Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Help gedoe met stiefouder

Ik ben helemaal nieuw hier maar moet mijn verhaal even kwijt. Ik ben 10 jaar geleden gescheiden en heb 2 kinderen van 17 en 14 jaar. Ik ben hertrouwd sinds 7 jaar en mijn ex heeft ook een nieuwe relatie sinds een jaar of 6. Gisteren belde mijn 17 jarige mij want haar stiefmoeder was ontploft omdat ze niet eerst wat gezonds op haar brood gedaan had.... de verwijten tijdens deze ontploffing gingen vrij ver: dat alles zo duur is en dat mijn dochter in de herfstvakantie verschillende uitjes had gedaan (zelf betaald en verjaardagscadeau)terwijl zij niks leuks kan gaan doen ivm kosten. Dochter was compleet overstuur en had nog nooit meegemaakt dat iemand zo geschreeuwd had tegen haar. Ik was behoorlijk boos maar zoals ik begreep van mijn dochter haar vader ook dus ik laat er verder bij. Maar moet toch mijn verhaal kwijt... 


he wat vervelend. Fijn dat je ex er ook boos van werd en hopelijk voor je dochter op kwam. 

Ik weet niet wat er bij 'stiefmoeder' speelde maar ze klinkt erg jaloers. 

Lijkt me lastig om zo aan de zijlijn te staan als moeder

klinkt alsof stiefmoeder onder druk staat, financiële zorgen heeft, en waar een ouder alles voor zijn/ haar kind over heeft, is dat voor een stiefouder helaas niet altijd zo … Pijnlijk … 

Stiefouders zijn net mensen/biologische ouders. Die kunnen soms boos worden Wat natuurlijk heel vervelend is voor je dochter en indrukwekkend.  
Weet je meer van het gezin van je ex? Zijn er (geld) zorgen? Is dit een incident of zijn er vaker spanningen daar? Heb je nog goed contact met je ex? Heeft je dochter een goede band met partner van haar vader? Zou ze terug kunnen komen op dit incident en vragen wat er achter de boosheid schuil ging? Ze kan ook prima aangeven dat ze is geschrokken van het voorval, of vindt ze dat ingewikkeld?

Dit zijn lastige dingen in gescheiden gezinnen als ouder. Je hebt geen invloed op wat daar gebeurt. Haar vader is daar verantwoordelijk. Behalve er over praten en nadenken hoe je dochter er mee zou kunnen omgaan. 

dat de stiefmoeder jaloers is, of dat ze niet zoals een biologische ouder alles voor de dochter overheeft en dat dat pijnlijk is lijken me trouwens wat voorbarige aannames. Beetje stereotype om stiefouders zou weg te zetten. 

wat verdrietig voor je dochter. Wat wil je dochter hiermee? Ze is 17 jaar, en kan daarmee ook aangeven wat zij nodig is.
En wat heb jij nodig in relatie tot je exman en stiefmoeder?

Jouw dochter doet van haar eigen geld een uitstapje en daar is stiefmoeder boos over?  De aanleiding voor de discussie was dat ze eerst iets "ongezonds" op haar brood deed.  Hoezo wil zij nog bepalen wat een 17 jarige in welke volgorde op haar brood doet? Je dochter is 17!! Als dochter op die leeftijd zin heeft in hagelslag dan eet ze hagelslag!!! Daar moet stiefmoeder zich niet mee bemoeien en dat mag ze zelf zeggen en als dat onvoldoende helpt dan moet haar vader voor haar opkomen.  Is die stiefmoeder nou helemaal betoetetd, dat kind is bijna volwassen. 

Het klinkt inderdaad alsof alles stiefmoeder even wat teveel was. Ik ben - zowel naar m’n stiefzoons als m’n eigen kind - ook weleens compleet onredelijk uitgevallen. Verdient nooit de schoonheidsprijs, maar zoals al eerder geschreven: ik ben ook maar een mens. 

Met (gebrek aan) liefde voor m’n stiefkinderen heeft het nog nooit te maken gehad, al kan ik me voorstellen dat dat wellicht zo voelt. Tegelijkertijd: als dochter in de afgelopen 6 jaar gewoon fijn en liefdevol is behandeld door stiefmoeder, zou die relatie wel hiertegen moeten kunnen en is het aan stiefmoeder en dochter om het goed te maken met elkaar. Overigens wel fijn dat ex-man meteen partij trok voor dochter in dezen.

mensen worden weleens onredelijk boos. dat gebeurt. ook als ze stiefmoeder zijn. 
fijn dat ook meteen gezien werd door vader hoe het zat. 

jij hoeft daar imo niets mee behalve je dochter aanhoren. 

Iets gezonds op het brood is meestal duurder dan iets ongezonds, dus de logica ontgaat me. Dochter neemt hagelslag en stiefmoeder vliegt uit dat ze eerst kaas/vlees oid moet nemen want alles is al zo duur om vervolgens door te gaan op wat alles kost en wat zij zich niet kan veroorloven.

Broadway schreef op 01-11-2022 om 08:48:

mensen worden weleens onredelijk boos. dat gebeurt. ook als ze stiefmoeder zijn.
fijn dat ook meteen gezien werd door vader hoe het zat.

jij hoeft daar imo niets mee behalve je dochter aanhoren.

Is ook weleens fijn als ze dat naar hun baas toe doen ipv kinderen/ ondersteuners op het werk oid.

