Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

De Grote Boze Buitenwereld

Even gewoon van me afschrijven over de gevaren voor jongvolwassenen, en dan vooral de meisjes. Onder vriendinnen van dochter de score van afgelopen weekend: eentje afgeperst en bijna verkracht door een taxichauffeur en twee gedrogeerd bij het uitgaan. Ik ben daar vreselijk van geschrokken, maar probeer dat wel een beetje weg te houden bij dochter. Ze is 19, is dus (nog) weinig gewend met uitgaan en stappen met dank aan twee jaar Corona en is nu de wereld aan het ontdekken. Ik gun haar dat zo! En haar vriend(inn)en ook. En ik weet ook heus wel dat ik haar niet thuis kan houden, dat wil ook helemaal niet. En ik wil ook niet dat ze minder uitgaat om ons niet ongerust te maken. Maar ik vind dit zo vreselijk! In wat voor wereld leven we toch, dat dit allemaal 'gewoon' is? Want hoe vreselijk ik het ook vind, echt verrast/verbaasd/geschokt ben ik niet, daarvoor hoor je het allemaal te vaak. Onlangs ook dat meisje in Vlaardingen dat uit het niets in haar rug gestoken wordt. Komen dat soort dingen nou echt vaker voor, of horen we er meer over? Hiertegen kun je natuurlijk ook niks doen, dus dat bespreek ik ook zo met dochter, dat ze zich daardoor niet moet laten beperken. En over gedrogeerd worden hebben we het natuurlijk ook gehad, hoe kun je dat zo goed mogelijk voorkomen? Maar eigenlijk wil ik het daar helemaal niet over hoeven hebben. Iedereen heeft het recht om zonder zorgen lekker uit te gaan en van het leven te genieten, jonge meisjes zouden niet de hele avond alert moeten zijn op hun omgeving. Het is ook niet dat het alle 3 wereldvreemde types zijn of zo. Ze waren ook niet alleen, en dan toch... Ja, dat meiske in de taxi was wel alleen. Nam daarom een taxi en geen bus. Mijn enige nare ervaring vroeger was ook met een taxichauffeur. Maar ja, het blijft toch een soort kansrekening dan.

We hebben vooral even met haar doorgesproken wat ze moet doen in het geval haar iets overkomt. Naar wie ze toe kan gaan, want ze loopt stage in het buitenland, dus we kunnen ook heel weinig voor haar doen als er wat zou gebeuren. Ze zou vandaag met haar leidinggevende bespreken wat er is voorgevallen en vragen of ze een privénummer van iemand van haar stagebedrijf kan krijgen voor noodgevallen. Hopelijk doen ze dat...


Mijn dochter is 16 jaar en komt ook af en toe thuis met verhalen waar ik mij toch wel wat zorgen over maak. ze werkt in de supermarkt achter de kassa. Er zijn regelmatig rare mannen die opmerkingen maken. Seksueel getinte "grappen" maken. Haar aanstaren en dan gerust tot drie keer terugkomen. Gelukkig helpen soms andere klanten haar wel maar ze vindt het zo vervelend. En voor de beeldvorming mijn dochter is niet bijzonder knap of lang. Een meisje zoals zo'n beetje alle meisjes van 16 jaar. 

Afgelopen woensdag was ze met koningsdag in de stad. Ze gaf aan dat ze totaal geen last hadden van jonge mannen. Die zijn gewoon aardig maar sommige oudere mannen waren vreselijk. De meisjes aanraken door langs hun billen en borsten te wrijven. opmerkingen te maken hoe lekker meisjes tegenwoordig zijn. En ze waren echt oud hoor mam zei ze. 

Wat moet je daar nou mee? Wat mankeert sommige mannen om te denken dat ze aantrekkelijk zijn voor jonge meisjes? Afblijven met je tengels. Er is dan wel weer hoop bij veel jonge jongens blijkbaar want daar heeft ze nou nooit last van. Mijn eigen zoons van 19 en 18 doen ook geen rare dingen bij meisjes. Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat ze grof taalgebruik gebruiken over meiden. 

