Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Depressie zoon 21


@TO bij het lezen vroeg ik me af of hij baat zou hebben bij medicatie. Je hoort het nog niet veel, maar omdat er veel overlap is met adhd wordt tegenwoordig ook bij autisme vaker medicatie gegeven.
Dat zou misschien kunnen helpen met zijn passiviteit en gebrek aan focus.

Helaas heb jij als ouder geen directe invloed meer, maar misschien kun je je er in verdiepen en ergens een balletje opgooien?

Wat doet de begeleiding dan wel? Ik vind wel dat je van begeleid wonen meer mag, kan en moet kunnen verwachten dan een dak boven zijn hoofd en dat er eten is. Dat is wel echt de basis. Maar dat kan bij jou thuis ook. Vinden ze het daar daadwerkelijk prima dat hij al vijf jaar geen enkele vorm van dagbesteding heeft?
Ik vind dat namelijk nogal uitzichtloos. Een daginvulling zorgt voor structuur en ritme en het kan ook wel eens helpen dat andere mensen op je rekenen. Dat heb je bij een thuisstudie niet. Maar bijvoorbeeld bij een baantje of teamsport weer wel. 

Teuntje61

Teuntje61

17-02-2022 om 20:01 Topicstarter

Marty1984 schreef op 17-02-2022 om 00:44:

Als het op die groep eigenlijk ook maar half loopt zou ik vooral eens een gesprek hebben met zoon.

Is het een optie - ook financieel - dat hij terug naar jou komt? Ziet hij dit zelf zitten?
Ik zou eventueel wel over 't hoofd van de groepsleiding springen inzake dingen regelen maar zou opletten met wat zoon wil.

Zijn er nog andere hulp-organisaties rond autisme in de omgeving?
Doet hij nu ook maar iets van dag-besteding / vrijwilligerswerk / whatever?

Zoon doet niets, toen ik nog inspraak had werd er gezegt als hij niet wilt/meewerkt houdt het op. 

Teuntje61

Teuntje61

17-02-2022 om 20:03 Topicstarter

MamaE schreef op 17-02-2022 om 10:03:

Wat doet de begeleiding dan wel? Ik vind wel dat je van begeleid wonen meer mag, kan en moet kunnen verwachten dan een dak boven zijn hoofd en dat er eten is. Dat is wel echt de basis. Maar dat kan bij jou thuis ook. Vinden ze het daar daadwerkelijk prima dat hij al vijf jaar geen enkele vorm van dagbesteding heeft?
Ik vind dat namelijk nogal uitzichtloos. Een daginvulling zorgt voor structuur en ritme en het kan ook wel eens helpen dat andere mensen op je rekenen. Dat heb je bij een thuisstudie niet. Maar bijvoorbeeld bij een baantje of teamsport weer wel.

Toen hij er net zat, was 1 van de doelen structuur aanbrengen. Op tijd op, kamer opruimen etc. Niet gelukt, hij heeft totaal geen dagritme, is een bende op zijn kamer. 

Teuntje61

Teuntje61

17-02-2022 om 20:05 Topicstarter

Lollypopje schreef op 17-02-2022 om 09:33:

@TO bij het lezen vroeg ik me af of hij baat zou hebben bij medicatie. Je hoort het nog niet veel, maar omdat er veel overlap is met adhd wordt tegenwoordig ook bij autisme vaker medicatie gegeven.
Dat zou misschien kunnen helpen met zijn passiviteit en gebrek aan focus.

Helaas heb jij als ouder geen directe invloed meer, maar misschien kun je je er in verdiepen en ergens een balletje opgooien?

Hij heeft al veel medicatie geslikt, vooral tegen de depressies. Werd er erg dik van en is er op een gegeven moment zelf helemaal mee gestopt. Hij wilt geen medicatie meer. 

Teuntje61 schreef op 17-02-2022 om 20:05:

[..]

Hij heeft al veel medicatie geslikt, vooral tegen de depressies. Werd er erg dik van en is er op een gegeven moment zelf helemaal mee gestopt. Hij wilt geen medicatie meer.

Begrijpelijk, dan zal hij er niet in mee willen. Terwijl dit andere medicatie is dan antidepressiva.

