Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieruzie: Dochters haten elkaar

Ik heb een probleem. Het is al bijna een jaar geleden dat mijn dochters contact met elkaar hebben gehad. Het zit namelijk zo ze waren rond dezelfde tijd zwanger en allebei kregen ze een meisje. Mijn jongste dochter was eerder bevallen en had de baby een naam gegeven (een doodnormale Nederlandse naam denk aan Sanne, Lieke of Floor). Toen mijn oudste dochter dit hoorde was ze woest omdat zij dezelfde naam wilde gebruiken. Volgens haar wist mijn jongste dochter dit. Hierdoor is de oudste dochter niet op kraamvisite geweest en heeft haar zusje ook niet gefeliciteerd met de geboorte van de dochter. En toen mijn oudste dochter was bevallen heeft mijn jongste dochter ook niks van zich laten horen en is ook niet op kraamvisite geweest.


Nu is het zo erg dat ze nog geen eens samen in één ruimte willen zijn en als het feest is bij ons dan komt de één alleen als de ander niet komt. Het diepte punt was mijn verjaardag van twee weken geleden, waar ze alle twee niet kwamen. In de tussentijd ben ik aan het praten als Brugman. Mijn oudste dochter zegt dat mijn jongste wist van de naam en dat ze het expres deed, terwijl mijn jongste zegt dat ze van niets wist en dat het een erg normale naam is.


Ik weet niet wie ik moet geloven en wiens kant ik moet kiezen. Ik wil gewoon dat ze weer contact hebben en dat wij als een familie kunnen verder gaan. We wonen alle drie maar 30 km van elkaar vandaan. 


Heeft iemand hier advies hoe ik mijn dochters weer bij elkaar kan krijgen? Ik geef al bijna de hoop op.




Ik geloof je oudste dochter .
Denk niet dat je veel kunt .
Sterkte snap dat je het graag anders ziet .

Als hun band voorheen goed was, waarom hebben ze dan nooit tijdens de zwangerschap met elkaar besproken welke namen ze wilden geven? En waarom zo'n dramaqueen actie ipv gewoon een andere naam uit te zoeken als je hetzelfde mooi vond?

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 14:13 Topicstarter

redbulletje schreef op 31-07-2022 om 14:09:

Als hun band voorheen goed was, waarom hebben ze dan nooit tijdens de zwangerschap met elkaar besproken welke namen ze wilden geven? En waarom zo'n dramaqueen actie ipv gewoon een andere naam uit te zoeken als je hetzelfde mooi vond?

Dat is het punt mijn oudste dochter zegt dat ze explicieet tegen mijn jongste dochter heeft gezegd welke naam ze wilde geven en mijn jongste dochter heeft blijkbaar die naam juist gebruikt. Maar de naam staat in de top 100 van meisjesnamen dus het is moeilijk om mijn jongste dochter van iets te beschuldigen. Als het een hele unieke naam was oké... En voor zo ver ik weet hadden ze een goede zussenband samen. Ik weet ook niet hoe het is gegaan ik kreeg van beide een erg vertekend beeld over.

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 14:15 Topicstarter

Roos55 schreef op 31-07-2022 om 13:57:

Ik geloof je oudste dochter .
Denk niet dat je veel kunt .
Sterkte snap dat je het graag anders ziet .

Ik weet niet wie ik moet geloven. Ze zijn beide overtuigd van hun gelijk. ze zijn volwassen ik snap niet waarom ze zich zo kinderachtig gedragen... Ik wil gewoon mijn beide kleinkinderen op schoot hebben zonder dat mijn dochter elkaar in de haren vliegen.

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 14:13:

[..]

Dat is het punt mijn oudste dochter zegt dat ze explicieet tegen mijn jongste dochter heeft gezegd welke naam ze wilde geven en mijn jongste dochter heeft blijkbaar die naam juist gebruikt. Maar de naam staat in de top 100 van meisjesnamen dus het is moeilijk om mijn jongste dochter van iets te beschuldigen. Als het een hele unieke naam was oké... En voor zo ver ik weet hadden ze een goede zussenband samen. Ik weet ook niet hoe het is gegaan ik kreeg van beide een erg vertekend beeld over.

Maar hoe kan t dat ze die namen niet met jullie hebben gedeeld? Dat is toch ook raar om je ouders daar niet in te kennen?

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 14:21 Topicstarter

redbulletje schreef op 31-07-2022 om 14:18:

[..]

Maar hoe kan t dat ze die namen niet met jullie hebben gedeeld? Dat is toch ook raar om je ouders daar niet in te kennen?