Mijn dochter is ook veel voorzichtiger op de fiets dan mijn zoons. Zij vermijdt bepaalde straten omdat daar altijd mannen rondhangen die opmerkingen maken of naast meiden gaan fietsen. 

Wellicht moeten alle ouders en partners toch nog een keer tegen hun zoons en partners zeggen dat ze hun klauwen bij zich moeten houden en meisjes niet lastig moeten vallen. Geen enkel meisje of vrouw vindt het fijn om achterna gefietst te worden en ongevraagd aangeraakt worden. Er zijn toch nog teveel mensen die daar geen enkel probleem in zien. Een vriendin van mij werd op haar kont geslagen terwijl ze aan het fietsen was door het dorp. Ze heeft dat op facebook gezet en ze werd toen natuurlijk door heel veel mensen uitgelachten want ha, ha geniet ervan en kon je niet harder fietsen maar er waren gelukkig ook mensen die haar aanraadde om de politie te bellen. Dat deed ze en ze werd gelijk teruggebeld want wat bleek, hij had dat al heel vaak gedaan. Hij fietste meiden/vrouwen achterna en raakte ze aan. Toen het uiteindelijk opnieuw op social media kwam maar dan alszijnde dat iemand op de fiets mensen lastig viel stonden er weer van die grappig bedoelde opmerkingen onder. Er zijn dus blijkbaar toch nog steeds mensen die niet inzien dat meiden en vrouwen of mannen trouwens ongevraagd aanraken echt niet kan en ook niet toegestaan is.

Jonagold ik voel met je mee.  Dochter wordt binnenkort 20 en heeft door die corona lockdowns ook nog nauwelijks ervaring met uitgaan en dingen die "daarbij horen." We praten veel over de dingen die kunnen gebeuren en hoe je je het beste gedraagt in potentieel gevaarlijke situaties. Zorgen dat ze niet alleen is als ze in de avond nog naar huis moet komen lukt niet altijd, de laatste 10 km moet ze altijd alleen met het Ov. We halen ook nog vaak vanaf het punt waar haar vriendinnen uitstappen.
Vaak zijn het inderdaad de middelbare mannen die "lollig" doen de eigen generatie is zich bewust dat je vrouwen met rust laat. 
Leven die vieze ouwe mannetjes onder een steen ofzo?  Me too gemist en ook onlangs de rellen met TVOH en Johan Derksen gemist,  ik snap het echt niet. Het maakt me bang boos en verdrietig dat het nog steeds doorgaat. Ik had gehoopt dat mijn kind het niet zou meemaken wat ik heb meegemaakt maar de realiteit is anders.........

Helaas hoor ik niets nieuws. Toen ik twintig jaar geleden als twintigjarige uit ging, gebeurden dezelfde dingen. Ook toen waren het vooral de wat oudere ( of zoals wij zeiden, inmiddels behoorlijke wanhopige) types die hun handjes niet thuis konden houden. Die wilden wel met je meefietsen zodat je ‘veilig’ thuis zou komen. 
In het donker op de fiets, zorgde je voor bescherming. Niet alleen fietsen en anders een flesje deo of iets scherps in je zak/hand houden. 
Daar klaagden we wel eens over, maar eigenlijk werden er niet zoveel woorden aan vuil gemaakt. Het hoorde er (triest genoeg) bij. Dat is denk ik het verschil met deze tijd. Mijn ouders zeiden ook gerust dat ik dan maar iets anders aan moest doen, want ja dat truitje was toch wel laag uitgesneden. 

Gelukkig wordt er tegenwoordig wel (steeds meer) anders naar dit soort gedrag gekeken, maar ik vrees dat ik mijn nu twee weken oude dochter later nog steeds zal moeten leren hoe ze zichzelf het beste kan beschermen in dit soort situaties. 

