Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Manja

Manja

15-01-2020 om 23:27

Hbo zo druk

Vinden jullie ook dat jullie kinderen op het hbo het zo druk hebben in bepaalde periodes? Mijn jongste doet een hbo opleiding social work. Ze houdt de stof best goed bij, maar er zijn vakken met onleesbare readers en opdrachten komen allemaal tegelijk. De halve kerstvakantie heeft ze gebruikt om alles bij te lezen en nu komen, net als in november, alle deadlines tegelijk. Tentamen om 7 uur savonds na een lange dag verplicht school ( prakticum) en zo nog 2 tentamens en allerlei papers. Ze haalde met gemak de havo maar moet nu echt keihard werken. Geen tijd voor wat anders, hooguit 1 uurtje sport per week.
Mijn oudste kinderen doen allebei universiteit en heb veel meer vrije tijd. Minder verplichte dingen en beter gepland. Meer zelf invloed.
Kan me niet voorstellen dat mijn kind een van de zwaksten van haar jaar is, de rest moet minstens zo hard werken en er zin ook al heel wat gestopt
Is dit overal zo op hbo? Zoveel verplicht. Zo slecht gepland


bieb63

bieb63

16-01-2020 om 06:49

Manja

Ik heb dat op het mbo ook gezien. En ik geloof je direct. Alles tegelijk en zeer zeer tijdrovende opdrachten, die nauwelijks te doen waten, zeker niet naast de andere taken en al helemasl niet naast de ftvstages. Soms echt absurt.
Ik heb het idee dat het vaak zo is dat de docenten volledig lamgs elkaar heen werken en er totaal geen overall planning of afstemming is.

Manja

Manja

16-01-2020 om 07:53

Ja idd

Zo tijdrovende en onzinnige opdrachten ter afwisseling ofzo. Een film maken over een onderwerp. En nee, ze doen niet een acteurs of filmopleiding.
En het lijkt alsof de docenten geen idee hebben over de vakken die ze geven. Ze klaagden over de verplichte reader die ze hadden om te lezen over een vak. Meer dan 300 pagina’s gebundelde artikelen en hoofdstukken uit boeken, waarvan een deel echt letterlijk onleesbaar was omdat de letters zo klein en vaag waren. En een ander deel was qua inhoud zo ontzettend vaag. Maar de docent die dat vak gaf kende de hele inhoud van die reader niet!!! Had hem nog nooit gezien en stelde hem niet samen dus kon er niets over zeggen. Ze moesten hem gewoon maar lezen als dat in de studiehandleiding stond. Dit soort dingen vind ik onbegrijpelijk.
Ze moeten na elk blok evaluatie invullen. Dat doen ze ook, maar ze weten ook dat dat geen enkele zin heeft. Want ze weten van oudere jaars dat het al jaren hetzelfde programma is en dat die ook al mopperden

Docent HBO

Docent HBO

16-01-2020 om 08:20

Ja het klopt

Er is nauwelijks inzicht in de "studeerbaarheid", soms moeten studenten wel vijf of zes verslagen tegelijk inleveren. De meeste docenten vinden hun eigen vak het belangrijkst en de didactische scholing stelt niet veel voor. Die combinatie maakt dat het soms echt belachelijk is wat studenten allemaal moeten doen. Het is vaak erg inefficiėnt en je wordt er heus geen betere professional van. Bij ons wordt nu eindeljjk een begin gemaakt met het relativeren van de status van onderzoek. Dat kan in het hbo echt een tandje minder.
Op het mbo bij mijn dochter gaat het net zo. Het verschil tussen mbo'ers en havisten die instromen in het hbo: mbo'ers hebben geleerd om te gaan met inefficiëntie en stress, havisten kunnen studeren en zijn vaak veel taalvaardiger (hoe dat laatste komt is andere discussie). Wij hebben een kritische opleidingscommissie die vaak echt wel wat gedaan krijgt. In het mbo is er veel minder georganiseerde inspraak door studenten.
In het hbo speelt voor studenten de bsa aan het einde van jaar 1 een grote rol. Dat legt een behoorlijke druk. De meeste studenten hebben omstandigheden die ze met de decaan bespreken en waardooor ze uiteindelijk van de examencommissie uitstel krijgen voor bepaalde vakken. Dan kan je natuurlijk net zo goed de bsa versoepelen, dat scheelt een hoop werk, onnodige stress en uitval van studenten.
Wij zijn veel bezig met begeleiden van studenten bij het werken onder hoge druk. We houden elkaar aardig bezig zo vind ik.
Ik herinner me de hoeveelheid aan opdrachten trouwens ook uit mijn eigen studententijd aan het hbo in de jaren 80. Vrienden van mij die rechten of economie aan de universiteit deden gingen fluitend en feestend door het leven (in mijn beleving). Ik denk niet dat dat nu nog zo is.

