Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Help mijn zoon steelt


roodborst schreef op 20-11-2022 om 14:46:

Klopt Mija, wat je schrijft over familie-items. Fijne reactie, heb ik wat aan.
Man heeft dat ene ding weer mee teruggenomen. Verzameling is van ons samen. Missen twee andere dingen. Het gaat me niet zozeer om die spullen maar om de (hoogstwaarschijnlijke)handelingen van zoon.

Snap ik, en juist daarom is het belangrijk om er zo straight mogelijk over te praten. Want als je kind in de problemen zit, lijkt het wel aardig om hem niet te hard te confronteren maar laten merken dat je er voor hem bent, is toch belangrijker. Juist omdat jullie een goede band hebben, zou je er vooralsnog vanuit moeten gaan dat het niet tegen jullie gericht is maar iets met hem te maken heeft. Geheim moeten houden dat je dringend geld nodig hebt en/of dat je van je ouders hebt gestolen is belastend. Mij lijkt dat het helpend is om daar de angel uit te trekken door het bespreekbaar te maken. En daarbij geldt dan het aloude adagium: ik keur je gedrag af maar ik hou van jou, mijn kind. 

roodborst

roodborst

20-11-2022 om 15:03 Topicstarter

Dank voor jullie fijne reacties en ideeen. Zoon's stage gaat goed, is niet makkelijk maar hij lijkt ontspannen en ok. Daarom zo onwerkelijk en vreemd dit gedoe. Zal over een tijdje weer melden hoe het gaat.

roodborst

roodborst

20-11-2022 om 15:06 Topicstarter

Precies zo voel ik het ook Mija !

roodborst schreef op 20-11-2022 om 12:58:


Zoon is goed op de hoogte van waarde van de 'dingen', zoekt op internet naar wat en hoe en heeft lijstje gemaakt.
Het is echt heel vreemd dat hij zonder overleg wat van die spullen meeneemt. Mis ook wat andere zaken.

Hoe weten jullie dat zoon op internet naar de waarde heeft gezocht en er een lijstje van heeft gemaakt? Hij heeft zijn eigen woning dus ik mag aannemen, dat hij dit op zijn eigen pc heeft gedaan.  

roodborst

roodborst

20-11-2022 om 16:00 Topicstarter

He wat een wantrouwen.Zoon maakte lijstje ongeveer een jaar geleden toen hij een paar dagen hier was. Samen met zijn vader.Tevreden? Ik post hier omdat ik een probleem heb. Niet om door een oo lezer verhoord te worden.

roodborst schreef op 20-11-2022 om 16:00:

He wat een wantrouwen.Zoon maakte lijstje ongeveer een jaar geleden toen hij een paar dagen hier was. Samen met zijn vader.Tevreden? Ik post hier omdat ik een probleem heb. Niet om door een oo lezer verhoord te worden.


Heb je door dat je zelf hetzelfde doet? Mensen stellen vragen omdat er heel veel andere verklaringen kunnen zijn dan dat hij steelt. Per ongeluk, ergens voor nodig, uit een ‘dat ligt daar onhandig ik zal het even veilig opbergen’-gedachte, iets anders nodig gehad en dit even in broekzak gedaan om te beschermen en vergeten terug te leggen.. er zijn veel meer redenen waarom dit daar lag. 

Maar het enige wat jullie kunnen bedenken is dat het gejat is. Dat het raar is dat hij een ding steelt en het dan niet verkoopt en in het openbaar laat liggen, dat het bijzonder is dat hij maar één ding heeft genomen, het komt allemaal niet aan. Nee, hij heeft het bewust en moedwillig weggenomen en je gaat het niet met hem bespreken. Ondanks je goede relatie. 

Tip van mij; stel gewoon de vraag. Goh zoon- vader vond zyz in jouw huis. We waren daar wat verbaasd over en hebben het mee teruggenomen omdat we denken dat het hier thuis hoort. Weet jij hoe dat ding bij jou komt. 

Of iets anders. Maar bespreek deze roze olifant in de kamer en probeer open te staan voor een andere reden dan dat hij gejat heeft. Dus doe dat wat je de vorige reageerder verwijt (dat ze veroordeelt) nou ook zelf niet en probeer je wantrouwen voorlopig eens te vervangen door nieuwsgierigheid. 

Is het echt gestolen met als doel te verkopen kun je altijd nog boos worden en duidelijk maken dat het onacceptabel is. 

Zou het kunnen dat zoon het meegenomen heeft om er iets mee te doen als verrassing voor jullie? Bijvoorbeeld inlijsten ofzo?

Biebel schreef op 20-11-2022 om 16:41:

[..]


Heb je door dat je zelf hetzelfde doet? Mensen stellen vragen omdat er heel veel andere verklaringen kunnen zijn dan dat hij steelt. Per ongeluk, ergens voor nodig, uit een ‘dat ligt daar onhandig ik zal het even veilig opbergen’-gedachte, iets anders nodig gehad en dit even in broekzak gedaan om te beschermen en vergeten terug te leggen.. er zijn veel meer redenen waarom dit daar lag.

