Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Moed333

Moed333

17-11-2018 om 16:10

Dochter wil uit huis, maar hoe en wat nu ?

Mijn dochter van 17 wil graag uit huis. Ze doet een MBO 4 opleiding redelijk in de buurt maar het reizen is wel een probleem, want het zou makkelijker zijn als ze dicht bij het station zou wonen wat nu niet zo is. Ze wil graag gaan samenwonen met 2 of 3 van haar vriendinnen die hetzelfde probleem hebben (leuke, verstandige meiden met betrokken ouders).

We wonen in drenthe en er zijn heer geen grote studenten huizen maar het huren is wel goedkoop (een 2 onder een kap of apartementje hoeft maar 700/800 euro te kosten dat is dus maar 200,- pp). Dit willen ze binnenkort gaan doen, het liefst als er een 18 is of als ze allemaal 18 zijn. Dit is nog niet iets wat ze per se willen en wat binnenkort gaat gebeuren maar ik heb ze er al verscheiden keer over horen praten.

Ze werken allemaal niet op dit moment omdat ze druk zijn met school, maar dit willen ze is hun laatste jaar nog wel gaan doen, maar de ouders hebben het breed genoeg om bij te schieten als dat nodig gaat zijn. We snappen dat dit moeilijker is aangezien het geen studentenhuis is, maar het zijn slimme meiden die niet van plan zijn gekke dingen te doen of elke dag een feest geven.

Het is nog lang niet zo ver maar ik ben benieuwd hoe dit allemaal zit, is dit mogelijk en op wie zijn naam moet dit staan ? Van ons of een van de meiden ? En kunnen ze nu iets aanvragen bij DUO ? Als er iemand ervaring of tips heeft hoor ik het graag !

V@@s

V@@s

17-11-2018 om 16:40

als ze slim genoeg zijn

Laat ze dat dan lekker samen uitzoeken. Daar worden ze zelfstandig van.

juf Ank

juf Ank

17-11-2018 om 17:24

ze kunnen

bij duo pas een uitwonende beurs aanvragen als ze een adres kunnen opgeven waar ze wonen. vervolgens moeten de ouders dan kijken wat ze aan kunnen vullen. Duo geeft ook daar een advies in. Wat overigens niet bindend is.

Bedankt voor de tip !

Het probleem is dat het niet over een studentenwoning gaat maar om een huurhuis en dat ze die waarschijnlijk niet op eigen naam kunnen krijgen, ze hebben hier al wel naar gekeken maar zijn daar niet wijzer van geworden.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-11-2018 om 18:53

Studentensteden

Ik weet dat in echte studentensteden particuliere verhuurders niet happig zijn op studenten, zelfs niet als een ouder garant staat of je een half jaar vooraf betaalt. Anders zouden natuurlijk veel studenten dat doen. Voor een appartement betaal je 1000 euro huur, en als je er met zijn drieën gaat wonen ben je goedkoper uit dan in een studentenhuis en hebt veel meer comfort.

Onder de 18 jaar.

Je dochter doet mbo en krijgt nu, onder de 18 jaar, alleen een reisproduct.
De rest is ook onder de 18 jaar, dus voorlopig valt er niets aan te vragen.

Hoofdhuurder

en aparte huurovereenkomsten voor kamers. zoiets zou mogelijk zijn, ware het niet dat een woningbouwvereniging daar niet altijd blij mee is en het soms zelfs echt verbiedt. Een ouderpaar koopt en verhuurt kamers zou iets meer mogelijkheden bieden.
Maar ondertussen de meiden zeker zelf laten uitzoeken. In het begin van mijn studietijd heb ik zo ook wel eens lopen dromen, zelfs wezen kijken naar een huis om te kopen, samen met een medestudente. Maar toen bleek dat iemand daarin zelfmoord had gepleegd vonden wij het te eng. Ach ja, pubers die dromen. Leuk om ze kennis te laten maken met de werkelijkheid.

Tsjor

Jo

Jo

18-11-2018 om 14:10

Werken?

Wanneer dan?
Mijn dochter had in haar laatste jaar MBO4 een fulltime stage/schoolweek.
Vier dagen stage van 8 uur per dag (voor € 100,- per maand) en één hele dag naar school.

Jongeren op die leeftijd kunnen zo veel willen. Niks mis met het reizen. Bedje is thuis gespreid, eten, drinken etc. Hou het realistisch en ga niet mee met hun fantasie.

Mijn dochter, 23 jaar, is nu net op zich zelf gaan wonen. Over het financiële gedeelte hoor ik haar (nog) niet klagen, maar wel over het drukke leven, fulltime baan, huishouden, koken, etc..... om half 10 kan ze eindelijk op de bank neer ploffen...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-11-2018 om 14:36

Ik vind 20 toch wel een mooie leeftijd om het huis uit te gaan, dat is niet echt een overdreven luxe wens of zo. Het kan ook prima, als je echt wilt vind je wel een manier.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-11-2018 om 14:38

Oh 17

Het meisje waar het om gaat is 17, zie ik nu. Ook prima, ik zou zulke intitiatieven alleen maar toejuichen. Met een beetje pech blijft die van mij tot 25 thuis wonen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2018 om 10:39

Phryne

Mijn dochter ís 25, over anderhalve maand 26 en zij woont wéér thuis. Na een periode van zo'n 4 jaar uit huis geweest te zijn. Ze staat te popelen om weer eigen woonruimte te vinden, dus is het geen gemakzucht, er is gewoon niet veel verkrijgbaar. Ik vind het gezellig dat ze er is, maar er zijn wel irritaties over en weer. Toch denk ik nooit in termen van 'pech'. Het is mijn kind en altijd welkom.

Als je eigen situatie kan veranderen als kind het huis uit gaat, dat je zelf samen kan gaan wonen of iets dergelijks, dan zou ik dat op een gegeven moment wel bespreken denk ik. Het is niet de bedoeling dat je eigen leven stil blijft staan tot kind éindelijk een eigen huis heeft gevonden. Dan wordt het dus toch een kwestie van éxtra je best doen om eigen woonruimte te zoeken, desnoods een zolderkamertje ergens, of accepteren dat er iemand bij komt in huis.

Zelf regelen

Als ze volwassen genoeg zijn om uit huis te gaan dan zijn ze ook volwassen genoeg om zelf een onderkomen te regelen. Ik zou als ouder hier geen leidende rol in nemen. Natuurlijk wil ik best een huurcontract doorlezen of advies geven maar het initiatief zou ik bij de kinderen laten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.