Ik hoop voor jou en je zoon dat er toch iets te vinden is dat hem kan helpen. Heel veel sterkte

Maar is bij jou wonen nu wel of niet een optie? Ik zou echt een gesprek aangaan bij de huisarts. Waar hij nu zit is duidelijk geen goeie plek voor hem. Dus ga op zoek naar een plek waar hij wel geholpen wordt. Neem contact op met de gemeente, kijk wat zij (via de WMO?) voor hem kunnen betekenen. Ik zou echt aan alle bellen gaan hangen, op alle deuren kloppen tot ik zorg had georganiseerd waar hij wel baat bij heeft.

Teuntje61 schreef op 17-02-2022 om 20:03:

[..]

Toen hij er net zat, was 1 van de doelen structuur aanbrengen. Op tijd op, kamer opruimen etc. Niet gelukt, hij heeft totaal geen dagritme, is een bende op zijn kamer.

Maar hij zit er nu al vijf jaar. Er is nul verbetering en ook geen uitzicht daar op. De bende zal met de dag erger worden. Ik begrijp niet dat daar niks mee gedaan wordt.
Je zou meer moeten mogen verwachten van 'begeleid' wonen. En de begeleiding mag ook best meer van hem verwachten.
Hij is niet gelukkig met zijn huidige leven. Dat snap ik, een mens zou van minder ongelukkig worden. Ik zou echt gaan kijken of er andere mogelijkheden zijn.
Hij kan nog jaren op deze manier in zijn kamer blijven liggen, maar daar wordt niemand gelukkiger van en de situatie verbetert er ook niet op.

Bijtje82

Bijtje82

17-02-2022 om 21:59

Heeft je zoon vrienden? Of is het voor hem ook moeilijk om contacten te leggen? Soms krijgen vrienden elkaar meer op gang dan ouders. Er speelt bij jouw zoon natuurlijk een hoop, maar soms kan iets luchtigs ook een boost geven. Iets minder dramatisch en serieus. 
Het zich alleen op de wereld voelen (zonder vrienden of gewoon gezellige dingen) kan iemand ook heel neerslachtig maken. 

wellicht zou je kunnen kijken of Chiel Egberts iets kan betekenen om beweging te krijgen in de driehoek, cliënt/zoon - ouders - begeleiding 

Vreselijk als je kind zich zo voelt. Maar, heb ik iets niet gelezen,of is er ooit medicatie geprobeerd? Dat kan wel degelijk een verschil maken. Ook juist om weer dingen op te pakken.

Wat de depressie betreft, heb ik helaas geen tips. Wel misschien over zijn gebrek aan opleiding/bezigheden. Kun je op deze site misschien iets vinden in jullie regio? 
https://www.regelhulp.nl/complexe-zorgvragen/thuiszitters/initiatieven-voor-thuiszitters ?

En qua rijbewijs: wil hij misschien zijn brommerrijbewijs halen? Of heeft hij dat al? 
Verder: als het hem lukt om een paar dagen niet te blowen, zijn de sporen uit zijn bloed. Kan hij dan misschien te test wel halen? 

En heb je verder zicht op hoeveel hij blowt? Teveel blowen maakt passief en heeft misschien ook negatieve invloed op zijn depressie. Melatonine kan een alternatief zijn voor zijn slaapproblemen.
Haal dan niet zomaar melatonine bij de drogist, maar vraag een doorverwijzing naar een officiele slaapkliniek waar zijn melatonine aanmaak (tijdstip en hoeveelheid) gemeten wordt. Daar wordt dan de gewenste dosering op aangepast en krijgt hij bijpassende begeleiding. Er zit bij voorbeeld een slaapkliniek ziekenhuis Geldersche Vallei in Ede.

Autisme heeft ook te maken met hele biochemie van je lichaam, zoals ook darmflora en een tekort aan een bepaald enzym. Met voedingspatroon, bepaalde voedingssupplementen e.d. kan je het wat bijsturen, waardoor ie misschien wat beter in z'n vel zit en beter kan slapen. Zo is bijvoorbeeld smaakversterker rotspul, dat de aanmaak van melatonine vermindert. Cbd beter dan cannabis.
Als ie het aankan, misschien studeren maar ook op mbo-niveau zijn er allerlei mogelijkheden. Zo kom ik een mbo-opleiding toegepaste biologie tegen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.