Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Dochter 19 date met jongens die zij bijna niet kent

Onze dochter van 19 studeert sinds dit jaar in Amsterdam en woont nog bij ons thuis. Tot op heden was het altijd een gezellige leuke meid die met vrienden iets in een barretje ging drinken. Sinds de studie is het uitgaan een must geworden! allerlei feesten waarop ze met allerlei jongens 06 nummers uitwisselt en als die haar leuk vinden dat wil ze met hun afspreken. In principe vind ik dit prima maar zij wil niets over die jongens vertellen/waar zij afspreekt of een 06 nummer van die jongen aan mij geven. Ik word hier erg boos en ongerust over. Die jongens kent zij niet en als zij haar nu hier thuis op komen halen? je weet niets van zo een jongen en er kan alles gebeuren? Dit leidt hier tot ernstige conflicten. het liefst wil zij op kamers zodat ik haar niet kan controleren. Ik ben er nu wel klaar mee en heb gezegd dat ik verantwoordelijk ben zo lang zij hier woont en dat het dan op mijn voorwaarden gaat. Dus ik weet met wie ze uitgaat/ ze geeft een 06 nummer enz. Ik heb nu de keuze gesteld dat ze anders bij haar vader gaat wonen ( wij zij gescheiden) totdat zij een kamer heeft. of overdrijf ik zoals mijn dochter zegt?

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

26-04-2014 om 17:47

Hoe dan ook

Ik denk dat de manier waarop je het nu doet jullie uit elkaar drijft.. en de vraag is of je dat wil.

Wat je kunt den is adviezen geven en uitleggen waarom jij vindt dat ze bepaalde dingen zou moeten of laten.
Maar ze is op een leeftijd dat ze haar eigen beslissingen mag nemen en dat moet je haar laten doen denk ik. Maar als jij liever hebt dat ze bij haar vader gaat wonen.... dat kan. Maar realiseer je wel dat je dan helemaal de controle op haar kwijt bent.
Ik kan me wel voorstellen dat zij geen nummers doorgeeft en verantwoording af wil leggen. Vind het ook niet gek. Dus, ja jouw reactie vind ik persoonlijk wat overdreven, voor zover ik de omstandigheden goed ken.

Hadewich

Hadewich

26-04-2014 om 18:13

Ze is 19!

Ze is 19, dan moet je haar niet meer zo controleren. En ik snap dat ze de nummers van die jongens niet aan jou geeft! Ze wil zelf bepalen wat ze doet en dat lijkt me niet meer dan normaal op haar leeftijd. Je kunt hooguit met haar praten over waar je bang voor bent, maar zij bepaalt met wie ze uitgaat hoor.

Dan zadel je je ex-man dus op met het probleem.

Is er echt geen andere manier om via een gesprek met je dochter tot een compromis te komen?
Je kunt haar vertellen waarom je er een onbehaaglijk gevoel van krijgt als ze uitgaat met jongens die zij zelf niet eens kent.
Wat de gevaren kunnen zijn.
Dat in sommige gevallen een meisje niets voorstelt.
Dat je bang bent dat er wat ergs met haar gebeurd, en dat het al 19 jaar jou taak is om haar te beschermen tegen alles wat naar voor haar kan zijn.
Dat je er moeite mee hebt om deze taak los te laten.
Dat je ws. gevaar ziet, wat er niet is, maar wat voor jou aanvoelt als bedreiging voor haar veiligheid.

Spreek je zorgen uit, noem het bij naam.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-04-2014 om 02:16

Jeetje Noukie

Ik begrijp echt volledig dat ze het huis uit wil als je zo doorgaat.

Je dochter heeft die jongens gezien in het café en heeft genoeg van ze gezien om nog eens met ze af te spreken. Inderdaad is de kennis die ze van zo'n jongen heeft beperkt, maar door af te spreken wordt dat wel beter nietwaar?

Waarom zou ze in vredesnaam zo'n 06 nummer aan jou geven? Ga je ze bellen? Beetje raar om die nummers te vragen.

Niet elke jongen/jongeman die je dochter in een café ontmoet is een potentiële moordenaar/verkrachter/loverboy. Dat kan net zo'n fijne jongen zijn als jij je dochter een fijne meid vindt. Denk je eens in dat de ouders van zo'n jongen jóuw dochter angstaanjagend vinden omdat ze niets van haar afweten. Dat is toch een beetje lachwekkend? Dus probeer het wat positiever te bekijken. En probeer meer vertrouwen te hebben in het beoordelingsvermogen van je dochter.