Lou

Lou

16-01-2020 om 10:09

Wel een beetje

"Vrienden van mij die rechten of economie aan de universiteit deden gingen fluitend en feestend door het leven (in mijn beleving). Ik denk niet dat dat nu nog zo is."

Wel een beetje, als ik afga op wat ik hier zie. Mijn dochter doet universiteit en gaat, vergeleken met haar vrienden op het hbo, fluitend en feestend door het leven. Ze moet wel stapels boeken lezen, maar kan haar eigen tijd indelen. Colleges zijn maar een paar uur per week, iets meer dan vroeger (jaren 80 en 90) naar mijn idee, maar nog steeds weinig. Op het hbo gaan ze lange dagen naar school en moeten ze 's avonds thuis nog flink aan de bak.

specht

specht

16-01-2020 om 10:32

harder gewerkt

Onze hbo student heeft ook veel harder moeten werken dan zijn broers en zus die aan de universiteit studeerden. Veel meer aanwezigheid vereist en meer opdrachten.

Lou

Lou

16-01-2020 om 11:30

Maar

Harder moeten werken en meer aanwezigheid vereist is natuurlijk wel nog iets anders dan slecht georganiseerd, onzinnige opdrachten en onleesbare readers waarvan de docent de inhoud niet eens kent. Wat een bende zeg. Ik zou er erg boos van worden. Ik weet niet op wie, maar toch.

Mams

Mams

16-01-2020 om 12:27

Hier ook

Hier ook een tweedejaars hbo dochter waar het allemaal behoorlijk druk en vooral een zootje is. Docenten weten inderdaad niet van elkaar wie wat doet of beoordeeld en ze volgen ook zeker niet het officiële programma, verwarrend dus soms wat er moet gebeuren.

Ook hier onzinnige projecten zoals een bedrijfsfilm en daar was de feedback vandaag niet goed van, beeldkwaliteit te donker en nog veel meer. Tja, moeten ze soms ook nog een professionele camera hebben?

Ook het werken in groepen is veel werk met studenten die niets doen, dus helaas heel herkenbaar die drukte!

Mascha

Mascha

16-01-2020 om 13:47

hier niet

Hier doet zoon HBO-ict hoeft niet heel vaak op school te zijn en opdrachten zijn aardig te doen. Ook wel eens uitleg met verouderde versies van bijv. excel, waardoor het totaal niet klopt.
Nog altijd vindt hij het lastig als er groepsopdrachten zijn, want er zijn altijd types die er met de pet naar gooien, dat schiet niet echt op. En ook wel hier een daar een docent die vaag les geeft.
Maar in grote lijnen is het prima te doen en niet heel erg druk.

Manja

Manja

16-01-2020 om 14:14

Ja idd die bsa

Hangt als een soort zwaard van damocles boven de studenten. Van alle tentamens hebben ze ook maar 1 herkansing. En die herkansing komt erbij in de volgende tentamenperiode, waardoor er dan dus naast alle reguliere tentamens en opdrachten ineens een tentamen tussengepland wordt. En meer dan 2 kansen zijn er niet:
En idd al die groepsopdrachten. Voor een half uur overleg naar school, sommige mensen hebben anderhalf uur enkele reis reistijd. De docent maakt de groepen dus mensen uit je eigen woonplaats samen kan niet.
Na dit eerste jaar wil ze dan ook snel op kamers. Maar goed, eerst die bsa maar halen. Gaat haar vast wel lukken maar echt leuk is studeren zo niet. En ze had zich er zo op verheugd. Zag alleen maar leuke dingen van haar oudere broer/zus op de uni. Ook druk maar zo anders!

