Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


TrefleQ schreef op 04-01-2022 om 12:44:

[..]

Je kunt het toch zo snel aflossen als je wilt of kunt?

Ik heb er moeite mee als na 15 jaar de restschuld wordt kwijt gescholden: dat werkt lage terugbetalingsbedragen en aangevraagde uitstel van betaling in de hand.

Terugbetalen gaat naar draagkracht. Dus de sterkste benen dragen de zwaarste lasten.

Ik weet niet of jullie gister het programma Scheefgroei hebben gekeken, maar als je hebt gekeken ga je toch weer iets anders kijken over het leenstelsel. Gaat dan met name om het feit dat laagopgeleiden na 50 jaar hard werken het moeten doen met een schamel pensioentje en dat hoogopgeleiden bijna allemaal een uitstekend pensioen hebben. Hier moet toch voor beide partijen een acceptabele tussenoplossing voor zijn?

TrefleQ schreef op 04-01-2022 om 12:44:

[..]

Je kunt het toch zo snel aflossen als je wilt of kunt?

Ik heb er moeite mee als na 15 jaar de restschuld wordt kwijt gescholden: dat werkt lage terugbetalingsbedragen en aangevraagde uitstel van betaling in de hand.

Lager bedrag terugbetalen kan alleen als je ook echt minder/weinig verdiend en daar moet je bewijsstukken voor aannemen. 

Uitstel kan je altijd aanvragen voor maximaal 5 jaar maar die 5 jaar worden dan wel bij de 15 jaar opgeteld. Dus dan wordt je schuld pas na 15-20 jaar verder kwijtgescholden. 

Als je een gewoon inkomen hebt dan is de schuld zo berekend dat deze over 15 jaar terugbetaald wordt. Alleen als je weinig/minder verdient gedurende een bepaalde periode word je schuld kwijtgescholden.

Mijn mening:

ik heb mbo-4 gedaan. Eerst een jaar een opleiding, toen drie jaar een ander. Hierdoor ben ik precies een jaar te laat afgestudeerd voor de studiebeurs op het hbo.
Toen bleek dat ik wel geluk had want ik kreeg meer financiering dan wanneer ik onder de studiebeurs van 2014 zou vallen. 
Toch was het zeker niet genoeg om de kosten van mijn studie te betalen. Als ik op kamers zou gaan zou ik trouwens als ik onder de studiebeurs kreeg wel meer krijgen maar dan had ik ook veel meer kosten… 

ik heb wel bijgeleend maar alles al terug betaald. Eerst twijfelde ik omdat 10.000 euro een terugbetaling zou worden van 23,80 per maand. Dat zou je zelfs in de bijstand nog moeten kunnen betalen… Maar ik heb geen zin in al die administratie ermee en laten we eerlijk zijn: hoeveel netto maandsalarissen is een studieschuld nou echt? 

er is trouwens ook een hele grote groep die geen schuld zou moeten hebben omdat ze duaal hebben gestudeerd zoals veel leerkrachten en verpleegsters…

Granola schreef op 04-01-2022 om 13:22:

Ik weet niet of jullie gister het programma Scheefgroei hebben gekeken, maar als je hebt gekeken ga je toch weer iets anders kijken over het leenstelsel. Gaat dan met name om het feit dat laagopgeleiden na 50 jaar hard werken het moeten doen met een schamel pensioentje en dat hoogopgeleiden bijna allemaal een uitstekend pensioen hebben. Hier moet toch voor beide partijen een acceptabele tussenoplossing voor zijn?

Dat ligt aan de werkgevers die weinig premie betalen. En met veel mbo-studies verdien je veel meer dan met een hbo-studie. Het is echt niet zo zwart wit.

Granola schreef op 02-01-2022 om 15:53:

[..]

Helemaal mee eens. Als dat het geval is, móet je op kamers. Maar ik ken ook studenten uit Amsterdam die op kamers gaan in Amsterdam en daar flink voor lenen. Dan denk ik echt, veel geld lenen alleen om op jezelf te gaan.. is dat slim? Alleen omdat het kan? Dat doen MBO'ers en jong werkenden toch ook niet. Moeten wij dat wel willen financieren? Misschien kan de uitwonende beurs wel omhoog als we deze alleen toekennen aan studenten die een studie op >70 km van hun thuisadres volgen.

