Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Eindelijk goed nieuws voor jongeren tot 27 jaar

https://www.trouw.nl/economie/kind-21-jaar-bijstandsuitkering-omlaag-die-regeling-wordt-mogelijk-geschrapt~bdf7cdd1/

Leeftijd gaat mogelijk naar 27. Dat is goed nieuws. Teveel ouders en jongeren kwamen in de knel, jongeren belandden zelfs op straat, omdat de uitkering achteruit ging en jongeren dat zelf niet konden aanvullen.

Het is nog een voorstel, het moet nog aangenomen worden, maar hopelijk gaat dit lukken.

Tsjor

Hieperdepiep hoera! Die stond op míjn verlanglijstje van dingen die nodig op de schop moeten. In Amsterdam gaan de besparingen op de hulp aan dakloze jongeren de extra kosten voor bijstand overtreffen, vermoed ik.

Dit scheelt ook fraudegedoe. De regeling geldt niet als het inwonende kind student is. Die status kan je soms vrij makkelijk verliezen. Ik vermoed dat zoiets niet altijd meteen aan de gemeente wordt doorgegeven met terugvorderingen tot gevolg.

Overigens zou het nog mooier zijn als die hele kostendelersregeling zou vervallen, ook bij oudere inwonenden.

Groeten,

Temet 

Mooizo, hier zijn we blij mee! 😁

tsjor

tsjor

04-05-2021 om 09:58 Topicstarter

'De regeling geldt niet als het inwonende kind student is.' Bedoel je de huidige regeling of de toekomstige regeling? Ik vond dat altijd een van de meest bizarre gevolgen, dat kinderen geld moesten lenen (!) om hun ouders te compenseren voor het verlies van uitkering, kinderbijslag, kindgebonden budget etc. Ik hoop dat dat nu echt komt te vervallen. Het verlies van kinderbijslag en kindgebonden budget zullen toch al een inkomensachteruitgang betekenen.

Tsjor

Ik vind de kostendelersnorm niet onredelijk. Studenten tellen al niet mee voor de huidige regeling. Het bedrag dat een alleenstaande gekort wordt op de bijstand als hij een andere volwassene zonder recht op bijstand in huis heeft, is iets van 300 euro. Dat is aan de hoge kant: het bedrag dat je je kind aan 'kostgeld' moet vragen om quitte te spelen is dus sowieso hoger dan dat, want voor dat kostgeld moet je ook nog boodschappen doen, je hebt extra energiegebruikt, etc. 

Maar ik vraag me wel af hoe het kan dat gezonde jongeren van 21 of ouder - met recht op het volwassen minimumloon - geen 300 euro kunnen betalen aan hun ouders. Zijn die jongeren geheel of gedeeltelijk werkloos (verdienen minder dan bijstandsniveau), hebben die jongeren budgetbeheer nodig, horen die jongeren eigenlijk in de Wajong thuis? Volgens mij wil je die problemen als gemeente wel 'in het vizier' krijgen als ze nog jong zijn. Met hulp van de familie de problematiek verborgen houden tot de kinderen 27 zijn lijkt me geen goede oplossing.

Het grotere probleem is het probleem van automatische toeslagpartners. Daardoor kan iemand alle recht op kinderopvangtoeslag kwijtraken als hij een volwassen kind (zonder werk) of een hulpbehoevende ouder in huis neemt. Dan heb je het niet over 300 euro per maand zoals bij die kostendelersnorm, maar soms wel 1500 euro per maand per kind, allemaal achteraf terug te betalen. Die toeslagpartnerregeling is ook zo volstrekt arbitrair. Je woont met drie volwassenen samen, niks aan de hand. Eén persoon vertrekt, en BOOM! je moet opeens al je kinderopvangtoeslag terugbetalen.



Jongeren blijven langer thuiswonen omdat er minder woningen zijn. En dát moet opgelost worden. 

Dan moet je niet die situatie gaan uitbuiten als overheid door die mensen dan om geld te vragen.

Dit is even een simpele reactie maar zo zie ik de relatie tussen dit soort dingen. Even los van wie wat moet doen en wat politiek is of niet.

gr Angela

Angela1967 schreef op 04-05-2021 om 10:49:

Jongeren blijven langer thuiswonen omdat er minder woningen zijn. En dát moet opgelost worden.

Dan moet je niet die situatie gaan uitbuiten als overheid door die mensen dan om geld te vragen.


Dit is even een simpele reactie maar zo zie ik de relatie tussen dit soort dingen. Even los van wie wat moet doen en wat politiek is of niet.

gr Angela

Dit zie ik inderdaad veel gebeuren.

Ben het helemaal met je eens.

@Temet, als je zegt dat de hele kostendelersnorm moet vervallen, wil je dan alleen dat de bijstand voor alleenstaanden altijd 1000 euro is en nooit 700, of wil je ook de bijstand voor echtparen omhoog van 1400 naar 2000 euro?

Die bijstand voor echtparen (beide partners recht op bijstand) heet weliswaar geen 'kostendelersnorm', maar het is precies hetzelfde principe. Elke partner krijgt 700 euro, precies het bedrag dat een alleenstaande krijgt met korting obv de kostendelersnorm.

(De bijstand voor echtparen naar 2000 euro betekent dat alle huishouden met een inkomen tussen 1400 en 2000 euro een aanvulling moeten gaan krijgen. Dat zijn er nogal wat...)

syboor schreef op 04-05-2021 om 10:58:

(De bijstand voor echtparen naar 2000 euro betekent dat alle huishouden met een inkomen tussen 1400 en 2000 euro een aanvulling moeten gaan krijgen. Dat zijn er nogal wat...)

