Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Stenna

Stenna

28-09-2016 om 23:58

etage of studentenhuis kopen of huren voor studerend kind

We denken erover een etage of klein huis in Utrecht te huren of kopen voor onze studerende zoon. Om te delen met een paar andere studenten. Reden is dat zoon met geen mogelijkheid door het hospiteersysteem voor studentenhuizen komt, zie mijn andere draadje hierover. En wij hebben de mogelijkheid, dus waarom niet. Wel wil ik mezelf eerst goed informeren en wil daarom graag ervaringen horen. Wie heeft ook zoiets gedaan voor zoon of dochter? Waar moetne we allemaal aan denken?
Nog wat andere ervaringsvragen: goede of juist slechte ervaringen met makelaars in Utrecht, en welke? We hebben zelf Rotsvast gezien en Maxx. De laatste, Maxx helpt bij kopen maar ook beheren van een studentenhuis, zegt de website. Dat klinkt wel aantrekkelijk want het beheer is wel iets wat ons nog wat afschrikt. We zijn zelf niet handig en hebben heel weinig tijd en zelf al een eigen huis te onderhouden. Dus “huisbaas” spelen in het dagelijks leven is niet perse wat we willen: liever alleen eigenaar zijn en de rest uitbesteden. Iemand ervaring daarmee?
Alle tips, raad (positief en negatief) en ervaringen zijn welkom.


Eigenaar

http://www.4-freedom.nl/gemeente-utrecht-maakt-studentenhuisvesting-praktisch-onmogelijk

Je zult je zoon eigenaar moeten maken van de woning om in aanmerking te komen om kamers aan derden te verhuren.

nee, valt mee

"Ten aanzien van het laatste: ouders die voor hun kinderen in Utrecht een huis kopen waar zij dan kunnen wonen tijdens de studietijd, kunnen een vergunning krijgen voor maximaal 5 jaar. Zij mogen het huis dan verhuren aan hun kinderen en een aantal medestudenten. Als het kind is afgestudeerd, vervalt de vergunning en moet het huis in de praktijk weer worden verkocht. Deze situatie mocht op de valreep blijven."

mirreke

mirreke

29-09-2016 om 13:46

Doen! Zelf geen ervaring maar

mijn dochter woont nu in een studentenhuis dat eigendom is van de ouders van twee van de studenten aldaar. Hier doen de ouders het huisbazenschap, maar zij wonen dan ook vrij dichtbij het huis.
Verder woonde mijn vriendin vroeger tijdens de studie ook in een huis dat haar ouders hadden gekocht voor haar en haar zus. Dat was toentertijd in Utrecht.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik het inderdaad doen. Lijkt me voor je zoon ideaal en zal veel rust brengen denk ik. Ik heb helaas zelf geen ervaring (wij hebben ook de mogelijkheid niet trouwens ), dus in die zin geen tips.

Marjoleine64

Marjoleine64

29-09-2016 om 14:41

Wij ook

Wij hebben net afgelopen zomer die stap genomen voor onze oudste zoon, in Eindhoven. Lang onderzocht hoe het nu zit met vergunningen etc en uiteindelijk maar de stap gezet. We hebben een portiekwoning gekocht waar hij nu met 2 goede vrienden (ook eerstejaars) woont, ze hebben het er uitstekend naar hun zin. Het huis is nog niet helemaal klaar (nog wat dingetjes in de keuken, en er komt nog een dakkapel op), maar goed genoeg. De ene buurman is zelf nog jong, voorzitter van de VVE en heeft er geen problemen mee dat er 3 studenten zitten. De anderen weten we nog niet.

Waar je aan moet denken? Spreek een redelijke huur af, zodat je niet in de problemen komt als er één ontdekt dat de huur hoger is dan hij zou mogen zijn volgens het puntensysteem. Zorg dat je een contract hebt. Wij hebben een campuscontract gemaakt, waardoor ze in principe eruit moeten binnen 6 maanden na stoppen met de studie. Zorg dat je (een beetje) weet wie je in huis haalt, als ze de boel uitwonen of veel overlast in de buurt veroorzaken ben je niet blij... Verhuur je kaal, gestoffeerd, (deels) gemeubileerd? Wij doen het zelf in eigen beheer, alleen een aankoopmakelaar gebruikt voor onderhandelingen en informatie. Die wist toevallig veel van dit soort zaken af, en heeft ons goed kunnen adviseren.