Maar het enige wat jullie kunnen bedenken is dat het gejat is. Dat het raar is dat hij een ding steelt en het dan niet verkoopt en in het openbaar laat liggen, dat het bijzonder is dat hij maar één ding heeft genomen, het komt allemaal niet aan. Nee, hij heeft het bewust en moedwillig weggenomen en je gaat het niet met hem bespreken. Ondanks je goede relatie.

Tip van mij; stel gewoon de vraag. Goh zoon- vader vond zyz in jouw huis. We waren daar wat verbaasd over en hebben het mee teruggenomen omdat we denken dat het hier thuis hoort. Weet jij hoe dat ding bij jou komt.

Of iets anders. Maar bespreek deze roze olifant in de kamer en probeer open te staan voor een andere reden dan dat hij gejat heeft. Dus doe dat wat je de vorige reageerder verwijt (dat ze veroordeelt) nou ook zelf niet en probeer je wantrouwen voorlopig eens te vervangen door nieuwsgierigheid.

Is het echt gestolen met als doel te verkopen kun je altijd nog boos worden en duidelijk maken dat het onacceptabel is.

Maar TO is toch niet boos? Ik pik die boosheid in ieder geval niet op. Ze is verdrietig, schrijft ze in de OP en maakt zich zorgen. Er zijn verschillende dingen weg waarvan er één is gevonden. Er missen behalve de kostbaarheden nog een paar andere dingen, schrijft ze. En ze wil het wel met hem bespreken maar graag face to face, als hij weer thuis is. Ik weet niet of ik het zou volhouden om zo lang te wachten maar ik snap wel dat je je kind graag wil kunnen aankijken tijdens een gesprek over zoiets serieus. 

Als ik het verhaal lees, lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij het per ongeluk in zijn zak heeft gestoken. Het ligt immers expres op een gekke plek, omdat daar niet gezocht zou worden door een eventuele inbreker, en dat weet de zoon ook. Hij kent de waarde want hij heeft die samen met zijn vader geïnventariseerd. Het zou wel kunnen dat hij er een verhaal bij heeft wat voor hemzelf hout snijdt. 

Het lijkt me al met al serieus genoeg om wel even op te ‘drukken’. Hoe dan ook wil je niet dat een kind kostbaarheden meeneemt zonder overleg. En als daar een financieel probleem achter zit, wil je graag met open vizier meedenken over een oplossing in plaats van dat je kind ongevraagd dure voorwerpen meeneemt uit huis. Ik ben het er helemaal mee eens dat het gesprek liefst rustig gevoerd moet worden. Volgens mij is TO dat ook alleszins van plan. Maar ik snap ook goed haar onrust en agitatie. Ik zou ook heel geshockeerd zijn als zou blijken dat mijn kind iets duurs zonder overleg had meegenomen naar zijn eigen huis. Het valt niet helemaal uit te sluiten dat hij het als iets ‘normaals’ zou kunnen beschouwen, bijvoorbeeld als het zou gaan om het omsmelten van verschillende sieraden tot een nieuw sieraad. Maar dan nog zou ik er helemaal niet blij over zijn als dat ongevraagd zou gebeuren. Al met al vind ik het wantrouwen wel logisch: Er is echt wel een grens overschreden.

roodborst schreef op 20-11-2022 om 16:00:

He wat een wantrouwen.Zoon maakte lijstje ongeveer een jaar geleden toen hij een paar dagen hier was. Samen met zijn vader.Tevreden? Ik post hier omdat ik een probleem heb. Niet om door een oo lezer verhoord te worden.

Hmm, je begon zelf door je wantrouwen naar je zoon hier te uiten.

Hoopte je misschien dat mensen zouden zeggen "laat gaan, niks zeggen, het is niet gestolen"? Ik snap je anders niet.

roodborst schreef op 20-11-2022 om 16:00:

He wat een wantrouwen.Zoon maakte lijstje ongeveer een jaar geleden toen hij een paar dagen hier was. Samen met zijn vader.Tevreden? Ik post hier omdat ik een probleem heb. Niet om door een oo lezer verhoord te worden.

Ik bedenk geen eigen scenario's, maar stel vragen als iets mij niet duidelijk is

Misschien een idee om zelf ook eerst vragen te stellen, voor je.... een topic met de titel: Help mijn zoon steelt, op een forum gooit?

Bijtje82

Bijtje82

20-11-2022 om 20:34

Mensen stellen juist vragen om de situatie beter te kunnen peilen. 
Als iets echt waardevol is dan koop je een kluisje. 
Ik heb zelfs de paspoorten hier in een kluisje liggen.

Amai! Als je eens wist hoeveel kluisjes ik regelmatig op bepaalde plekken in de stad langs het water zie liggen; aan de kant gehaald door magneetvissers? Maar dit terzijde, hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat het stallen van waardevolle spullen in een kluis thuis, ook niet die veiligheid biedt die je zoekt. Ga je ermee naar een bank, dan loop je weer het risico dat die wordt overvallen! En verkoop je de boel om het geld daarna op een rekening te zetten? Daalt het in waarde door toedoen van inflatie! Zul je net zien! 