Mijn jongste dochter is niet het type om lang alleen te zijn, hebben we gemerkt. Ik herken dat van mezelf van vroeger. Ik sprak ook regelmatig af met andere jongens/mannen. Ik woonde toen op mezelf en denk maar niet dat mijn ouders daar allemaal tot in detail van op de hoogte waren. Straks woont mijn dochter ook op zichzelf en dan zal ook driekwart niet verteld worden. Probeer je dochter als volwassen vrouw te zien, die haar eigen beslissingen mag nemen. Ik snap dat je ongerust bent, dat mag je zijn als moeder. Maar het is niet meer aan jou wat je dochter doet.

Wat wel aan jou is, is wat je in je huis toestaat. Ik vind het bijvoorbeeld niet de bedoeling dat losse scharrels bij ons blijven slapen. Er moet wel sprake zijn van verkering en dan vind ik het ook echt prima als zo'n jongen/jongeman hier is. Ik vind het ook prima dat mijn dochter uitgaat en thuiskomt op tijden die zij bepaalt. Dus als ze naar een dance-party gaat en pas met de eerste trein van de volgende dag weer naar huis kan, prima. Ik vind het wel prettig als ik daar een beetje van op de hoogte gebracht wordt, zodat ik weet dat ze pas de volgende dag thuiskomt.

Ik zou het trouwens ook goed vinden als 'nieuwe' jongens mijn dochter thuis komen ophalen. Ik vind het eigenlijk heel posiief als dat gebeurt. Dochter doet niet geheimzinnig over met wie ze omgaat en de jongen zelf heeft er blijkbaar ook geen moeite mee om moeder te ontmoeten.

lety

lety

27-04-2014 om 03:18

leuke leeftijd

Ik vind ook dat je overdrijft, hopelijk beledig ik je daarmee niet. Mijn dochter van 19 woont dan weliswaar wel op kamers maar je kunt van die meiden echt niet verlangen dat ze telefoonnummers geven van jongens waarmee ze date. En hoezo, ze kent ze niet? Natuurlijk kent ze ze niet, dat zou betekenen dat ze alleen met jongens uit haar eigen vriendenkring zou kunnen daten, als je die richtlijn aan zou houden. Daten doet ze net om die jongens te leren kennen.
Je jaagt haar zo weg. En niet alleen jaag je haar zo weg, maar ook jullie contact zal zo verslechteren. Een 19 jarige controleer je niet meer zo strak.
Vertel haar je angsten, waarschuw voor verkrachters, loverboys, soa's en zwangerschap en meer kun je niet doen, vind ik.

veilig

Je wilt graag dat je dochter veilig door het leven gaat. Die boodschap kun je haar meegeven. En bespreken wat ze kan doen als er toch iets mis gaat. Daar ben jij voor beschikbaar. Zoals je haar nu behandelt ben je ook niet beschikbaar voor haar en dat is onveiliger. Denk niet dat ze je nu gaat bellen als er eens iets is.

Tonny

Tonny

27-04-2014 om 18:18

Er kan van alles gebeuren

Ja. Dat is zeker zo. Maar in de jaren hiervoor is dat ' van alles' als het goed is aan de orde geweest aan de hand van films, series, gebeurtenissen in de vrienden/familiekring toch? Heb vertrouwen in je dochter.

Sluit me aan bij Kaaskopje dat je geen losse contacten te logeren wilt hebben. Maar verder is het nu aan haar. Je hebt haar begeleid richting volwassenheid, ze studeert en heeft neem ik aan een goed verstand. Ze zal haar eigen keuzes en haar eigen vergissingen maken, net zoals je dat zelf ooit deed.

Luister naar haar, laat haar altijd bij je terecht kunnen.
De tijd is anders dan toen je zelf jong was en nog niet ieder een eigen telefoon bij zich droeg, maar moeder door het huis riep: 'telefoon! Tjonge het is alweer Jack. Of Bart. of Hans. '.
Het is een ander leven, met andere mogelijkheden. Dat is wennen...

