Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Financiën regelen bij 18 jaar


Ik lees mee; mijn IADH-er wordt over een aantal maanden ook 18.

Op zich is het idee van twee rekeningen een goed idee om te zorgen dat de vaste lasten betaald worden en de rest vrij uit gegeven kan worden. Dit houdt het overzichtelijk, ik doe dit nu nog steeds (gezamenlijke rekening voor vaste lasten, eigen rekening voor alle andere uitgaves)
Verder kun je op de Rabo app spaarpotjes maken voor uitgaven, dat kan ook vast bij andere banken. Daar kan je dan automatisch geld naar over maken (maar dit is geen betaalrekening)

Voornaamste is dat je zoon leert dat 0 echt 0 is en dat er dus geen uitgaves meer gedaan kunnen worden en vaste lasten eerst betaald moeten worden. 
Snapt hij dat wel? Hoe gaat hij daar nu mee om?
Hoe doe je het nu als er impulsuitgaven gedaan zijn?

Bij dochter, overigens niet IADH maar wel heel chaotisch af en toe, hebben we alles stap voor stap gedaan. Zorgtoeslag samen aangevraagd, kwam op haar rekening. Zorgverzekering wordt ook vanaf het begin van haar rekening gehaald. Het restant boven de zorgtoeslag betaalden wij. Voor heel veel is een digid nodig inderdaad, maar deze kan je heel makkelijk koppelen aan een ander telefoonnummer voor sms-controle. In het begin was hij nog gekoppeld aan mijn telefoon, inmiddels aan die van dochter. 
Met 18 zijn ze, naar mijn idee, echt nog niet in staat om alles te overzien. Studiefinanciering hebben we ook samen aangevraagd, is echt zo'n onoverzichtelijk gebeuren. We hebben zelfs gebeld met DUO omdat ik er ook niet uit kwam. Vaak reageren ze dan helemaal niet vriendelijk, dus was ook weer een ervaring voor dochter. Ik heb ook weleens als dochter ergens heen gebeld, als ze er zelf niet uit kwam. 
Inmiddels is ze 20 en regelt eigenlijk alles zelf. Alleen voor belastingaangiften wil ze mijn man nog weleens inschakelen.

Ik heb een zoon van bijna 17 en die moeten we waarschijnlijk veel meer gaan helpen. Hij is gelukkig niet impulsief met uitgeven, maar hij overziet het helemaal nog niet denk ik op die leeftijd. Loopt verstandelijk wat achter en is autistisch. Ik denk dus dat helpen bij hem een nog veel langer traject gaat worden. Ik heb al wel een digid voor hem aan moeten vragen voor hem onlangs. Die is ook meteen aan zijn telefoon gekoppeld met de digid-app. Heb ik ook laten zien, hoe dat werkt. Maar met hem kan ik ook makkelijk meekijken als dit nodig is. Hij geeft dan gewoon zijn telefoon eventjes aan me. 

Ademes schreef op 24-08-2021 om 20:50:

  De zorgtoeslag konden we natuurlijk niet aanvragen, dat moeten ze zelf doen. Misschien kun je afspreken dat die op jullie rekening wordt overgemaakt?

De belastingdienst stort toeslagen alleen op een rekening die op naam van de aanvrager staat. Dit om fraude te voorkomen. Dus dat kan in elk geval niet rechtstreeks. Dat zal zoon dan moet overmaken vanaf zijn eigen rekening.

Imi

Imi

25-08-2021 om 13:42

-Annabelle- schreef op 24-08-2021 om 22:43:


Hij heeft een betaalrekening met vaste potjes. Dat deed hij al voor zijn 18e (vanaf zijn 15e ofzo). Potjes zijn:
Kleedgeld 40 per mnd
Zakgeld 20 per mnd
Kapper 20 per mnd (houdt hij van over)
Cadeautjes 10 per mnd
Sparen: rest + salaris bijbaan (hij spaart vaak voor iets mbt gamen).
Uitgaan doet hij niet, anders had ik daar met hem ook een potje voor gemaakt.

Hoe zien die potjes eruit, Annabelle? Gebruikt hij een kasboekje, jampotjes, een app, of nog iets anders?

Daglichtlamp schreef op 25-08-2021 om 12:22:

[..]

De belastingdienst stort toeslagen alleen op een rekening die op naam van de aanvrager staat. Dit om fraude te voorkomen. Dus dat kan in elk geval niet rechtstreeks. Dat zal zoon dan moet overmaken vanaf zijn eigen rekening.

AH ja, dat is zo, dat moet dan natuurlijk via een automatische overboeking meteen na de uitbetaling. Het is in elk geval slim om twee rekeningen te hebben zoals anderen ook zeggen. 