RodeKrullenbol schreef op 20-11-2022 om 20:55:

Amai! Als je eens wist hoeveel kluisjes ik regelmatig op bepaalde plekken in de stad langs het water zie liggen; aan de kant gehaald door magneetvissers? Maar dit terzijde, hoor. Ik wil alleen maar zeggen dat het stallen van waardevolle spullen in een kluis thuis, ook niet die veiligheid biedt die je zoekt. Ga je ermee naar een bank, dan loop je weer het risico dat die wordt overvallen! En verkoop je de boel om het geld daarna op een rekening te zetten? Daalt het in waarde door toedoen van inflatie! Zul je net zien!

Precies. Zo’n kluis moet dan vastgelast zijn in je huis anders is dat het allereerste wat wordt meegenomen. Zo denk ik ook bij huizen met zichtbaar camerasysteem: hier zal wel iets te halen zijn. Hoewel iedere hobbyist tegenwoordig een smart home systeem kan aanleggen, dus misschien is dat inmiddels niet meer zo. 

Ik denk net als TO, mijn waardevolle spullen liggen ‘slordig’ op een plek waar een dief waarschijnlijk van denkt: hier valt niks te halen. 

Mija schreef op 20-11-2022 om 18:09:

[..]

Maar TO is toch niet boos? Ik pik die boosheid in ieder geval niet op. Ze is verdrietig, schrijft ze in de OP en maakt zich zorgen. Er zijn verschillende dingen weg waarvan er één is gevonden. Er missen behalve de kostbaarheden nog een paar andere dingen, schrijft ze. En ze wil het wel met hem bespreken maar graag face to face, als hij weer thuis is. Ik weet niet of ik het zou volhouden om zo lang te wachten maar ik snap wel dat je je kind graag wil kunnen aankijken tijdens een gesprek over zoiets serieus.

Als ik het verhaal lees, lijkt het me onwaarschijnlijk dat hij het per ongeluk in zijn zak heeft gestoken. Het ligt immers expres op een gekke plek, omdat daar niet gezocht zou worden door een eventuele inbreker, en dat weet de zoon ook. Hij kent de waarde want hij heeft die samen met zijn vader geïnventariseerd. Het zou wel kunnen dat hij er een verhaal bij heeft wat voor hemzelf hout snijdt.

Het lijkt me al met al serieus genoeg om wel even op te ‘drukken’. Hoe dan ook wil je niet dat een kind kostbaarheden meeneemt zonder overleg. En als daar een financieel probleem achter zit, wil je graag met open vizier meedenken over een oplossing in plaats van dat je kind ongevraagd dure voorwerpen meeneemt uit huis. Ik ben het er helemaal mee eens dat het gesprek liefst rustig gevoerd moet worden. Volgens mij is TO dat ook alleszins van plan. Maar ik snap ook goed haar onrust en agitatie. Ik zou ook heel geshockeerd zijn als zou blijken dat mijn kind iets duurs zonder overleg had meegenomen naar zijn eigen huis. Het valt niet helemaal uit te sluiten dat hij het als iets ‘normaals’ zou kunnen beschouwen, bijvoorbeeld als het zou gaan om het omsmelten van verschillende sieraden tot een nieuw sieraad. Maar dan nog zou ik er helemaal niet blij over zijn als dat ongevraagd zou gebeuren. Al met al vind ik het wantrouwen wel logisch: Er is echt wel een grens overschreden.

Ik lees dus niet dat het gestolen is. Dat is de conclusie die to trekt omdat alleen zoon, man en zij weten waar het lag en omdat ze een ding bij zoon gevonden hebben.


Ook jij gaat erin mee dat dit alleen maar diefstal kan zijn, bedenkt zelf dat het te maken kan hebben met omsmelten. Maar er zijn zoveel meer mogelijkheden. Niet omdat ik mijn ogen sluit voor de mogelijkheid dat zoon oneerbare bedoelingen had, maar juist omdat to zo overtuigd is dat het diefstal moet zijn en elke vraag die iets anders suggereert van zich af werpt. 

De stiefouder van mijn man betichte alle respectievelijke kinderen zo ook van diefstal. Maar de autosleutel bleek toch echt in de sokkenla te liggen en gereedschap dat ze miste had een van de zoons meegekregen om een probleem in zijn eigen huis op te lossen. Nou speelde daar uiteindelijk andere problematiek, maar het voorbeeld gebruik ik om duidelijk te maken dat je pas weet wat zoon ermee wilde, als je het hem vraagt. Zonder dat je daarvoor twee maanden je hebt lopen opvreten in de overtuiging dat hij het wel gejat moet hebben. 

Precies, gewoon vragen en daar niet 2 maanden mee wachten. "We zijn een paar dingen kwijt, geen idee vanaf wanneer, nu lag er één ding in jouw huis, heb jij ook de rest?" 
Ik vind het niet zo ingewikkeld, ophelderen dit akkefietje. Vooral als het om mijn eigen kind gaat help ik onzekerheden graag de wereld uit, al helemaal als hij ver weg zit en ik niet weet of hij in de problemen zit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.