MamaAuti
10-08-2025 om 07:03
Gezin met 7 kinderen
Mijn vriendin van 50 jaar is gelukkig getrouwd en heeft een gezin met 7 kinderen waarvan de jongste 10 is en de oudste bijna 25. De oudste kinderen 4 zijn jongens. Daarvan is 1 jongen behulpzaam ook in het huishouden, maar de overige jongens maken er een potje van. De jongens studeren in principe buiten de deur en hebben daar meestal ook een kamer (soms even niet), maar komen om de haverklap terug naar huis, omdat ze ook daar hun vrienden hebben en thuis is het allemaal zo gezellig. Nu in de zomervakantie hebben ze daar ook een bijbaantje, maar dan voor wisselende uren (20). De jongste 3 kinderen zijn meiden en daar verloopt alles prima mee. Maar met de jongens is het continue strijd: ze slapen op andere tijden en koken ook zelf soms wanneer het hun uitkomt, maar ruimen niet op. Mijn vriendin en haar man hebben geprobeerd afspraken hierover te maken en heel veel gesprekken gehad met de jongens, maar keer op keer lijkt het in de het begin beter te gaan en daarna vervallen ze weer in oude patronen. Mijn vriendin geeft toe dat ze de jongens vanaf het begin af aan anders had moeten opvoeden, maar op dit moment komt ze er niet uit met haar man. Als zij thuiskomen van vakantie is het eigenlijk altijd een ergernis (ondanks afspraken die ze maken). Ze zegt: 'ik zit gevangen in mijn eigen huis'. Hebben jullie tips?

EmmaT
10-08-2025 om 09:51
Ted68 schreef op 10-08-2025 om 09:45:
Wat een onzin; mijn Zoon is 25 en is nu met zijn master bezig; hij heeft eerst een MBO opleiding gedaan….Dus er zijn vele wegen…..
Ik wilde het net zeggen:
Dochter hier begon met kader, daarna MBO4, daarna tussenjaar corona, AD, en nu op haar 25e de bachelor. En wie weet nog een master. Ik vind het allemaal heel prima.

Bakblik
10-08-2025 om 09:51
Decembermamma schreef op 10-08-2025 om 09:37:
[..]
Ja maar deze is 25 en studeert nog. Dus zal op zijn minst 26 zijn als hij is afgestudeerd. Nominaal gezien dus 3 jaar vertraging, nagenoeg onmogelijk dus. Je bent 12 als je de middelbare start 18 als je klaar bent 23 als je klaar bent met master.
Nou dat is wel heel strak geteld.
Hoeveel jongeren nemen niet en tussenjaar na de middelbare? Doen nog een bestuursjaar tijdens de studie waarbij er weinig EC wist gehaald?
Alla je geboren bent in augustus/september heb je nog kans dat je een jaar extra hebt gekleuterd en dat je met 13 van de basisschool af kwam. En naar verspeeld op de middelbare door corona (voor de huidige generatie niet heel gek) en je bent al 19 voor je vwo op zak hebt.
Mijn eigen dochter heeft net haar bachelor binnen is 23 en gaat nog voor een master die is dus 25 als ze klaar is. Ze was 19 toen ze vwo binnen had. Heeft door corona 4 jaar over een 3jarige bachelor gedaan.
Zo fel stellen dat een 25 jarige dus 3 jaar vertraging heeft dat kan niet. Mijn 25 jarige heeft als ze haar master haalt maar 1 jaar vertraging met de studie en 1 jaar extra over vwo gedaan met redenen die ik hier niet ga delen.

CharlieB
10-08-2025 om 09:53
[..]
Ja maar deze is 25 en studeert nog. Dus zal op zijn minst 26 zijn als hij is afgestudeerd. Nominaal gezien dus 3 jaar vertraging, nagenoeg onmogelijk dus. Je bent 12 als je de middelbare start 18 als je klaar bent 23 als je klaar bent met master.
Wat denk je dat 'gemiddeld' betekent? En gemiddeld is dus 24-25. Hoe ben je dan met 26 "onmogelijk" 3 jaar te laat?

Annaniem2023
10-08-2025 om 09:59
[..]
Tuurlijk niet. Er zijn ook kinderen die eerst drie jaar gaan werken en daarna naar de universiteit gaan. Er zijn ook late leerlingen die bijna 13 zijn als ze naar de eerste gaan, dan een keer blijven zitten en dan zijn ze in de herfst 20 als ze in juni hun diploma halen. En dan doen ze een jaar langer over hun studie en dan zijn ze dus niet op hun 23ste klaar met hun master. Er zijn ook tweejarige masters.

yette
10-08-2025 om 10:17
Jammer dat er op topics met een hulpvraag over een bepaald probleem, zo vaak wordt gereageerd met opmerkingen/discussies over hoe dat probleem is ontstaan. Daar schiet je toch niks mee op?
Die jongens studeren. Punt.
Het gaat erom dat ze zich niet verantwoordelijk voelen voor het netjes houden van het ouderlijk huis. Hoe pak je dat aan?

Ted68
10-08-2025 om 10:22
Ze voelen zich niet verantwoordelijk omdat Ma het toch wel doet.
Word tijd dat ze om de Tafel gaan zitten, en afspraken maken…….

