Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Zeilboot schreef op 20-12-2021 om 09:10:

Ik hoop dat er ook compensatie komt voor studenten en ouders die door hard werken en ondersteunen, er voor hebben gewaakt dat kind een schuld opbouwt. Hier is door kind ontzettend hard gewerkt om geen schuld op de bouwen.

Ik hoop dat de compensatie voor iedereen een bedrag is ter hoogte van de basisbeurs x max 48 maanden. Niet meer en niet minder. Dan is iedereen gelijk getrokken en lenen gebeurde in het verleden ook naast de basisbeurs.

Helemaal eens, echt ik zou dat anders zo oneerlijk vinden maar helaas is dat wel het plan nu. Bizar! Nog erger, er zijn studenten die de lening helemaal niet nodig hadden maar die daarmee zijn gaan investeren of gebruiken die voor een hypotheek. Nog oneerlijker als die wel een compensatie krijgen en mijn dochter niet. Die is thuis blijven wonen, heeft er bij gewerkt en heeft zo geen schuld opgebouwd. Medestudenten wilden persé het studentenleven meemaken, gingen op kamers met een reisafstand van minder dan een uur, volle lening en compensatie? 

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-12-2021 om 10:33:

Er zijn ook studenten die maximaal geleend hebben om te kunnen beleggen. Ik zou die schulden niet graag kwijtgescholden zien. Maar ja, hoe maak je maatwerk? Dat kunnen ze in de toeslagenaffaire al niet, dus vermoedelijk hier al helemaal niet.
Ik denk wel (maar dat is geen populair standpunt) dat je pech of geluk kunt hebben met de regels. Vroeger was er vut, nu niet meer. Vroeger kon je met 65 met pensioen, nu niet meer. Als je alles “eerlijk en gelijk” wilt houden, dan kan je nooit wat veranderen of ergens op terugkomen. Dus wat mij betreft is het gewoon pech voor die studenten, hoe vervelend ik dat ook voor ze vind.

Nu is de kans dat je veel langer leeft groter... daar heeft dat mee te maken. 

willem1959 schreef op 20-12-2021 om 12:27:

[..]

Vergeet niet dat het leenstelsel uit de koker van PvdA en D66 kwam he.

Het inkomensafhankelijke deel is niet gestopt he? 

Mugske schreef op 20-12-2021 om 13:34:

[..]

Deze studenten hebben dan wel weer korting gekregen op collegegeld. Bijv 1e jaarsstudenten 50% korting en dit collegejaar corona-korting. Student die dus afgelopen September gestart is betaalt 500 ipv 2000 euro collegegeld.

Allerlei plussen en minnen voor de verschillende cohorten.

Mijn kind heeft die 50% niet gekregen. Wel de coronakorting inderdaad, logisch ook gezien de uitgiften die ze had om normaal een college te kunnen volgen digitaal en vervolgens geconfronteerd te worden met een oud collega wat een jaar eerder was opgenomen waar het beeld nooit op het whiteboard kwam. Of sowieso slechte college's (universitaire master). 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 16:23

Aiden schreef op 20-12-2021 om 16:12:

[..]

Medestudenten wilden persé het studentenleven meemaken, gingen op kamers met een reisafstand van minder dan een uur, volle lening en compensatie?


Ook dat kun je die studenten niet kwalijk nemen, ik denk dat ik dezelfde afweging had gemaakt.

Maar ik snap je verder heel goed. Dit zou heel oneerlijk zijn.

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 12:36:

[..]


Wel mede vanuit het oogpunt van kansengelijkheid. Want het blijft lastig uit te leggen dat studenten die volledig door hun ouders worden onderhouden, ook nog een basisbeurs krijgen als feest- en reisgeld.


Het hele leenstelsel is een gedrocht, maar het kwam wel uit de linkse koker. What were they thinking?? Echt... 

Nu heeft een hele grote groep studenten een forse studieschuld en van volledige compensatie zal nooit sprake zijn. Er is nl ook een groep ouders die alles betaald heeft en nu ook compensatie eisen.

