Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Financiën regelen bij 18 jaar


Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:09 Topicstarter

Coreopsis schreef op 24-08-2021 om 20:03:

[..]

En hulpverlening voor jullie als ouders, met als hulpvraag: hoe pakken we dit aan nu kind bijna 18 is? Dan hoef je het wiel niet volledig opnieuw zelf uit te vinden.

(Ik snap de vraag aan ervaringsdeskundigen hier, maar los daarvan zou ik ook via huisarts/gemeente/MEE proberen om zelf ondersteuning te krijgen in dit proces.)

Ja, dat is iets om te gaan regelen. Een eerder traject is afgesloten en we hebben nu wat begeleiding gericht op ander vlak, maar deze praktische dingen passen daar niet binnen. 

En een nieuw traject hebben we niet 1 2 3 ingezet: de wachtlijsten zijn enorm overal ….

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:16 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 24-08-2021 om 20:04:

in Amsterdam bestaat er een programma speciaal gericht op schuldpreventie onder jongeren: https://www.youngoriginals.nl/

misschien daar eens op door googlen/info vragen/bij eigen gemeente aankloppen? Het uiteindelijke doel lijkt me toch dat kind dit zelfstandig gaat doen (op lange termijn). Misschien dat een traject als dit daarbij kan helpen. En dan blijf je als ouder ook uit de rol van controlerende hulpverlener.

Ziet er interessant uit!

Helaas staat kind niet open voor wat voor hulp of coaching dan ook. Ondertussen willen wij inderdaad niet teveel de controlerende ouder zijn, maar wel hier en daar een oogje in het zeil kunnen houden.


Kind bewegen richting hulpverlening is erg lastig, wel geprobeerd (en soms probeerde kind dit dan ook, maar steeds maar kort). Het is eigenlijk wachten tot kind zelf tot inzicht komt dat er bij bepaalde dingen hulp nodig is.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-08-2021 om 20:17

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 20:06:

[..]

Daar verwacht is geen issues, aangezien wij de zorgverzekering kosten op ons nemen zal kind daar geen weerstand tegen hebben. Dat wordt dus samen even zitten en inloggen

Dat scheelt al een stuk . Ik kon uit je verhaal niet afleiden of kind wel of niet positief tegover jullie ondersteuning staat. Als je het nog een tijd "samen" kunt doen en langzaam steeds meer zelfstandigheid is dat natuurlijk het fijnste.

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:25 Topicstarter

Coreopsis schreef op 24-08-2021 om 20:17:

[..]

Dat scheelt al een stuk . Ik kon uit je verhaal niet afleiden of kind wel of niet positief tegover jullie ondersteuning staat. Als je het nog een tijd "samen" kunt doen en langzaam steeds meer zelfstandigheid is dat natuurlijk het fijnste.

Haha, nou dat is ook wisselend, hoor! 😉

Kind zou het liefst alles zelfstandig doen, roept in boze bui wel eens: “ ik zal blij zijn als jullie niet meer op mijn rekening kunnen kijken”. Maar krijgt bepaalde dingen gewoon niet goed geregeld en weet dus ook dat er nog wel wat begeleiding nodig is.

Ah, top, dank voor de toelichting qua afkorting, dan weet ik wat beter waar ik aan moet denken Onze middelste zoon heeft ADHD en een lichte vorm van ASS en bij hem helpt voorstructureren (ook in financiële zaken) ook altijd goed.

Ik zou, nu ik je toelichting lees, inderdaad twee betaalrekeningen maken en daarnaast een spaarrekening en dan samen gaan zitten om ‘potjes’ te organiseren. Vaste lasten van de ene rekening, overige zaken van de andere én maandelijks een vast bedrag (standaard) overboeken naar de spaarrekening. Ik vind zelf de Rabobank-app heel handig, want daar kun je met behulp van ‘inzicht’ heel goed zien wat er maandelijks inkomt, uitgaat en waar je dat aan besteedt. Andere banken zullen vast iets soortgelijks hebben. Ik verwacht dat we het bij onze middelste op deze manier gaan doen, want die zal ook nog de nodige hulp nodig hebben na z’n 18e. 

Mijn zoon heeft budgetbeheer. Dat is niet per se hulpverlening maar dat zit bij de GEmeentlijke kredietbank. Zijn inkomen gaat naar de gkb en zij betalen zijn lasten. Hij krijgt dan weekgeld. Hij zit in begeleid kamerwonen. 

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:38 Topicstarter

Gatekeeper schreef op 24-08-2021 om 20:01:

. Ik zou je zoon dan wel leren dat hij die pinpas niet meeneemt, maar ergens thuis bewaard of dat jij het bewaard zodat hij niet in de verleiding komt om het geld wat daar op staat eraf te pinnen.

Ja, dat lijkt mij ook een goed idee: pinpas opbergen zodat daar geen tussendoor uitgaven mee gedaan kunnen worden.

Bedankt voor de tip!

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 20:38:

[..]

Ja, dat lijkt mij ook een goed idee: pinpas opbergen zodat daar geen tussendoor uitgaven mee gedaan kunnen worden.

Bedankt voor de tip!

Vergeet de contactloos betalen app op de telefoon niet. 

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:42 Topicstarter

-Nienke- schreef op 24-08-2021 om 20:28:

.

Ik zou, nu ik je toelichting lees, inderdaad twee betaalrekeningen maken en daarnaast een spaarrekening en dan samen gaan zitten om ‘potjes’ te organiseren. Vaste lasten van de ene rekening, overige zaken van de andere én maandelijks een vast bedrag (standaard) overboeken naar de spaarrekening. Ik vind zelf de Rabobank-app heel handig, want daar kun je met behulp van ‘inzicht’ heel goed zien wat er maandelijks inkomt, uitgaat en waar je dat aan besteedt. Andere banken zullen vast iets soortgelijks hebben. 