De studenten betalen een normale huur, maar hebben wel meer huis voor hun geld. En wij hebben een redelijke investering, zeker als de prijzen nog wat aantrekken de komende 4-5 jaar.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-09-2016 om 16:52

Huh?

Waarom mag je zo'n huis na die vijf jaar niet gewoon houden en blijven verhuren?

Utrechtse

Utrechtse

29-09-2016 om 19:33

Vesper

Veel steden zijn er erg fel op dat te koop komende huizen niet worden opgekocht door huisjesmelkers die vervolgens tegen veel te hoge huren aan in nood zittende studenten gaan verhuren, en op die manier huizen aan de markt onttrekken.

Sawo

Sawo

29-09-2016 om 20:38

rotsvast

Rotsvast is onderdeel van een groep makelaars die alleen geld gericht is en echt niet betrouwbaar. Wij hebben met ze te maken gehad toen we een huis wilde huren voor onze dochter in Nijmegen.

Ik ken ouders die een appartement gekocht hebben voor hun dochter in Utrecht. Volgens mij geen enkel probleem zoals in Eindhoven.
succes

Saar

Utrechtse

Utrechtse

01-10-2016 om 12:12

Huisbaas zijn

Als je geen 'huisbaas' wilt zijn kun je ook prima overwegen om iets te kopen voor je zoon alleen. Er zijn genoeg 1-2 kamerappartrmenten te koop voor een schappelijke prijs. Jij bent dan eigenaar, als je een huurcontract opstelt met je zoon kan hij ook nog huursubsidie krijgen. Dat zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn dan kamerhuur elders.
Je hebt dan geen huisgenoten waarmee je de keuken e.d. deelt maar dat hoeft been bezwaar te zijn toch, je nodigt gewoon vaak studiegenoten uit voor het eten. En heb je je rust even nodig dan pak je die.

Niempje

Niempje

02-10-2016 om 11:23

Mijn verhaal

Mijn ouders hebben destijds voor mijn oudere brus ook een appartement gekocht en later ook overgedaan aan brus toen die werk had. Er was geen budget meer om ook iets voor mij te kopen en mij erbij was geen optie volgens hun. Nou ja, lang verhaal maar het heeft mijn relatie met mijn familie geen goed gedaan toen. Later heeft mijn moeder haar excuus naar mij gemaakt en gezegd dat ze zich de impact op mij niet heeft gerealiseerd. Door de timing in de huizenmarkt heeft brus ook een veel betere start op de huizenmarkt gehad dan ik en dat heeft aanzienlijk doorgewerkt. Dat laatste is natuurlijk toeval en vooral fijn voor brus maar ik vond het wel zuur. Wij waren thuis niet zo goed in praten dus ik kon ook slecht uiting geven aan mijn gevoel toen ik op een achterafkamertje van 2x2 zat terwijl brus in fonkelnieuw appartement zat in het centrum. Mijn ouders betaalden wel de huur voor dat hok, dat wel.

Voordeel was dat ik heel snel zelfstandig en onafhankelijk was en mijn eigen pad heb kunnen maken en kiezen. Ik was -ook al was ik jonger- veel eerder los van de conventies en verwachtingen van onze ouders dan brus. Daar pluk ik nog steeds de vruchten van

Mijntje

Mijntje

02-10-2016 om 13:09

kamer gezien in Lunetten

Voor het geval je nog open staat om een kamer te huren, dit vond ik net op Facebook:
Kamer te huur in lunetten interesse kan je contact op nemen met Michel 0634853357
Ik weet niet of het wat is, maar wilde het toch even noemen

Sanne

Sanne

03-10-2016 om 22:58

Brussen

Mijn ouders kochten ook een huis voor mijn zus en een woonboot voor mijn broer. Voor mij als nakomertje was die mogelijkheid er niet meer, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Ik denk dat het je heel veel problemen scheelt als je een kamer/studio koopt in Utrecht. Dan heb je geen gedoe met onderhoud en huur innen en dat soort dingen. Ga in een goede wijk zitten zou ik zeggen en koop iets fijns. Dan kan hij er na zijn studie ook nog een tijdje blijven.