Natuurlijk ben ik voor kansengelijkheid, alleen echte gelijkheid is er niet en zal er ook nooit zijn. Ook niet met een basisbeurs. Dat is iets dat je zult moeten accepteren. 

dan

dan

20-12-2021 om 16:34

Ik denk dat je het toch nooit voor iedereen goed kunt doen wat betreft compensatie. Wij betalen nog steeds mee aan de studie van onze zoon die aan zijn master bezig is (ouder dan 21) maar omdat hij niet meer thuis kan wonen door de reisafstand, is hij sinds vorig jaar wel wat gaan lenen bij Duo. Tijdens zijn hbo studie was dat niet nodig, hij kon vanaf hier op en neer reizen naar school.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 16:35

Veel makkelijker zou zijn: geen collegegeld in combinatie met toelatingseisen voor het hoger onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is door de massaliteit zo achteruitgegaan dat het eigenlijk bizar is om zulke hoge collegegelden te eisen.

Een van de redenen om de basisbeurs af te schaffen was om de kwaliteit van het hoger onderwijs omhoog te stuwen. En juist dat schijnt dus niet gebeurd te zijn.  

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 16:35:

Veel makkelijker zou zijn: geen collegegeld in combinatie met toelatingseisen voor het hoger onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is door de massaliteit zo achteruitgegaan dat het eigenlijk bizar is om zulke hoge collegegelden te eisen.

Een van de redenen om de basisbeurs af te schaffen was om de kwaliteit van het hoger onderwijs omhoog te stuwen. En juist dat schijnt dus niet gebeurd te zijn.

Die zijn er toch al? Je moet een bepaalde vooropleiding hebben en voor sommige studies ook bepaalde vakken in het pakket. 

Ik ben het wel met je eens dat de massaliteit niet goed is. Dat komt omdat het systeem blijkbaar zo is, dat meer studenten meer oplevert voor een universiteit. De rijksbijdrage per student gaat al jaren omlaag. Dus ze moeten wel groeien. Daarom willen ze ook graag internationals, liefst van buiten de EU, want die betalen instellingscollegegeld. Dat tikt lekker aan. Dat daardoor steeds meer in het Engels gaat en dat dat de kwaliteit niet ten goede komt, is blijkbaar bijzaak.

Wednesday schreef op 20-12-2021 om 16:35:

Veel makkelijker zou zijn: geen collegegeld in combinatie met toelatingseisen voor het hoger onderwijs. De kwaliteit van het onderwijs is door de massaliteit zo achteruitgegaan dat het eigenlijk bizar is om zulke hoge collegegelden te eisen.

Een van de redenen om de basisbeurs af te schaffen was om de kwaliteit van het hoger onderwijs omhoog te stuwen. En juist dat schijnt dus niet gebeurd te zijn.

De toelatingseis is er al een HAVO of VWO diploma met het juiste profiel.

De kwaliteit is inderdaad niet verbeterd maar de studieschuld van vele is wel veel hoger. Een wanprestatie waar de studenten de dupe van zijn.

tsjor

tsjor

20-12-2021 om 18:12 Topicstarter

Ik hoop dat ze vooral gaan kijken naar het beperken van de terugbetaaltermijn. die staat nu op 35 jaar. Moet je je voorstellen, dan ben je dus ongeveer 55-60 jaar voordat je studieschuld is afgelost. Ik vind en vond het zo bizar. Wat mij betreft houden ze die 1000 euro maar, als ze dan maar die verplichte terugbetaaltermijn flink verkorten.
Mijn MBO-ers hebben geluk: nauwelijks studieschuld. Maar de HBO-er en zijn vriendin, die komen hun leven lang niet meer onder de schulden vandaan zoals het er nu voor staat.
Links wilde het stelsel inderdaad, omdat de rijken niet hoefden te profiteren van de armen (lees: rijken = studerende kinderen van rijke mensen; armen = belastingbetalers en dat zijn uiteraard niet de rijken).