Ik ga eens kijken wat onze bank biedt aan overzicht, zou inderdaad handig kunnen zijn.

Aparte spaarrekening heeft kind inderdaad ook al. 

Zouden er nog voor of nadelen zitten aan en/of rekening versus betaalrekening met machtiging?

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:43 Topicstarter

_melon schreef op 24-08-2021 om 20:40:

[..]

Vergeet de contactloos betalen app op de telefoon niet.

Hmmm 🤔 

Die heeft kind nu niet, maar kan je dat per rekening uitzetten eventueel?

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 20:46 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 24-08-2021 om 20:32:

Mijn zoon heeft budgetbeheer. Dat is niet per se hulpverlening maar dat zit bij de GEmeentlijke kredietbank. Zijn inkomen gaat naar de gkb en zij betalen zijn lasten. Hij krijgt dan weekgeld. Hij zit in begeleid kamerwonen.

Ik vermoed dat er dan al schulden moeten zijn?

Misschien nog niet iets voor nu in onze situatie, maar wel goed om te weten voor als het niet goed gaat.

Wat was bij jullie kind de aanleiding voor deze vorm van kredietbeheer? Of is dat standaard bij begeleid wonen?

Saar76 schreef op 24-08-2021 om 20:43:

[..]

Hmmm 🤔

Die heeft kind nu niet, maar kan je dat per rekening uitzetten eventueel?

Je kan het uit en aan zetten, maar je kan het vast ook helemaal blokkeren, denk ik. Durf het niet te zeggen eigenlijk. Maar dit kwam meteen in me op bij die tip over de pinpas.

Lastige dingen zijn dit he? We hebben hier ervaring met een familielid. 
Wat hier vooral voor problemen zorgde, waren de online aankopen en dan met name de abonnementen die soms zomaar in een opwelling werden afgesloten. Dat is wel iets om op te letten. Qua bankrekening kun je een machtiging aanvragen met toegang tot internetbankieren. Dan heb je nog wat zicht. Maar je kunt betalingen vaak niet zomaar terugdraaien. En inderdaad, soms dan toch de pinpas meenemen, vaak net in een boze bui, en dan alles uitgeven.

Wij betalen voor onze studerende kinderen wel gewoon de zorgverzekering door, dat konden wij zelf aanpassen, daar was verder geen DigiD voor nodig. Het enige verschil is dat we nu de volwassen premie moeten betalen. De zorgtoeslag konden we natuurlijk niet aanvragen, dat moeten ze zelf doen. Misschien kun je afspreken dat die op jullie rekening wordt overgemaakt?

Saar76

Saar76

24-08-2021 om 21:26 Topicstarter

Ademes schreef op 24-08-2021 om 20:50:

Lastige dingen zijn dit he? We hebben hier ervaring met een familielid.

Ja, ook wel confronterend dat 18 jaar worden nu zo voor gedoe en zorgen zorgt, terwijl je ze het liefst met alle vertrouwen de wijde wereld in had gestuurd.

Wat hier vooral voor problemen zorgde, waren de online aankopen en dan met name de abonnementen die soms zomaar in een opwelling werden afgesloten.

ja, dat is lastig, met name abonnementen waar je dan weer aan vast zit. Dat zal in elke geval een goed onderwerp zijn om te bespreken als we met ons plan aan tafel gaan

Hoe ik het gedaan heb:

Zoon maakt zorgtoeslag €107 + €30 automatisch over naar mijn rekening. Zorgpremie €137 voor hem wordt dan van mijn rekening afgeschreven. Dit vonden wij makkelijker zolang hij nog thuis woont.

Telefoon: abo €25 per maand maakt hij naar mij over, ook automatisch  (hij was nog geen 18 toen hij dit abo afsloot). Het wordt bij mij afgeschreven. 

Zo leert hij dat er automatische afschrijvingen (“vaste lasten”) zijn, nu nog via mij als tussenpersoon maar worden dus automatisch elke maand afgeschreven.
We zijn samen gaan zitten om die automatische overschrijvingen te regelen, zodat hij ook zelf weet hoe dat moet.

Hij heeft een betaalrekening met vaste potjes. Dat deed hij al voor zijn 18e (vanaf zijn 15e ofzo). Potjes zijn: 
Kleedgeld 40 per mnd
Zakgeld 20 per mnd
Kapper 20 per mnd (houdt hij van over)
Cadeautjes 10 per mnd
Sparen: rest + salaris bijbaan (hij spaart vaak voor iets mbt gamen).
Uitgaan doet hij niet, anders had ik daar met hem ook een potje voor gemaakt.

De kinderbijslag voldeed voor bovenstaande overzicht. Nu hij 18 is gebruikt hij zijn inkomen van de bijbaan voor die potjes en hij kan ook nog wel wat sparen. 

Mijn inkomen is laag vandaar zo en het is goed om zo met geld om te leren gaan voor hem. 
Zoon heeft ook een periode gehad waarin hij veel impulsuitgaven deed mbt gamen (naar mijn idee veel te veel). Omdat hij zelf die verantwoordelijkheid heeft voor die potjes merkte hij zelf ook dat dat niet altijd handig is. Ik heb hem ook altijd op het hart gedrukt geen uitgaven te doen waar je het geld nog niet voor hebt. 
Nu hij 18 is gaat het heel goed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.