Niet alleen dat, het kan niet zijn dat AOW lager ligt dan bijstand dus dat zou dan ook omhoog moeten. Lijkt me niet realistisch want dat zijn er een heleboel meer.

Syboor, ik heb het niet over het onderscheid tussen alleenstaandennorm en gezinsnorm, waarbij die laatste geldt als twee volwassenen een gezamenlijke huishouding vormen (ook een leerstuk vol voetangels en klemmen, maar dat terzijde). Ik heb het puur over de, later toegevoegde, kostendelersnorm die betekent dat als er meerdere volwassenen in een huis wonen waarbij die volwassenen geen gezamenlijke huishouding vormen, de bijstandsnorm voor de bijstandsgerechtigden onder de volwassenen wordt gekort. De wat oudere kreet 'voordeurdelerskorting' geeft het onderscheid aardig weer. 

Groeten, 

Temet

tsjor

tsjor

04-05-2021 om 11:59 Topicstarter

'Maar ik vraag me wel af hoe het kan dat gezonde jongeren van 21 of ouder - met recht op het volwassen minimumloon - geen 300 euro kunnen betalen aan hun ouders.'

Dat kun je je afvragen, maar zo werkt het niet in de hoofden van mensen. Die zien hun uitkering fors achteruit gaan, terwijl de kosten gelijk blijven. Je moet dan als ouders de vaardigheid hebben om met de jongere om tafel te gaan zitten, uit te leggen hoe het systeem werkt en waarom de jongere een bedrag mee moet gaan betalen aan de ouders. Ik zie te vaak dat de oplossing dan is: jongere uit huis, al dan niet met ruzie over geld. En de jongere verdient te weinig om zelfstandig te gaan wonen, als hij/zij al een huis kan vinden.De dakloze jongeren zijn fors toegenomen en dat brengt veel meer ellende met zich mee.

Tsjor

tsjor

tsjor

04-05-2021 om 12:03 Topicstarter

'De bijstand voor echtparen naar 2000 euro betekent dat alle huishouden
met een inkomen tussen 1400 en 2000 euro een aanvulling moeten gaan
krijgen. Dat zijn er nogal wat...'

Maar die uitkering wordt nu al aangevuld tot ongeveer 2000 euro door middel van de toeslagen. Per saldo zal het voor de overheid dus niet zoveel schelen.

Overigens zijn er ook veel mensen die niet gaan samenwonen om te voorkomen dat ze samen maar 1400 krijgen in plaats van ieder apart 1000.

Tsjor

Sammy70

Sammy70

04-05-2021 om 12:57

tsjor schreef op 04-05-2021 om 11:59:

Dat kun je je afvragen, maar zo werkt het niet in de hoofden van mensen. Die zien hun uitkering fors achteruit gaan, terwijl de kosten gelijk blijven. Je moet dan als ouders de vaardigheid hebben om met de jongere om tafel te gaan zitten, uit te leggen hoe het systeem werkt en waarom de jongere een bedrag mee moet gaan betalen aan de ouders. Ik zie te vaak dat de oplossing dan is: jongere uit huis, al dan niet met ruzie over geld. En de jongere verdient te weinig om zelfstandig te gaan wonen, als hij/zij al een huis kan vinden.De dakloze jongeren zijn fors toegenomen en dat brengt veel meer ellende met zich mee.

Tsjor

O en jij vindt het dan maar prima dat wij met z'n allen mee gaan betalen omdat twee volwassenen het elkaar niet uitgelegd krijgen dat als je geld verdient je mee moet betalen aan het huishouden? Ja jammer dan. Voor ziek/studenten etc moet er een oplossing zijn maar voor niet willen werken niet.

Sammy70 schreef op 04-05-2021 om 12:57:

[..]

O en jij vindt het dan maar prima dat wij met z'n allen mee gaan betalen omdat twee volwassenen het elkaar niet uitgelegd krijgen dat als je geld verdient je mee moet betalen aan het huishouden? Ja jammer dan. Voor ziek/studenten etc moet er een oplossing zijn maar voor niet willen werken niet.

Sammy, hou eens op. Sinds wanneer bestaat dat voordeurdelen met kinderen? Heb je niet door dat het een wanhopige poging is van een overheid die niet durft toe te geven dat het onderliggende probleem niet wordt opgelost?

gr Angela

ps je straft burgers voor iets wat je als overheid zelf in stand houdt

Sammy, zelfs als je gelijk zou hebben, dan nog is dit om praktische redenen niet goed. Wat er nu gebeurt is niet dat deze categorie jongeren, tot inzicht gekomen, vlijtig geld gaat verdienen om een bijdrage te leveren aan de huishoudkas. Ze verdienen nog steeds niks, of te weinig, dragen nog steeds niet bij, of te weinig, en op een gegeven moment zien de ouders geen andere mogelijkheid dan het jong over de rand van het nest te duwen. Vervolgens raken die jongeren aan de zwerf. Dat leidt tot verergering van problematiek, en tot overlast, en daar worden dan weer allemaal hulpverleners op losgelaten en die hulpverleners betalen wij ook met zijn allen. 

Je kan ze ook laten verrekken, dan gaan ze jatten, worden opgepakt en verdwijnen achter de tralies en dat betalen we dan ook met zijn allen. 

En hoe erger de problematiek (binnen of buiten de bajes) wordt en hoe langer die duurt, hoe moeilijker het is om eruit te komen, hoe groter de kans dat de betrokkene afhankelijk blijft van hulpverlening en een uitkering, en dat betalen we dan ook met zijn allen. 

Hoe dan ook: als mensen het in de maatschappij niet redden, betalen we met zijn allen. 

Groeten, 

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.