Triva

Triva

04-10-2016 om 09:43

Sanne

'Mijn ouders kochten ook een huis voor mijn zus en een woonboot voor mijn broer. Voor mij als nakomertje was die mogelijkheid er niet meer, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. '

Ik vind het heel bijzonder dat je daar geen problemen mee hebt gehad maar zou je dat ook bij je eigen kinderen doen?

Het halve forum werd al boos toen ik dacht aan de mogelijkheid om mijn zoon die een veel goedkopere opleiding gaat doen dan de andere wellicht wel een rijbewijs zou geven en de andere niet

Li

Li

04-10-2016 om 10:31

huis kopen

zou ik alleen doen als ze er allemaal in kunnen. Tenzij er opeens eentje heel ergens anders gaat studeren natuurlijk, maar die kiest daar dan zelf voor. En die zou ik dan op een andere manier compenseren. Een woning kopen voor de een waar de ander dan niet bij mag...brrr. Tenzij je genoeg geld hebt om voor allemaal iets te kopen natuurlijk.

Ach, ons gaat het sowieso niet lukken, denk ik...

Triva

Triva

04-10-2016 om 16:17

Li?

'Tenzij er opeens eentje heel ergens anders gaat studeren natuurlijk, maar die kiest daar dan zelf voor. '

Opeens heel ergens anders? Dus omdat je zus een sociale studie in Utrecht doet moet jij daar ook maar een studie gaan doen ook al wilde je naar de TU in Delft? Daar KIES je dan voor? Waar slaat dat op? Zo klein is Nederland nu ook weer niet dat elke studie te doen is in elke stad.

Stenna

Stenna

04-10-2016 om 23:13

brussen niet

"Gelukkig" (al dacht ik daar een paar jaar na zijn geboorte anders over) hebben we dat probleem niet want zoon is enig kind.
Een kamer of studio voor alleen hem willen we niet en hij ook niet. Hij is nog erg jong (net 20), is dus enig kind en heeft een licht autistische stoornis. Hij zoekt dus juist de gezelligheid en sociale leeromgeving van een studentenhuis en medebewoners. Ik denk ook dat dat goed voor hem is, een paar jaar. Leert hij veel van wat hij bij twee ouders alleen thuis nooit leert en helemaal alleen gaat hij vereenzamen vrees ik.
Dank voor de feedback over Rotsvast, dat is alvast erg nuttig om te weten, want ze doen het erg goed voorkomen. Nog anderen info over welke makelaar wel/niet? Iemand ervaring met Maxx wellicht?

Sanne

Sanne

06-10-2016 om 23:35

Triva

Ik heb geen enkel talent voor jaloezie.

Ik heb zelf één kind, dus het is vrij hypothetisch, maar ik ga er in het algemeen vanuit dat 'eerlijk' niet hetzelfde is als 'gelijk'. En ik leer dochter sowieso dat het leven niet eerlijk is en je er zelf het beste van moet maken (dit raakt voor mij ook aan die kinderfeestjes draadjes bedenk ik nu).

Individuen zijn niet hetzelfde. Misschien moet je het ene kind wel een half uur voorlezen voor het slaapt en het andere vijf minuten. Misschien heeft de ene een dure studie nodig en de andere niet. De één een huis terwijl de ander moeiteloos hospiteert.

Dochter is net als ik (nature?nurture?) niet gericht op wat anderen hebben of mogen en zij niet.

Celine

Celine

07-10-2016 om 06:52

Sanne

"Dochter is net als ik (nature?nurture?) niet gericht op wat anderen hebben of mogen en zij niet."