Kampeerder
10-08-2025 om 10:26
yette schreef op 10-08-2025 om 10:17:
Jammer dat er op topics met een hulpvraag over een bepaald probleem, zo vaak wordt gereageerd met opmerkingen/discussies over hoe dat probleem is ontstaan. Daar schiet je toch niks mee op?
Die jongens studeren. Punt.
Het gaat erom dat ze zich niet verantwoordelijk voelen voor het netjes houden van het ouderlijk huis. Hoe pak je dat aan?
Nou, soms is de oplossing van het probleem ook gewoon de tijd uit zitten. Dat is dan gewoon het gevolg van je keuze. In dit geval zijn er zeven kinderen die in een tijdsbestek van 15 jaar geboren werden. Daar zit je dan heel wat jaren mee.
De vraag is ook of die kinderen werkelijk zo veel ernstiger overlast geven of dat vooral de combinatie met de oudere kinderen en de jongere kinderen gewoon niet lekker loopt.

Ysenda
10-08-2025 om 10:26
[..]
Gemiddeld betekend dat er ook velen zijn die ouder zijn.
Stapelaars, jaartje extra kleuteren, bestuursjaar, tussenjaar. 6 jarige studie ipv standaard 3-5. Zijn allemaal heel normale dingen. Net als vertraging oplopen omdat de uni het studieprogramma omgooid en je het niet meer nominaal kunt halen.
13 in de brugklas 17 in 1e mbo, 20 1e hbo, 25 begin uni. Stapelaar.
Vertraging opgelopen in coronatijd of vlak daarna.
Je moet verder kijken dan je neus lang is en niet oordelen over een ander als je de details niet weet.

yette
10-08-2025 om 10:37
Kampeerder schreef op 10-08-2025 om 10:26:
[..]
Nou, soms is de oplossing van het probleem ook gewoon de tijd uit zitten. Dat is dan gewoon het gevolg van je keuze. In dit geval zijn er zeven kinderen die in een tijdsbestek van 15 jaar geboren werden. Daar zit je dan heel wat jaren mee.
De vraag is ook of die kinderen werkelijk zo veel ernstiger overlast geven of dat vooral de combinatie met de oudere kinderen en de jongere kinderen gewoon niet lekker loopt.
Aangezien er ook grote gezinnen zijn waar de kinderen wèl hun zooi opruimen en kleine gezinnen waar het enigst kind 2-3 meter aanrecht achterlaat als een slagveld na het bakken van een eitje, denk ik dat het probleem èn de oplossing ergens anders gezocht moeten worden.

Kampeerder
10-08-2025 om 10:47
yette schreef op 10-08-2025 om 10:37:
[..]
Aangezien er ook grote gezinnen zijn waar de kinderen wèl hun zooi opruimen en kleine gezinnen waar het enigst kind 2-3 meter aanrecht achterlaat als een slagveld na het bakken van een eitje, denk ik dat het probleem èn de oplossing ergens anders gezocht moeten worden.
Tja, ik kan me zo voorstellen dat de irritatie hoog oploopt doordat het gezin groter is. Er zal heus iets blijven slingeren maar het voelt groter doordat er zo veel zijn.
Ik ken ook een groot gezin waar de jongere kinderen zich verscholen achter de grote. En waar de grote kinderen dus vooral de schuld kregen van de bende.

MamaE
10-08-2025 om 11:28
Het aantal kinderen en hun leeftijd waarop ze nog studeren lijkt me hier niet het probleem. Wel dat ze regelmatig het huis van hun ouders tot een bende omtoveren en zich niks aantrekken van het ongenoegen van hun ouders hierover.
Op deze leeftijd mag je echt wel meer inlevingsvermogen en beschaafd gedrag verwachten. De zooi achterlaten doen ze maar in hun studentenhuis of eigen huis later. Zeker als je met zoveel mensen in een huis woont, heb je je te conformeren.
Ze zijn welkom, maar wel onder voorwaarden van hun ouders. Als dat niet bevalt, blijven ze maar op hun kamer.

Dweedledee
10-08-2025 om 11:41
Decembermamma schreef op 10-08-2025 om 07:36:
Ik vraag me oprecht af hoe xo'n situatie kan ontstaan! Hoe kan het in vredesnaam.dat man van 25; nog studeert. Die moet al lang en breed geld verdienen.
Wat een wereldvreemde reactie. Beetje simpel ook wel.

Jonagold
10-08-2025 om 11:43
Decembermamma schreef op 10-08-2025 om 07:36:
Ik vraag me oprecht af hoe xo'n situatie kan ontstaan! Hoe kan het in vredesnaam.dat man van 25; nog studeert. Die moet al lang en breed geld verdienen.
Lekker kortzichtige en weinig opbouwende reactie weer!
Wel eens gehoord van Corona? Mijn zoon viel uit op zijn studie vanwege heel slechte organisatie en begeleiding. Is toen gaan werken maar later (gelukkig) toch weer gaan studeren. Woont dus ook met 25 jaar als student nog bij ons. En wij zijn hartstikke trots op hem dat hij het toch weer heeft aangedurfd om opnieuw te beginnen.

linn19
10-08-2025 om 12:17
Ik vind het niet kunnen dat er door TO informatie over andermans kinderen word neergezet.

kenfan
10-08-2025 om 15:55
Dat van die langstudeerder vind ik niet zo raar in dit verhaal, wel dat je met zo'n kinderrijk gezin in al die jaren het opvoeden niet onder de knie hebt gekregen .