Het staat of valt denk ik met hoe coöperatief zoon is, en wat de schade kan zijn bij impulsieve of boze buien. Je kunt nog zoveel afspraken en potjes maken, maar die kunnen heel snel geleegd worden. Kun je het zo afspreken dat het zijn ideeën zijn? Als hij het gevoel is dat jij de regels bepaalt kan hij 'wraak nemen' als hij een keer boos op je is. Dat heeft hier helaas uiteindelijk geleid tot bewindvoering. 

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 20:46:

[..]

Ik vermoed dat er dan al schulden moeten zijn?

Misschien nog niet iets voor nu in onze situatie, maar wel goed om te weten voor als het niet goed gaat.

Wat was bij jullie kind de aanleiding voor deze vorm van kredietbeheer? Of is dat standaard bij begeleid wonen?

Hier was het standaard, hij had geen echte schulden, behalve een lening bij een vriend. 

Imi schreef op 25-08-2021 om 13:42:

[..]

Hoe zien die potjes eruit, Annabelle? Gebruikt hij een kasboekje, jampotjes, een app, of nog iets anders?

jampotjes

Nee, hij heeft een rekening bij de ING, daarbij kun je doelsparen voor max 10 verschillende onderdelen, dat zijn de potjes. Via de app bankiert hij.

Bij andere banken kan dat ook.

Een rekening voor vaste lasten en daarvan het pasje niet aan het kind geven. Eventueel laat je dat via jouw rekening lopen als je bang bent dat je kind zelf bij de bank aan pasje gaat halen. En een rekening voor het vrij te besteden bedrag. Waar je kind dan mee kan doen wat 'ie wil. Ik zou wel de regel op = op hanteren. 

Hebben jullie ervaring met tips welke apps handig zijn om inzicht in inkomsten en uitgaven te krijgen? En dan is er nog PayPal, het digitale equivalent van de creditcard... iets om beter niet aan te beginnen geloof ik.
Een 18+ kind is lastig te helpen, is mijn ervaring; of beter gezegd, is wel goed te helpen maar pas als het er aan toe is en erom vraagt. Je hebt nu eenmaal nisk meer te zeggen, geen inzicht in de bankrekeningen, ze krijgen zelf toegang tot de spaarrekeningen op hun naam en kunnen zelf allerlei abonnementen etc afsluiten.
Als het dan over de schoenen loopt kun je gaan puinruimen zonder te weten hoe je het de volgende keer kan voorkomen... dat kan ook gewoon niet vrees ik.
Hoe je een IADH kind wat meer impulsbeheersing geeft, is kennis die goud waard is vermoed ik.

PayPal werkt als een credit card en maakt online impuls aankopen makkelijker. Niet doen dus.

A12345 schreef op 27-08-2021 om 21:30:

PayPal werkt als een credit card en maakt online impuls aankopen makkelijker. Niet doen dus.

Klopt. Maar voor bepaalde zaken heb je wel zo'n account nodig. En een 18-jarige kan het gewoon aanmaken.

A12345 schreef op 27-08-2021 om 21:30:

PayPal werkt als een credit card en maakt online impuls aankopen makkelijker. Niet doen dus.

Leuk. Maar je 18 jarige is volwassen en kan dit helemaal zelfstandig zonder jouw hulp aanvragen. Fijn, als het een IADH kind is, die geen inzicht heeft. Tof, dat de Nederlandse overheid vindt dat je kind op die leeftijd zelf mag bepalen of ze maximaal lenen bij duo en zelf bedenken wat ze met dat geld doen.

Ik zou gaan voor de optie; wat mag er misgaan. Zorgverzekering  bijvoorbeeld liever niet; wij hebben ook de oplossing ‘wij betalen premie, jij de zorgtoeslag aan ons’ een tijdje gehanteerd. Idem voor collegegeld.
Maar andere dingen probeerden we hem te leren met de potjes te werken en zelf te betalen of geld voor te sparen. Als dat misging (swapfiets bijvoorbeeld), dan was er wel een boete, maar niet zo hoog en met minder gevolgen dan zorgverzekering. 

Het fijnste is eigenlijk als ze het zelf doen, maar je toestaan om nog even mee te kijken. Maar dat vraagt veel van de relatie en inzicht in hun eigen ‘handleidingen’. 
Helaas is het meest rustige als ze onder bewind staan. Want dán kunnen ze inderdaad niet zelf een lening of Paypal of wat dan ook aangaan. Maar zolang dat vrijwillig is, blijft het lastig en een hele heftige maatregel. 

MoederIADHkind schreef op 28-08-2021 om 15:32:

[..]