Ik had de namen van mijn dochters ook niet aan mijn ouders verteld omdat ik ze naar mijn ouders vernoemd had. Ik wilde ze daarmee verrassen. Dus ik vond het niet gek dat wij de namen pas na de geboorte te weten kwamen.

kun je een familielid vinden dat op enige afstand staat maar wel hen goed genoeg kent om eens beiden apart te praten en dan voorzichtig hen kan proberen bij elkaar te krijgen voor een keer?
Jouw moeder- en grootmoeder - belang is overduidelijk en je verdriet 'terecht' - je verkeert in een onmogelijke positie.
Daarom zullen jouw inbreng en pogingen ongetwijfeld worden gezien als 'oplossen van jouw probleem '. 
Maar als iemand bereid is met beide vrouwen te praten om juist hun relatie te verbeteren, dan zijn ze misschien eerder bereid om water bij de wijn te doen?
Gr Angela 

VerdrietiegeMoeder schreef op 31-07-2022 om 14:15:

[..]

Ik weet niet wie ik moet geloven. Ze zijn beide overtuigd van hun gelijk. ze zijn volwassen ik snap niet waarom ze zich zo kinderachtig gedragen... Ik wil gewoon mijn beide kleinkinderen op schoot hebben zonder dat mijn dochter elkaar in de haren vliegen.

Ik vind oudste niet kinderachtig 

Zou ook woest zijn .

Wat een pijnlijke situatie. Wij hadden "onze naam" destijds nooit besproken met anderen. Wij hadden een shortlist met drie namen en inmiddels heb ik twee nichtjes die de andere twee namen dragen. Blijkbaar had ik dezelfde smaak als mijn zus en dat zijn dus geen veel voorkomende namen! Dus het kan gebeuren zelfs als de namen nooit besproken zijn geweest.

Maar ik kan mij het gevoel wel voorstellen. Je bent zwanger hebt een naam in gedachten en dan na verloop van tijd hoort die naam gewoon bij dat ongeboren kind. Stel dat je baby al die tijd Anna hebt genoemd en dan ineens moet het iets anders worden. Dat is gewoon heel erg lastig. Of de ander het nu wist of niet, het is gewoon heel pijnlijk als jouw kind ineens een andere naam moet krijgen.

Ik denk dat ik dat eens met jongste dochter zou bespreken. Dat je haar gelooft, maar dat het op dat moment voor oudste gewoon wel heel pijnlijk geweest moet zijn en dat vol van de zwangerschapshormonen oudste uit de bocht is gevlogen. Dat het niet goed of geweest dat oudste geen felicitatie en kraambezoek heeft gedaan, maar dat het wel zonde zou zijn om nu voor altijd het contact te verbreken.

Verder vrees ik dat je niet zoveel kunt doen.

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

31-07-2022 om 14:28 Topicstarter

Angela1967 schreef op 31-07-2022 om 14:22:

kun je een familielid vinden dat op enige afstand staat maar wel hen goed genoeg kent om eens beiden apart te praten en dan voorzichtig hen kan proberen bij elkaar te krijgen voor een keer?
Jouw moeder- en grootmoeder - belang is overduidelijk en je verdriet 'terecht' - je verkeert in een onmogelijke positie.
Daarom zullen jouw inbreng en pogingen ongetwijfeld worden gezien als 'oplossen van jouw probleem '.
Maar als iemand bereid is met beide vrouwen te praten om juist hun relatie te verbeteren, dan zijn ze misschien eerder bereid om water bij de wijn te doen?
Gr Angela

Dat is wel een goed advies. Maar ik schaam eigenlijk kapot dat mijn dochters zich zo kunnen gedragen. Ze gunnen elkaar gewoon het licht in de ogen niet. En ik wil niet andere mensen hiermee lastig vallen. Het voelt ook dat wij falen als ouders als we het niet zelf kan oplossen.  

Wat een aanstellerij zeg, oudste had haar dochter toch ook die naam kunnen geven? Niemand heeft het alleenrecht op een naam!!

Precies zoals het verhaaltje zoals het in 'La Famme' staat...

redbulletje schreef op 31-07-2022 om 14:18:

[..]

Maar hoe kan t dat ze die namen niet met jullie hebben gedeeld? Dat is toch ook raar om je ouders daar niet in te kennen?

Ik weet ook niet beter dan dat je pas NA de geboorte de naam vertelt, ook aan je ouders.

Verder denk ik: natuurlijk heeft jongste er belang bij om te liegen over dat ze de naam niet wist, als ze hem ingepikt heeft. En oudste kan alleen maar woest worden als ze dat inderdaad verteld heeft. Ik proef dat moeder iets meer op de hand van de jongste is, want die vindt het logisch dat je toevalig allebei dezelfde veelvoorkomende naam kiest. Maar in de top 100 staan er nog 99; ik vind dat minder logisch.

Pippeltje schreef op 31-07-2022 om 14:35:

Precies zoals het verhaaltje zoals het in 'La Famme' staat...

Echt ?

🤣🤣

Zou het ook niet hormonale woede zijn? "Redelijkheid" en "pas bevallen" horen niet echt bij elkaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.