Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Diagnose autisme en rijlessen gaan moeizaam


Hier geen autisme diagnose, wel een diagnose ADD. Vorig jaar begonnen met lessen, na enkele lessen gaf mijn instructeur aan dat een automaat misschien beter is voor mij. En zeker! Ben zo blij dat ik die switch heb gemaakt. 

Dexter18

Dexter18

11-08-2023 om 19:51 Topicstarter

Dankjewel voor de reacties die allemaal zijn gegeven.

Sommigen gaven aan dat het wellicht beter zou gaan als ik ouder ben. Dat is geen optie, denk ik, omdat mijn ouders het lespakket al hebben betaald. Dus stoppen is geen mogelijkheid.

Bij de rijschool waarbij ik zit, is er de optie om met een automaat te rijden, dat had ik op de website gelezen. Ik voel me echter niet op mijn gemak bij de instructeur. Ik kan er niet goed de vinger op leggen waar dat aan ligt.

Ik denk dat ik nog doorga met lessen in een schakelauto. Tien lessen zijn wellicht te weinig om er echt iets over te kunnen zeggen. Online heb ik een voortgangstabel met verschillende getallen en onderdelen. Hoe hoger het getal, hoe beter je het onderdeel beheerst. Ik merk echter weinig vooruitgang in de auto, en in die tabel zie ik geen vooruitgang, dat werkt demotiverend voor mij.

Het is lastig voor mij om hierover met mijn ouders te praten. Het voelt alsof ik toegeef dat ik faal. Daarom durf ik zelf niet te zeggen dat ik wil overstappen naar een automaat. Op dit moment heb ik geen behoefte om binnenkort met de auto te gaan rijden, omdat ik met de fiets en OV vrijwel overal kan komen.
Thuis hebben we alleen schakelauto's, dus daar zou ik dan niet in kunnen rijden. Ik denk dat mijn ouders zullen zeggen dat ik nog even door moet zetten, maar zeker weet ik dat niet, omdat ik niets met hen heb besproken.

Ik had niet gedacht aan de extra kosten voor een gesprek met een psychiater en een mogelijke rijtest als ik gediagnosticeerd zou zijn met ASS. Ik weet niet zeker of uitstellen verstandig is, gezien de lange wachtlijsten voor diagnose. Zelfkennis is belangrijk (daar kan een diagnose bij helpen), daarom heb ik geen drang om het diagnostische traject uit te stellen. 
Voor degenen met ervaring in het diagnoseproces van autisme, hoe zag dat eruit en hoelang duurde dat ongeveer?

Dexter18 schreef op 11-08-2023 om 19:51:

Dankjewel voor de reacties die allemaal zijn gegeven.
 Ik voel me echter niet op mijn gemak bij de instructeur.
Ik denk dat ik nog doorga met lessen in een schakelauto. Ik merk echter weinig vooruitgang in de auto, en in die tabel zie ik geen vooruitgang.

Het is lastig voor mij om hierover met mijn ouders te praten. Het voelt alsof ik toegeef dat ik faal.

Op dit moment heb ik geen behoefte om binnenkort met de auto te gaan rijden, omdat ik met de fiets en OV vrijwel overal kan komen.
Thuis hebben we alleen schakelauto's.

Lieverd, je analyses zijn goed, maar je conclusies zijn niet logisch. Je hebt duidelijk een vorm van (faal)angst. Je ziet dat je vooruitgang in de schakelwagen te traag gaat en je ziet ook dat deze instructeur niet goed bij je past. En toch wil je doorgaan. Dat is toch niet logisch?

Het enige wat je nu zou moeten doen is de rijschool bellen of mailen met 2 punten:

1- Ik wil graag verder lessen in een automaat.

2- Ik wil dat doen met een kalme instructeur die niet kletst want dat leidt me af en die niet boos wordt maar rustig uitleg geeft.

Als je dat geregeld hebt, kun je dat gewoon meedelen aan je ouders. Er was een probleem (met een schakelauto ga je waarschijnlijk geen rijbewijs halen), en je hebt het al opgelost. Dat is niet falen, integendeel, dat zijn problem solving skills. En dat is lef hebben! 😀

Je bent volwassen, je hebt hun toestemming of goedkeuring niet nodig. Laat dat even tot je doordringen. Je doet niets wat schadelijk, erg of schandalig is, nee, je lost een probleem op. Dat is wat een volwassene doet.

