Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie

lees gewoon het vorige topic even door en dan vooral de tips die daarin staan. 

de algehele consensus was dat er maar 1 stel is die nu eens duidelijk moe(s)t gaan zijn en dat zijn jullie als ouders. 

jullie kinderen (lees: dochter) bespelen jullie. je wéét het, je benoemt het ook in dit topic weer en je doet er niets aan. 

jullie huis, jullie gezin, jullie regels. "jammer janneke dat je christel niet aardig vindt, maar erik heeft verkering met haar en daarmee is ze onderdeel van dit gezin. wij nodigen in ons huis uit wie wij uit willen nodigen en je bent oud genoeg om je te gedragen"

dit topic verdient letterlijk dezelfde tips: sta op en zet strepen. hou op met het faciliteren van het manipulatieve gedrag van je dochter dat jullie gezin ontwricht en sta voor je mensen. 

in mijn ogen is dat kerst met je gezin en aanhang. geen vriendinnen of aanwaaiers. zéker niet als ze, en dat denk ik ook net als jij, alleen uitgenodigd worden om te pesten

Alice12 schreef op 06-10-2025 om 10:07:

Ik zou aangeven dat je helaas dit jaar niet thuis bent met de kerst. En snel een reisje naar de zon boeken. Wat een gezeur met die “volwassen” kinderen.

Goed plan! Hier heb je toch bij voorbaat al geen zin meer in?

Broadway schreef op 06-10-2025 om 11:16:

lees gewoon het vorige topic even door en dan vooral de tips die daarin staan.

de algehele consensus was dat er maar 1 stel is die nu eens duidelijk moe(s)t gaan zijn en dat zijn jullie als ouders.

jullie kinderen (lees: dochter) bespelen jullie. je wéét het, je benoemt het ook in dit topic weer en je doet er niets aan.

jullie huis, jullie gezin, jullie regels. "jammer janneke dat je christel niet aardig vindt, maar erik heeft verkering met haar en daarmee is ze onderdeel van dit gezin. wij nodigen in ons huis uit wie wij uit willen nodigen en je bent oud genoeg om je te gedragen"

dit topic verdient letterlijk dezelfde tips: sta op en zet strepen. hou op met het faciliteren van het manipulatieve gedrag van je dochter dat jullie gezin ontwricht en sta voor je mensen.

in mijn ogen is dat kerst met je gezin en aanhang. geen vriendinnen of aanwaaiers. zéker niet als ze, en dat denk ik ook net als jij, alleen uitgenodigd worden om te pesten

Dit! 

oudmaarnognietkoud schreef op 06-10-2025 om 11:26:

[..]

Goed plan! Hier heb je toch bij voorbaat al geen zin meer in?

Precies. En volgens mij wordt het sowieso gezeik. Ook als alleen broer en zus zonder aanhang, vriendinnen en vage kennissen komen. Dochter klinkt niet alsof ze gewoon gezellig kerst wil vieren met haar broer, ook niet zonder nieuwe vriendin

Nodig gewoon de eigen kinderen met partner uit en verder niets. De verkering van je dochter is welkom, net als de verkering van je zoon. De trots van een gekwetste ex die nu via je dochter probeert te stoken zou ik vooral buiten de deur houden en dat ook tegen je dochter zeggen. En als je dochter besluit daarom ook niet te komen dan is dat maar zo. Het is nog lang geen kerst... dus nu een streep trekken en dan zie je in december wel of ze is bijgedraaid. 

Wat ik niet stap is dat je zegt: ik weet niet wat te doen. Het lijkt me nou niet heel ingewikkeld: jij bepaalt wie welkom is. En als dat is de kinderen plus hun eventuele partner, dan is dat het. Wie dat niet bevalt gaat maar wat anders doen

Tijd om je rol te pakken als ouder. Jullie geven je dochter allemaal veel te veel ruimte. Haar gedrag dus begrenzen. Jouw huis, jouw beslissing wie komt. 

