Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

compensatie studielening


Wednesday schreef op 02-01-2022 om 12:56:

[..]


Serieus? Jij hebt je stemgedrag destijds gebaseerd op dit onderwerp?

Nee het moge duidelijk zijn dat ik op geen van die partijen heb gestemd. Ik kan me alleen de discussies van een paar jaar geleden herinneren waarin meerdere posters hier dit echt een goed idee vonden en nu klagen. Tja...

MMcGonagall schreef op 02-01-2022 om 12:58:

[..]

Thuis wonen is lastig als je universiteit honderden tot duizenden kilometers verderop is

Helemaal mee eens. Als dat het geval is, móet je op kamers. Maar ik ken ook studenten uit Amsterdam die op kamers gaan in Amsterdam en daar flink voor lenen. Dan denk ik echt, veel geld lenen alleen om op jezelf te gaan.. is dat slim? Alleen omdat het kan? Dat doen MBO'ers en jong werkenden toch ook niet. Moeten wij dat wel willen financieren? Misschien kan de uitwonende beurs wel omhoog als we deze alleen toekennen aan studenten die een studie op >70 km van hun thuisadres volgen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

02-01-2022 om 16:11

Granola schreef op 02-01-2022 om 15:44:

[..]

Nee het moge duidelijk zijn dat ik op geen van die partijen heb gestemd. Ik kan me alleen de discussies van een paar jaar geleden herinneren waarin meerdere posters hier dit echt een goed idee vonden en nu klagen. Tja...


Ah, toen schreef ik hier nog niet mee. Ik volgde de discussie toen ook niet zo, want mijn kinderen waren toen nog heel jong, maar ik kan me wel herinneren dat in ruil het hoger onderwijs van betere kwaliteit zou worden. Dat dat ook niet is gebeurd vind ik wel superwrang. 

skik schreef op 02-01-2022 om 13:05:

[..]

Gebaseerd op...?

Het geleende geld op de bank zetten levert je niks op met de huidige rente. Beleggen is een hoop werk als je er rendement uit wil halen, en een risico. Investeren in vastgoed lijkt me ook niet iets wat een lenende student kan doen. Ik denk dat het borrelpraat is, dat lenen om te beleggen. Een idee, een theoretische mogelijkheid, maar dat een te verwaarlozen aantal dat daadwerkelijk doet.

Absoluut geen borrelpraat. https://www.definancielestudent.nl/persoonlijke-financien/beleggen-met-je-duo-lening/#:~:text=Ethiek%20van%20beleggen%20met%20je%20DUO%20lening&text=Een%20studielening%20is%20in%20beginsel,is%20een%20terecht%20ethisch%20bezwaar.

Wednesday schreef op 02-01-2022 om 16:11:

[..]


Ah, toen schreef ik hier nog niet mee. Ik volgde de discussie toen ook niet zo, want mijn kinderen waren toen nog heel jong, maar ik kan me wel herinneren dat in ruil het hoger onderwijs van betere kwaliteit zou worden. Dat dat ook niet is gebeurd vind ik wel superwrang.

Klopt, dat vind ik ook bizar. Het is gewoon een ordinaire bezuiniging geweest. Misschien kunnen studenten met dat feit nog bij de rechter verhaal halen??

Of maak het hoger onderwijs gratis voor iedereen en alleen stufi voor kinderen uit lagere inkomensgezinnen. 

dan schreef op 02-01-2022 om 14:10:

[..]

Voor ons is het geen probleem om mee te betalen aan de studie, we betalen zelfs nog andere zaken waardoor hij minder moet lenen. Maar er zijn vast ook ouders die net iets teveel verdienen waardoor ze geen recht meer hebben op toeslagen maar voor wie het toch lastig is om bij te springen, zeker bij meerdere studerende kinderen.

Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is maar voor een scholier van 16 betaal je toch ook sport, kleding, fiets, schoolspullen en eten. Waarom kan dat niet als een kind 18 is. Niet iedereen zal even veel kunnen bijdrage maar een kind helemaal niets geven vind ik niet normaal. Ouders zijn ook onderhoudsplichtig tot een kind 21 jaar is. 

Bij een echt laag inkomen krijgt een kind wel een beurs.

MamaE schreef op 02-01-2022 om 15:20:

[..]

Dit komt inderdaad op hetzelfde neer als zorg zelf regelen en boodschappengeld geven. Dan heb ik er minder moeite mee, omdat het niet opgaat aan leuke dingen. Alleen gaan geldstromen een beetje door elkaar lopen. Dat is maar net waar je voor kiest.

Ik heb vooral moeite met de boodschap 'oh je hebt recht op een maandelijks bedrag van de overheid voor je zorgkosten omdat je zelf nog niet (veel) verdient, maar die betalen wij voor je dus doe daar maar wat leuks mee'.