Als mijn zoon (met ASS) dit zo zou oplossen, zou ik beretrots op hem zijn.

Go for it, je kunt het. Het gaat je lukken.

IMI-x2 schreef op 11-08-2023 om 22:24:

[..]

Lieverd, je analyses zijn goed, maar je conclusies zijn niet logisch. Je hebt duidelijk een vorm van (faal)angst. Je ziet dat je vooruitgang in de schakelwagen te traag gaat en je ziet ook dat deze instructeur niet goed bij je past. En toch wil je doorgaan. Dat is toch niet logisch?

Het enige wat je nu zou moeten doen is de rijschool bellen of mailen met 2 punten:

1- Ik wil graag verder lessen in een automaat.

2- Ik wil dat doen met een kalme instructeur die niet kletst want dat leidt me af en die niet boos wordt maar rustig uitleg geeft.

Als je dat geregeld hebt, kun je dat gewoon meedelen aan je ouders. Er was een probleem (met een schakelauto ga je waarschijnlijk geen rijbewijs halen), en je hebt het al opgelost. Dat is niet falen, integendeel dat is lef hebben! 😀

Je bent volwassen, je hebt hun toestemming of goedkeuring niet nodig. Laat dat even tot je doordringen. Je doet niets wat schadelijk, erg of schandalig is, nee, je lost een probleem op. Dat is wat een volwassene doet.

Als mijn zoon (met ASS) dit zo zou oplossen, zou ik beretrots op hem zijn.

Go for it, je kunt het. Het gaat je lukken.

Helemaal eens met bovenstaande: er is niets krachtiger dan juist aangeven wat niet prettig is voor jou én een oplossing aandragen. Van ervaringen leren en er wat mee doen, dus iets veranderen en de situatie ombuigen zodat deze wel voor jou werkt. 


Zet hem op, je kunt dit aankaarten en zal zien dat het misschien eerst wat spannend is maar dat je je daarna sterker voelt.

Wisselen van instructeur is denk ik het belangrijkst. Je hebt iemand nodig die rustig is en positief.  Stel je er verder op in dat je misschien meer lessen nodig hebt, dat geeft helemaal niks, dat geldt voor heel veel mensen.

Pief schreef op 12-08-2023 om 00:21:

Wisselen van instructeur is denk ik het belangrijkst. Je hebt iemand nodig die rustig is en positief. Stel je er verder op in dat je misschien meer lessen nodig hebt, dat geeft helemaal niks, dat geldt voor heel veel mensen.

Hier sluit ik me bij aan. De klik met je instructeur is wel degelijk belangrijk. Misschien is er binnen die rijschool iemand anders die de lessen met jou over kan nemen? En ook schaam je daar niet voor, dit gebeurd echt vaker en een (goede) instructeur zal dit niet persoonlijk opvatten. En als jij je prettiger voelt in een automaat dan zou ik dat ook zeker aankaarten bij je rijschool. Wellicht kun je tijdelijk overstappen  naar een automaat totdat je wat meer zelfvertrouwen hebt en daarna weer verder met een schakelauto als je dit wil. Maar weet wel dat 10 rijlessen en nog helemaal niets is en zo'n voortgangtabel met cijfertjes zeggen niets over jou allen over het gemiddelde. Daar zou ik dus niet teveel naar kijken. Hou het bij jezelf! 

Daarnaast realiseer je dat het gemiddelde aantal rijlessen rond de 45 uur ligt voor een 1e examen.  Straks staat het niet op je rijbewijs hoeveel lessen je hebt gehad en hoe vaak je op examen bent geweest. Zakken voor een examen staat niet gelijk aan compleet falen. Het betekent gewoon dat je op sommige punten nog wat sterker moet worden. 

Weet ook dat je de mogelijkheid hebt om een tussentijdse toets te doen straks. En dat je kunt kiezen voor een faalangst examen. 

Voor wat betreft je diagnose ASS die kun je invullen op je Gezondheidsverklaring mits je die diagnose hebt. Vandaaruit bekijkt het CBR of je een rijtest nodig hebt. Ook dat is straks niks meer en niks minder dan een rondje rijden wanneer je op een bepaald niveau bent. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.