Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.

Kleinduimpje
08-06-2025 om 22:26
Vrijevlinder schreef op 08-06-2025 om 21:21:
Ze kan nog inzetten op de groep aanspreken.
Waarom vindt niemand het nodig om hier iets van te zeggen? Dit is kwetsend, en ik ben er klaar mee.
Ja, dat vind ik ook wel een goeie, hopelijk durft ze het om iets in de groep te gooien.

Lotus_
08-06-2025 om 22:58
Kleinduimpje schreef op 08-06-2025 om 22:26:
[..]
Ja, dat vind ik ook wel een goeie, hopelijk durft ze het om iets in de groep te gooien.
He, tip he, vraag eens aan haar wat zij een goede manier zou vinden om te zorgen dat ze niet steeds weer gekwetst wordt. Misschien durft ze dit niet, maar dan zijn er nog tig andere opties. Vraag haar wat zij zou willen doen hiermee, welke manier zou bij haar passen. En stop met meehuilen.

Kleinduimpje
08-06-2025 om 23:21
2 weken terug heb ik dat haar gevraagd. Ze zei ik heb al zoveel gezegd, ik wil het niet meer, hij stopt niet, ik ga er niet meer heen, maar vind het zo jammer.
Week erop werden ze uitgenodigd en hadden we afgesproken als het niet zou gaan ik ze op zou komen halen. Maar toen was het dus hartstikke gezellig (ik denk omdat de ouders er de hele avond bij zaten).
Maar nu dus weer vervelend op de app en moet ze dus gaan bedenken wat ze volgende keer wilt doen en daarom vroeg ik me af wat ik nog kan zeggen, maar dat weet ik nu dus.
Hoezo huil ik mee? Ik probeer haar toch constant tips te geven en mee te denken hoe dit aan te pakken.

Kimdekim
08-06-2025 om 23:26
Ze hoeft de groep ook niet voor altijd te verlaten he. Ze kan ik gewoon zeggen " ik vind dit niet aardig" en als er dan nog een opmerking volgt vertrekken. Dan kan ze de volgende keer weer aansluiten tot er weer een rotopmerking volgt. Meestal is het dan wel klaar hoor.
Een vriendin van mijn dochter heeft een scharrel die al wat ouder is ( 22 en mijn dochter is 17 en haar vriedinnen 18) en zijn vrienden hebben soms de neiging om een beetje stoer te gaan doen. Mijn dochter houdt daar helemaal niet van. Een van die jongens vindt haar volgens mij wel leuk maar plaagt haar altijd een beetje. Mijn dochter is niet flauw en meestal lacht ze er wat mee, maar vorige week maakte hij grapjes over dat ze een beetje slist. Dat ligt gevoelig dus ze zei dat vind ik niet leuk. De jongen deed het nog een keer een dochter heeft gezegd: oke doei en is gegaan. Gisteren was ze er weer en heeft de jongen meteen met haar gesproken en zijn excuses gemaakt. Ze weten nu dat ze gaat als het gaat niet bevalt en haar vriendinnen ook.

Kleinduimpje
08-06-2025 om 23:31
knap van je dochter en fijn deze jongen zijn excuses heeft aangeboden. Het maakt natuurlijk ook nog wel uit wat voor soort jongen je dan voor je hebt, deze jongen heeft nog wel gevoel en bood dus zijn excuses aan gelukkig.

yette
09-06-2025 om 08:02
Kleinduimpje schreef op 08-06-2025 om 22:26:
[..]
Je schreef dat ze ook een groeps-app hebben, misschien durft ze daar, op een moment dat hij lullig doet, te vragen of de anderen zijn getreiter normaal vinden? Mocht het zo zijn dat de anderen het inderdaad allemaal wel grappig vinden, dan kan ze het meteen via die chat 'uitmaken'. Een stuk makkelijker dan irl.

tsjor
09-06-2025 om 08:36
Kleinduimpje schreef op 08-06-2025 om 23:31:
knap van je dochter en fijn deze jongen zijn excuses heeft aangeboden. Het maakt natuurlijk ook nog wel uit wat voor soort jongen je dan voor je hebt, deze jongen heeft nog wel gevoel en bood dus zijn excuses aan gelukkig.
Nee, het maakt niet uit wat voor jongen het is, het grote verschil is dat de vriendin van de dochter van Kimdekim onmiddellijk zelf een consequentie eraan verbond die ze zelf ook heeft uitgevoerd. Ze liet zien dat het haar menens was.
Zo ver is je dochter nog niet. Je dochter wil graag dat de jongen anders doet als zij dat tegen hem zegt, zij (of jij?) wil graag dat haar vriendin voor haar opkomt, of dat de groep voor haar opkomt; of dat haar moeder het voor haar oplost. Maar er is er maar één die voor haar kan handelen en dat is ze zelf.
De groep erop publiekelijk erop aanspreken gaat zeker niet werken als jij niet kunt zeggen wat de groep dan moet doen. Dan krijg je wat er gebeurt als iemand dreigt te verdrinken of iets dergelijks: bijna iedereen staat bevroren toe te kijken.
Jij huilt wel mee: 'Week erop werden ze uitgenodigd en hadden we afgesproken als het niet zou gaan ik ze op zou komen halen.' Dus dan is het er vooraf al over gegaan hoe erg die jongen voor haar kan zijn en hoe machteloos ze in feite dan is. Je kunt ook zeggen: luister, dit is jouw leven, de wereld wordt niet perfect om je heen gemaakt. Je zult zelf moeten uitzoeken: wat accepteer je, wat pak je aan. Eventueel gooi je er een oude, maar goede wijsheid tegenaan en dezelfde wens heb ik voor jou:
Schenk mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen;
Moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen;
en wijsheid om het verschil hiertussen te zien.