zebra

zebra

18-01-2020 om 10:50

viel hier wel mee

al was de tijd voor de tentamens en de weken waarin deze vielen wel stressvol. Maar verder weinig klachten gehoord van onze zoon dus wellicht is het per studie en hogeschool verschillend.

Manja

Manja

18-01-2020 om 11:16

Wat ik me wel afvraag

Is het overal zo dat je per tentamen/opdracht mar twee kansen hebt? Vooral in het eerste jaar is dat heel vervelend ivm die bsa. Heb je even een rotperiode, bv relatie of familie, heb je eigenlijk geen mogelijkheid om even pas op de plaats te doen. Vooral ook omdat een herkansing er in de volgende tentamenperiode gewoon tussen wordt gepropt. En dat is dan direct de laatste kans

mams

mams

18-01-2020 om 12:30

Hier wel

Altijd maar 2 kansen, of er moeten wel heel zwaarwegende factoren zijn. Dochter heeft van de werk een tentamen gemaakt terwijl ze net de hele nacht had overgegeven, maar je afmelden kost hier dus een poging en dus moet je de herkansing die je dus moet halen.

Wel werd er hier in de eerste soepel omgegaan met studenten die niet voldeden aan de punten norm, due mochten bijna allemaal onder voorwaarden over, tja dan klopt het protocol van de school dus ook niet meer.

Eva

Eva

18-01-2020 om 15:36

Zwaarte

@Mascha: in welke stad doet jouw zoon die ICT studie als ik vragen mag? En had hij al enige programmeer-ervaring of diepere pc-kennis? Of geheel blanco van de havo af?
Mijn zoon heeft ook es laten vallen dat hij ICT misschien iets vindt. Is wel veel werk in denk ik. Maar of het een zware studie is en enige voorkennis handig is, kan ik niet inschatten.

Algemene vraag: zijn er HBO-studies die als ‘wat makkelijker’ bekend staan?
Of welke HBO-opleidingen zijn meer praktijkgericht? Ik denk dat dit meer bij mijn kind past, maar het is lastig zoeken.

Hout-kachel

Hout-kachel

19-01-2020 om 09:43

Geen herkenning

Zoon (17) is ook gestart op het HBO , tot nu toe gaat het goed. Eerlijk gezegd heb ik geen zicht op zijn opdrachten en studie. Hij regelt alles zelf gelukkig. Daarnaast werkt hij en heeft hij tijd voor zijn hobby’s . Hij hoeft maar 3 dagen naar school dus het lijkt er nog niet op dat hij zo druk is. Tot nu toe al zijn studie punten gehaald. Ik vraag me trouwens ook af hoe je kunt beoordelen of iets “ onzinnig” is .

Manja

Manja

19-01-2020 om 12:59

Nouja

Een film maken terwijl je een opleiding social work doet is vast leuk bedoeld, maar ik denk niet dat de docenten in de gaten hebben hoeveel tijd en organisatie dit kost. Script schrijven (wordt beoordeeld), ruimtes huren, groepsbijeenkomsten beleggen, acteren, monteren. En dat allemaal in de te week voor de tentamens beginnen. En nee, eerder kon niet, de opdracht werd pas toen uitgelegd en was ook niet ergens anders te vinden wat precies de bedoeling was. Ik vind dat onzinnig voor een opleiding social work. Lijkt me meer iets voor een filmacademie oid.
Het heeft vast te maken met varieren in onderwijs en toetsvormen. Maar zinnig is het vlgs mij niet. Wel enorm tijdrovend.