Het overkomt niet alleen jonge meisjes. Alle vrouwen moeten op hun hoede zijn tegenwoordig. Het is nu zo'n 10 jaar geleden dat ik in een druk cafe stond, het was hier kermis. Ik stond met vrienden aan een statafel en had 2 glazen bier voor me. Toen kwam er een vrouw naar me toe en zei van er liepen net 2 jonge mannen voorbij en volgens mij deden ze iets in jouw bier. Ik deed dat glas opzij en dronk het andere leeg. Toen kwam ze weer terug naar me toe en zei dat ik het verkeerde glas opzij had gezet. Ik had mijn glas intussen leeg en zei haar dat ik niks merkte dus dat het wel mee zal vallen. Nog geen 10 minuten later was ik helemaal van de wereld. Mijn man was al naar huis om sport te kijken en vrienden hebben mij naar huis moeten dragen. Ik was toen half de 40.

watertoren schreef op 02-05-2022 om 15:33:

Het overkomt niet alleen jonge meisjes. Alle vrouwen moeten op hun hoede zijn tegenwoordig. Het is nu zo'n 10 jaar geleden dat ik in een druk cafe stond, het was hier kermis. Ik stond met vrienden aan een statafel en had 2 glazen bier voor me. Toen kwam er een vrouw naar me toe en zei van er liepen net 2 jonge mannen voorbij en volgens mij deden ze iets in jouw bier. Ik deed dat glas opzij en dronk het andere leeg. Toen kwam ze weer terug naar me toe en zei dat ik het verkeerde glas opzij had gezet. Ik had mijn glas intussen leeg en zei haar dat ik niks merkte dus dat het wel mee zal vallen. Nog geen 10 minuten later was ik helemaal van de wereld. Mijn man was al naar huis om sport te kijken en vrienden hebben mij naar huis moeten dragen. Ik was toen half de 40.


wat erg!

Weet je ook wie het hebben gedaan, kende je ze?

Jonagold

Jonagold

02-05-2022 om 15:43 Topicstarter

Draceana schreef op 02-05-2022 om 15:27:

Helaas hoor ik niets nieuws. Toen ik twintig jaar geleden als twintigjarige uit ging, gebeurden dezelfde dingen. Ook toen waren het vooral de wat oudere ( of zoals wij zeiden, inmiddels behoorlijke wanhopige) types die hun handjes niet thuis konden houden. Die wilden wel met je meefietsen zodat je ‘veilig’ thuis zou komen.
In het donker op de fiets, zorgde je voor bescherming. Niet alleen fietsen en anders een flesje deo of iets scherps in je zak/hand houden.
Daar klaagden we wel eens over, maar eigenlijk werden er niet zoveel woorden aan vuil gemaakt. Het hoorde er (triest genoeg) bij. Dat is denk ik het verschil met deze tijd. Mijn ouders zeiden ook gerust dat ik dan maar iets anders aan moest doen, want ja dat truitje was toch wel laag uitgesneden.

Gelukkig wordt er tegenwoordig wel (steeds meer) anders naar dit soort gedrag gekeken, maar ik vrees dat ik mijn nu twee weken oude dochter later nog steeds zal moeten leren hoe ze zichzelf het beste kan beschermen in dit soort situaties.

Geheel off topic: heb je expres die spelfout in je nick staan?

En on topic: nee, het is niets nieuws, ik ben nog wat ouder dan jij en ik weet ook niet beter dan dat mijn ouders me waarschuwden voor van alles en nog wat. Het is fijn dat er tegenwoordig veel meer over gesproken wordt en dat de 'schuld' minder bij het slachtoffer gelegd wordt. Maar dat helpt blijkbaar nog niet in het verminderen van het aantal incidenten...

Metallover schreef op 02-05-2022 om 15:43:

[..]


wat erg!

Weet je ook wie het hebben gedaan, kende je ze?