Meesje schreef op 06-10-2025 om 10:55:

Ik zou niet in gesprek gaan met de kinderen hierover. Niet naar argumenten meningen enz vragen en luisteren. Niet vragen wie wat leuk vindt. Niet afwegen of iemand boos, teleurgesteld, buitengesloten wordt.

Ik zou kerst plannen zoals ík dat wil. En dan mogen de kinderen aansluiten of niet. In mijn geval zou dat zijn: kerst vier ik met mijn gezin. Partners van kinderen hhoren bij mijn gezin. Verder wens ik geen vrienden, buren, de postbode of weet ik veel wie op mijn kerstfeest te ontvangen.

Als jij wel graag vrienden, de buurman, de postbode en de wijkverpleegkundige uitnodigt, dan doe je dat lekker. En dan mogen ook de vrienden van kinderen. En hou je één groot kerstfeest. Vast ook leuk als dat je ding is.

Dus ik zou een keuze en plan maken en dat mededelen aan de kinderen. En dan kunnen zij binnen dat plan meedoen. Of niet.

Eens, en met Broadway. Mijn hemel, jullie zijn de ouders, neem nou eens je rol in plaats van de hele tijd te proberen compromissen te zoeken. 

Ik kan je op een briefje geven: wat je ook voor compromis probeert te bereiken, er gaan mensen boos zijn en jij krijgt de schuld. Gegarandeerd. 

Ga op je strepen staan. Kies. Beslis. En de kinderen kunnen binnen jouw voorwaarden meedoen of zelf iets anders gaan regelen. En als je dat allemaal te moeilijk vindt dan ga je maar met kerst naar de Canarische Eilanden of zo. 

Zolang jij je dochter zoveel macht geeft is zij de baas in huis, en dat houdt niet op na een redelijk gesprek. Dit doe je zelf. 

Kerst is voor kinderen en hún partner. Dochter past zich aan en anders dondert zij maar op .
Maar dochter is de baas . Dat blijkt . En dan zou ik of de kerstdagen verdelen of zelf weggaan.

Ik vind het ook echt triest dat de ex-vriendin erop doelt om kerst bij haar ex en ex-schoonouders te vieren. Daar heb je toch helemaal geen zin in? Ik hoop oprecht dat zij leukere tafels heeft om aan te schuiven.

Diezijnvanmij schreef op 06-10-2025 om 12:56:

Ik vind het ook echt triest dat de ex-vriendin erop doelt om kerst bij haar ex en ex-schoonouders te vieren. Daar heb je toch helemaal geen zin in? Ik hoop oprecht dat zij leukere tafels heeft om aan te schuiven.

Plus de nieuwe vriendin van haar ex. 

Nick90 schreef op 06-10-2025 om 13:06:

[..]

Plus de nieuwe vriendin van haar ex.

Vrede op aarde 😜

Trek nou toch eens je ouder-broek aan en zeg tegen je dochter dat het niet aan haar is om mensen uit te nodigen voor kerst. 

Kerst is voor familie en aanhang. Tenzij de host anders besluit. En jij bent de host. En als het goed is de baas in je eigen huis. Gedraag je dan ook zo. 

je laat het je allemaal weer overkomen. Net als de vorige keer sta je erbij en kijk je ernaar. 

Wat je moet doen? Iets! Maakt bijna niet uit wat, maar iets! Doe alsof je volwassen bent en maak een keuze, communiceer die en sta er achter. Je kunt niet iedereen te vriend houden, daarvoor heb je dit al te lang laten doorsuddderen zonder je dochter op te voeden.

Ga lekker uit eten met je man met kerst en laat de kinderen het uitzoeken. 
Of je toont een keer wie "de baas" is in huis en zegt tegen dochter dat de ex niet welkom is, maar dat lijkt geen optie als je niet weet wat te doen?

Oké, ik ga het toch zeggen, ik vind jullie als ouders beide een zak hooi, geen ruggengraat hebben. Het is jullie huis en jullie bepalen wie er welkom zijn. Als 1 van de partijen het daar niet mee eens is kan die partij kerst elders gaan vieren. Punt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.