Docent HBO

Docent HBO

19-01-2020 om 16:08

Ouders

Wat is het toch heerlijk om in het hbo te werken en niet meer in het vo, waar je ouders moet uitleggen wat je aan het doen bent.
Misschien kan je kind zelf aan de docenten vragen wat het nut is van een opdracht. Dat is een hele normale vraag als zoiets niet duidelijk is. Ik denk dat je hier op een forum voor ouders daar geen antwoord op krijgt, tenzij er een docent is die de opdracht geeft.

Manja

Manja

19-01-2020 om 16:26

Haha docent hbo

Nou, hebben ze gevraagd hoor, wat het nut van een film maken is. Antwoord: om variatie te hebben en een keer wat anders dan een paper schrijven.

Hout-kachel

Hout-kachel

19-01-2020 om 16:33

Reden opdracht

Tja, je weet toch helemaal niet wat de reden is voor deze opdracht ? Het lijkt me echt een vraag voor de studenten zelf om hierover met een docent in discussie te gaan als zij de achtergrond van deze opdracht niet snappen. Om nou direct iets “ onzinnigs” te noemen !

Arda

Arda

19-01-2020 om 16:34

hbo

Mijn ervaring met het hbo is dat het vaak vooral veel werk is maar niet perse heel ingewikkeld werk. Het niveau is niet perse heel hoog maar je moet vaak wel heel veel doen. Groepswerk, opdrachten zoals Manja beschrijft, etc. Vaak ook heel vakken inderdaad en daardoor vaak niet heel diepgaand. Daardoor is het niet heel erg moeilijk om te halen maar het is wel veel werk. Natuurlijk is de ene hbo opleiding niet de andere en er is een groot verschil per opleiding.

Op het wo is het vaak minder vakken en minder opdrachten maar wel diepgaander en je moet veel meer zelf studeren en zelf nadenken.

Verder groeien hbo en wo meer naar elkaar toe. Op het hbo wordt onderzoek ook belangrijker. Op het wo heb je nu ook vaak aanwezigheidsplicht en meer groepswerk. en opdrachten.

Er zijn wel enorme verschillen per instituut en per opleiding. Dus wat dat betreft kan het wel lonen om meerdere opleidingen en instituten te bezoeken. Hoewel, dat niet alles zegt. Veel ontdek je pas in de praktijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-01-2020 om 16:55

Veel werk

Mijn dochter zit in het laatste jaar bachelor wo en heeft echt wel veel werk. Colleges zijn inderdaad minimaal, maar ze moet echt tientallen essays en papers schrijven, en heeft omvangrijke tentamens. Qua niveau wordt er veel meer verwacht dan op het hbo (dat kan ik vergelijken omdat ik hbo stagiaires begeleid).

callie

callie

20-01-2020 om 15:55

niet te doen

Onze zoon is in 2017 bijna cum laude geslaagd voor zijn HAVO examen maar kon het HBO niet aan omdat het veel te veel was, een ongestructureerd chaos en noem maar op. Moet wel zeggen dat het een jongen is die erg perfectionistisch is en NLD heeft. Dit betekend dat hij de informatie niet zo snel kan verwerken als een gemiddelde student. Zelf gaf hij al heel snel aan dat niet het niveau het probleem was maar het tempo en hoeveelheid. Binnen een maand is hij daarom al op de helft van de studie-stof gezet en nog kon hij dit niet aan. Voor de kerstvakantie al gestopt en in januari begonnen op het MBO maar dat is dan wel een erg groot niveau's verschil.

betsy

betsy

21-01-2020 om 10:42

sjonge jonge

Wat een gemiep is dit. Al die 'kinderen' op het HBO zijn toch jong-volwassen, intelligente leerlingen? Die hebben toch een weloverwogen beslissing genomen dat ze naar het HBO wilden en hebben toch allemaal een pittige middelbare school achter de rug, op zijn minst?
Dan ga je toch als ouder niet meer lopen miepen dat ze het zo druk hebben?