Sterkte ermee!

bibi63

bibi63

27-04-2014 om 22:50

Sterker nog....

.....ik zat op mn 15e in de kroeg bier te drinken..... Dat gaat nu niet echt meer lukken als 15 jarige. En voor moeders viel er niks te controleren waar ik was en met wie: geen mobiel, geen gecheck op facebook enz. Sterker nog, ik was op mn 19e uit huis.
Bibi

Jip

Jip

28-04-2014 om 09:39

Ook dochter van 19

Mijn dochter woont i.v.m. haar studie op kamers en ik weet dat zij ook regelmatig een 'slaapfeestje' heeft met jongens die ze tijdens het uitgaan tegenkomt. Ik vind dat helemaal niks en hebt dat ook met haar besproken. Verder kan ik er weinig aan doen behalve duimen dat ze snel een vast vriendje vindt.

Mwah

Ik vind het ook allemaal niet zo'n uitzonderlijk gedrag voor iemand van 19 hoor. Zelf bewaar ik erg goede herinneringen aan mijn "wilde" jaren. Heel veel nieuwe contacten, hartstikke leuk juist. Moet er nu niet meer aan denken maar voor toen was het heerlijk.

Laat haar lekker genieten zou ik zeggen en probeer het een beetje los te laten.

Hoe praat jij met haar over dit onderwerp?

Ik snap je dochter helemaal dat zij het 06 nummer van haar date niet aan haar moeder geeft. Maar er gaat ook iets anders mis in dit gesprek. Waarom wil je dochter niet gewoon vertellen over deze jongens? Wat staat een open en vooral gezellig gesprek over dit onderwerp in de weg?
Zij is 19 en je bent nu te laat met opvoeden, die kans/tijd heb je gehad, dus kun je daar ook maar beter mee ophouden.
Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe jouw houding is in een dergelijk gesprek. Heeft je dochter de ruimte om te vertellen wat haar bezig houdt of krijgt ze meteen al jouw emoties over zich heen? Kun jij neutraal naar haar luisteren en blij zijn met haar plezier of staat je eigen bezorgdheid daar huizenhoog tussen?
Ik denk dat het belangrijk is om eerlijk tegen haar te zijn. Vertel haar dat je bezorgd (en angstig?) bent, maar dat je graag met haar wil praten over deze dingen en dat het natuurlijk geen problemen zijn, maar juist leuke positieve zaken! Praat met haar als een volwassene en niet als een kind. Vertel haar over je eigen ervaringen en waarom je wellicht reageert als dat je reageert; zij mag best weten dat je het moeilijk vindt om haar los te laten, maar jij kunt haar op zijn minst laten zien dat je daar je best voor doet en dat je haar vertrouwt.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2014 om 19:28

En zijn de reacties al bezonken?

Hoe is het nu?

Jenny

Jenny

05-04-2017 om 14:57

Reactie van nog niet zo lang geleden jongere

Waarom probeer je zo krampachtig vat te blijven houden op haar leven geef haar de kans om fouten te maken en om daar van te leren.
Het is obsessief gedrag wat je vertoont ga er hulp mee zoeken

mirreke

mirreke

05-04-2017 om 15:27

Jip, seriously??

" Verder kan ik er weinig aan doen behalve duimen dat ze snel een vast vriendje vindt."

Dat meen je toch niet?

Studietijd is bij uitstek de tijd om jezelf te ontdekken, om te leren wie je bent, om te scharrelen, om mensen te leren kennen.

Een vaste relatie kan haar hele leven lang nog...

Pug

Pug

05-04-2017 om 19:47

maar

als ze op kamers zou zitten, zou je ook niks weten.

De meeste jongens zijn echt normaal hoor, ook als je ze nog niet zo goed kent.

Kaaskopje

Kaaskopje

06-04-2017 om 09:04

Oude discussie

Het meisje is inmiddels 22 of 23.

mirreke

mirreke

06-04-2017 om 09:57

haha, klopt

helemaal niet gezien...

Krisje

Krisje

06-04-2017 om 12:22

Jenny

heeft het druk gehad, ze heeft op alle draadjes met pubers gereageerd, ook die van jaren geleden.

Jenny

Jenny

07-04-2017 om 15:28

Reactie van nog niet zo lang geleden jongere

Ik zie het ja haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.