Een bijstandsuitkering, WW en andere voorzieningen mag je ook zelf besteden. Ik vind het nogal arrogant om voor een ander te beslissen waar diegene een bedrag aan uitgeeft. Als iemand liever een paar dagen brood eet omdat hij  graag naar de film wil heb ik daar niets over te vertellen. 

AlisonH schreef op 02-01-2022 om 17:35:

[..]

Een bijstandsuitkering, WW en andere voorzieningen mag je ook zelf besteden. Ik vind het nogal arrogant om voor een ander te beslissen waar diegene een bedrag aan uitgeeft. Als iemand liever een paar dagen brood eet omdat hij graag naar de film wil heb ik daar niets over te vertellen.

Dat is dan wel een keuze die een prijs heeft, diegene moet er wat voor over hebben. Het is het een of het ander.
Aanspraak maken op belastinggeld als een vorm van zakgeld voor leuke dingen omdat je ouders alles wat verder nodig is voor jou betalen vind ik van een andere orde. Dan lever je er niks voor in en bezuinig je ook niet op iets anders.

Aiden schreef op 02-01-2022 om 16:24:

[..]

Absoluut geen borrelpraat. https://www.definancielestudent.nl/persoonlijke-financien/beleggen-met-je-duo-lening/#:~:text=Ethiek%20van%20beleggen%20met%20je%20DUO%20lening&text=Een%20studielening%20is%20in%20beginsel,is%20een%20terecht%20ethisch%20bezwaar.

Een theoretisch rekensommetje als voorbeeld dus, dat artikel. Er wordt niet aangetoond of en hoeveel studenten dit doen. Laat staan dat er hard gemaakt wordt dat studenten dit geld aan paps en mams overmaken zodat die er lekker mee gaan beleggen. Voor toch al goed in de slappe was zittende ouders is zo'n actie echt de moeite niet waard.

Een berekening van een rendement van 12.000 euro in 5 jaar. Dan moet je echt wel goed belegd hebben, geluk gehad, risico gelopen en er tijd en energie in gestopt hebben. Als je gedurende je studietijd een klein bijbaantje hebt (200 euro per maand) heb je evenveel verdiend. Zonder risico. Want met beleggen kan je ook met minder dan je inleg achterblijven. 

dan

dan

03-01-2022 om 12:29

Tuinfluiter schreef op 02-01-2022 om 17:12:

[..]

Ik begrijp dat het niet altijd makkelijk is maar voor een scholier van 16 betaal je toch ook sport, kleding, fiets, schoolspullen en eten. Waarom kan dat niet als een kind 18 is. Niet iedereen zal even veel kunnen bijdrage maar een kind helemaal niets geven vind ik niet normaal. Ouders zijn ook onderhoudsplichtig tot een kind 21 jaar is.

Bij een echt laag inkomen krijgt een kind wel een beurs.

Ik kan niet in de beurs van andere ouders kijken natuurlijk. Maar zodra kinderen 18 worden, valt de kinderbijslag al weg en de kosten worden toch hoger zodra ze de middelbare school verlaten. 

dan schreef op 03-01-2022 om 12:29:

[..]

Ik kan niet in de beurs van andere ouders kijken natuurlijk. Maar zodra kinderen 18 worden, valt de kinderbijslag al weg en de kosten worden toch hoger zodra ze de middelbare school verlaten.

Klopt maar welke ouder red het de jaren daarvoor alleen met kinderbijslag. Ouders die helemaal niets bijdragen blijf ik vreemd vinden. 

dan

dan

04-01-2022 om 11:37

Tuinfluiter schreef op 03-01-2022 om 17:14:

[..]

Klopt maar welke ouder red het de jaren daarvoor alleen met kinderbijslag. Ouders die helemaal niets bijdragen blijf ik vreemd vinden.

Misschien denken die ouders dat er bewuster gekozen wordt voor een studie als ze het zelf moeten bekostigen/ervoor lenen? 

Ik heb veel meer moeite met de terugbetaaltijd van 35 jaar dan met het leenstelsel zelf. Die terugbetaaltijd betekent dat je bijna tot aan je pensioen aan het betalen bent. Dus wat het stelsel straks ook wordt, graag terug naar de terugbetaaltijd van 15 jaar.

Daglichtlamp schreef op 04-01-2022 om 11:46:

Ik heb veel meer moeite met de terugbetaaltijd van 35 jaar dan met het leenstelsel zelf. Die terugbetaaltijd betekent dat je bijna tot aan je pensioen aan het betalen bent. Dus wat het stelsel straks ook wordt, graag terug naar de terugbetaaltijd van 15 jaar.

Je kunt het toch zo snel aflossen als je wilt of kunt? 

Ik heb er moeite mee als na 15 jaar de restschuld wordt kwijt gescholden: dat werkt lage terugbetalingsbedragen en aangevraagde uitstel van betaling in de hand. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.