Dat halen inderdaad veel studenten erbij. Maar dat heeft te maken met pandjesbazen die misbruik maken van dat een kamer in Amsterdam van 9 meter voor 900 euro per maand toch wel verhuurd wordt. Dat moet je inderdaad niet met belastinggeld willen financieren. En als een student op kamers wil en jouw plan wordt echt dan gaat die gewoon bewust aan de andere kant van het land studeren ipv op fietsafstand haha

skik schreef op 02-01-2022 om 13:05:

[..]

Gebaseerd op...?

Het geleende geld op de bank zetten levert je niks op met de huidige rente. Beleggen is een hoop werk als je er rendement uit wil halen, en een risico. Investeren in vastgoed lijkt me ook niet iets wat een lenende student kan doen. Ik denk dat het borrelpraat is, dat lenen om te beleggen. Een idee, een theoretische mogelijkheid, maar dat een te verwaarlozen aantal dat daadwerkelijk doet.

Ik had op het hbo medestudenten die leenden voor crypto’s en tijdens de colleges de koersen op hun laptop bekeken. Het lijkt me niet dat minstens de helft van de studenten het doet. Maar er zijn zeker wel veel studenten die elkaar opfokken om bij te lenen om bitcoins te kopen want die worden toch veel meer waard. Dat de lening 0% rente heeft is wel het domste wat je als overheid kan doen.

En het kwijtschelden is ook alleen als je ook de gegevens van je eventuele partner laat mee tellen, anders is het uitstel van betaling voor de periode dat je niet / minder moest betalen. 

Tuinfluiter schreef op 02-01-2022 om 17:12:

[..]

Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is maar voor een scholier van 16 betaal je toch ook sport, kleding, fiets, schoolspullen en eten. Waarom kan dat niet als een kind 18 is. Niet iedereen zal even veel kunnen bijdrage maar een kind helemaal niets geven vind ik niet normaal. Ouders zijn ook onderhoudsplichtig tot een kind 21 jaar is.

Bij een echt laag inkomen krijgt een kind wel een beurs.

Helemaal niet. Op die leeftijd werkte ik bij de jumbo om alles zelf te betalen. Dat mijn moeder (die toen al een aantal jaren weduwe was) toen KGB moet hebben gekregen wist ik toen niet maar met drie kinderen is dat vast geen vetpot. 

Ysenda schreef op 04-01-2022 om 14:13:

En het kwijtschelden is ook alleen als je ook de gegevens van je eventuele partner laat mee tellen, anders is het uitstel van betaling voor de periode dat je niet / minder moest betalen.

Ik kreeg daar van de zomer een mail over. Dat was wel het moment waarna ik met mijn spaargeld gelijk de schuld heb afgelost vanwege dit soort administratief gedoe.

tsjor

tsjor

04-01-2022 om 15:21 Topicstarter

Hoe kom je dan aan zoveel spaargeld? Tsjor

tsjor

tsjor

04-01-2022 om 15:23 Topicstarter

Dat kan ook: terugbetaalregelinjg naar rato van het inkomen, inclusief spaargeld. Dus dat je eerlijk op moet geven hoeveel spaargeld/crypto's je hebt (zal genoeg mee gefrauderd worden, maar dan hebben we ook echte fraudeurs) en als mensen zoveel op de rekening hebben staan dat ze de schuld in een keer kunnen aflossen, dan aflossen en geen terugbetaalregeling. Zijn we ook meteen van het probleem van de mensen die studiegeld gebruiken voor de aanschaf van een woning.

Tsjor

tsjor

tsjor

04-01-2022 om 15:25 Topicstarter

Als je alles van de studie zelf wil betalen moet je ongeveer 1000 euro per maand verdienen. Dat is 2 1/2 week fulltime werken. Het kan. Ligt aan de studie die je ernaast doet. Er zijn studies waarbij je niet zoveel tijd over houdt.

Tsjor

Als je thuis blijft wonen niet hoor Tsjor.  Mijn dochter (hbo) heeft 1x per jaar collegegeld en maar beperkt kosten voor boeken en studievereniging. Haar studie kost haar normaal zo'n 3.000 per jaar.
Als ze, net zoals veel blvan haar vrienden, tóch zou lenen, zou ze een veel luxer leven kunnen leiden, net als veel van haar vrienden dus doen.

tsjor

tsjor

05-01-2022 om 12:42 Topicstarter

niet iedereen kan thuis blijven wonen. Lenen voor luxe is niet verstandig. Lenen voor studie (en op kamers moeten/willen wonen kan noodzaak zijn. Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.