Mooi.

Ik denk inderdaad dat mensen en dus ook kinderen een stuk gelukkiger zij als ze zichzelf niet met anderen vergelijken.

Ik heb twee kinderen en he lt is sowieso onmogelijk om beiden altijd gelijk te behandelen of evenveel te geven (in geld). Moet je als ouders denk ik ook niet willen.

Maar als het om veel geld gaat zoals met het kopen van een huis/appartement voor het ene kind en niet voor de andere (en dat kan ook zijn omdat het geld dan op is - zeker als je dat een beetje had kunnen bedenken), dan vind ik het toch wel moeilijk worden.

Marjoleine64

Marjoleine64

07-10-2016 om 21:04

Zoon wordt geen eigenaar

Zoon wordt in ons geval geen eigenaar, en dat is ook op termijn niet de bedoeling. Al weet je het nooit natuurlijk. Maar vooralsnog is het huis wat wij gekocht hebben een investering, en huurt zoon gewoon een kamer bij ons, net als zijn 2 vrienden. Dat zijn huur dan vestzak-broekzak gaat is voor ons mooi meegenomen, maar daar hoeft jongere broer niet onder te leiden. Jongere broer heeft trouwens ook weer andere voordeeltjes, zoals een veel duurder muziekinstrument met bijbehorende lessen en orkesten en concertreizen. En als die op kamers wil volgend jaar, of later (want zijn studie is waarschijnlijk makkelijker aan te reizen) dan regelen we dat ook. En ja, ik realiseer me dat we daarmee in een luxe-positie zitten dat we dat kunnen.

Sanne

Sanne

07-10-2016 om 23:32

O, sorry

Ik zie nu dat ik de indruk heb gewekt dat ze tonnen voor een huis kregen. In dat geval had ik wel graag wat meer geld bij de erfenis gekregen dan zij. Het was een huis voor de studententijd en de eerste jaren daarna, in bezit van mijn vader en daarna weer verkocht door mijn vader. Ze hoefden geen huur te betalen. Ik moest gewoon huren en een studieschuld opbouwen. Dat scheelde uiteindenlijk wel 15.000 gulden, maar geen tonnen.

Stenna

Stenna

08-10-2016 om 11:42

oneerlijk

We willen het doen zoals Marjolein zegt: als een investering voor ons maar zoon en vrienden/medehuurders betalen ons gewoon huur.

Zoals gezegd is het broertjes/zusjes probleem bij ons niet aan de orde. Maar eerlijk is het nooit. Ik heb destijds ook een heel veel hogere studieschuld opgebouwd dan mijn broers, omdat ik nog een ouderwetse leenbeurs had terwijl zij net na invoering van de basisbeurs gingen studeren. Jammer dan. Of de een vraagt en krijgt een lening van de ouders en de ander heeft het nooit nodig. Zo is er altijd wel wat oneerlijks.

Utrechtse

Utrechtse

08-10-2016 om 16:32

Let dan wel op

de bepalingen van de gemeente. AnneJ wees daar ook al op. Utrecht is daar streng in. Als je een huis koopt en je gaat daar niet zelf wonen maar het aan meerdere andere personen verhuren dan vinden ze je een huisjesmelker en dat mag zomaar niet. Misschien is het nog anders als je zoon alleen huurder wordt en de anderen onderhuurder, dat weet ik niet.

Stenna

Stenna

08-10-2016 om 22:12

Utrechtse

Dank je wel dat je daar op wijst. Ik ga het precies uitzoeken. Al is dat ook de reden dat we het liefst een goede en betrouwbare makelaar zoeken die verstand van dit soort zaken heeft. Dus tips nog steeds welkom!