IMI-x2
09-06-2025 om 08:40
Kimdekim schreef op 08-06-2025 om 23:26:
Ze hoeft de groep ook niet voor altijd te verlaten he. Ze kan ik gewoon zeggen " ik vind dit niet aardig" en als er dan nog een opmerking volgt vertrekken. Dan kan ze de volgende keer weer aansluiten tot er weer een rotopmerking volgt. Meestal is het dan wel klaar hoor.
Een vriendin van mijn dochter heeft een scharrel die al wat ouder is ( 22 en mijn dochter is 17 en haar vriedinnen 18) en zijn vrienden hebben soms de neiging om een beetje stoer te gaan doen. Mijn dochter houdt daar helemaal niet van. Een van die jongens vindt haar volgens mij wel leuk maar plaagt haar altijd een beetje. Mijn dochter is niet flauw en meestal lacht ze er wat mee, maar vorige week maakte hij grapjes over dat ze een beetje slist. Dat ligt gevoelig dus ze zei dat vind ik niet leuk. De jongen deed het nog een keer een dochter heeft gezegd: oke doei en is gegaan. Gisteren was ze er weer en heeft de jongen meteen met haar gesproken en zijn excuses gemaakt. Ze weten nu dat ze gaat als het gaat niet bevalt en haar vriendinnen ook.
Kijk, dát is een grens met een consequentie.
Laat je dochter dat ook eens doen. Reageren de pestkop en de groep dan nog steeds niet, dan zijn het gewoon helemaal geen vrienden van je dochter.

tsjor
09-06-2025 om 08:50
'.... dan zijn het gewoon helemaal geen vrienden van je dochter.' Maar die conclusie hoef je toch helemaal niet voor haar te trekken? Als ze niet reageren dan is er weer een andere situatie waarmee ze kan leren omgaan, welke conclusies en consequenties ze daaraan verbindt. Maar die conclusies etc. moet ze wel zelf trekken. Niemand kan bepalen of ze hen wel of geen vrienden wil, wel of niet erbij wil blijven horen, of ze wel of niet op een andere wijze kontakt wil houden etc. etc.
Dit zijn toch 'gewoon' levenslessen, waarbij ik me verbaas dat iemand op 19-jarige leeftijd daar nog zo onthand in is.

Plantenbak
09-06-2025 om 08:56
Ik denk ook dat je dochter nog niet hard genoeg is geweest. Ik zou mijn dochter aanraden bij de eerste pestactie online of in het echt hard te reageren met iets als. Doe je het nou weer. Wat ben je toch een idioot en ik ben er klaar mee. Ik kom wel weer terug als je je fatsoenlijk kan gedragen en daarna de chatgroep verlaten of daadwerkelijk vertrekken.
Reageert achteraf helemaal niemand dan weet ze genoeg en moet ze ook niet meer aansluiten. Reageren ze wel dan gaat ze op deze manier door tot die jongen normaal doet.

tsjor
09-06-2025 om 09:06
Tips, wat kun je zeggen (ik ga niet zeggen wat je dochter moet doen, ze moet dat echt zelf gaan uitzoeken, dat is van groot belang voor de rest van haar leven!):
De situatie omkeren: antwoord als hij iets naars zegt: 'Ik ook van jou'. Dan doe je alsof hij zojuist een liefdesverklaring heeft gegeven (misschien is dat ook wel zo).
Hem benaderen alsof hij een probleem heeft: 'Gaat het wel goed met je'.
Of het effect op de groep blootleggen: 'Kunnen we het gezellig houden'?'
Of aankaarten dat het steeds hetzelfde is: 'Dat heb je al een keer gezegd.'
Of het gesprek draaien: 'Zo, dat hebben we ook weer gehad, kunnen we nu verder gaan?'
En als hij doorgaat: 'Oh, je moet nog even iets kwijt, ga je gang.'

tsjor
09-06-2025 om 09:09
Twee aandachtspunten:
- humor werkt beter dan boosheid en zeker ook beter dan 'zielig' gedrag (ik heb het er zo moeilijk mee). Ook voor jezelf werkt het beter.
- soms is een vervelend iemand ook een groepsbindende factor, hoe vreemd dat ook klinkt. Iedereen vindt hem/haar wel vervelend, maar daarin vinden mensen elkaar dan. Daarover kletsen, roddelen etc. is een vorm van sociale communicatie. Als je die persoon eruit haalt wordt het in een keer saai.

