Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieruzie: Dochters haten elkaar


VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 18:21:

[..]

Ik wil dat mijn dochters en kleindochters gewoon gezellig met elkaar omgaan, zoals dat in het merendeel van de families in Nederland gaat. Ik wil gewoon mijn gezin compleet hebben en dat mijn dochters met elkaar om kunnen gaan. Ze hoeven geen beste vriendinnen te worden, maar wel het fatsoen hebben om samen door één deur te kunnen. Al doen ze dat alleen maar voor mijn kleindochters.

Maar je gezin is sowieso niet meer compleet, want ze zijn uit huis en vormen nu zelf een gezin. Je familie is nog wel compleet - ze leven nog en jij kunt ze allemaal zien.

Je ziet ze alleen niet tegelijk en dat kun je ook niet afdwingen. Je kunt ook niet afdwingen dat je kleindochters elkaar leuk vinden. 

Het zou allemaal wel makkelijker zijn op feestdagen, maar ik vind niet dat ze het voor jou zouden moeten oplossen. Dat zouden ze vooral voor zichzelf moeten doen. Niet voor de compleetheid van jouw gezin.

Valeria schreef op 31-07-2022 om 18:06:

[..]

Hè? Twee nichtjes van dezelfde leeftijd die precies hetzelfde zouden heten, is toch onhandig? Ook als ze niet precies even oud zouden zijn.

Waarom? Ik heb meerdere neven en nichten die dezelfde naam hebben. In de tijd dat er veel vernoemd werden is dat helemaal niet gek. Ik heb nog nooit gehoord dat het problemen opleverde. Ze groeien op in een ander gezin, dus wat is het probleem. Als oma een keer Karel roept en er reageren 2 kinderen tegelijkertijd, nou en?

Vrijevlinder schreef op 31-07-2022 om 18:38:

[..]

Waarom? Ik heb meerdere neven en nichten die dezelfde naam hebben. In de tijd dat er veel vernoemd werden is dat helemaal niet gek. Ik heb nog nooit gehoord dat het problemen opleverde. Ze groeien op in een ander gezin, dus wat is het probleem. Als oma een keer Karel roept en er reageren 2 kinderen tegelijkertijd, nou en?

Ik vind vernoemen iets anders dan wat er nu speelt bij TO 

Vrijevlinder schreef op 31-07-2022 om 18:38:

[..]

Waarom? Ik heb meerdere neven en nichten die dezelfde naam hebben. In de tijd dat er veel vernoemd werden is dat helemaal niet gek. Ik heb nog nooit gehoord dat het problemen opleverde. Ze groeien op in een ander gezin, dus wat is het probleem. Als oma een keer Karel roept en er reageren 2 kinderen tegelijkertijd, nou en?

Ik krijg niet echt de indruk dat het hier om vernoemen gaat en dat beide zussen ervan uit hadden kunnen gaan dat hun kinderen dezelfde naam zouden hebben. Ik vind het heel bijzonder dat de jongste "toevallig" net die naam heeft gekozen die de oudste ook had willen geven. Er zijn immers nog duizenden namen die ze had kunnen geven.

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 18:36:

[..]

Ze zijn financieel onafhankelijk(of bedoel je de erfenis) Daarnaast het zijn mijn kinderen. Dat zou ik ontzettend moeilijk vinden om ze niet meer in mijn leven te hebben en het één op één contact gaat opzich wel goed. Ook al is er wel een voelbare spanning ontstaan bij beide dochters.

Volgende keer op een verjaardag, de een uitnodgen van 13.oo - 16.00 uur en de ander van 17.00 - 20.00 uur. 

Zij laten je allebei zitten wanneer je ze allebei uitnodigt en zelf lossen zij het niet op, dat is tegen jou ook niet aardig. 

Vrijevlinder schreef op 31-07-2022 om 18:38:

[..]

Waarom? Ik heb meerdere neven en nichten die dezelfde naam hebben. In de tijd dat er veel vernoemd werden is dat helemaal niet gek. Ik heb nog nooit gehoord dat het problemen opleverde. Ze groeien op in een ander gezin, dus wat is het probleem. Als oma een keer Karel roept en er reageren 2 kinderen tegelijkertijd, nou en?