Mascha

Mascha

21-01-2020 om 10:52

Eva

Hoi Eva,

Zoon deed eerst ICT in Utrecht, maar daar was het erg ongeorganiseerd vond hij. Docenten die geen docent waren, maar zelf ook ICT-ers. Je zou zeggen, dat moet dan prima zijn, maar ze hadden geen kaas gegeten van lesgeven/iets overbrengen aan leerlingen. Veel dingen klopten niet en zoon is binnen het half jaar afgehaakt, totaal geen motivatie meer, de opleiding stelde hem teleur. Na de rest van het jaar gewerkt te hebben, wilde hij het toch weer proberen, maar nu is hij naar Amsterdam gegaan, en dat bevalt hem een stuk beter, hij zit nu in het tweede jaar en het gaat prima.
Hij had maar een kleine basis kennis van computers, ik denk zoals de gemiddelde jongen van 18, echt niet meer. Het is niet extreem druk zoals ik hierboven lees. Hij maakt zijn projecten en heeft nu tijdelijk een dag in de week stage bij een bedrijf.

Startups & jong volwassen

Hi Eva,

Ik zit een beetje in het zelfde bootje. Mijn zoon

test

Test

Manja

Manja

21-01-2020 om 18:20

Betsy

Het is niet miepen. Het is met verbazing kijken hoe ongecoordineerd een opleiding in elkaar zit. Waar de docent die een vak geeft geen idee heeft wat er in de honderden pagina’s verplichte reader staat die bij dat vak hoort. Waar een major tentamen om 7 uur ‘s avonds gepland is op een dag dat er van half 9 tot 5 verplichte werkcolleges en practica zijn. Waar alle deadlines en tentamens in de eerste 3 dagen vallen terwijl de tentamenperiode 2 week is. Waar verplichte readers verkocht worden die letterlijk onleesbaar zijn omdat het te klein en te vaag gedrukt is. Waar blackboard een puinhoop is en opdrachten kriskras door elkaar staan en onvindbaar zijn.
Ik heb 2 kinderen op de uni. Daar is het echt veel beter geregeld, professioneler en minder verschillende dingen tegelijk. Wel groter opdrachten en tentamens maar een stuk overzichtelijker.
Ik vroeg mij af of dat overal zo is. Nou vaak wel dus. Er worden veel eisen aan de studenten gesteld en voortdurende dreiging van uitsluiting door een negatief bsa. Maar het hbo zou ook eens naar zichzelf mogen kijken en de evaluatie van de vakken door studenten serieus mogen nemen.
I
Ik ben blij dat ik

Manja

Manja

21-01-2020 om 18:28

En Betsy

Ik noem het mijn kinderen omdat het mijn kinderen zijn. Mijn jongvolwassenen klinkt wat raar toch?. Ze is overigens net een maand 17.

Lou

Lou

21-01-2020 om 19:33

Meer miepen juist

Betsy slaat de plank een eindje mis. Als ik dit zo lees dan denk ik dat er juist veel meer "gemiept" moet worden! Dit gaat niet over een te hoog niveau, dit gaat over de kwaliteit van de organisatie en die is bedroevend. Kan je dochter niet ergens een klacht indienen of zo?

Pennestreek

Pennestreek

21-01-2020 om 19:57

Betsy

En nee, niet alle studenten aan het Hbo zijn zelfstandige jongvolwassenen. Hoewel ik het geschetste beeld niet herken van de opleiding van mijn zoon zou hij absoluut ten onder gaan als de situatie half zo erg was als hierboven wordt geschetst. Hij komt van het speciaal onderwijs, dus een redelijk beschermde omgeving. Dan is de overgang naar regulier Hbo toch al heftig. Zelfs voor mijn zoon die alleen de laatste twee jaar op SO zat, daarvoor deed hij Vwo op het regulier onderwijs.

En verder eens met Lou, als er niemand klaagt zal er niets veranderen.
Overigens lees ik hier vaak dezelfde klachten over het Mbo. Herken ik ook niet van mijn dochters opleiding maar dat wil niet zeggen dat het probleem elders niet bestaat natuurlijk.

Triva

Triva

21-01-2020 om 21:38

Manja

Interessant dat ik vaak precies eenzelfde verhaal lees als dat van jou maar dan heeft iemand kinderen op mbo én hbo en dan komt mbo er het slechtste uit...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.