Nee, ik heb het naderhand nog nagevraagd maar niemand kende ze. Het was kermis dus dan komen er ook veel mensen van buiten mijn woonplaats.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

02-05-2022 om 15:49

Ik heb jongens en ik merk ook dat het uitgaan onveilig is. Er zijn mensen die ghb in glazen strooien (ook bij mannen) en er wordt regelmatig uitgedaagd om te vechten. 
Maar eerlijk gezegd: ik zat 20 jaar geleden in de justitie- hoek en toen speelde dat ook al. Denk niet dat het per se meer is geworden. Het valt alleen meer op omdat onze kinderen nu die leeftijd hebben. 
Het is trouwens zo dat jongens vaker slachtoffer worden bij uitgaan dan meisjes. Meestal gaat het dan om mishandeling (in elkaar slaan). Bij meiden gaat het inderdaad vaak om seksueel geweld.

Jonagold schreef op 02-05-2022 om 15:43:

[..]

Geheel off topic: heb je expres die spelfout in je nick staan?


 ja, deels kamerplant, deels verwijzing naar mijn echte naam. 

Dat uitdagen tot vechten word ik ook angstig van. Beuken tot iemand op de grond ligt en dan nog natrappen. Zonder aarzelen trappen ze tegen het hoofd, iemand zo het ziekenhuis in. 
Ik weet niet of het vroeger minder erg was, ik werd ook gewaarschuwd door oudere broers om mijn drankje nooit ergens neer te zetten als ik ging dansen of naar het toilet. Niet alleen naar huis en vreemden niet vertrouwen. 
Ik ben opgegroeid zonder internet, vreselijke filmpjes op you tube e.d. We lezen nu alles, zien alles, omdat we alles sneller weten lijkt het misschien meer voor te komen? 

Jonagold

Jonagold

02-05-2022 om 16:11 Topicstarter

Draceana schreef op 02-05-2022 om 16:04:

[..]

ja, deels kamerplant, deels verwijzing naar mijn echte naam.

Gelukkig, anders was het best lullig geweest als je er zo achter had moeten komen 

Maar het doet wel iedere keer pijn aan mijn ogen

Jonagold schreef op 02-05-2022 om 16:11:

[..]

Gelukkig, anders was het best lullig geweest als je er zo achter had moeten komen

Maar het doet wel iedere keer pijn aan mijn ogen

😂 is het erg als ik dat stiekem wel leuk vind. 

Jonagold schreef op 02-05-2022 om 16:11:

[..]

Gelukkig, anders was het best lullig geweest als je er zo achter had moeten komen

Maar het doet wel iedere keer pijn aan mijn ogen

Hoezo dan? Stel dat het fout was, moet ze zich daar dan voor schamen? Snap je het niet meer als er een lettertje omgedraaid staat?

Maar nu on topic, ik vind het ook lastig. Heb twee dochters, een van 18 en een van 21. De oudste is een beetje een laatbloeier, de jongste houdt al langer van een feestje. En nu genieten ze allebei volop van het leven en ik geloof niet dat ik toen ze klein waren, zoveel wakker heb gelegen als nu! Ik probeer het los te laten en geniet van het feit dat ze genieten. Ik hou mijn adem in tot  ze weer thuis zijn en hoop dat ik hier snel aan wen 😅.

Jonagold

Jonagold

02-05-2022 om 16:51 Topicstarter

Draceana schreef op 02-05-2022 om 16:28:

[..]

😂 is het erg als ik dat stiekem wel leuk vind.

Hahaha, nee natuurlijk niet. Ben wel blij dat mijn nieuwsgierigheid/frustratie na al die tijd toch is opgelost!!

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

02-05-2022 om 17:08

vertelsel schreef op 02-05-2022 om 16:34:

[..]

Hoezo dan? Stel dat het fout was, moet ze zich daar dan voor schamen? Snap je het niet meer als er een lettertje omgedraaid staat?

Maar nu on topic, ik vind het ook lastig. Heb twee dochters, een van 18 en een van 21. De oudste is een beetje een laatbloeier, de jongste houdt al langer van een feestje. En nu genieten ze allebei volop van het leven en ik geloof niet dat ik toen ze klein waren, zoveel wakker heb gelegen als nu! Ik probeer het los te laten en geniet van het feit dat ze genieten. Ik hou mijn adem in tot ze weer thuis zijn en hoop dat ik hier snel aan wen 😅.

Yep, precies dit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.