Alleen heb je hier straks een piepkleine familie met waarschijnlijk vier (of vijf of hooguit zes) kleinkinderen waarvan er dan twee dezelfde naam zouden hebben. Dat is wat anders dan in eerdere generaties waarbij er veel meer neven en nichten zijn en namen sowieso nog veel meer volgens tradities werden gegeven. Namen worden nu beschouwd als horend bij je identiteit. Daar kun je van alles van vinden maar het is wel hoe het in onze cultuur nu werkt. 

dan

dan

31-07-2022 om 18:43

Vrijevlinder schreef op 31-07-2022 om 18:38:

[..]

Waarom? Ik heb meerdere neven en nichten die dezelfde naam hebben. In de tijd dat er veel vernoemd werden is dat helemaal niet gek. Ik heb nog nooit gehoord dat het problemen opleverde. Ze groeien op in een ander gezin, dus wat is het probleem. Als oma een keer Karel roept en er reageren 2 kinderen tegelijkertijd, nou en?

Is bij ons in de familie ook zo. Een nicht met dezelfde naam als ik, wel andere spelling, 4 neven met dezelfde voornaam en mijn zus en een paar nichten hebben ook dezelfde voornaam. Was vroeger dus vooral een kwestie van (bijvoorbeeld) Janus van oom Bram of Janus van tante Nel enz. 

Ja, als iedereen vernoemd wordt zit je toch in een meer traditionele familie waar iedereen gewend is dat er veel mensen dezelfde naam hebben en anders een afleiding van ouderwetse namen.  Lijkt me heel anders dan een kleine familie met maar twee kleinkinderen die allebei Maud heten even oud zijn ook nog.

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 18:47 Topicstarter

Mija schreef op 31-07-2022 om 18:35:

[..]


Het is in mijn ogen niet die ene keuze die hier een langlopend conflict veroorzaakt maar de weigering van de jongste om haar zus te erkennen dat er iets verkeerd is gegaan en daar een verzoeningsgebaar voor te maken. Het slaat echt helemaal nergens op dat die jongste zich als een slachtoffer opstelt. Zij had die naam al binnen en had gewoon aan haar zus kunnen toegeven dat het heel erg rot was en dat er iets was misgegaan. Ik zou er als zus ook erg narrig van worden als ik zeker wist dat ik het gezegd had en mijn zus de vermoorde onschuld loopt uit te hangen. Die naam is al lang niet meer het issue waarschijnlijk. De oudste vertrouwt de jongste gewoon niet meer. En ik snap dat wel, eigenlijk, hoe triest dat ook is. En de jongste kan waarschijnlijk gewoon niet meer uit haar ontkenning komen. En toch is dat de enige manier om die relatie weer goed te krijgen. De oudste dochter kan voor de lieve vrede bijdraaien en weer voor de ouders samen bij gelegenheden verschijnen, maar als jongste niet een echt gebaar maakt, is en blijft het vertrouwen weg. Ik vind dus dat de jongste de sleutel in handen heeft, nog helemaal los van of ze heeft gelogen of niet. Ze zou gewoon moeten erkennen dat het voor haar zus echt heel rot is geweest dat het zo is gegaan en zeggen dat ze het niet zou hebben gedaan als ze dat op tijd had beseft. En als ze dat dat niet kan zeggen, als ze nog steeds vindt dat ze die naam best kon kiezen terwijl haar zus al had gezegd: ‘dit wordt ‘m’, dan is ze dus eigenlijk echt de opportunistische egoïst waarvoor haar zus haar nu houdt. Dan snap ik wel dat de oudste haar buik ervan vol heeft.