Tsjor

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

20-12-2021 om 18:15

Tuinfluiter schreef op 20-12-2021 om 17:45:

[..]

De toelatingseis is er al een HAVO of VWO diploma met het juiste profiel.

De kwaliteit is inderdaad niet verbeterd maar de studieschuld van vele is wel veel hoger. Een wanprestatie waar de studenten de dupe van zijn.


Ik zie dan meer in het Finse systeem. Gratis hoger onderwijs. Duidelijke scheiding tussen hbo en universiteit. Universiteit alleen voor mensen met een duidelijke academische interesse en alleen na een streng toelatingsexamen. Hier in Nederland zou er veel meer op mbo 4-niveau kunnen naar mijn idee. Uni en hbo lopen hier vaak door elkaar en de hbo-sector creëert (gechargeerd gezegd) vooral veel managers, terwijl het ons aan vakmensen ontbreekt. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 20-12-2021 om 10:33:

Er zijn ook studenten die maximaal geleend hebben om te kunnen beleggen. Ik zou die schulden niet graag kwijtgescholden zien. Maar ja, hoe maak je maatwerk? Dat kunnen ze in de toeslagenaffaire al niet, dus vermoedelijk hier al helemaal niet.
Ik denk wel (maar dat is geen populair standpunt) dat je pech of geluk kunt hebben met de regels. Vroeger was er vut, nu niet meer. Vroeger kon je met 65 met pensioen, nu niet meer. Als je alles “eerlijk en gelijk” wilt houden, dan kan je nooit wat veranderen of ergens op terugkomen. Dus wat mij betreft is het gewoon pech voor die studenten, hoe vervelend ik dat ook voor ze vind.

Het verschil is alleen wel dat het hier gaat om een lichting van 6 jaar die een hele hoge schuld opbouwt. De groep daarvoor niet, die daarna niet. Alleen zij. Met de VUT is het simpel: afgeschaft, pech. Mijn ouders konden nog rente aftrekken voor boten en caravans, tot het einde der tijden. Wij niet. Jammer. Maar dat is niet oneerlijk ten opzichte van een heel kleine, specifieke groep. Dit wel. 

Granola schreef op 20-12-2021 om 16:25:

[..]



Nu heeft een hele grote groep studenten een forse studieschuld en van volledige compensatie zal nooit sprake zijn. Er is nl ook een groep ouders die alles betaald heeft en nu ook compensatie eisen.


'Alles betaald heeft' lijkt net of die ouders heel rijk zijn en dat konden. Dat vind ik onzin. Wij zijn helemaal niet rijk. Het verschil zit er gewoon in of je kind 500 euro kwijt is aan huur per maand en alle andere kosten of niet. Meeëten deed ze al 18 jaar, ov is gratis, de studiekosten heeft ze zelf betaalt vanaf het moment dat ze universitair ging. Wij hebben HBO betaald. 

tsjor schreef op 20-12-2021 om 18:12:

Ik hoop dat ze vooral gaan kijken naar het beperken van de terugbetaaltermijn. die staat nu op 35 jaar. Moet je je voorstellen, dan ben je dus ongeveer 55-60 jaar voordat je studieschuld is afgelost. Ik vind en vond het zo bizar. Wat mij betreft houden ze die 1000 euro maar, als ze dan maar die verplichte terugbetaaltermijn flink verkorten.
Mijn MBO-ers hebben geluk: nauwelijks studieschuld. Maar de HBO-er en zijn vriendin, die komen hun leven lang niet meer onder de schulden vandaan zoals het er nu voor staat.
Links wilde het stelsel inderdaad, omdat de rijken niet hoefden te profiteren van de armen (lees: rijken = studerende kinderen van rijke mensen; armen = belastingbetalers en dat zijn uiteraard niet de rijken).

Tsjor

Alsof je niet zelf kan besluiten om het sneller af te lossen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.