Sawo

Sawo

08-10-2016 om 22:28

Website

Wie isde beste makelaar
Waarschijnlijk is niet alles betrouwbaar maar je ziet in ieder geval dat rotsvast er slecht uit komt.
Dus bij hoge cijfers zullen ze echt wel te vertrouwen zijn.
Groet
Saar

Niempje

Niempje

09-10-2016 om 00:13

Verschillende ervaringen

Mijn brus heeft het huis voor een symbolisch bedrag overgenomen van mijn ouders na het studeren. Het was in het centrum van een grote studentenstad en later heeft brus het zelf zeer goed verkocht. Dat is een start op de huizenmarkt die veel verschil maakt. Ik ben nooit zozeer jaloers geweest op brus, misgun het brus ook niet maar ik had het zelf niet erg gevonden er net zo warmpjes bij te zitten. Ik kreeg trouwens ook veel minder basisbeurs dan brus maar ervoer dat toch anders. Dat was gewoon zo.

Enniewee. Het is bij TS niet opportuun, dat scheelt weer.

margje van dijk

margje van dijk

07-11-2016 om 10:21

en stenna?

Hoe is het er intussen mee?

Mijn oudste zoon is ook student in Utrecht (tweedejaars inmiddels) maar woont nog thuis. Is ook niet het type om te gaan hospiteren. Voor hem is het ruim een uur enkele reis met OV, dus dat is nog te doen. Na aanvankelijk enthousiasme om op kamers te gaan lijkt hij het nu wel OK te vinden om vanuit huis te studeren. Toch lijkt het me erg goed als hij ook een tijdje op kamers zou gaan wonen. Maar hoe hij daar dan ooit tussen moet komen... jouw verhaal over de pogingen van je zoon stemt niet bepaald optimistisch.

Ben je nog wat wijzer geworden qua kopen / beheren?

Groeten, Margje

25

25

08-12-2016 om 11:10

4 freedom

Hallo, We hebben 2,5 jaar en studentenhuis gekocht en het beheer ondergebracht bij 4 Freedom, hebben daar slechte ervaringen mee. Hadden hen in de arm genomen om studentenhuis te beheren, maar het bleek een onprofessionele organisatie. We hebben in de praktijk veel zelf moeten doen, en werden niet serieus genomen door 4 Freedom. Wisselingen van beheerder zonder op de hoogte gebracht te worden , beloftes doen die niet ingelost werden. Etc, etc. En behoorlijk aan de prijs. Zijn nu druk bezig om een nieuwe beheerder te vinden. Las in de reacties veel mensen die zelf het beheer doen; hebben jullie ook ervaringen met eventuele fiscale gevolgen ? Dan doe je namelijk zelf "werk" mbt jouw vermogensbeheer. Daarom worden dit soort bureau's ook ingeschakeld, niet alleen om werk te besparen. Gr, Reinoud

Kaaskopje

Kaaskopje

08-12-2016 om 12:59

Margje

Op jezelf wonen kan toch ook beginnen als je zoon gaat werken? Zelfredzaamheid kun je ook nog leren als je 25 of ouder bent .

margje van dijk

margje van dijk

08-12-2016 om 16:06

Kaaskopje

Ja, dat kan, je kunt ook nog op je 25e zelfstandig gaan wonen. Maar ik wens mijn zoon echt toe dat hij dat wat eerder kan gaan proberen. Lijkt me gewoon erg goed voor hem. Dus ik blijf het wel stimuleren.

Margje

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2016 om 22:13

Mijn dochter

Is nu 25 en ze woont nog steeds niet op volledig zichzelf. Ze is nooit bij ons uitgeschreven geweest. Ik heb het er natuurlijk wel eens over gehad en ze ziet ook hoe haar zus een eigen leven heeft in een andere stad, maar het is er nooit van gekomen. Het ziet er naar uit dat ze komend jaar gaat samenwonen en ik heb niet de indruk dat ze het als gemiste kans ziet dat ze nooit alleen heeft gewoond. Man en ik hebben allebei wel een tijdje op kamers en in een flat gewoond voor we elkaar leerden kennen. Maar dat kun je niet afdwingen.

Kaaskopje

Als ik zo nieuwsgierig mag zijn: betaalt ze wel kostgeld (als ze werkt), doet ze haar eigen was, levert ze haar aandeel in het huishouden of kookt ze wel eens?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.