Leuk. Maar je 18 jarige is volwassen en kan dit helemaal zelfstandig zonder jouw hulp aanvragen. Fijn, als het een IADH kind is, die geen inzicht heeft. Tof, dat de Nederlandse overheid vindt dat je kind op die leeftijd zelf mag bepalen of ze maximaal lenen bij duo en zelf bedenken wat ze met dat geld doen.

Ik zou gaan voor de optie; wat mag er misgaan. Zorgverzekering bijvoorbeeld liever niet; wij hebben ook de oplossing ‘wij betalen premie, jij de zorgtoeslag aan ons’ een tijdje gehanteerd. Idem voor collegegeld.
Maar andere dingen probeerden we hem te leren met de potjes te werken en zelf te betalen of geld voor te sparen. Als dat misging (swapfiets bijvoorbeeld), dan was er wel een boete, maar niet zo hoog en met minder gevolgen dan zorgverzekering.

Het fijnste is eigenlijk als ze het zelf doen, maar je toestaan om nog even mee te kijken. Maar dat vraagt veel van de relatie en inzicht in hun eigen ‘handleidingen’.
Helaas is het meest rustige als ze onder bewind staan. Want dán kunnen ze inderdaad niet zelf een lening of Paypal of wat dan ook aangaan. Maar zolang dat vrijwillig is, blijft het lastig en een hele heftige maatregel.

Zo'n leeftijdgrens is altijd arbitrair. Voor de meesten zal 18 prima zijn. Sommigen zullen eerder in staat zijn zelf hun financiën te regelen, anderen later en een enkeling nooit. 

Zo'n DUO lening zou beperkt moeten worden tot waar 'ie voor bedoeld is. Studeren als de ouders geen middelen hebben om dat te betalen. Niet om vanaf je 18e feest te vieren en daarna in de schulden zitten. Je laat jongeren op die manier ook wennen aan schulden maken en pas veel later geconfronteerd worden met de gevolgen (terugbetalen). 

Je bent grotendeels afhankelijk van de medewerking van de 18-jarige natuurlijk, maar ik zou gaan voor zorgen dat de vaste lasten betaald worden en de rest vrij besteedbaar. Op is dan op en niet steeds bijspekken richting het einde van de maand. Ook zou ik limieten zetten op bijvoorbeeld telefoonabonnementen e.d. Ook die kunnen ze afsluiten en ook dat kan als je er niet handig mee omgaat aardige kosten opleveren. 

A12345 schreef op 29-08-2021 om 12:53:

[..]

Zo'n leeftijdgrens is altijd arbitrair. Voor de meesten zal 18 prima zijn. Sommigen zullen eerder in staat zijn zelf hun financiën te regelen, anderen later en een enkeling nooit.

Zo'n DUO lening zou beperkt moeten worden tot waar 'ie voor bedoeld is. Studeren als de ouders geen middelen hebben om dat te betalen. Niet om vanaf je 18e feest te vieren en daarna in de schulden zitten. Je laat jongeren op die manier ook wennen aan schulden maken en pas veel later geconfronteerd worden met de gevolgen (terugbetalen).

Je bent grotendeels afhankelijk van de medewerking van de 18-jarige natuurlijk, maar ik zou gaan voor zorgen dat de vaste lasten betaald worden en de rest vrij besteedbaar. Op is dan op en niet steeds bijspekken richting het einde van de maand. Ook zou ik limieten zetten op bijvoorbeeld telefoonabonnementen e.d. Ook die kunnen ze afsluiten en ook dat kan als je er niet handig mee omgaat aardige kosten opleveren.

Helaas werkt de wet niet zo. En voor de goede orde; zeker is 18 erg jong en is het idioot dat een 18jarige €1000 euro per maand kan lenen. 
Maar het mag allemaal. En ze hoeven het je niet te vertellen, als je belt met de bank mogen zij jou niets zeggen, meegeven of laten regelen. Vandaar het zo lastige advies om in gesprek te blijven en te kijken of je afspraken kunt maken. Als je het je kunt veroorloven, ervoor kiezen om de belangrijkste lasten zelf te betalen en door hen te laten overmaken. Met in je achterhoofd dat je dan dus een soort bankje aan het spelen bent en moet optreden tegen je kind als het niet betaalt, zonder dat je daar andere middelen dan een goed gesprek voor hebt. 

(En een ander advies; niet sparen op naam van je kinderen als je iets te zeggen wil hebben over waar ze het op hun 18e aan uitgeven. Want als het hun rekening is, staat het ze volledig vrij het geld uit te geven aan nou net niet dat wat je bedacht had toen je het afsloot toen ze nog lief en schattig waren. Dus terwijl jij zegt ‘deze is voor als je 18 bent kun je je kamer van inrichten’, hoort je adolescent ‘dit geld is can jou. Doe er wat leuks mee’. En daar hebben ze dan wettelijk gezien alle recht op)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.