Meesje schreef op 01-11-2022 om 08:57:

Iets gezonds op het brood is meestal duurder dan iets ongezonds, dus de logica ontgaat me. Dochter neemt hagelslag en stiefmoeder vliegt uit dat ze eerst kaas/vlees oid moet nemen want alles is al zo duur om vervolgens door te gaan op wat alles kost en wat zij zich niet kan veroorloven.

Ja hier dacht ik ook meteen aan. Ik zou er bijvoorbeeld wel wat van zeggen als mijn zoon bijvoorbeeld eerst een hele bak filet americain op zijn brood zou smeren zodat dat op is (en dat is prijzig) en dat er dan niets meer over is voor de anderen (dat was hier vaak wel de issue, al het lekkers opmaken en niets overhouden voor de anderen )
Maar inderdaad, deze logica ontbreekt me ook.

Niets menselijks is mij vreemd, ik heb het ook wel eens (oké, meer dan eens) gepresteerd om onredelijk boos te worden en uit mijn slof te schieten tegen mijn kind. En die is nog veel jonger dan die van jou. Logica? Is er niet op zo'n moment, daarom is het ook volstrekt onredelijk. 
Het is goed dat vader staat voor zijn kind en aangeeft dat dit onredelijk was.
Ik hoop dat stiefmoeder er ook nog op terug komt.
Ze haalt sowieso nogal dingen door elkaar. Beleg op brood en uitjes zijn hele verschillende dingen. Geldstress kan wel zorgen voor dit soort gedrag. Maar dat maakt nog steeds niet dat het ergens op slaat. 
Sowieso is iemand van 17 regels opleggen over broodbeleg absurd (tenzij die beleg met brood eet waardoor de kosten de pan uit rijzen) en als iemand van 17 haar zuurverdiende centen uitgeeft aan een uitje is dat helemaal prima. Tuurlijk is het vervelend als stiefmoeder moeite heeft om de rekeningen te betalen, maar dat ligt niet aan de stiefdochter. 

Vooropgesteld dat stiefmoeder fout zit in deze situatie. En ik weet natuurlijk verder niets van het gezin daar. Maar stel: stiefmoeder heeft moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, kan haar kinderen (en ja, ik weet natuurlijk niet of die er zijn) niet een leuk uitje geven in de vakantie. Haar kinderen vragen daar wel steeds om, of zijn er erg verdrietig om dat stiefzus dat wel allemaal kan en zij niet. Dan heeft stiefmoeder nog regels voor haar kinderen wat betreft eten; eerst gezond dan pas iets anders. En daar fietst dochter nu weer tussendoor. Kinderen weer klagen dat stiefzus alles mag en zij niets, en het wordt stiefmoeder allemaal even teveel en reageert het af op haar stiefdochter.
Is niet goed natuurlijk, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Ik snap ook dat je dochter erg geschrokken is, vooral als er normaal geen problemen zijn. Het lijkt me goed als ze het samen even bespreken om de kou weer uit de lucht te halen.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

01-11-2022 om 11:21

MamaE schreef op 01-11-2022 om 10:40:

Niets menselijks is mij vreemd, ik heb het ook wel eens (oké, meer dan eens) gepresteerd om onredelijk boos te worden en uit mijn slof te schieten tegen mijn kind. En die is nog veel jonger dan die van jou. Logica? Is er niet op zo'n moment, daarom is het ook volstrekt onredelijk.
Het is goed dat vader staat voor zijn kind en aangeeft dat dit onredelijk was.
Ik hoop dat stiefmoeder er ook nog op terug komt.
Ze haalt sowieso nogal dingen door elkaar. Beleg op brood en uitjes zijn hele verschillende dingen. Geldstress kan wel zorgen voor dit soort gedrag. Maar dat maakt nog steeds niet dat het ergens op slaat.
Sowieso is iemand van 17 regels opleggen over broodbeleg absurd (tenzij die beleg met brood eet waardoor de kosten de pan uit rijzen) en als iemand van 17 haar zuurverdiende centen uitgeeft aan een uitje is dat helemaal prima. Tuurlijk is het vervelend als stiefmoeder moeite heeft om de rekeningen te betalen, maar dat ligt niet aan de stiefdochter.

Als de stiefmoeder haar rekeningen niet kan betalen kan de vader dat toch ook niet aangezien ze samenwonen?

Meesje schreef op 01-11-2022 om 08:57:

Iets gezonds op het brood is meestal duurder dan iets ongezonds, dus de logica ontgaat me. Dochter neemt hagelslag en stiefmoeder vliegt uit dat ze eerst kaas/vlees oid moet nemen want alles is al zo duur om vervolgens door te gaan op wat alles kost en wat zij zich niet kan veroorloven.


Op basis van dit bericht, lees ik ook niet direct de logica, maar er zou genoeg logica achter kunnen zitten. Wat jij al zegt, gezonder beleg is vaak duurder en toen wij financiële problemen hadden, was dat vaak al bijna niet te betalen. Als je dan toch de keuze maakt om dat te halen, moet je daar soms andere dingen voor laten staan en als dan vervolgens een van de (stief)kinderen dan vervolgens naar het goedkopere ongezonde grijpt, kan dat best zuur zijn. Zeker als dat vaker gebeurt.

Natuurlijk is onredelijk boos nooit goed, maar ik heb er tegen mijn kinderen ook wel eens iets van gezegd als ik iets speciaal voor hen in huis haalde en ze het dan opeens niet meer wilden. En ik weet ook zeker dat mijn kinderen dan vonden dat ik degene was die moeilijk deed, want natuurlijk wilden ze later echt dat andere nog wel….


Denk dat je er verder weinig mee kunt. Ben blij dat de vader achter je dochter stond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.