Jeetje, als ik het zo lees kan je zo mijn oudste dochter zijn. Dit is ook haar gedachtegang. De jongste zei dat ze van niks wist en mijn oudste kan ook niet precies meer herrinneren wanneer ze de naam zou hebben gezegd. Dus het is gewoon een hele lastige situatie. Ik wil gewoon dat de ruzie stopt, maakt mij niet uit hoe. Beide de schuld, iemand de schuld of niemand de schuld. Het maakt mij niet uit. Ik wil gewoon dat mijn meisjes weer met elkaar om kunnen gaan. 

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 18:41:

[..]

Ik vind vernoemen iets anders dan wat er nu speelt bij TO

Ik reageerde op Valerie, niet op TO. 

En vernoemen of niet vernoemen, om daar zo lang ruzie over te maken is niet iets wat ik begrijp. Tijdelijk boosheid wel, maar niet zo langdurende ruzie als nu. 

Maar ik blijf zeggen: mensen kunnen zich beter druk maken om dingen die er echt toe doen. 

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 18:51 Topicstarter

Valeria schreef op 31-07-2022 om 18:36:

[..]

Maar je gezin is sowieso niet meer compleet, want ze zijn uit huis en vormen nu zelf een gezin. Je familie is nog wel compleet - ze leven nog en jij kunt ze allemaal zien.

Je ziet ze alleen niet tegelijk en dat kun je ook niet afdwingen. Je kunt ook niet afdwingen dat je kleindochters elkaar leuk vinden.

Het zou allemaal wel makkelijker zijn op feestdagen, maar ik vind niet dat ze het voor jou zouden moeten oplossen. Dat zouden ze vooral voor zichzelf moeten doen. Niet voor de compleetheid van jouw gezin.

Ik snap wat je zegt, maar het zijn zussen. Dit is de enige zus die ze hebben en om die band gelijk weg te gooien bij de eerste ruzie... Daar kan ik als moeder toch wel wat van vinden. En het idee dat je kinderen elkaars bloed wel kunnen drinken is ook niet leuk.

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 18:54 Topicstarter

Vrijevlinder schreef op 31-07-2022 om 18:51:

[..]

Ik reageerde op Valerie, niet op TO.

En vernoemen of niet vernoemen, om daar zo lang ruzie over te maken is niet iets wat ik begrijp. Tijdelijk boosheid wel, maar niet zo langdurende ruzie als nu.

Maar ik blijf zeggen: mensen kunnen zich beter druk maken om dingen die er echt toe doen.

Het is geen vernoemingsnaam, gewoon een doorsnee Nederlandse naam. En als ik dat zeg dat het maar een naam is worden beide dochters er niet gezelliger op. Blijkbaar bagatelliseer ik het probleem.

Het gaat er niet per se om wanneer oudste het precies heeft gezegd. Mija legt de vinger op een zere plek: als jongste niet heeft gehoord dat oudste deze naam wilde, dan ligt het meer voor de hand dat ze zegt " goh, dat vind ik echt hartstikke rot voor je, maar ik wist werkelijk van niets, want ik heb je dit niet duidelijk horen zeggen" in plaats van het te laten bij een enkel " je hebt niets gezegd".
Beide zussen lijken niet te willen uitgaan van de goede trouw van de ander, in plaats van rekening te houden met de mogelijkheid dat de een iets niet duidelijk heeft gezegd en/of de ander iets niet goed heeft gehoord. En dat ze allebei de ander van slechte bedoelingen verdenken geeft toch het idee dat er ergens oud zeer moet zitten.

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 18:34:

En ik denk ook dat er meer oud zeer zit.

Nogmaals hoe was jullie gezins dynamiek??

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 18:51:

[..]

Ik snap wat je zegt, maar het zijn zussen. Dit is de enige zus die ze hebben en om die band gelijk weg te gooien bij de eerste ruzie... Daar kan ik als moeder toch wel wat van vinden. En het idee dat je kinderen elkaars bloed wel kunnen drinken is ook niet leuk.

Ik krijg de indruk dat jij er meer mee zit dan je dochters. Je hebt het over "je gezin", "je meisjes". Je hebt het eigenlijk alleen maar over jezelf. Ze zijn volwassen en blijkbaar is hun band toch niet zo goed als jij denkt of er zit meer oud zeer dan jij denkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.