al langer niet meer.
Deed je 4 jaar over de 3 jarige bachelor kreeg je wel 4 jaar basisbeurs.
Of er wel of niet gecompenseerd moet worden daar heeft iedereen zijn eigen mening over.
De nieuwe regering vindt van wel ze trekken 1000 euro van je schuld af dan kunnen ze mooi weer spelen en zeggen we hebben onze fout hersteld.
Daar schiet je als student met een lening echt van op. Ik vind het een beledigende fooi. 

Suish schreef op 20-12-2021 om 09:15:

Als je had gehoopt dat er iets aan inkomensongelijkheid werd gedaan, hadden mensen op linkse partijen moeten stemmen.

Vergeet niet dat het leenstelsel uit de koker van PvdA en D66 kwam he.

Iedereen met terugwerkende kracht nog een basisbeurs geven is natuurlijk niet te doen. Niet realistisch, maar ook niet terecht (wat dat betreft sluit ik mij aan bij Wednesday). Er was nu eenmaal ander beleid gedurende een aantal jaren.

Als we altijd iedereen volledig moeten compenseren voor wat andere mensen wel krijgen, dan is het einde zoek.
Graag krijg ik dan nog de kosten kinderopvang terug (ja, ook een tijd volledig zelf moeten betalen), geboorteverlof en aanvullend geboorteverlof voor mijn man. O, en ook alvast het gedeeltelijk betaalde ouderschapsverlof dat in augustus in gaat - uiteraard voor ons beiden.
En is vast nog wel meer waar wij naast gegrepen hebben.

NB ik hoop dat er wel echt een basisbeurs voor iedereen komt. Die mag best ook deels inkomensafhankelijk zijn overigens wat mij betreft.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 12:36

willem1959 schreef op 20-12-2021 om 12:27:

[..]

Vergeet niet dat het leenstelsel uit de koker van PvdA en D66 kwam he.


Wel mede vanuit het oogpunt van kansengelijkheid. Want het blijft lastig uit te leggen dat studenten die volledig door hun ouders worden onderhouden, ook nog een basisbeurs krijgen als feest- en reisgeld. 

De meeste medestudenten/vrienden van mijn kind namen en nemen het er goed van; op vakantie, broodjes laten bezorgen, leuke kleding. Ze leven riant van de studielening. Mijn kind werkt hard en eet eenvoudig, als enige in zijn directe omgeving, om, met hulp van ons, zonder schuld van de universiteit te komen. Het zou toch wel heel zuur zijn als alleen  mensen met een studieschuld een financiele compensatie zouden krijgen.

De studenten van nu hebben niet alleen geen basisbeurs gehad en vaak moeten lenen, ze hebben de afgelopen twee jaar ook magertjes onderwijs gehad. Leidt niet zelden tot vertraging. Velen zijn ook door horecasluitingen e.d. hun bijbaan kwijtgeraakt. Ik vind een compensatie van 1000 euro een aanfluiting. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 12:52

skik schreef op 20-12-2021 om 12:46:

De studenten van nu hebben niet alleen geen basisbeurs gehad en vaak moeten lenen, ze hebben de afgelopen twee jaar ook magertjes onderwijs gehad. Leidt niet zelden tot vertraging. Velen zijn ook door horecasluitingen e.d. hun bijbaan kwijtgeraakt. Ik vind een compensatie van 1000 euro een aanfluiting.


Ja, de generatie coronastudenten is dubbel de pineut. Geen normaal onderwijs, geen normaal studentenleven en toch een forse studielening. 

skik schreef op 20-12-2021 om 12:46:

De studenten van nu hebben niet alleen geen basisbeurs gehad en vaak moeten lenen, ze hebben de afgelopen twee jaar ook magertjes onderwijs gehad. Leidt niet zelden tot vertraging. Velen zijn ook door horecasluitingen e.d. hun bijbaan kwijtgeraakt. Ik vind een compensatie van 1000 euro een aanfluiting.

Deze studenten hebben dan wel weer korting gekregen op collegegeld. Bijv 1e jaarsstudenten 50% korting en dit collegejaar corona-korting. Student die dus afgelopen September gestart is betaalt 500 ipv 2000 euro collegegeld.

Allerlei plussen en minnen voor de verschillende cohorten.  

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 13:36

ik las elders iemand die zei dat in ieder geval het collegegeld gecompenseerd zou kunnen worden. Dat zou al fijn zijn, dat is 2000 euro per jaar (?). 

Nee

Nee

20-12-2021 om 16:02

Wat ik zelf het meest storende vind aan mijn studielening is dat ze elk jaar de voorwaarden mogen aanpassen. Wat als de rente omhoog gaat? Wat als die lening negatieve impact heeft op latere regelzaken? Wat als ik straks overal buiten de boot val omdat ik de cohort ben met een dikke schuld? Ik vind dat de overheid op z’n minst zekerheid moet geven dat ze geen spelletjes gaan spelen met de regels omtrent terugbetaling. 

Verder raakt het lenen me persoonlijk omdat ik op elke mogelijke manier aan het kortste eind trek. Mijn ouders willen nergens aan meebetalen, maar hun inkomen is te hoog, waardoor ik vanuit de overheid ook geen beurs krijg. Ik moet dus naast opleidingskosten ook mijn woning en leefkosten zelf bij elkaar schrapen. Ik voel echt dat het leenstelsel de kloof tussen arm en rijk, goede of slechte afkomst, nog meer uitvergroot. Er zijn inderdaad ook types die geld van hun ouders krijgen + thuis wonen waar hun bordje eten klaar staat + maximaal lenen voor de leuke dingen des levens + die hele lening toch wel weer terug krijgen van hun ouders als ze maar slagen met een 6. Ik ben stikjaloers!!!!

Verder vind ik die paar tientjes per maand terug betalen straks dus niet het ergste. Vooral het gevoel van oneerlijkheid, onbetrouwbaarheid, ongelijkwaardig en nalatigheid raakt mij. En natuurlijk dat mijn materiële kwaliteit van leven echt onder de armoedegrens ligt, maar goed dat ben ik gewend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.