Kleinduimpje
09-06-2025 om 09:24
tsjor schreef op 09-06-2025 om 08:36:
[..]
Nee, het maakt niet uit wat voor jongen het is, het grote verschil is dat de vriendin van de dochter van Kimdekim onmiddellijk zelf een consequentie eraan verbond die ze zelf ook heeft uitgevoerd. Ze liet zien dat het haar menens was.
Zo ver is je dochter nog niet. Je dochter wil graag dat de jongen anders doet als zij dat tegen hem zegt, zij (of jij?) wil graag dat haar vriendin voor haar opkomt, of dat de groep voor haar opkomt; of dat haar moeder het voor haar oplost. Maar er is er maar één die voor haar kan handelen en dat is ze zelf.
De groep erop publiekelijk erop aanspreken gaat zeker niet werken als jij niet kunt zeggen wat de groep dan moet doen. Dan krijg je wat er gebeurt als iemand dreigt te verdrinken of iets dergelijks: bijna iedereen staat bevroren toe te kijken.
Jij huilt wel mee: 'Week erop werden ze uitgenodigd en hadden we afgesproken als het niet zou gaan ik ze op zou komen halen.' Dus dan is het er vooraf al over gegaan hoe erg die jongen voor haar kan zijn en hoe machteloos ze in feite dan is. Je kunt ook zeggen: luister, dit is jouw leven, de wereld wordt niet perfect om je heen gemaakt. Je zult zelf moeten uitzoeken: wat accepteer je, wat pak je aan. Eventueel gooi je er een oude, maar goede wijsheid tegenaan en dezelfde wens heb ik voor jou:
Schenk mij kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen;
Moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen;
en wijsheid om het verschil hiertussen te zien.
Deze snap ik niet dat ik meehuil. Jullie zeggen dat ze de avond dan uit de groep moet stappen, dat was dus ook de bedoeling en dan zou ik haar op komen halen. Wat is hier niet goed aan.
En ze heeft al ontzettend veel geprobeerd, boos/met humor/negeren enz. Het boeit de jongen allemaal niet.

Kleinduimpje
09-06-2025 om 09:30
tsjor schreef op 09-06-2025 om 08:50:
'.... dan zijn het gewoon helemaal geen vrienden van je dochter.' Maar die conclusie hoef je toch helemaal niet voor haar te trekken? Als ze niet reageren dan is er weer een andere situatie waarmee ze kan leren omgaan, welke conclusies en consequenties ze daaraan verbindt. Maar die conclusies etc. moet ze wel zelf trekken. Niemand kan bepalen of ze hen wel of geen vrienden wil, wel of niet erbij wil blijven horen, of ze wel of niet op een andere wijze kontakt wil houden etc. etc.
Dit zijn toch 'gewoon' levenslessen, waarbij ik me verbaas dat iemand op 19-jarige leeftijd daar nog zo onthand in is.
Hoezo vind je dat zo vreemd dat ze niet goed weet hoe ermee om te gaan? Ik heb zelf nog heel veel situaties waarbij ik niet goed weet wat ik moet doen en achteraf denk had ik maar dit of dit gedaan. Ik word vaak overvallen en klap dan dicht. Daarom ben ik ook onzeker dat ik dochter niet goed weet te helpen en het niet goed heb gedaan. Ik had gewild wij veel mondiger waren, maar dat is niet zo en ik ben daarin tekort geschoten denk ik, omdat ik daar zelf ook tegenaan loop. Ik wil zelf eigenlijk nooit geen ruzie en dat heeft dochter ook.

Kleinduimpje
09-06-2025 om 09:31
tsjor schreef op 09-06-2025 om 08:50:
Hoezo vind je dat zo vreemd dat ze niet goed weet hoe ermee om te gaan? Ik heb zelf nog heel veel situaties waarbij ik niet goed weet wat ik moet doen en achteraf denk had ik maar dit of dit gedaan. Ik word vaak overvallen en klap dan dicht. Daarom ben ik ook onzeker dat ik dochter niet goed weet te helpen en het niet goed heb gedaan. Ik had gewild wij veel mondiger waren, maar dat is niet zo en ik ben daarin tekort geschoten denk ik, omdat ik daar zelf ook tegenaan loop. Ik wil zelf eigenlijk nooit geen ruzie en dat heeft dochter ook. Daarom vind ik het eigenlijk al zo knap dat ze ein ieder geval al veel heeft terug gezegd.